本 硏究는 최근 학교교육에서 思考의 중요성이 재인식되고 있는 상황에서 Jean Piaget의 理論으로 부터 思考敎育의 意味를 모색하고, Piaget理論의 長·短點을 규명하고 制限點을 보완하려고 시도했다. 특히 Piaget理論과 批判的 觀點에서 도출된 思考敎育이 接木될 수 있는 可能性을 밝히고자 하였다. 本 硏究에서 모색된 思考敎育은 다음과 같이 요약될 수 있다; 첫째, 思考敎育은 認知構造의 變形과 認知葛藤에 의해 이루어질 수 있다. 그것은 平衡化를 통해 가능하다. 認知構造 變形의 樣相은 思考發達의 樣相을 意味한다. 또한 認知構造의...
本 硏究는 최근 학교교육에서 思考의 중요성이 재인식되고 있는 상황에서 Jean Piaget의 理論으로 부터 思考敎育의 意味를 모색하고, Piaget理論의 長·短點을 규명하고 制限點을 보완하려고 시도했다. 특히 Piaget理論과 批判的 觀點에서 도출된 思考敎育이 接木될 수 있는 可能性을 밝히고자 하였다. 本 硏究에서 모색된 思考敎育은 다음과 같이 요약될 수 있다; 첫째, 思考敎育은 認知構造의 變形과 認知葛藤에 의해 이루어질 수 있다. 그것은 平衡化를 통해 가능하다. 認知構造 變形의 樣相은 思考發達의 樣相을 意味한다. 또한 認知構造의 變形을 촉진시키거나 지연시키는 것과 構造의 操作樣相은 學習制度를 이룬다. 이런 學習機制는 思考敎育의 바탕을 이룬다. 특히 學習機制로 부터 도출된 敎育原理들이 思考敎育을 가능하게 만든다. 둘째, 思考敎育은 發達段階와 準備度에 적합한 經驗과 課題의 選定과 組織이 이루어지고, 학습자로 하여금 학습에 적극적으로 參與하며 자발적으로 發見하도록 원조하고, 認知葛藤의 狀況을 부여하고 그에 적합한 活動을 제공함으로써 가능할 수 있다. 특히 놀이 자체는 敎育課程이며 기본적인 敎育原理와도 관련된다. 發達段階에 적합한 놀이를 통해 知的 好奇心을 유발함으로써 思考敎育은 이루어질 것이다. 따라서 Piaget에 의해 강조된 놀이 자체는 다양한 思考敎育 方法 중의 하나가 된다. 세째, 思考敎育은 또한 情報處理接近을 통해서도 가능하다. 情報處理接近은 情報의 分類·組織을 하도록 함으로써 記憶改善에 공헌하며, 記憶改善은 思考敎育의 한 方法이 된다. 記憶改善의 方案으로서는 符號化, 精巧化, 묶음, 所在方法, PQ4R 등을 들 수 있다. 그러나 최근의 硏究에 의하면, 知識의 獲得(一般領域 혹은 特殊領域)은 思考能力과 推理能力을 부여하게 되어 思考敎育은 이것을 통해 가능하다. 네째, 思考敎育은 新 Piaget理論에 기초해서 다양한 方式으로 이루어질 수 있다. 예컨대, Brainerd의 4가지 訓練戰略(知覺, 認知, 社會, 發問戰略), Case의 自動化, Siegler의 戰略構成, Klahr와 Wallace의 一般化, Pascual-Leone의 作動記憶, Klausmeier의 槪念學習 등이 있다. 이것들은 同一한 規則이나 發達原理를 따르지 않고, 개별적으로 思考敎育의 可能性을 탐구한다. 따라서 思考敎育은 感覺記錄, 形態再認, 注意集中, 作動記憶 등과 같은 많은 認知的 過程으로 이루어진다고 할 수 있다. 결론적으로 Piaget理論은 思考敎育을 위한 示唆性에 여러 側面에서 制約되고 있다. 따라서 다른 可能性들이 代案的인 觀點에서 示唆되었다. 이런 면에서 Piaget의 理論과 代案的인 接近들을 接木시키고 敎育現場에 應用함으로써, 思考敎育의 效率化는 極大化될 것이다.
