This study was carried out for the purpose of analyzing research trends of young children’s resilience in Korea. The study investigated the current trends, scrutinizing the current state of theses fora degree and articles in young children’s resilience in Korea. This study reviewed 172 research pape...
This study was carried out for the purpose of analyzing research trends of young children’s resilience in Korea. The study investigated the current trends, scrutinizing the current state of theses fora degree and articles in young children’s resilience in Korea. This study reviewed 172 research papers, written from January, 2002 to March, 2018 on young children’s resilience. Its findings were as follows. First, researches in this area escalated after 2011, Second, there are used several terms of young children’s resilience, and an accurate conceptual arrangement is needed. Third, researches on the relationship between many variables of resilience and educational activities for young children’s resilience were carried out a lot, but researches on the nature of young children’s resilience were lacking. Forth, factors affecting young children’s resilience were young children themselves and their mother factors, however researches related to their teachers were insufficient. Fifth, most educational activities were focused on ‘ego-resilience’ of young children. Sixth, It was difficult to differentiate between the young children’s resilience promotion programs and socila-emotional program for young children. Seventh, researches on young children’s resilience were almost quantitative. Scales for young children’s resilience has been developed but an academic consensus process is needed. In conclusion, this study is meaningful in that it shows the current research trends on young children’s resilience and supplies suggestions for further research topics based on the empirical data analysis.
This study was carried out for the purpose of analyzing research trends of young children’s resilience in Korea. The study investigated the current trends, scrutinizing the current state of theses fora degree and articles in young children’s resilience in Korea. This study reviewed 172 research papers, written from January, 2002 to March, 2018 on young children’s resilience. Its findings were as follows. First, researches in this area escalated after 2011, Second, there are used several terms of young children’s resilience, and an accurate conceptual arrangement is needed. Third, researches on the relationship between many variables of resilience and educational activities for young children’s resilience were carried out a lot, but researches on the nature of young children’s resilience were lacking. Forth, factors affecting young children’s resilience were young children themselves and their mother factors, however researches related to their teachers were insufficient. Fifth, most educational activities were focused on ‘ego-resilience’ of young children. Sixth, It was difficult to differentiate between the young children’s resilience promotion programs and socila-emotional program for young children. Seventh, researches on young children’s resilience were almost quantitative. Scales for young children’s resilience has been developed but an academic consensus process is needed. In conclusion, this study is meaningful in that it shows the current research trends on young children’s resilience and supplies suggestions for further research topics based on the empirical data analysis.
Abstract
본 연구는 유아 레질리언스 관련 국내 석・박사 학위논문과 학술지 논문을 대상으로 연구동향을 분석하기 위한 것이다. 이를 위해 2002년부터 2018년 3월 현재까지 국내에서 발표된 유아 레질리언스 관련 석・박사 학위논문(106편)과 학술지논문(66편) 172편을 대상으로 연구문제에 따라 발표시기별, 논문유형별, 연구 주제 및 내용별로 분석을 하였다. 본 연구의 결과는 첫째, 2011년 이후 유아 레질리언스에 대한 연구가 급격히 증가되어왔다. 둘째, 유아 레질리언스에 대한 다양한 용어가 사용되고 있으며, 명확한 개념 정리가 필요하다. 셋째, 유아 레질리언스와 다른 변인들 간의 관계를 알아보는 연구와 유아 레질리언스의 변화를 모색하는 교육활동에 대한 연구가 많이 이루어졌으나 유아 레질리언스 본질에 대한 연구는 매우 부족하였다. 넷째, 유아 레질리언스에 영향을 미치는 요인은 주로 유아 자신 및 어머니와 관련된 변인이었으며, 교사와 관련된 연구는 미흡하였다. 다섯째, 유아 레질리언스의 변화를 모색하는 교육활동은 대부분 ‘자아탄력성’에 미치는 효과를 알아보는 것이었다. 여섯째, 유아 레질리언스 증진 프로그램이 개발되었으나 사회정서 프로그램과의 차별성을 찾기 어렵다. 일곱째, 유아 레질리언스에 대한 연구 대부분이 양적연구로 이루어졌다. 끝으로, 유아 레질리언스 척도가 개발되었으나 학문적 합의과정이 필요하다. 이러한 분석결과를 바탕으로 향후 유아 레질리언스에 대한 연구방향과 시사점을 제시하였다.
본 연구는 유아 레질리언스 관련 국내 석・박사 학위논문과 학술지 논문을 대상으로 연구동향을 분석하기 위한 것이다. 이를 위해 2002년부터 2018년 3월 현재까지 국내에서 발표된 유아 레질리언스 관련 석・박사 학위논문(106편)과 학술지논문(66편) 172편을 대상으로 연구문제에 따라 발표시기별, 논문유형별, 연구 주제 및 내용별로 분석을 하였다. 본 연구의 결과는 첫째, 2011년 이후 유아 레질리언스에 대한 연구가 급격히 증가되어왔다. 둘째, 유아 레질리언스에 대한 다양한 용어가 사용되고 있으며, 명확한 개념 정리가 필요하다. 셋째, 유아 레질리언스와 다른 변인들 간의 관계를 알아보는 연구와 유아 레질리언스의 변화를 모색하는 교육활동에 대한 연구가 많이 이루어졌으나 유아 레질리언스 본질에 대한 연구는 매우 부족하였다. 넷째, 유아 레질리언스에 영향을 미치는 요인은 주로 유아 자신 및 어머니와 관련된 변인이었으며, 교사와 관련된 연구는 미흡하였다. 다섯째, 유아 레질리언스의 변화를 모색하는 교육활동은 대부분 ‘자아탄력성’에 미치는 효과를 알아보는 것이었다. 여섯째, 유아 레질리언스 증진 프로그램이 개발되었으나 사회정서 프로그램과의 차별성을 찾기 어렵다. 일곱째, 유아 레질리언스에 대한 연구 대부분이 양적연구로 이루어졌다. 끝으로, 유아 레질리언스 척도가 개발되었으나 학문적 합의과정이 필요하다. 이러한 분석결과를 바탕으로 향후 유아 레질리언스에 대한 연구방향과 시사점을 제시하였다.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.