$\require{mediawiki-texvc}$

연합인증

연합인증 가입 기관의 연구자들은 소속기관의 인증정보(ID와 암호)를 이용해 다른 대학, 연구기관, 서비스 공급자의 다양한 온라인 자원과 연구 데이터를 이용할 수 있습니다.

이는 여행자가 자국에서 발행 받은 여권으로 세계 각국을 자유롭게 여행할 수 있는 것과 같습니다.

연합인증으로 이용이 가능한 서비스는 NTIS, DataON, Edison, Kafe, Webinar 등이 있습니다.

한번의 인증절차만으로 연합인증 가입 서비스에 추가 로그인 없이 이용이 가능합니다.

다만, 연합인증을 위해서는 최초 1회만 인증 절차가 필요합니다. (회원이 아닐 경우 회원 가입이 필요합니다.)

연합인증 절차는 다음과 같습니다.

최초이용시에는
ScienceON에 로그인 → 연합인증 서비스 접속 → 로그인 (본인 확인 또는 회원가입) → 서비스 이용

그 이후에는
ScienceON 로그인 → 연합인증 서비스 접속 → 서비스 이용

연합인증을 활용하시면 KISTI가 제공하는 다양한 서비스를 편리하게 이용하실 수 있습니다.

이용자 및 사회환경비용을 고려한 포장유지대안의 생애주기비용분석
Life Cycle Cost Analysis of Pavement Maintenance Standard Considering User and Socio-Environmental Cost

대한토목학회 논문집D v.27 no.6D 2007년, pp.727 - 740  

한대석 (한국건설기술연구원) ,  도명식 (한밭대학교) ,  김성현 (한국건설기술연구원) ,  김정환 (한밭대학교)

초록
AI-Helper 아이콘AI-Helper

This paper aimed at long term life cycle cost analysis for determining optimal pavement maintenance standard. Previous studies were concentrated on agency cost as a main economic index. But it is time to consider not only user cost but also socio-environmental cost. Because these costs become more and more important for global environment, saving energy resource, human's safety and health. Our recent studies tried to estimate optimal maintenance standard based on VOC (Vehicle Operating Cost) and travel time cost by using HDM-4 (Highway Development & Management-4). But it was limited to only agency and user cost. In a strict sense, it can't be referred to as optimal strategy. To determine optimal maintenance standard, we integrated various methodologies estimating socio-environmental cost. Total cost was composed of agency cost included in rehabilitation and routine maintenance, VOC, travel time, emission, accident, work zone delay cost. Besides, we performed HDM-4 re-calibration on vehicle fleet and deterioration model. In conclusion, we suggest that `IRI 3.5~4.0 m/km or rutting 25 mm' is most appropriate (cost-effective) standard for network maintenance of pavement. It is very similar to our previous studies. Also, we know that vehicle operating cost and travel time cost have much higher ratio of pavement life cycle cost than the others.

관련 콘텐츠

저작권 관리 안내
섹션별 컨텐츠 바로가기

AI-Helper ※ AI-Helper는 오픈소스 모델을 사용합니다.

AI-Helper 아이콘
AI-Helper
안녕하세요, AI-Helper입니다. 좌측 "선택된 텍스트"에서 텍스트를 선택하여 요약, 번역, 용어설명을 실행하세요.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.

선택된 텍스트

맨위로