Shakespeare의 극적 기교에서 성격과 주제를 구현하는 방법으로 주목할 수 있는 것이 대조와 대립을 적용한 방법이다. 이러한 대조와 대립은 단순한 병치가 아니라 그것이 아이러니칼하게 제시되는 점이 특징이다. 본고에서는 Shakespeare가 Othello에서 제시하고 있는 중요한 문제인 사랑의 주제에 대한 대립적인 주제들과 그 주제와 관련된 등장인물들의 성격의 대조 그리고 거기에서 야기되는 아이러니를 고찰하였다. Othello에서 제시되는 사랑에 대한 중요한 대립적인 주제는 죽음, 욕정, 질투, 정의, 그리고 명예를 들 수 ...
Shakespeare의 극적 기교에서 성격과 주제를 구현하는 방법으로 주목할 수 있는 것이 대조와 대립을 적용한 방법이다. 이러한 대조와 대립은 단순한 병치가 아니라 그것이 아이러니칼하게 제시되는 점이 특징이다. 본고에서는 Shakespeare가 Othello에서 제시하고 있는 중요한 문제인 사랑의 주제에 대한 대립적인 주제들과 그 주제와 관련된 등장인물들의 성격의 대조 그리고 거기에서 야기되는 아이러니를 고찰하였다. Othello에서 제시되는 사랑에 대한 중요한 대립적인 주제는 죽음, 욕정, 질투, 정의, 그리고 명예를 들 수 있는데 사랑과 죽음의 대립은 근본적으로 Othello와 Desdemona의 사랑에 대한 인식의 차이에서 비롯된다. Othello와 Desdemona는 각각 그들의 이상적 가치관에 따라 사랑을 추구하지만, Othello의 사랑에 대한 인식은 사랑하기 때문에 사랑하는 사람을 죽일 수 있다는 것이며, Desdemona의 사랑에 대한 인식은 사랑하기 때문에 죽을 수 있다는 것인데, 이들의 이러한 인식의 차이가 사랑과 죽음의 아이러니칼한 대립을 만들어 낸다. 이와 같은 대립은 Othello의 성격적 특징과 유기적인 관계를 맺으면서 전개되는 바, 그의 극단적이며 격렬한 성격이 사랑이 아니면 죽음이라는 도식을 형성하면서 이러한 사랑과 죽음의 아이러니칼한 대립의 근본적 바탕을 제공하고 있다. 사랑에 대한 욕정의 대립관계에 있어서도 등장인물들의 사랑에 대한 인식의 차이가 그 대립을 아이러니칼하게 만든다. 이것은 Othello와 Iago의 사랑에 대한 인식의 차이를 통해서 제시되는데, 각 인물들의 사랑에 대한 확신은 그 편파성을 간과함으로써 아이러니를 만들어 내고 있다. 즉, Othello는 매우 정신적인 사랑을 추구하는 반면 Iago는 육체적인 성적 사랑 을 추구한다. Othello와 Iago와는 달리 Desdemona는 사랑에 있어서 정신적 사랑과 육체적 사랑의 조화를 추구하는데, 이런 점에서 각자의 사랑에 대한 인식의 대립과 차이를 볼 수 있다. Othello의 사랑에 대한 인식의 변화는 특히 비극의 전개와 밀접히 연관을 맺어 작용하는데, 이것은 Othello가 Iago에게 동화되어 변질되는 것에서 기인된다. Iago는 물질주의적인 성격을 가지고 있으며 Othello가 이러한 Iago의 사고에 동화되고 있다. 사랑에 대한 또 하나의 중요한 대립은 사랑과 질투의 관계이다. Othello가 사랑을 한다고 하는 것이 오히려 질투의 강도를 높히는 점에서 아이러니를 발생케 한다. Othello는 Iago의 성적질투를 능가하는 잔인성과 야수성을 보이므로 이러한 성격이 사랑과 질투의 대립을 점증시키고 마침내 극한으로 몰아간다. 사랑과 질투의 대립은 또한 Othello에서 중요한 논쟁이 되는 Iago의 동기와 관련있는 것으로 그의 동기는 사랑에 대한 역작용을 일으키는 성적 질투와 인종적 편견이라고 할 수 있다. Othello는 비록 늦게나마 그의 질투의 잘못을 깨닫고 진정한 사랑의 태도를 보인다. 