$\require{mediawiki-texvc}$

연합인증

연합인증 가입 기관의 연구자들은 소속기관의 인증정보(ID와 암호)를 이용해 다른 대학, 연구기관, 서비스 공급자의 다양한 온라인 자원과 연구 데이터를 이용할 수 있습니다.

이는 여행자가 자국에서 발행 받은 여권으로 세계 각국을 자유롭게 여행할 수 있는 것과 같습니다.

연합인증으로 이용이 가능한 서비스는 NTIS, DataON, Edison, Kafe, Webinar 등이 있습니다.

한번의 인증절차만으로 연합인증 가입 서비스에 추가 로그인 없이 이용이 가능합니다.

다만, 연합인증을 위해서는 최초 1회만 인증 절차가 필요합니다. (회원이 아닐 경우 회원 가입이 필요합니다.)

연합인증 절차는 다음과 같습니다.

최초이용시에는
ScienceON에 로그인 → 연합인증 서비스 접속 → 로그인 (본인 확인 또는 회원가입) → 서비스 이용

그 이후에는
ScienceON 로그인 → 연합인증 서비스 접속 → 서비스 이용

연합인증을 활용하시면 KISTI가 제공하는 다양한 서비스를 편리하게 이용하실 수 있습니다.

과학교과서에 내재된 성별 지배이데올로기 분석
Analysis on the Dominant Ideology for the Gender in Science Textbook 원문보기

교육사회학연구 v.14 no.1 2004년, pp.39 - 68  

유영미 (이화여자대학교)

초록
AI-Helper 아이콘AI-Helper

This study assumes that science textbooks are the cause of women's inactive achievement in science textbooks which give the first consideration to men. That is why women have inactive achievement in science compared with men. Therefore, this thesis focuses in masculinity in science textbooks and then searches gender unequality. To analyze these issues, with 8 volumes of elementary school's science textbooks, 6 volumes of middle school's science textbooks and 18 volumes of high school's science textbooks, I analyzed contents about masculinity in science textbooks.The findings of this thesis are as follows; First, the process of textbook compilation appeared in gender inclination. Textbook compilers' gender distribution was masculinity and at the compilation moment, men who are from all facilities such as elementary school, middle school, high school and university, compiled textbook with inclination. Second, textbook contents were selected out masculinity by gender preference. Textbook contents are field and subject of science, those are adequate to men's concern and interest. Third, in curriculum system, according to the example of experiment observation, an phraseology of gender meant different meaning by every sentence. Forth, role models showed masculinity with male scientists introduced in textbooks and the different role of man and woman in the picture. Fifth, in transmitting gender role, according to scientific activities in the picture and illustration, scientific activities were differently shown between man and woman and focused in masculinity in role allotment.In a conclusion, the findings of this thesis show that sincere educational equality starts from equal educational opportunities. Therefore the cause of gender unequality in education can be argued with a variety of ways but perfect gender fairness is accomplished from textbooks as basic material in school education.

관련 콘텐츠

섹션별 컨텐츠 바로가기

AI-Helper ※ AI-Helper는 오픈소스 모델을 사용합니다.

AI-Helper 아이콘
AI-Helper
안녕하세요, AI-Helper입니다. 좌측 "선택된 텍스트"에서 텍스트를 선택하여 요약, 번역, 용어설명을 실행하세요.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.

선택된 텍스트

맨위로