행정의 개혁이라는 것은 행정부가 변화하는 주위 환경에 효율적으로 대처하기 위해 의식적으로 추구하는 계획적인 변혁이라고 할 수 있는데, 행정의 민주화, 행정의 효율성 제고, 그리고, 행정의 능률성 제고라는 행정의 궁극적 목표를 보다 더 효과적으로 실현하기 위해서 행정체제의 비합리성자 비민주성을 제거하고 새로운 조직 ·행정 ·행정절차등을 모색하는 인위적이고 계획적인 과정이라고 할 수 있다. 그래서 본 논문에서는 이러한 문제점들을 인식하고 다음과 같은 몇가지 사항을 연구목적으로 한다. 1. 한국의 행정개쳔 변천과정을 체계적으로 분석한다...
행정의 개혁이라는 것은 행정부가 변화하는 주위 환경에 효율적으로 대처하기 위해 의식적으로 추구하는 계획적인 변혁이라고 할 수 있는데, 행정의 민주화, 행정의 효율성 제고, 그리고, 행정의 능률성 제고라는 행정의 궁극적 목표를 보다 더 효과적으로 실현하기 위해서 행정체제의 비합리성자 비민주성을 제거하고 새로운 조직 ·행정 ·행정절차등을 모색하는 인위적이고 계획적인 과정이라고 할 수 있다. 그래서 본 논문에서는 이러한 문제점들을 인식하고 다음과 같은 몇가지 사항을 연구목적으로 한다. 1. 한국의 행정개쳔 변천과정을 체계적으로 분석한다. 2. 이러한 행정개혁 변천파정의 연구를 명제로 하여 전반적인 변천과정의 요인을 살펴보고, 3. 행정개혁의 변천과정이 한국의 실정에 적합하게 진행되어 왔는지 제1공화국 부터 제6공화국까지의 특징을 살펴보고, 4. 이에 따르는 문제점을 면밀히 검토하고 다음 행정부의 행정개혁에서 하나의 지침으로서 개선방향을 제시하고 검토해 본다. 이러한 연구의 목적을 보다 효율적으로 달성하기 위해서 행정개혁에 관련된 국내외의 문헌을 요약정리하고 개념과 필요성, 발생의 요인 및 접근 방법을 이론적으로 고찰하였다. 한국행정개혁의 변천과정에 관한 문제점 분석은 총무처와 행정개혁위원회등 공공부서의 자료검토와 통계자료등을 분석하여 해결하였으며, 문제점과 개선방안으로는 행정개혁에 관한 연구논문들을 참고하였다. 본 논문의 내용을 요약하면 다음과 같다. 제1장에서는 연구의 목적과 범위와 방법을 서술하였으며 제2장에서는 행정개혁의 이론적 개념과 필요성, 행정개혁의 발생요인 및 접근방법을 고찰하였으며, 제3장에서는 공화국 중심으로 개혁변천내용과 실태를 자료분석하였으며, 제4장에서는 한국의 행정개혁 변천과정에 대한 문제점을 동기와 대상, 구조와 과정을 중심으로 문제점에 대한 방안을 토론하였으며 제5장에서는 한국의 행정개혁 변천과정에 대한 민주적이고 종합적인 행정개혁관을 중심으로 개선방안을 제시하였다. 제6장 결론에서는 이제까지의 요약과 향족 한국의 행정부 개혁정책의 방향에 대해 제안하고자 한다. 첫째, 행정의 개혁은 변화라는 욕구에 대한 재반여건에 적응할 수 있도록 지속적인 보완작업과 개발이 필요하다. 둘째, 올바른 개혁관의 정립으로 목효외 달성을 보다 강조하고 공동의 목표를 존중하며 하나의 행정문제를 정부해결화 하는 것이 아닌 만큼 인사 · 제도 · 조직등의 세부적 개혁이 병행되어야 한다. 셋째, 세부적인 개혁안은 그 대상도 조직이나 제도의 개혁에 우선하여 공무원의 형태라는 동태적 측면에서 중점을 두어 행정조직을 움직이고, 반론적인 측면으로 개발하여야 한다. 본 논문에서 얻어진 결론은 ① 개혁을 수용할 수 있는 관료풍토의 개혁 ② 장래의 행정수요를 예측하여 정책을 형성하고, ③ 유능한 개혁지도자와 개혁역군들을 발굴 · 육성하여 개혁철학에 대한 행정개혁 뿐만 아니라 공직사회와 국민일반의 의식의 개혁도 필요하다.
