$\require{mediawiki-texvc}$

연합인증

연합인증 가입 기관의 연구자들은 소속기관의 인증정보(ID와 암호)를 이용해 다른 대학, 연구기관, 서비스 공급자의 다양한 온라인 자원과 연구 데이터를 이용할 수 있습니다.

이는 여행자가 자국에서 발행 받은 여권으로 세계 각국을 자유롭게 여행할 수 있는 것과 같습니다.

연합인증으로 이용이 가능한 서비스는 NTIS, DataON, Edison, Kafe, Webinar 등이 있습니다.

한번의 인증절차만으로 연합인증 가입 서비스에 추가 로그인 없이 이용이 가능합니다.

다만, 연합인증을 위해서는 최초 1회만 인증 절차가 필요합니다. (회원이 아닐 경우 회원 가입이 필요합니다.)

연합인증 절차는 다음과 같습니다.

최초이용시에는
ScienceON에 로그인 → 연합인증 서비스 접속 → 로그인 (본인 확인 또는 회원가입) → 서비스 이용

그 이후에는
ScienceON 로그인 → 연합인증 서비스 접속 → 서비스 이용

연합인증을 활용하시면 KISTI가 제공하는 다양한 서비스를 편리하게 이용하실 수 있습니다.

NCS 기반 일학습병행자격 문제원형 파일럿 테스트 결과 분석- 전기전자, 재료, 건설, 디자인분야 -
Analysis of a Pilot Test on Prototype Questions for the NCS-Based Work and Learning in Parallel Qualification

한국기술교육학회지 v.16 no.2 2016년, pp.234 - 251  

강석주 (한국산업인력공단) ,  우미혜 (한국산업인력공단) ,  전미애 (충남대학교)

초록
AI-Helper 아이콘AI-Helper

This study as a follow-up to the completion of the development NCS-based new occupational qualification and prototype questions for 'Work and Learning in Parallel' qualification, aimed to analyze the results of a pilot test of prototype questions developed for the 'Work and Learning in Parallel' qualification.A pilot test was conducted with current industrial workers using 45 prototype questions developed for the 'Work and Learning in Parallel' qualification for the four fields of electric & electronic, material, construction, and design. After the test, two written reviews (the first for written evaluation, and the second for field evaluation) were completed on the appropriateness of the questions, answers, question difficulty, evaluation methods, distribution of marks, evaluation time, and precautions for evaluation.The results of the final analysis of the pilot test. The first review (for written evaluation) revealed problems like a large deviation in expected scores, the omission and ambiguous relevance of competency units, and an insufficient number of questions, and suggested the adjustment of the distribution of marks, and the modification of questions demanding fundamental answers. The second review (for field evaluation) pointed out the lack of universality in question development, and required the modification of questions not reflecting field realities, the development of specific and creative questions, and a review of evaluation methods.This study further emphasized the necessity for a competent authority responsible for the 'Work and Learning in Parallel' qualification on behalf of the industry, and institutional support for the early settlement of the qualification system.

관련 콘텐츠

섹션별 컨텐츠 바로가기

AI-Helper ※ AI-Helper는 오픈소스 모델을 사용합니다.

AI-Helper 아이콘
AI-Helper
안녕하세요, AI-Helper입니다. 좌측 "선택된 텍스트"에서 텍스트를 선택하여 요약, 번역, 용어설명을 실행하세요.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.

선택된 텍스트

맨위로