따라서 Othello의 행동에 있어서 궁극적으로 질투가 사랑의 가치까지 파괴하는 것은 아니다. 이 점이 Othello를 사랑의 비극으로 만드는 한 요소가 된다. 사랑에 대한 중요한 대립으로 정의의 문제를 들 수 있다. Othello는 정의를 추구하나 결과적으로 부정의적인 살인을 하므로 사랑과 정의의 아이러니를 만든다. Othello의 비극적 결함인 추정하는 버릇과 미신적 사고는 그의 행동을 비합리적이요 환상적인 상태로 몰아감으로써 정의를 사랑에 잘못 적용하는 오류를 범하게 하고 있다. 끝으로 사랑과 명예의 대립이 있는데 명예는 사랑과 함께 Othello의 중심 주제가 된다. 그러므로 이 명예의 문제와 관련하여, 우리는 인물들의 행동을 '명예 문화'속에서 고찰할 수 있으며, Othello의 고귀성에 관한 문제도 이 명예 문제와 밀접히 관련시켜 검토해 볼 수 있다. Othello의 여러가지 행동을 Shakespeare 당시의 문화적인 배경에 비추어 볼 때 그의 성격의 고귀한 측면은 본질적으로 참된 고귀성을 나타낸다고 보기 어렵다. Shakespeare는 양립할 수 있는 가치인 사랑과 명예를 Othello와 Desdemona의 사랑 속에서 아이러니칼하게 대립시키면서 Othello의 세속적인 명예의식보다 Desdemona의 기독교적 사랑을 통한 명예의식을 더 부각시키고 있음을 알 수 있다. 결론적으로 Shakespeare는 Othello에서 흑과 백의 대조와 대립을 기초로 여러가지 아이러니를 제시하는데 그 중에서도 사랑을 둘러싼 가치들의 아이러니를 중점적으로 제시하고 있다. 그는 여기에 당시의 명예 문화를 그 배경으로 도입함으로써 그의 탁월한 성격 창조와 더불어 Othello를 위대한 비극으로 만들고 있다. 결국 Othello는 명예 문화 속에서 사랑을 다루면서 가치의 대립 속에서 가치의 균형적 추구라는 Vision을 제시한다.
Shakespeare의 극적 기교에서 성격과 주제를 구현하는 방법으로 주목할 수 있는 것이 대조와 대립을 적용한 방법이다. 이러한 대조와 대립은 단순한 병치가 아니라 그것이 아이러니칼하게 제시되는 점이 특징이다. 본고에서는 Shakespeare가 Othello에서 제시하고 있는 중요한 문제인 사랑의 주제에 대한 대립적인 주제들과 그 주제와 관련된 등장인물들의 성격의 대조 그리고 거기에서 야기되는 아이러니를 고찰하였다. Othello에서 제시되는 사랑에 대한 중요한 대립적인 주제는 죽음, 욕정, 질투, 정의, 그리고 명예를 들 수 있는데 사랑과 죽음의 대립은 근본적으로 Othello와 Desdemona의 사랑에 대한 인식의 차이에서 비롯된다. Othello와 Desdemona는 각각 그들의 이상적 가치관에 따라 사랑을 추구하지만, Othello의 사랑에 대한 인식은 사랑하기 때문에 사랑하는 사람을 죽일 수 있다는 것이며, Desdemona의 사랑에 대한 인식은 사랑하기 때문에 죽을 수 있다는 것인데, 이들의 이러한 인식의 차이가 사랑과 죽음의 아이러니칼한 대립을 만들어 낸다. 이와 같은 대립은 Othello의 성격적 특징과 유기적인 관계를 맺으면서 전개되는 바, 그의 극단적이며 격렬한 성격이 사랑이 아니면 죽음이라는 도식을 형성하면서 이러한 사랑과 죽음의 아이러니칼한 대립의 근본적 바탕을 제공하고 있다. 사랑에 대한 욕정의 대립관계에 있어서도 등장인물들의 사랑에 대한 인식의 차이가 그 대립을 아이러니칼하게 만든다. 이것은 Othello와 Iago의 사랑에 대한 인식의 차이를 통해서 제시되는데, 각 인물들의 사랑에 대한 확신은 그 편파성을 간과함으로써 아이러니를 만들어 내고 있다. 