현대사회의 급속한 변화에 대처하기 위해 현대인의 계속적인 교육이 요구되는 이때에, 이제까지 방치되어 오던 성인교육의 프로그램 구성은 그 전문성이 요구된다 하겠다. 본 연구의 목적은 성인교육 프로그램의 성격을 살펴, 우리나라 성인교육 프로그램 구성의 체계적인 과정을 연구·고찰하는 것이다. 본 연구의 내용은 다음과 같다. (1) 교육과정 구성의 일반적 절차 및 원칙을 살피고, (2) 성인교육 프로그램 구성 과정을 고찰한다. (3) 우리나라 성인교육 프로그램의 구성 모델을 제시한다. 일반적으로 학교의 교육과정은 목표설정, 학습경험 선정 및 조직, 교수-학습과정, 평가로 이루어지며 학과의 논리성과 학생의 학습원리를 기초로 전개된다. 한편 성인교육은 학습자의 자발적 교육활동이므로 더욱 더 학습자 중심이며 실생활 문제 중심이다. 그 대상자에 따라 다양한 형태로 전개된다. 따라서 성인교육 프로그램 구성 과정은 ...
현대사회의 급속한 변화에 대처하기 위해 현대인의 계속적인 교육이 요구되는 이때에, 이제까지 방치되어 오던 성인교육의 프로그램 구성은 그 전문성이 요구된다 하겠다. 본 연구의 목적은 성인교육 프로그램의 성격을 살펴, 우리나라 성인교육 프로그램 구성의 체계적인 과정을 연구·고찰하는 것이다. 본 연구의 내용은 다음과 같다. (1) 교육과정 구성의 일반적 절차 및 원칙을 살피고, (2) 성인교육 프로그램 구성 과정을 고찰한다. (3) 우리나라 성인교육 프로그램의 구성 모델을 제시한다. 일반적으로 학교의 교육과정은 목표설정, 학습경험 선정 및 조직, 교수-학습과정, 평가로 이루어지며 학과의 논리성과 학생의 학습원리를 기초로 전개된다. 한편 성인교육은 학습자의 자발적 교육활동이므로 더욱 더 학습자 중심이며 실생활 문제 중심이다. 그 대상자에 따라 다양한 형태로 전개된다. 따라서 성인교육 프로그램 구성 과정은 요구분석을 거쳐, 목표가 설정되고, 목표에 따라 다양하고 융통성있는 프로그램이 개발되야한다. 또한 사회적인 학습분위기가 무엇보다 중요하며, 실제 수업내에서 학습자가 참여하여 방향 결정을 해나간다. 학습활동은 성인의 지적, 신체적 특성을 고려하여 변화있고 다양한 매체가 활용되어야 하며, 평가와 학습요구 재진단이 수행되어 다음 수업의 방향을 결정하고 또 프로그램의 개선을 이루어 나가는 체계적인 과정이 필요하다. 이러한 성인교육 프로그램 전개에서 학습자의 자율적인 학습이 기본원칙이며 "하는능력"을 기르는데 강조해야 한다. 성인교육이 체계적인 과정을 통해 계획·실행될 때 더욱 발전할 것이라는 결론에서 몇가지 제언을 하면 1. 성인이 학습능력에 확신을 갖도록 학습조건을 적절히 제공하며, 상호 학습의 분위기를 조성한다. 2. 성인교육 프로그램은 기관적·개인적 집단적 요구를 분석, 검토하여 구성되어야 한다. 3. 다양한 프로그램의 개발, 매체의 적절한 활용이 이루어지고, 프로그램은 계속 연장될 수 있는 성격의 것이 요구된다. 4. 성인교육 프로그램 개발은 ①모든 성인에게 기회제공을 할 수 있도록, ②전인적인 인간형성을 위한 균형있는 프로그램으로, ③성인이 인식 못하는 지역사회발전을 위한 프로그램으로 개발되야 한다. 끝으로 성인교육에 관한 프로그램 구성의 모델은 다음과 같이 제시될 수 있다. 요구분석→목표설정→프로그램개발→학습경험고안→평가계획→학습분위기조성→학습자의 요구진단→학습목표확인·재정의→학습활동→평가와 학습요구 재진단. 이러한 과정이 순환되는 가운데 학습자의 자발적인 참여로 프로그램이 계속 개선되어야 할 것이다.