행정의 개혁이라는 것은 행정부가 변화하는 주위 환경에 효율적으로 대처하기 위해 의식적으로 추구하는 계획적인 변혁이라고 할 수 있는데, 행정의 민주화, 행정의 효율성 제고, 그리고, 행정의 능률성 제고라는 행정의 궁극적 목표를 보다 더 효과적으로 실현하기 위해서 행정체제의 비합리성자 비민주성을 제거하고 새로운 조직 ·행정 ·행정절차등을 모색하는 인위적이고 계획적인 과정이라고 할 수 있다. 그래서 본 논문에서는 이러한 문제점들을 인식하고 다음과 같은 몇가지 사항을 연구목적으로 한다. 1. 한국의 행정개쳔 변천과정을 체계적으로 분석한다. 2. 이러한 행정개혁 변천파정의 연구를 명제로 하여 전반적인 변천과정의 요인을 살펴보고, 3. 행정개혁의 변천과정이 한국의 실정에 적합하게 진행되어 왔는지 제1공화국 부터 제6공화국까지의 특징을 살펴보고, 4. 이에 따르는 문제점을 면밀히 검토하고 다음 행정부의 행정개혁에서 하나의 지침으로서 개선방향을 제시하고 검토해 본다. 이러한 연구의 목적을 보다 효율적으로 달성하기 위해서 행정개혁에 관련된 국내외의 문헌을 요약정리하고 개념과 필요성, 발생의 요인 및 접근 방법을 이론적으로 고찰하였다. 한국행정개혁의 변천과정에 관한 문제점 분석은 총무처와 행정개혁위원회등 공공부서의 자료검토와 통계자료등을 분석하여 해결하였으며, 문제점과 개선방안으로는 행정개혁에 관한 연구논문들을 참고하였다. 본 논문의 내용을 요약하면 다음과 같다. 제1장에서는 연구의 목적과 범위와 방법을 서술하였으며 제2장에서는 행정개혁의 이론적 개념과 필요성, 행정개혁의 발생요인 및 접근방법을 고찰하였으며, 제3장에서는 공화국 중심으로 개혁변천내용과 실태를 자료분석하였으며, 제4장에서는 한국의 행정개혁 변천과정에 대한 문제점을 동기와 대상, 구조와 과정을 중심으로 문제점에 대한 방안을 토론하였으며 제5장에서는 한국의 행정개혁 변천과정에 대한 민주적이고 종합적인 행정개혁관을 중심으로 개선방안을 제시하였다. 제6장 결론에서는 이제까지의 요약과 향족 한국의 행정부 개혁정책의 방향에 대해 제안하고자 한다. 첫째, 행정의 개혁은 변화라는 욕구에 대한 재반여건에 적응할 수 있도록 지속적인 보완작업과 개발이 필요하다. 둘째, 올바른 개혁관의 정립으로 목효외 달성을 보다 강조하고 공동의 목표를 존중하며 하나의 행정문제를 정부해결화 하는 것이 아닌 만큼 인사 · 제도 · 조직등의 세부적 개혁이 병행되어야 한다. 셋째, 세부적인 개혁안은 그 대상도 조직이나 제도의 개혁에 우선하여 공무원의 형태라는 동태적 측면에서 중점을 두어 행정조직을 움직이고, 반론적인 측면으로 개발하여야 한다. 본 논문에서 얻어진 결론은 ① 개혁을 수용할 수 있는 관료풍토의 개혁 ② 장래의 행정수요를 예측하여 정책을 형성하고, ③ 유능한 개혁지도자와 개혁역군들을 발굴 · 육성하여 개혁철학에 대한 행정개혁 뿐만 아니라 공직사회와 국민일반의 의식의 개혁도 필요하다.
The administrative reforms mean the schematic and systematic changes which induce the current administrative conditions towards some better conditions and improvements, In other words, to achieve the reforms, not only new policies, managerial techniques, approaches and systems should be employed but...