즉, Othello는 매우 정신적인 사랑을 추구하는 반면 Iago는 육체적인 성적 사랑 을 추구한다. Othello와 Iago와는 달리 Desdemona는 사랑에 있어서 정신적 사랑과 육체적 사랑의 조화를 추구하는데, 이런 점에서 각자의 사랑에 대한 인식의 대립과 차이를 볼 수 있다. Othello의 사랑에 대한 인식의 변화는 특히 비극의 전개와 밀접히 연관을 맺어 작용하는데, 이것은 Othello가 Iago에게 동화되어 변질되는 것에서 기인된다. Iago는 물질주의적인 성격을 가지고 있으며 Othello가 이러한 Iago의 사고에 동화되고 있다. 사랑에 대한 또 하나의 중요한 대립은 사랑과 질투의 관계이다. Othello가 사랑을 한다고 하는 것이 오히려 질투의 강도를 높히는 점에서 아이러니를 발생케 한다. Othello는 Iago의 성적질투를 능가하는 잔인성과 야수성을 보이므로 이러한 성격이 사랑과 질투의 대립을 점증시키고 마침내 극한으로 몰아간다. 사랑과 질투의 대립은 또한 Othello에서 중요한 논쟁이 되는 Iago의 동기와 관련있는 것으로 그의 동기는 사랑에 대한 역작용을 일으키는 성적 질투와 인종적 편견이라고 할 수 있다. Othello는 비록 늦게나마 그의 질투의 잘못을 깨닫고 진정한 사랑의 태도를 보인다. 따라서 Othello의 행동에 있어서 궁극적으로 질투가 사랑의 가치까지 파괴하는 것은 아니다. 이 점이 Othello를 사랑의 비극으로 만드는 한 요소가 된다. 사랑에 대한 중요한 대립으로 정의의 문제를 들 수 있다. Othello는 정의를 추구하나 결과적으로 부정의적인 살인을 하므로 사랑과 정의의 아이러니를 만든다. Othello의 비극적 결함인 추정하는 버릇과 미신적 사고는 그의 행동을 비합리적이요 환상적인 상태로 몰아감으로써 정의를 사랑에 잘못 적용하는 오류를 범하게 하고 있다. 끝으로 사랑과 명예의 대립이 있는데 명예는 사랑과 함께 Othello의 중심 주제가 된다. 그러므로 이 명예의 문제와 관련하여, 우리는 인물들의 행동을 '명예 문화'속에서 고찰할 수 있으며, Othello의 고귀성에 관한 문제도 이 명예 문제와 밀접히 관련시켜 검토해 볼 수 있다. Othello의 여러가지 행동을 Shakespeare 당시의 문화적인 배경에 비추어 볼 때 그의 성격의 고귀한 측면은 본질적으로 참된 고귀성을 나타낸다고 보기 어렵다. Shakespeare는 양립할 수 있는 가치인 사랑과 명예를 Othello와 Desdemona의 사랑 속에서 아이러니칼하게 대립시키면서 Othello의 세속적인 명예의식보다 Desdemona의 기독교적 사랑을 통한 명예의식을 더 부각시키고 있음을 알 수 있다. 결론적으로 Shakespeare는 Othello에서 흑과 백의 대조와 대립을 기초로 여러가지 아이러니를 제시하는데 그 중에서도 사랑을 둘러싼 가치들의 아이러니를 중점적으로 제시하고 있다. 그는 여기에 당시의 명예 문화를 그 배경으로 도입함으로써 그의 탁월한 성격 창조와 더불어 Othello를 위대한 비극으로 만들고 있다. 결국 Othello는 명예 문화 속에서 사랑을 다루면서 가치의 대립 속에서 가치의 균형적 추구라는 Vision을 제시한다.
Among Shakespeare's many dramatic techniques, contrast or antithesis is especially used to present the themes and the characters in his tragedies. However, he presents them not in a simple way of parallel or juxtaposition but in an ironic and complicated one. In this study, the ironic antitheses to ...
