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Kafe 바로가기주관연구기관 | 한국교육개발원 Korean Educational Development Institude |
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연구책임자 | 김은영 |
참여연구자 | 조옥경 , 서재영 , 남신동 , 백승주 , 김혜진 , 박성호 , 이태호 |
보고서유형 | 최종보고서 |
발행국가 | 대한민국 |
언어 | 한국어 |
발행년월 | 2020-12 |
과제시작연도 | 2020 |
주관부처 | 국무조정실 The Office for Government Policy Coordination |
과제관리전문기관 | 한국교육개발원 Korean Educational Development Institude |
등록번호 | TRKO202100005753 |
과제고유번호 | 1105015793 |
사업명 | 한국교육개발원(R&D) |
DB 구축일자 | 2021-06-19 |
키워드 | 대학 교수ㆍ학습.교육과정.학생 조사.교수 조사.college teaching and learning.student survey.faculty survey. |
마. 요약 및 결론
6장에서는 논의 및 제언 형태로 분석된 결과를 바탕으로 대학의 교수ㆍ학습 질을 제고하기 위한 전략 및 향후 후속과제를 모색하였다.
첫째, 초등교원 양성기관의 ① 교직역량 향상을 위한 조사도구 개발 및 활용, ② 교직역량 강화의 두 측면에서 시사점을 도출하였다. 교직역량 향상을 위한 조사도구 개발 및 활용 측면에서는 교수ㆍ학습역량 도구를 고도화하고 학생 및 교수 공통 조사도구와의 연계분석 및 교직역량에 영향을 미칠 수 있는 다양한 변인들을 추가 조사함으로써 초등교원 양성기관에서 이루어지는 교육과정을 종합
마. 요약 및 결론
6장에서는 논의 및 제언 형태로 분석된 결과를 바탕으로 대학의 교수ㆍ학습 질을 제고하기 위한 전략 및 향후 후속과제를 모색하였다.
첫째, 초등교원 양성기관의 ① 교직역량 향상을 위한 조사도구 개발 및 활용, ② 교직역량 강화의 두 측면에서 시사점을 도출하였다. 교직역량 향상을 위한 조사도구 개발 및 활용 측면에서는 교수ㆍ학습역량 도구를 고도화하고 학생 및 교수 공통 조사도구와의 연계분석 및 교직역량에 영향을 미칠 수 있는 다양한 변인들을 추가 조사함으로써 초등교원 양성기관에서 이루어지는 교육과정을 종합적으로 분석하고 이에 대한 대안을 마련해야 한다. 교직역량 강화의 측면에서는 국가 수준에서는 전체적인 교육과정 운영의 질을 제고하기 위한 지원을, 대학 수준에서는 예비교원들의 교직역량을 강화하기 위한 노력이 진행되어야 한다.
둘째, 도전적 학습 활동과 학습 성과 간 관계에 대한 주제 분석 또한 ① 조사도구 차원, ② 대학 차원의 두 측면의 전략을 제안하였다. 조사도구 차원에서는 도전적 학습 활동의 중요성을 고려하여 조사도구를 재구조화 할 필요가 있다. 대학(교수자) 차원에서는 도전적 학습 활동 강화를 위한 학년별 교수설계, 학생의 성적수준을 고려한 차별적인 도전적 학습 활동 유도, 학습활동 별로 교수 및 동료와의 상호작용의 차별적 적용과 같은 교육방법의 변화를 모색해야 한다. 아울러 도전적 학습 활동에 영향을 줄 수 있는 학습 학습역량 강화 서비스 및 이와 관련된 새로운 지원 프로그램의 개발이 필요하다.
셋째, 신입생의 인간관계 향상을 위해 ① 저소득층 학생 및 1순위 학교에 진학하지 못한 학생에 대한 적응프로그램 제공, ② 교수와의 상호작용 활성화를 위한 수업설계, ③ 사립대학 구성원의 특성을 고려한 적응프로그램 제공, ④ 비대면 교육환경 에서의 교수-학생 상호작용 제고를 위한 노력 실시 등을 제안하였다. 대학에서는 다양한 배경을 가진 신입생들의 참여 기회를 제공하고 교수-학생 간 상호작용을 제고하여 신입생의 대학생활 적응에 도움을 제공해야 한다.