本 硏究는 최근 학교교육에서 思考의 중요성이 재인식되고 있는 상황에서 Jean Piaget의 理論으로 부터 思考敎育의 意味를 모색하고, Piaget理論의 長·短點을 규명하고 制限點을 보완하려고 시도했다. 특히 Piaget理論과 批判的 觀點에서 도출된 思考敎育이 接木될 수 있는 可能性을 밝히고자 하였다. 本 硏究에서 모색된 思考敎育은 다음과 같이 요약될 수 있다; 첫째, 思考敎育은 認知構造의 變形과 認知葛藤에 의해 이루어질 수 있다. 그것은 平衡化를 통해 가능하다. 認知構造 變形의 樣相은 思考發達의 樣相을 意味한다. 또한 認知構造의 變形을 촉진시키거나 지연시키는 것과 構造의 操作樣相은 學習制度를 이룬다. 이런 學習機制는 思考敎育의 바탕을 이룬다. 특히 學習機制로 부터 도출된 敎育原理들이 思考敎育을 가능하게 만든다. 둘째, 思考敎育은 發達段階와 準備度에 적합한 經驗과 課題의 選定과 組織이 이루어지고, 학습자로 하여금 학습에 적극적으로 參與하며 자발적으로 發見하도록 원조하고, 認知葛藤의 狀況을 부여하고 그에 적합한 活動을 제공함으로써 가능할 수 있다. 특히 놀이 자체는 敎育課程이며 기본적인 敎育原理와도 관련된다. 發達段階에 적합한 놀이를 통해 知的 好奇心을 유발함으로써 思考敎育은 이루어질 것이다. 따라서 Piaget에 의해 강조된 놀이 자체는 다양한 思考敎育 方法 중의 하나가 된다. 세째, 思考敎育은 또한 情報處理接近을 통해서도 가능하다. 情報處理接近은 情報의 分類·組織을 하도록 함으로써 記憶改善에 공헌하며, 記憶改善은 思考敎育의 한 方法이 된다. 記憶改善의 方案으로서는 符號化, 精巧化, 묶음, 所在方法, PQ4R 등을 들 수 있다. 그러나 최근의 硏究에 의하면, 知識의 獲得(一般領域 혹은 特殊領域)은 思考能力과 推理能力을 부여하게 되어 思考敎育은 이것을 통해 가능하다. 네째, 思考敎育은 新 Piaget理論에 기초해서 다양한 方式으로 이루어질 수 있다. 예컨대, Brainerd의 4가지 訓練戰略(知覺, 認知, 社會, 發問戰略), Case의 自動化, Siegler의 戰略構成, Klahr와 Wallace의 一般化, Pascual-Leone의 作動記憶, Klausmeier의 槪念學習 등이 있다. 이것들은 同一한 規則이나 發達原理를 따르지 않고, 개별적으로 思考敎育의 可能性을 탐구한다. 따라서 思考敎育은 感覺記錄, 形態再認, 注意集中, 作動記憶 등과 같은 많은 認知的 過程으로 이루어진다고 할 수 있다. 결론적으로 Piaget理論은 思考敎育을 위한 示唆性에 여러 側面에서 制約되고 있다. 따라서 다른 可能性들이 代案的인 觀點에서 示唆되었다. 이런 면에서 Piaget의 理論과 代案的인 接近들을 接木시키고 敎育現場에 應用함으로써, 思考敎育의 效率化는 極大化될 것이다.
Under the current educational situations where the importance of thinking is recognized anew, this study sought to derive implications of education of thinking from piaget's theory. It tried to specify merits and complement limitations of Piaget's theory. In particular, it showed the possibility to ...