Among Shakespeare's many dramatic techniques, contrast or antithesis is especially used to present the themes and the characters in his tragedies. However, he presents them not in a simple way of parallel or juxtaposition but in an ironic and complicated one. In this study, the ironic antitheses to love and the polarities of inner character are explored to clarify some key issues and to know the dramatic vision which Shakespeare presents in Othello. Othello and Desdemona love each other deeply. They think that their love is true. Their love is idealistic and aesthetic in the respect that they pursue it in their own dreams. That love, however, results in tragic death. Here we find out that love tragically contrasts with death. The tragic irony derives from the different concepts of the love between Othello and Desdemona. Othello believes that he has the right to kill his love, Desdemona, because of his love of her, while Desdemona believe that she can accept death because of her love of Othello. Here we can assume that Othello's intense love is associated with his cahracter. He is extreme and passionate. These features of his personality propel his love and form the basis of his extreme attitude of love, that is, if there is no love, there is no life, and the consummation of love is death, From this aspect, Othello's radical conception of love creates the ironic effect in the love-death theme. Shakespeare usually does not distinguish love from sex in his palys. However, he presents sex as an antithesis to love in Othello. This antithesis is presents expecially through the different concepts of love between Othello and Iago, Othello pursues a spiritual love in the earlier scenes of the play, but Iago regards love and marriage as lust throughout the play. Their beliefs are different from that of Desdemona who persues harmony of love and sex. Othello's tragedy results from a transformation in his concept of love from a spiritual one to a physical one. As the play progresses, we recognize clearly that Othello gradually cones to conform to Iago's concept of love and thought patterns. Iago has a materialistic turn of mind, and regards love and human affairs from such a viewpoint. The irony in the themes of love and sex comes form the firmly one-sided belief of love that each character possesses, expecially that of Othello and Iago. The confrontation between love and jealousy is tremendous un Othello. Othello loves Desdemona, but his jealousy results in acts of brutalisty. The severity and brutality of his feelings are greater than Iago's sexual jealousy, and escalate the confrontation between love and sex. The confronation is related to the key issue of Iago's motives. Iago's evil intent seems to be based on his sexual jealousy and racial prejudice. In spite of the elements of jealousy in Othello. it can be called a tragedy of love because Othello realizes his mistakes even though it is too late, and jealousy cannot destroy the value of love in the paly, The love-jealousy irony is ingeniously expressed in the paradoxical development of the play. Othello's insistence on his sincere and streong love increases his jealousy rather than his love. Othello pursues justice to prove his love of Desdemona. To practise his justice, he makes up his mind to kill Desdemona. However, he deals with and kills her unjustly. This is a major irony related to the justice theme. Othello's tragic flaw -- his habit of guessing and his superstitious character -- drives him to indulge in unreasonable behaviors and illusions, so he makes the mistake of unwisely applying justice to love. In his value system, justice overrides love. Lastly, honour becomes a major antithesis to love in Othello. The honour theme leads us to consider the characters' actions in realtion to the 'honour culture' of Shakeapeare's age, and it is also related to the question of Othello's nobleness. Othello's behaviour does not reflect substantial nobility, as compared with the cultural background of Shakespeare's age. Shakespeare seems to intend to present the concept of honour with Christian love rather than worldly honour by contrasting Othello's honour to that of Desdemona's. In spite of his consisten efforts to keep his honour, he paradoxically defaces it. There we see the dramatic irony in his behaviour. In conclusion, Shakespeare describes the ironic antitheses of the love themes in Othello to present a vision of a balaced pursuit of values. Structurally such irony is based on the tragic contrast of black and white. Among the many themes honour is the main theme together with love, By introducing the honour culture as backbround to the love tragedy, Shakespeare makes Othello a great tragedy with excellently created characters. The study method which has been applied in this dissertation may be used to research other Shakespeare plays, not because it is essential in studying Shakespeare but because, we think, the contrast of the ironic themes plays an important role in other Shakespearean works. In addition, the study of Shakespeare's works from the viewpoint of the honour culture of his age may contribute to the study of his other tragedies or history plays.