넷째, 교원의 교육활동과 관련하여 대학 및 정부차원으로는 ① 교원들의 온라인 교육역량 개발 지원, ② 강의 피드백 기능 강화를 위한 TA (Teaching Assistant) 도입, ③ 대학의 온라인 교육 인프라 지원, ④ 교육 및 연구 중심으로 교수 업무 부담 경감 방안마련, ⑤ 비정년트랙 전임교원의 처우 개선이 필요하다. 조사도구 차원으로는 ① 교수ㆍ학습 환경 변화에 대응하는 조사도구 개선, ② 수집된 조사 자료의 심층적 분석실시를 통해 향후 변화될 교수ㆍ학습 환경에 적절히 대처할 수 있도록 교원의 역량개발 및 교수ㆍ학습 지원이 이루어져야 할 것이다.
마지막으로 본 연구를 바탕으로 연구 및 분석의 질 제고를 위해 후속연구과제로는 ① 연구 대상 및 조사자료 수집 범위의 적정화, ② 조사 영역 및 진단 기준의 지속적 검토, ③ 주제 분석 심화와 대학의 분석 참여방안 모색, ④ 대학의 교수ㆍ학습 과정의 심층적 이해를 위한 질적 데이터와 수집 분석 필요, ⑤ 연구 질 제고를 위한 조사 시기 및 분석기간의 재검토의 5가지를 제안하였다.
(출처 : 연구요약 9p)
■ Summary and Conclusion
With its discussions and suggestions, Chapter 6 explores the strategy to raise the quality of college teaching and learning and future tasks based on the analytical results.
First, it identifies the suggestions for the two purposes of a) developing and using the su
■ Summary and Conclusion
With its discussions and suggestions, Chapter 6 explores the strategy to raise the quality of college teaching and learning and future tasks based on the analytical results.
First, it identifies the suggestions for the two purposes of a) developing and using the survey tools to improve the teaching competencies and b) strengthening the teaching competencies for the elementary school teacher training facilities.
In promoting the development and use of the survey tools to improve the teaching competencies, the curricula of the elementary school teacher training facilities require a comprehensive analysis and relevant measures have to be prepared by upgrading the teaching and learning competence tools, analyzing them in connection with the common survey tool for students and faculty, and investigating the variables that can influence teaching competencies.
Strengthening teaching competencies requires support to raise the overall quality of the curriculum operation at the country level and efforts to strengthen the teaching competencies of teacher candidates at the college level.
Second, a two-pronged strategy for a) the survey tools and b) the colleges has been suggested for the analysis of the topics involved in the relationship between challenging learning activities and learning performance. As for the survey tools, they need to be restructured, focusing on the importance of challenging learning activities. For the colleges (teachers), the country should seek changes in the educational methods such as teaching designed for grade-years with the aim of beefing up the challenging learning activities, the inducement of challenging learning activities differentiated to students' academic achievement, and differentially applied interaction with faculty and peers in different learning activities. Furthermore, the country needs to upgrade the learning competence boosting services that can influence the challenging learning activities and develop new related support programs.
Third, the study suggests the following: a) the provision of an adjustment program for students from low-income families or students who have failed to be admitted to top-priority schools, b) a class designed to facilitate interaction with the faculty, c) the provision of an adjustment program that focuses on the characteristics of the people in private colleges, and d) efforts to boost faculty-student interaction in contact-free education. Colleges should provide an opportunity for freshmen to adjust to their college life by giving students from various backgrounds an opportunity to participate in and boost faculty-student interaction.
Fourth, the colleges and the South Korean government need to work to a) support the development of faculties’ online teaching competencies, b) introduce teaching assistants to reinforce class feedback, c) support the colleges' acquisition of online teaching infrastructure, d) develop a plan to relieve the teaching loads and shift the focus to teaching and research, and e) improve the treatment of non-tenure-track full-time faculty. For the research tools, faculty competencies should be developed and teaching and learning should be supported to ensure adequate response to the expected changes in the teaching and learning environment by a) improving the survey tools in consideration of the changes in the teaching and learning environment and b) performing an in-depth analysis of the collected survey data.
Building on its research results, the study makes five suggestions of follow-up research topics to raise the quality of research and analysis: a) optimizing the scope of the collection of subjects and data, b) continuously reviewing the survey areas and assessment criteria, c) exploring a plan to bring depth to the analysis of topics and engage colleges in the analysis, d) collecting and analyzing qualitative data to promote an in-depth understanding of the college teaching and learning processes, and e) reviewing the survey timing and analysis period to raise the quality of research.
(출처 : Abstract 408p)
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