현대사회의 급속한 변화에 대처하기 위해 현대인의 계속적인 교육이 요구되는 이때에, 이제까지 방치되어 오던 성인교육의 프로그램 구성은 그 전문성이 요구된다 하겠다. 본 연구의 목적은 성인교육 프로그램의 성격을 살펴, 우리나라 성인교육 프로그램 구성의 체계적인 과정을 연구·고찰하는 것이다. 본 연구의 내용은 다음과 같다. (1) 교육과정 구성의 일반적 절차 및 원칙을 살피고, (2) 성인교육 프로그램 구성 과정을 고찰한다. (3) 우리나라 성인교육 프로그램의 구성 모델을 제시한다. 일반적으로 학교의 교육과정은 목표설정, 학습경험 선정 및 조직, 교수-학습과정, 평가로 이루어지며 학과의 논리성과 학생의 학습원리를 기초로 전개된다. 한편 성인교육은 학습자의 자발적 교육활동이므로 더욱 더 학습자 중심이며 실생활 문제 중심이다. 그 대상자에 따라 다양한 형태로 전개된다. 따라서 성인교육 프로그램 구성 과정은 요구분석을 거쳐, 목표가 설정되고, 목표에 따라 다양하고 융통성있는 프로그램이 개발되야한다. 또한 사회적인 학습분위기가 무엇보다 중요하며, 실제 수업내에서 학습자가 참여하여 방향 결정을 해나간다. 학습활동은 성인의 지적, 신체적 특성을 고려하여 변화있고 다양한 매체가 활용되어야 하며, 평가와 학습요구 재진단이 수행되어 다음 수업의 방향을 결정하고 또 프로그램의 개선을 이루어 나가는 체계적인 과정이 필요하다. 이러한 성인교육 프로그램 전개에서 학습자의 자율적인 학습이 기본원칙이며 "하는능력"을 기르는데 강조해야 한다. 성인교육이 체계적인 과정을 통해 계획·실행될 때 더욱 발전할 것이라는 결론에서 몇가지 제언을 하면 1. 성인이 학습능력에 확신을 갖도록 학습조건을 적절히 제공하며, 상호 학습의 분위기를 조성한다. 2. 성인교육 프로그램은 기관적·개인적 집단적 요구를 분석, 검토하여 구성되어야 한다. 3. 다양한 프로그램의 개발, 매체의 적절한 활용이 이루어지고, 프로그램은 계속 연장될 수 있는 성격의 것이 요구된다. 4. 성인교육 프로그램 개발은 ①모든 성인에게 기회제공을 할 수 있도록, ②전인적인 인간형성을 위한 균형있는 프로그램으로, ③성인이 인식 못하는 지역사회발전을 위한 프로그램으로 개발되야 한다. 끝으로 성인교육에 관한 프로그램 구성의 모델은 다음과 같이 제시될 수 있다. 요구분석→목표설정→프로그램개발→학습경험고안→평가계획→학습분위기조성→학습자의 요구진단→학습목표확인·재정의→학습활동→평가와 학습요구 재진단. 이러한 과정이 순환되는 가운데 학습자의 자발적인 참여로 프로그램이 계속 개선되어야 할 것이다.
As it is now in full effort to construct educational society as a lifelong education, it is highly required in addition to the study of school curriculum to design adult education program which has been neglected. The purpose of this study is to review the character of adult education program, and t...
As it is now in full effort to construct educational society as a lifelong education, it is highly required in addition to the study of school curriculum to design adult education program which has been neglected. The purpose of this study is to review the character of adult education program, and to study the systematical process of designing of our country's adult education program. The content of this study are as follows: 1. Study general procedures and principles of curriculum designing. 2. Research the processes of designing adult education program. 3. Present the model of designing of our country's adult education program. Generally, the school curriculum is made up of establishing objectives, selecting and organizing of learning experience, teaching-learning process and evaluation. And it is developed by logic of subject matter and principle of learning activity of students. On the other hand, since adult education is made by spontaneous learner, its emphasis is on learner itself and it develops various forms according to learner. Therefore, in designing adult education program, the systematical processes are required as follows. The objective is established through the need analysis, and according to that objective various and flexible programs might be developed. It is important to create the social atmosphere before the instruction and in the practical instruction, the stages of need analysis, clarification of objective and designing of learning activity can be established for the learning activity which the learner participate in. And finally, the direction of next instruction should be decided and program should be improved by evaluation and re-examination of educational need. In developing the adult education program, learner's self-directing learning activity is essential and should emphasize 'how to learn' rather than mere acquirement of knowledge. Under the conclusion that adult education can be developed much further when planned and executed on above systematical processes, the suggestions are as follows: 1. Adult should participate in the learning activity with firm belief in learning ability. 2. Learner should escape from passive learning attitude after experiencing democratic decision-making process. 3. The equipmental support is needed to utilize various materials. 4. The development of adult education program should (1) be wide open to give all the adults the chance to learn. (2) be the balanced program for the constitution of one's whole personality. (3) process as a community developing program which adults can't recognize. Finally, the model of designing adult education is need assessment → establishing objectives → program development designing format → planning evaluation → establishing learning climate → identifying objectives → learning activity → evaluating and need re-diagnozing.
As it is now in full effort to construct educational society as a lifelong education, it is highly required in addition to the study of school curriculum to design adult education program which has been neglected. The purpose of this study is to review the character of adult education program, and to study the systematical process of designing of our country's adult education program. The content of this study are as follows: 1. Study general procedures and principles of curriculum designing. 2. Research the processes of designing adult education program. 3. Present the model of designing of our country's adult education program. Generally, the school curriculum is made up of establishing objectives, selecting and organizing of learning experience, teaching-learning process and evaluation. And it is developed by logic of subject matter and principle of learning activity of students. On the other hand, since adult education is made by spontaneous learner, its emphasis is on learner itself and it develops various forms according to learner. Therefore, in designing adult education program, the systematical processes are required as follows. The objective is established through the need analysis, and according to that objective various and flexible programs might be developed. It is important to create the social atmosphere before the instruction and in the practical instruction, the stages of need analysis, clarification of objective and designing of learning activity can be established for the learning activity which the learner participate in. And finally, the direction of next instruction should be decided and program should be improved by evaluation and re-examination of educational need. In developing the adult education program, learner's self-directing learning activity is essential and should emphasize 'how to learn' rather than mere acquirement of knowledge. Under the conclusion that adult education can be developed much further when planned and executed on above systematical processes, the suggestions are as follows: 1. Adult should participate in the learning activity with firm belief in learning ability. 2. Learner should escape from passive learning attitude after experiencing democratic decision-making process. 3. The equipmental support is needed to utilize various materials. 4. The development of adult education program should (1) be wide open to give all the adults the chance to learn. (2) be the balanced program for the constitution of one's whole personality. (3) process as a community developing program which adults can't recognize. Finally, the model of designing adult education is need assessment → establishing objectives → program development designing format → planning evaluation → establishing learning climate → identifying objectives → learning activity → evaluating and need re-diagnozing.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.