보고서 정보
주관연구기관 |
한국교육개발원 Korean Educational Development Institude |
연구책임자 |
김창환
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참여연구자 |
이기준
,
박근영
,
박성호
,
임후남
,
한효정
,
김나영
,
서예원
,
허주
,
이한승
,
오요섭
,
손지혜
,
노상태
,
김효정
,
윤혜신
,
박환보
,
Fotima Abdurakhmonova
,
Eng Seng Yeak
,
Adelia Khaerunisa Hermawan
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보고서유형 | 최종보고서 |
발행국가 | 대한민국 |
언어 |
한국어
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발행년월 | 2020-12 |
과제시작연도 |
2020 |
주관부처 |
국무조정실 The Office for Government Policy Coordination |
과제관리전문기관 |
한국교육개발원 Korean Educational Development Institude |
등록번호 |
TRKO202100005771 |
과제고유번호 |
1105015811 |
사업명 |
한국교육개발원(R&D) |
DB 구축일자 |
2021-06-19
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키워드 |
education statistics consultation.international cooperation for education statistics.education indicator.Sustainable Development Goals(SDGs).
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초록
▼
□ 연구의 결과
첫째, 이론적 배경으로서 본 연구사업을 구성하는 핵심 개념인 통계, 지표, 역량, 컨설팅의 개념을 개발협력의 맥락에서 고찰하였다. 2주기 연구사업에서는 “개도국 교육지표”의 개념을 “신남ㆍ북방 3개국의 교육을 모니터링하고 개선 방향을 제시하는 지표”로 정의하였다. 그리고 “교육통계 역량”을 “교육통계를 생산하기 위한 역량, 데이터베이스화 하여 저장하고 관리하는 역량, 분석하기 위한 역량, 서비스하고 활용하기 위한 역량”으로 정의하였다. 개도국 교육통계 컨설팅 개념을 “개도국의 통계역량 수준을 진단하고, 개도국의
□ 연구의 결과
첫째, 이론적 배경으로서 본 연구사업을 구성하는 핵심 개념인 통계, 지표, 역량, 컨설팅의 개념을 개발협력의 맥락에서 고찰하였다. 2주기 연구사업에서는 “개도국 교육지표”의 개념을 “신남ㆍ북방 3개국의 교육을 모니터링하고 개선 방향을 제시하는 지표”로 정의하였다. 그리고 “교육통계 역량”을 “교육통계를 생산하기 위한 역량, 데이터베이스화 하여 저장하고 관리하는 역량, 분석하기 위한 역량, 서비스하고 활용하기 위한 역량”으로 정의하였다. 개도국 교육통계 컨설팅 개념을 “개도국의 통계역량 수준을 진단하고, 개도국의 요구에 부응하여 발전 방안을 수립하고, 개도국들이 스스로의 힘으로 추진할 수 있도록 지원하는 것”(김창환 외, 2016: 211)으로 정의하였다. 1주기 연구사업에서는 개도국의 교육통계 역량을 증진하기 위한 독자적인 컨설팅 모형을 개발하였다. 수요기반 컨설팅, 참여적 컨설팅, 경험기반 컨설팅, 현장기반 컨설팅을 방법론으로 하는 모형을 개발하였다 (김창환 외, 2017: 45-46). 2주기 연구사업에서는 코로나 19의 영향으로 온라인 방식이 수용되고 적용되는 점을 고려하여 온라인 컨설팅을 모형에 추가하였다.
둘째, 신남ㆍ북방 3개국의 교육현황을 파악하였다. 교육제도, 취학전교육, 초등 교육, 중등 교육, 직업교육 등에 대해 조사하고 핵심 사항을 정리하였다. 이에 더하여 통계로 제시되어 있는 주요지표들을 찾아 정리하였다.
셋째, 신남ㆍ북방 3개국의 교육통계 실태를 조사하였다. 코로나 19로 현지 출장조사가 불가능하여 e-mail 조사를 실시하였다. 그리고 온라인 세미나를 개최하여 추가로 실태를 파악하였다. 실태에 대한 파악은 단기간에 이루어지기 어려워, 2021년 컨설팅을 진행하면서 지속적으로 파악해야 하는 과제로 남아 있다.