Among Shakespeare's many dramatic techniques, contrast or antithesis is especially used to present the themes and the characters in his tragedies. However, he presents them not in a simple way of parallel or juxtaposition but in an ironic and complicated one. In this study, the ironic antitheses to love and the polarities of inner character are explored to clarify some key issues and to know the dramatic vision which Shakespeare presents in Othello. Othello and Desdemona love each other deeply. They think that their love is true. Their love is idealistic and aesthetic in the respect that they pursue it in their own dreams. That love, however, results in tragic death. Here we find out that love tragically contrasts with death. The tragic irony derives from the different concepts of the love between Othello and Desdemona. Othello believes that he has the right to kill his love, Desdemona, because of his love of her, while Desdemona believe that she can accept death because of her love of Othello. Here we can assume that Othello's intense love is associated with his cahracter. He is extreme and passionate. These features of his personality propel his love and form the basis of his extreme attitude of love, that is, if there is no love, there is no life, and the consummation of love is death, From this aspect, Othello's radical conception of love creates the ironic effect in the love-death theme. Shakespeare usually does not distinguish love from sex in his palys. However, he presents sex as an antithesis to love in Othello. This antithesis is presents expecially through the different concepts of love between Othello and Iago, Othello pursues a spiritual love in the earlier scenes of the play, but Iago regards love and marriage as lust throughout the play. Their beliefs are different from that of Desdemona who persues harmony of love and sex. Othello's tragedy results from a transformation in his concept of love from a spiritual one to a physical one. As the play progresses, we recognize clearly that Othello gradually cones to conform to Iago's concept of love and thought patterns. Iago has a materialistic turn of mind, and regards love and human affairs from such a viewpoint. The irony in the themes of love and sex comes form the firmly one-sided belief of love that each character possesses, expecially that of Othello and Iago. The confrontation between love and jealousy is tremendous un Othello. Othello loves Desdemona, but his jealousy results in acts of brutalisty. The severity and brutality of his feelings are greater than Iago's sexual jealousy, and escalate the confrontation between love and sex. The confronation is related to the key issue of Iago's motives. Iago's evil intent seems to be based on his sexual jealousy and racial prejudice. In spite of the elements of jealousy in Othello. it can be called a tragedy of love because Othello realizes his mistakes even though it is too late, and jealousy cannot destroy the value of love in the paly, The love-jealousy irony is ingeniously expressed in the paradoxical development of the play. Othello's insistence on his sincere and streong love increases his jealousy rather than his love. Othello pursues justice to prove his love of Desdemona. To practise his justice, he makes up his mind to kill Desdemona. However, he deals with and kills her unjustly. This is a major irony related to the justice theme. Othello's tragic flaw -- his habit of guessing and his superstitious character -- drives him to indulge in unreasonable behaviors and illusions, so he makes the mistake of unwisely applying justice to love. In his value system, justice overrides love. Lastly, honour becomes a major antithesis to love in Othello. The honour theme leads us to consider the characters' actions in realtion to the 'honour culture' of Shakeapeare's age, and it is also related to the question of Othello's nobleness. Othello's behaviour does not reflect substantial nobility, as compared with the cultural background of Shakespeare's age. Shakespeare seems to intend to present the concept of honour with Christian love rather than worldly honour by contrasting Othello's honour to that of Desdemona's. In spite of his consisten efforts to keep his honour, he paradoxically defaces it. There we see the dramatic irony in his behaviour. In conclusion, Shakespeare describes the ironic antitheses of the love themes in Othello to present a vision of a balaced pursuit of values. Structurally such irony is based on the tragic contrast of black and white. Among the many themes honour is the main theme together with love, By introducing the honour culture as backbround to the love tragedy, Shakespeare makes Othello a great tragedy with excellently created characters. The study method which has been applied in this dissertation may be used to research other Shakespeare plays, not because it is essential in studying Shakespeare but because, we think, the contrast of the ironic themes plays an important role in other Shakespearean works. In addition, the study of Shakespeare's works from the viewpoint of the honour culture of his age may contribute to the study of his other tragedies or history plays.
주제어
#OTHELLO 등장인물 오셀로 사랑 비극 주제 대립 아이러니
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.