$\require{mediawiki-texvc}$

연합인증

연합인증 가입 기관의 연구자들은 소속기관의 인증정보(ID와 암호)를 이용해 다른 대학, 연구기관, 서비스 공급자의 다양한 온라인 자원과 연구 데이터를 이용할 수 있습니다.

이는 여행자가 자국에서 발행 받은 여권으로 세계 각국을 자유롭게 여행할 수 있는 것과 같습니다.

연합인증으로 이용이 가능한 서비스는 NTIS, DataON, Edison, Kafe, Webinar 등이 있습니다.

한번의 인증절차만으로 연합인증 가입 서비스에 추가 로그인 없이 이용이 가능합니다.

다만, 연합인증을 위해서는 최초 1회만 인증 절차가 필요합니다. (회원이 아닐 경우 회원 가입이 필요합니다.)

연합인증 절차는 다음과 같습니다.

최초이용시에는
ScienceON에 로그인 → 연합인증 서비스 접속 → 로그인 (본인 확인 또는 회원가입) → 서비스 이용

그 이후에는
ScienceON 로그인 → 연합인증 서비스 접속 → 서비스 이용

연합인증을 활용하시면 KISTI가 제공하는 다양한 서비스를 편리하게 이용하실 수 있습니다.

해방 이후 역사부도의 근세·근대 일본 관련 지도의 변천
Changes in the Historical Maps on Early Modern and Modern Japan in Historical Atlas for High School Students after Liberation

역사와교육 v., 0 no.23 2016년, pp.81 - 125  

이은령 (경기도 광주중앙고등학교)

초록
AI-Helper 아이콘AI-Helper

This study attempts to explore the changes in the historical maps of the early modern and modern Japan after the liberation in the high school historical atlas. The historical maps which include maps, picture, and illustrations have been used as an auxiliary textbook for history classes. They had been published under the authorized system from the liberation period to the 2011 revised National Curriculum.The historical maps of the early modern Japan in the historical atlas were few from the syllabus period to the 5th National Curriculum, and the maps of the modern Japan were focused on the Pacific War. During the periods of the 6th and the 7th National Curriculum, the number of the historical maps of the early modern Japan in the historical atlas increased, and the historical maps of the modern Japan were rich in content than before. During the periods of the 2009 revised National Curriculum and the 2011 revised National Curriculum, the maps of the early modern and modern Japan started to reflect the East Asian point of view. These changes show the influence of the trend of the Japanese history research and the revisions of the educational curriculum after the liberation.This study shows the increase in the number of the historical maps of the early modern and modern Japan in the high school historical atlas and the new effort on the production of maps. The historical maps need to include the research outcome and consider the learning contents and the students’ level for the development of history education.

관련 콘텐츠

섹션별 컨텐츠 바로가기

AI-Helper ※ AI-Helper는 오픈소스 모델을 사용합니다.

AI-Helper 아이콘
AI-Helper
안녕하세요, AI-Helper입니다. 좌측 "선택된 텍스트"에서 텍스트를 선택하여 요약, 번역, 용어설명을 실행하세요.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.

선택된 텍스트

맨위로