넷째, 신남ㆍ북방 3개국 교육통계 역량 수준을 진단하였다. e-mail 조사와 온라인 세미나를 개최하여 역량 수준을 파악하였다. 우즈베키스탄과 인도네시아의 경우 비교적 양호한 역량을 갖춘 것으로 나타났으나, 캄보디아의 경우 상대적으로 역량 수준이 미흡한 것으로 조사되었다.
다섯째, 신남ㆍ북방 3개국의 교육통계 수요를 조사하였다. e-mail 조사와 온라인 세미나를 개최하여 요구사항을 파악하였다. 참여 3개국 모두 수요조사 영역 전반에 대해 중요하고 시급한 것으로 나타났다.
여섯째, 신남ㆍ북방 3개국에 대한 컨설팅 계획을 수립하였다. 실태조사, 수요조사, 역량 진단조사에 기초하여 컨설팅 모형을 개발하고 컨설팅 과제를 제시하였다.
우즈베키스탄의 경우, 1) 교육통계 거버넌스 구축, 2) 교육정보 수집을 위한 기초 시스템 구축, 3) 교육통계 수집, 입력, 활용을 위한 역량 강화, 4) 맞춤형 교육환경 제공을 위한 빅데이터, AI 기반 분석 시스템 구축, 5) 국민들의 교육 선택 기회 확대를 위한 교육 정보 유통 체제 구축, 6) 교육혁신을 위한 국제 교류 협력 강화 등 6개 과제가 도출되었다.
인도네시아의 경우, 1) Capacity-building(C): 세분화된 교육통계 고급 전문성 역량 강화, 2) Reliability increasement(R): 교육통계정보의 신뢰도 향상을 위한 검증체계 개선, 3) Indicator elaboration(I): 지속가능발전목표(SDG4) 달성을 위한 교육지표 개발 및 관리, 4) Service diversification(S): 교육통계 서비스의 질적 제고 및 활용 확대 방안 수립 등 4가지 컨설팅 과제가 도출되었다.
캄보디아의 경우, 1) 조사기반 구축, 2) 조사내용 확충, 3) 조사체제 구축, 4) 조사방법 효율화, 5) 조사결과 분석‧서비스 등 5가지 컨설팅 과제가 도출되었다.
(출처 : 연구요약 7p)
Abstract
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The present study is a ten-year project that aims to implement international development cooperation on education indicators and statistical capacity. To be specific, this project seeks to assist Asian developing countries to develop their educational systems by building their own capacities to prod
The present study is a ten-year project that aims to implement international development cooperation on education indicators and statistical capacity. To be specific, this project seeks to assist Asian developing countries to develop their educational systems by building their own capacities to produce education statistics and indicators. The project consists of a preparation stage (2016) and three rounds of consultation (1st round: 2017-2019; 2nd round: 2020-2022; 3rd round: 2023-2025). Each round spans three years, during which KEDI performs diverse advisory activities for partner countries. From 2017 to 2019, the first round of consultation has been carried out with three partner countries: Mongolia, Vietnam, and Sri Lanka. From 2020 to 2022, the second round of consultation carried out with three new partner countries: Cambodia, Indonesia, and Uzbekistan.
This study has a purpose to be carried out to develop education statistics capacity of developing countries through establishment a comprehensive consulting plan according to determine current status of education statistics of three Asian countries and conduct a demand survey and statistics survey.
This year, COVID-19 has made it difficult to undertake international research projects. As COVID-19 is expected to be prolonged, alternative methods have been explored. Under difficult circumstances, we tried to find possible methodologies and promote research projects. As a result, web-seminars and online consulting were promoted, and through this, some of the desired outcomes were achieved.
In 2020, the first year of the second round, the research has a main purpose to establish a comprehensive consulting plan for three Asian countries (Cambodia, Indonesia, and Uzbekistan). In the first half of the year, it analyzes the educational statistical system in depth, figures out the needs of the consulting and assesses educational statistics capacity with web-seminar in selected countries, and then it establishes the education statistical consulting plan. And in the second half of the year, it shares the education statistical development experiences of three Asian countries and determines finally educational statistics consulting plan with discussion.