Under the current educational situations where the importance of thinking is recognized anew, this study sought to derive implications of education of thinking from piaget's theory. It tried to specify merits and complement limitations of Piaget's theory. In particular, it showed the possibility to combine Piaget's theory and its critical viewpoints for education of thinking. Education of thinking could be summarized in this research as follows; First, it can be realized in connection with transformation of cognitive structures and cognitive conflicts. It is possible through equilibration. Modes of transformation in cognitive structure represent those of development of thinking. Accelerating or retarding of transformation of cognitive structures and their operational modes constitute the learning mechanism. This learning mechanism comprises the basis of education of thinking. In particular, the educational principles derived from this learning mechanism make education of thinking possible. Second, it can be carried out through selection and organization of experiences and tasks appropriate for the developmental stage and readiness, through helping students to participate actively arid discover spontaneously during learning, and through pro-viding them with situations of cognitive conflects and proper activities. Especially, play itself is a curriculum and is related to basic educational principles. By stimulating intellectual curiosity through play appropriate for the developmental stage, education of thinking will be realized. Therefore, play itself emphasized by piaget is one of various approaches to education of thinking. Third, it is also possible through information processing approach. It contributes to memory improvement by experiencing classification and organization of information. Memory improvement is one way of education of thinking. There are such strategies as coding, elaborating, chunking, loci method, PQ 4R and so on for memory improvement. According to recent research, however, the acquisition of knowledge(domain-independent or domain-specific) gives thinking and reasoning ability. So education of thinking is possible through knowledge acquisition. Fourth, it can be accomplished in various ways based on Neo-Piagetian theory. For example, Brainerd's four training strategies (perceptual, cognitive, social, and question-answering strategies), Case's automatization, Siegler's strategy construction, Klahr and Wallace's generalization, Pascual-Leone's working memory, and Klaus-meier's conceptual learning. They do not follow anyone rule or developmental principle, but they investigate possibilities of education of thinking is composed of many mental processes such as sensory registration, pattern recognition, attention, working memory and so on. In conclusion, Piaget's theory has several limitations for education of thinking. So other possibilities were suggested by alternative viewpoints. In this sense, by combining both piagetian and alternative approaches and applying them in the field, it is possible to bring about great effectiveness to education of thinking.
Under the current educational situations where the importance of thinking is recognized anew, this study sought to derive implications of education of thinking from piaget's theory. It tried to specify merits and complement limitations of Piaget's theory. In particular, it showed the possibility to combine Piaget's theory and its critical viewpoints for education of thinking. Education of thinking could be summarized in this research as follows; First, it can be realized in connection with transformation of cognitive structures and cognitive conflicts. It is possible through equilibration. Modes of transformation in cognitive structure represent those of development of thinking. Accelerating or retarding of transformation of cognitive structures and their operational modes constitute the learning mechanism. This learning mechanism comprises the basis of education of thinking. In particular, the educational principles derived from this learning mechanism make education of thinking possible. Second, it can be carried out through selection and organization of experiences and tasks appropriate for the developmental stage and readiness, through helping students to participate actively arid discover spontaneously during learning, and through pro-viding them with situations of cognitive conflects and proper activities. Especially, play itself is a curriculum and is related to basic educational principles. By stimulating intellectual curiosity through play appropriate for the developmental stage, education of thinking will be realized. Therefore, play itself emphasized by piaget is one of various approaches to education of thinking. Third, it is also possible through information processing approach. It contributes to memory improvement by experiencing classification and organization of information. Memory improvement is one way of education of thinking. There are such strategies as coding, elaborating, chunking, loci method, PQ 4R and so on for memory improvement. According to recent research, however, the acquisition of knowledge(domain-independent or domain-specific) gives thinking and reasoning ability. So education of thinking is possible through knowledge acquisition. Fourth, it can be accomplished in various ways based on Neo-Piagetian theory. For example, Brainerd's four training strategies (perceptual, cognitive, social, and question-answering strategies), Case's automatization, Siegler's strategy construction, Klahr and Wallace's generalization, Pascual-Leone's working memory, and Klaus-meier's conceptual learning. They do not follow anyone rule or developmental principle, but they investigate possibilities of education of thinking is composed of many mental processes such as sensory registration, pattern recognition, attention, working memory and so on. In conclusion, Piaget's theory has several limitations for education of thinking. So other possibilities were suggested by alternative viewpoints. In this sense, by combining both piagetian and alternative approaches and applying them in the field, it is possible to bring about great effectiveness to education of thinking.
주제어
#JEAN PIAGET 이론 사고교육 PIAGETS THEORY EDUCATION THINKING 장 피아제
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