$\require{mediawiki-texvc}$

연합인증

연합인증 가입 기관의 연구자들은 소속기관의 인증정보(ID와 암호)를 이용해 다른 대학, 연구기관, 서비스 공급자의 다양한 온라인 자원과 연구 데이터를 이용할 수 있습니다.

이는 여행자가 자국에서 발행 받은 여권으로 세계 각국을 자유롭게 여행할 수 있는 것과 같습니다.

연합인증으로 이용이 가능한 서비스는 NTIS, DataON, Edison, Kafe, Webinar 등이 있습니다.

한번의 인증절차만으로 연합인증 가입 서비스에 추가 로그인 없이 이용이 가능합니다.

다만, 연합인증을 위해서는 최초 1회만 인증 절차가 필요합니다. (회원이 아닐 경우 회원 가입이 필요합니다.)

연합인증 절차는 다음과 같습니다.

최초이용시에는
ScienceON에 로그인 → 연합인증 서비스 접속 → 로그인 (본인 확인 또는 회원가입) → 서비스 이용

그 이후에는
ScienceON 로그인 → 연합인증 서비스 접속 → 서비스 이용

연합인증을 활용하시면 KISTI가 제공하는 다양한 서비스를 편리하게 이용하실 수 있습니다.

[국내논문] 주성치 영화의 홍콩적 가치, 패스티쉬와 로컬리즘
Hongkongism in Stephen Chiau Sing-chi’s Cinema, Pastiche and Localism 원문보기

중국현대문학 no.52 2010년, pp.133 - 166  

김영미 (한국외국어대학교)

초록
AI-Helper 아이콘AI-Helper

This article aims to show the Hongkongism in Stephen Chiau Sing-chi's cinema by analyzing how he creates his own sense of humour and whether it has any type.Above all, I would like to correct the 'Reductionistic Reading' which confuses Hongkongese identities with the political insecurities caused by restitution of Hongkong to China in 1997. Of course, nostalgic images in some of his movies may recall pre-1997 Hong Kong. However, these images are different from political parody because they do not contain a special deconstruction or fundamental curiosity but just a random summation of empty images. Another common love affair and happy-ending structure combined with those empty images may be one reason why his cinema cannot be categorized into post-modern.Locality dominates Stephen Chiau Sing-chi's cinema. First, his cinema take advantage of Hong Kong viewers by using music and words of Cantonese Opera. Second, his cinema is in line with social comedies which feature typical man-heroes of Cantonese Camp. These two characteristics make his cinema lie in traditional formaility and concept. However, there are some aspects of post-moderns; Speaking metaphor through the mouths of Bruce Lee and Jackie Chan, Using fake images to confuse time-based narratives, Borrowing images from cartoons or commercials. His cinema tickle the old nostalgia of Hong Kong movie-goers on the one hand, make the overseas viewers get accustomed to a new sense of humour without learning a new culture.‘Moleitau' is, in a untshell, something located in the border between the tradition and post-modern. In the borderline, tradition and post-modern crashes each other forwarding imperfection to the viewers. This lower-class aesthetics make people laugh in a very convenient manner. This mix of traditional concepts and post-modern formailities and the sense of humor in them could explain the paradoxical identities of politically alienated Hong Kong as well as Contemporaries.

관련 콘텐츠

저작권 관리 안내
섹션별 컨텐츠 바로가기

AI-Helper ※ AI-Helper는 오픈소스 모델을 사용합니다.

AI-Helper 아이콘
AI-Helper
안녕하세요, AI-Helper입니다. 좌측 "선택된 텍스트"에서 텍스트를 선택하여 요약, 번역, 용어설명을 실행하세요.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.

선택된 텍스트

맨위로