The research takes the following steps to establish the educational statistics consulting plan for three Asian countries: 1) It starts with a literature review to analyze the concept and meaning of ‘educational indicators and international cooperation’ and ‘educational statistics consulting’ in developing countries.
2) It conducts the statistics survey of three Asian countries and analyzes its results. It develops the survey tools for statistics and identifies requirement of educational statistics through the pre-survey by e-mail and web-seminar.
3) It also conducts the demand survey of three Asian countries and analyzes its results. It develops the demand survey tools and figures out the needs of educational statistics through the pre-survey and web-seminar. 4) It makes the survey tools and carries out the statistical quality assessment of the three Asian countries and analyzes its results. 5) And finally this study establishes education statistics consulting plan. In other words, the consulting plan is established based on statistics survey, demand survey and statistical quality assessment conducted by three Asian countries.
On the basis of the education statistics consulting plan by three Asian countries, the consulting project will be carried out to improve the capacity building of education statistics from 2021 to 2022.
(출처 : Abstract 185p)
목차 Contents
- 표지 ... 1
- 머리말 ... 5
- 연구요약 ... 7
- 목차 ... 13
- 표목차 ... 15
- 그림목차 ... 17
- Ⅰ. 연구사업의 개요 ... 19
- 1. 전체 10년(2016-2025) 연구사업 계획 ... 21
- 2. 1주기 연구사업의 성과와 과제 ... 24
- 3. 2020년 연구사업의 필요성 및 목적 ... 33
- 4. 2020년 연구사업의 내용 ... 36
- 5. 2020년 연구사업의 방법 ... 38
- Ⅱ. 이론적 배경 ... 49
- 1. 선행연구 분석 ... 51
- 2. 개도국 교육지표 및 컨설팅의 의미 ... 57
- Ⅲ. 신남ㆍ북방 3개국 교육현황 ... 63
- 1. 우즈베키스탄 교육현황 ... 65
- 2. 인도네시아 교육현황 ... 78
- 3. 캄보디아 교육현황 ... 84
- Ⅳ. 신남ㆍ북방 3개국 교육통계 실태조사 결과 분석 ... 93
- 1. 신남·북방 3개국 교육통계 실태조사 도구 개발 ... 95
- 2. 우즈베키스탄 교육통계 실태조사 결과 분석 ... 97
- 3. 인도네시아 교육통계 실태조사 결과 분석 ... 101
- 4. 캄보디아 교육통계 실태조사 결과 분석 ... 105
- Ⅴ. 신남ㆍ북방 3개국 교육통계 역량 진단 결과 분석 ... 111
- 1. 신남·북방 3개국 교육통계 역량 진단 결과 개발 ... 113
- 2. 우즈베키스탄 교육통계 역량 진단 결과 분석 ... 114
- 3. 인도네시아 교육통계 역량 진단 결과 분석 ... 116
- 4. 캄보디아 교육통계 역량 진단 결과 분석 ... 118
- Ⅵ. 신남ㆍ북방 3개국 교육통계 수요조사 결과 분석 ... 121
- 1. 신남·북방 3개국 교육통계 수요조사 도구 개발 ... 123
- 2. 우즈베키스탄 교육통계 수요조사 결과 분석 ... 124
- 3. 인도네시아 교육통계 수요조사 결과 분석 ... 126
- 4. 캄보디아 교육통계 수요조사 결과 분석 ... 128
- Ⅶ. 신남ㆍ북방 3개국 교육통계 컨설팅 추진 방안 ... 131
- 1. 우즈베키스탄 교육통계 컨설팅 추진 방안 ... 133
- 2. 인도네시아 교육통계 컨설팅 추진 방안 ... 147
- 3. 캄보디아 교육통계 컨설팅 추진 방안 ... 157
- Ⅷ. 결론 및 정책제안 ... 167
- 1. 연구의 요약 ... 169
- 2. 결론 및 논의 ... 171
- 3. 정책 제안 ... 172
- 참고문헌 ... 181
- Abstract ... 185
- 부록 ... 189
- 끝페이지 ... 242
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