$\require{mediawiki-texvc}$
  • 검색어에 아래의 연산자를 사용하시면 더 정확한 검색결과를 얻을 수 있습니다.
  • 검색연산자
검색연산자 기능 검색시 예
() 우선순위가 가장 높은 연산자 예1) (나노 (기계 | machine))
공백 두 개의 검색어(식)을 모두 포함하고 있는 문서 검색 예1) (나노 기계)
예2) 나노 장영실
| 두 개의 검색어(식) 중 하나 이상 포함하고 있는 문서 검색 예1) (줄기세포 | 면역)
예2) 줄기세포 | 장영실
! NOT 이후에 있는 검색어가 포함된 문서는 제외 예1) (황금 !백금)
예2) !image
* 검색어의 *란에 0개 이상의 임의의 문자가 포함된 문서 검색 예) semi*
"" 따옴표 내의 구문과 완전히 일치하는 문서만 검색 예) "Transform and Quantization"
쳇봇 이모티콘
안녕하세요!
ScienceON 챗봇입니다.
궁금한 것은 저에게 물어봐주세요.

논문 상세정보

초등특수교사가 국어 수업을 하며 겪은 경험과 인식을 통해 바라본 특수학급 수업의 구조적 상황

The structural situation of the special class lessons looked at through the experiences and awareness that elementary special teachers underwent during the Korean language class

학습자중심교과교육연구 v.15 no.12 , 2015년, pp.59 - 89  
박정옥, 문상진, 전병운
초록

This study is aimed at concretely and structurally apprehending the lesson context and teacher situation of the elementary special class Korean subject through the grounded theoretic method. The study was conducted through semi-structured interview with 10 special elementary school class teachers in the A region as the subjects. The research process was executed through repetitive comparative analysis method and 100 open coding, 29 lower categories and 11 upper categories were deduced. The upper categories deduced were classified in terms of the relevant paradigms. Through the paradigm analysis, the interaction of the experience and awareness of the elementary special class teachers surrounding the Korean language lesson and the situation model of the structural situation surrounding the teachers teaching special class Korean language were drawn. In the Korean language lesson process model of the elementary special class teachers, the following results appeared: 'background and lesson preparation before teachers teach Korean language', 'lesson situation', 'effort to improve the lesson', and 'demand for educational field support'. In the situation model of the structural situation surrounding teachers who taught Korean language in the special class, a structure appeared depending on the situation and interaction of the 'macroscopic dimension', 'school dimension', and 'teacher dimension'. Through these results, the problems resulting from the lesson situation of special teachers and the solution direction were examined by interpreting and discussing structures looked at through the study participants' experiences on the elementary special class Korean language lesson.

참고문헌 (0)

  1. 이 논문의 참고문헌 없음

이 논문을 인용한 문헌 (0)

  1. 이 논문을 인용한 문헌 없음

원문보기

원문 PDF 다운로드

  • 원문 PDF 정보가 존재하지 않습니다.

원문 URL 링크

  • 원문 URL 링크 정보가 존재하지 않습니다.
상세조회 0건 원문조회 0건

DOI 인용 스타일