이 논문은 고대의 계모형 소설을 가정소설의 한 하위 유형으로 설정하고, 진정한 계모형 소설에 속하는 「장화홍련전」과 「콩쥐팥쥐전」을 중심으로 하여 연구해 본 것이다. 본고에서 다루고 있는 두 작품에는 계모의 출현이 필연적으로 등장하게 되는데, '계모의 출현 이전 계모의 출현 계모의 응징'은 주인공들의 '삶 죽음 삶'과 관련되어져서 복합적인 양상을 띤다. 그리고 죽음을 기점으로 해서 그 이전의 주인공의 삶이 축소지향적인 것에 비해 후반부의 삶은 확대지향적인 것으로 변화된다. 계모형 소설에서는 계모와 전실소생(주인공)간의 갈등이 드러...
이 논문은 고대의 계모형 소설을 가정소설의 한 하위 유형으로 설정하고, 진정한 계모형 소설에 속하는 「장화홍련전」과 「콩쥐팥쥐전」을 중심으로 하여 연구해 본 것이다. 본고에서 다루고 있는 두 작품에는 계모의 출현이 필연적으로 등장하게 되는데, '계모의 출현 이전 계모의 출현 계모의 응징'은 주인공들의 '삶 죽음 삶'과 관련되어져서 복합적인 양상을 띤다. 그리고 죽음을 기점으로 해서 그 이전의 주인공의 삶이 축소지향적인 것에 비해 후반부의 삶은 확대지향적인 것으로 변화된다. 계모형 소설에서는 계모와 전실소생(주인공)간의 갈등이 드러나고 있는데 갈등과 대립에는 항상 이를 조정하고 해소하려는 시도가 뒤따르게 된다. 이러한 점에 착안하여 본고는 죽음의 과정과 중재에 대해 살펴본 결과, 전실소생들의 죽음의 원인은 계모의 시기심(질투) 때문이고, 이의 중재역할을 맡은 사람은 감사(고을 장관)라는 결론을 얻을 수 있었다. 따라서 전실소생들은 감사의 성공적인 중재로 자신들이 원하던 바를 이루게 되나, 절제된 마음으로 복수심을 승화시키는 방향이 아닌 위협적으로 보복하는 것으로서 「심청전」에서와 같은 숭고한 인간성을 보여 주지는 못한다. 마지막으로 인물의 성격을 보면, 계모는 항상 무엇엔가 도전하려는 적극적인 인물임에 비해 아버지는 전실소생과 계모사이에서 무기력하고 나약한 존재로 형상화되어 있다. 그리고 전실소생은 善人으로 표현되고 있으나, 계모에게 복수하는 후반부의 삶이 眞善인지는 의심스럽다.
이 논문은 고대의 계모형 소설을 가정소설의 한 하위 유형으로 설정하고, 진정한 계모형 소설에 속하는 「장화홍련전」과 「콩쥐팥쥐전」을 중심으로 하여 연구해 본 것이다. 본고에서 다루고 있는 두 작품에는 계모의 출현이 필연적으로 등장하게 되는데, '계모의 출현 이전 계모의 출현 계모의 응징'은 주인공들의 '삶 죽음 삶'과 관련되어져서 복합적인 양상을 띤다. 그리고 죽음을 기점으로 해서 그 이전의 주인공의 삶이 축소지향적인 것에 비해 후반부의 삶은 확대지향적인 것으로 변화된다. 계모형 소설에서는 계모와 전실소생(주인공)간의 갈등이 드러나고 있는데 갈등과 대립에는 항상 이를 조정하고 해소하려는 시도가 뒤따르게 된다. 이러한 점에 착안하여 본고는 죽음의 과정과 중재에 대해 살펴본 결과, 전실소생들의 죽음의 원인은 계모의 시기심(질투) 때문이고, 이의 중재역할을 맡은 사람은 감사(고을 장관)라는 결론을 얻을 수 있었다. 따라서 전실소생들은 감사의 성공적인 중재로 자신들이 원하던 바를 이루게 되나, 절제된 마음으로 복수심을 승화시키는 방향이 아닌 위협적으로 보복하는 것으로서 「심청전」에서와 같은 숭고한 인간성을 보여 주지는 못한다. 마지막으로 인물의 성격을 보면, 계모는 항상 무엇엔가 도전하려는 적극적인 인물임에 비해 아버지는 전실소생과 계모사이에서 무기력하고 나약한 존재로 형상화되어 있다. 그리고 전실소생은 善人으로 표현되고 있으나, 계모에게 복수하는 후반부의 삶이 眞善인지는 의심스럽다.
This study is on Chang-hwa-Hong-ryun Jeon and Kong-gyi-Patt-gui Jeon. They are a kind of stepmother style fictions. In these two works the appearance of stepmother is necessary. Before the appearance of stepmother -> the appearance of stepmother -> the punishment of stepmother' is complicately invol...
This study is on Chang-hwa-Hong-ryun Jeon and Kong-gyi-Patt-gui Jeon. They are a kind of stepmother style fictions. In these two works the appearance of stepmother is necessary. Before the appearance of stepmother -> the appearance of stepmother -> the punishment of stepmother' is complicately involved with the life -> the death -> the life of hero'. And starting from the death, the reduction-oriented life of hero is changed into the extension-oriented. In stepmother style fictions there is a conflict between stepmother and stepchildren and the trial solving it always follows. As I examined the process and mediation of death in these two works, I found that the cause of the death of stepchildren was the jealousy of stepmothers and the mediators were the rulers of provinces. Thus stepchildren got something to want through the rulers successful mediations but they did not sublimate their retalitory spirits but took a revenge threateningly. So, they did not reveal lofty humanities as in the Siam-cheong Jeon. Finally, examining the qualities of men, stepmothers had positive characters challenging something but fathers were described as tame and soft between stepmothers and stepchildren. Stepchildren were described good men. But it was dubious that they were goodies, examining the latter life retaligating their stepmothers.
This study is on Chang-hwa-Hong-ryun Jeon and Kong-gyi-Patt-gui Jeon. They are a kind of stepmother style fictions. In these two works the appearance of stepmother is necessary. Before the appearance of stepmother -> the appearance of stepmother -> the punishment of stepmother' is complicately involved with the life -> the death -> the life of hero'. And starting from the death, the reduction-oriented life of hero is changed into the extension-oriented. In stepmother style fictions there is a conflict between stepmother and stepchildren and the trial solving it always follows. As I examined the process and mediation of death in these two works, I found that the cause of the death of stepchildren was the jealousy of stepmothers and the mediators were the rulers of provinces. Thus stepchildren got something to want through the rulers successful mediations but they did not sublimate their retalitory spirits but took a revenge threateningly. So, they did not reveal lofty humanities as in the Siam-cheong Jeon. Finally, examining the qualities of men, stepmothers had positive characters challenging something but fathers were described as tame and soft between stepmothers and stepchildren. Stepchildren were described good men. But it was dubious that they were goodies, examining the latter life retaligating their stepmothers.
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