The administrative reforms mean the schematic and systematic changes which induce the current administrative conditions towards some better conditions and improvements, In other words, to achieve the reforms, not only new policies, managerial techniques, approaches and systems should be employed but the value system, beliefs be employed but the value system, beliefs and attitutes should also be changed. The ultimate goal of administrative reforms aims at improving the quality of people's living conditions and creating a desirable, integrated politico-administrative culture. After all, the essence of administrative reforms is democary and efficiency, In particular in Korea, the administrative reforms should be focused more on democracy than on efficiency. Thus. under these two values of democray and efficiency, various factors such as structural, environmental and behaviorial should be mobilized. Thus, the administrative reforms are associated with the uncertainty and unpredictability characteristic of the future, and it is also a dynamic and complicated process with strategies involved, In this regard, it is almost impossible to specific settings or rules. It is conceived that this study has a weakness in that it is limited to theoretical reviews without any practical application. This study can be concluded as follows; 1. The organizational trimming should be directed toward the business contractions as well as the personell reduction. This measure can be made more effective by the drastic transfer of authority to civil sector. 2. A correct value of reforms should be established. The conventional emphasis on the visual effects should be complemented by the increased attention to invisible effects of the reforms. 3. The democratic leadership should be exerted in oredr to garmer supports from people. Meanwhile, this democratic leadership should not undermine individuals' creativity or autonomy: the leadership should play a role just enough to manage a common goal and ensure increased participation of people in the process of reforms. 4. A system which can promote the devotion and services of public officials should be established. To this end, People's evaluation and parcitipation channels can be instituted to check the arbitrary practices of the public services. The administrative reforms cannot solve all the chronic problems at once, but may create some environmental conditions for better public services, In this light, some detailed reform programs by personnel affairs, systems and organizations should be projected. On the other hand, the reforms should also be focused on the public official's behaviohal aspects rather than organization or insitution. The actors, who will operate the administrative organization or institution, are public officials themselves. All in all, the renovation of mentality and development of human resources are the keys to the administrative development and successful reforms. For example, although it is important to quickly provide the public services, what is more important is the futuristic preparations such as evaluation of future demands for public services, development of human resources and rearmament of reformist philosophy, In short, the administrative reforms should be pursued both in physical and mental terms if they can by substantial and effective.
The administrative reforms mean the schematic and systematic changes which induce the current administrative conditions towards some better conditions and improvements, In other words, to achieve the reforms, not only new policies, managerial techniques, approaches and systems should be employed but the value system, beliefs be employed but the value system, beliefs and attitutes should also be changed. The ultimate goal of administrative reforms aims at improving the quality of people's living conditions and creating a desirable, integrated politico-administrative culture. After all, the essence of administrative reforms is democary and efficiency, In particular in Korea, the administrative reforms should be focused more on democracy than on efficiency. Thus. under these two values of democray and efficiency, various factors such as structural, environmental and behaviorial should be mobilized. Thus, the administrative reforms are associated with the uncertainty and unpredictability characteristic of the future, and it is also a dynamic and complicated process with strategies involved, In this regard, it is almost impossible to specific settings or rules. It is conceived that this study has a weakness in that it is limited to theoretical reviews without any practical application. This study can be concluded as follows; 1. The organizational trimming should be directed toward the business contractions as well as the personell reduction. This measure can be made more effective by the drastic transfer of authority to civil sector. 2. A correct value of reforms should be established. The conventional emphasis on the visual effects should be complemented by the increased attention to invisible effects of the reforms. 3. The democratic leadership should be exerted in oredr to garmer supports from people. Meanwhile, this democratic leadership should not undermine individuals' creativity or autonomy: the leadership should play a role just enough to manage a common goal and ensure increased participation of people in the process of reforms. 4. A system which can promote the devotion and services of public officials should be established. To this end, People's evaluation and parcitipation channels can be instituted to check the arbitrary practices of the public services. The administrative reforms cannot solve all the chronic problems at once, but may create some environmental conditions for better public services, In this light, some detailed reform programs by personnel affairs, systems and organizations should be projected. On the other hand, the reforms should also be focused on the public official's behaviohal aspects rather than organization or insitution. The actors, who will operate the administrative organization or institution, are public officials themselves. All in all, the renovation of mentality and development of human resources are the keys to the administrative development and successful reforms. For example, although it is important to quickly provide the public services, what is more important is the futuristic preparations such as evaluation of future demands for public services, development of human resources and rearmament of reformist philosophy, In short, the administrative reforms should be pursued both in physical and mental terms if they can by substantial and effective.
주제어
#한국행정개혁
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.