$\require{mediawiki-texvc}$

연합인증

연합인증 가입 기관의 연구자들은 소속기관의 인증정보(ID와 암호)를 이용해 다른 대학, 연구기관, 서비스 공급자의 다양한 온라인 자원과 연구 데이터를 이용할 수 있습니다.

이는 여행자가 자국에서 발행 받은 여권으로 세계 각국을 자유롭게 여행할 수 있는 것과 같습니다.

연합인증으로 이용이 가능한 서비스는 NTIS, DataON, Edison, Kafe, Webinar 등이 있습니다.

한번의 인증절차만으로 연합인증 가입 서비스에 추가 로그인 없이 이용이 가능합니다.

다만, 연합인증을 위해서는 최초 1회만 인증 절차가 필요합니다. (회원이 아닐 경우 회원 가입이 필요합니다.)

연합인증 절차는 다음과 같습니다.

최초이용시에는
ScienceON에 로그인 → 연합인증 서비스 접속 → 로그인 (본인 확인 또는 회원가입) → 서비스 이용

그 이후에는
ScienceON 로그인 → 연합인증 서비스 접속 → 서비스 이용

연합인증을 활용하시면 KISTI가 제공하는 다양한 서비스를 편리하게 이용하실 수 있습니다.

불멸의 사랑, 미디어의 ‘확장된 영역’을 위하여
Amor immortal, toward Media’s ‘Expanded Field’

미학예술학연구 v.57 2019년, pp.215 - 245   http://dx.doi.org/10.17527/JASA.57.0.08

최종철 (미야자키 국제대학)

초록
AI-Helper 아이콘AI-Helper

This paper aims to clarify the limit and possibility of contemporary art medium (media) through the insight of the art exhibition Immortality in the cloud(2019. 2. 22-5. 12, Ilmin Art Museum, Seoul) in which artists on various mediums work to summon the spirit of the past - its love and (im)mortality. Digital media have been celebrated for their ‘totality and generality’ bringing together all the merits of individual medium, while simultaneously criticized for eroding art’s specificity and physicality, a sine qua non for ‘the Eros of art.’ Hal Foster and Rosalind Krauss, the leading contemporary art critics, have already tackled the blind pursuit of anti-specificity (and immateriality) culminated in conceptualism, relationalism, and digital art. Although their theories in the past few decades fueled the efforts to navigate out from the old Greenbergian cannon, now they work to redeem those modernist values that we have perhaps too quickly pronounced dead. Krauss, in particular, calls the antagonism against art's autonomy and specificity as “a monstrous myth of post-medium,” and begins her own ‘crusade war’ to retake the Eros of art.This paper examines how Krauss' critical defense works to control the brutal expansion of digital media, and how we can bring the Eros (guaranteed by ‘specificity, technical support, and memory’ in Krauss' term) back on track in art history. This paper gives particular attention to Krauss' use of the ‘Greimas semiotic square,’ as I revise it to fit better into Greimas' original graph and our discussion on media. What this paper claims in the end is that art’s immortality will never fade even in the rise of digital technology and digital media gains its historical profundity and technological innovation only by laying its mnemonic emphasis on art's specific forms and experience.

관련 콘텐츠

저작권 관리 안내
섹션별 컨텐츠 바로가기

AI-Helper ※ AI-Helper는 오픈소스 모델을 사용합니다.

AI-Helper 아이콘
AI-Helper
안녕하세요, AI-Helper입니다. 좌측 "선택된 텍스트"에서 텍스트를 선택하여 요약, 번역, 용어설명을 실행하세요.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.

선택된 텍스트

맨위로