1960년대 전통이 논의 된 이후 많은 전통수용 건축물들이 들어서게 되었고 그 표현 방법의 문제로 많은 논란이 오가고 있다. 이러한 한국성 표현 건축의 또다른 문제로 주변 상황과의 유리를 들 수 있다. 서양의 근대건축양식들이 지금은 이미 우리의 건축처럼 만연되어 있는 상황에서 한국적인 건축물을 만든다는 목적으로 고건축의 형태를 그대로 복사할 수는 없는 것이다. 슬라브를 깨부수고 기와지붕을 얹을 수는 없는 것이다. 이미 만연되고 습관화된 건축문화를 인정하면서 우리의 것 즉, 한국성을 표현하는 방법은 없을까? 그것은 우리가 처한 시간과 공간에서의 한국성의 모색, 즉 주변 환경과의 「콘텍스트」적 측면에서 건축에 임하므로서 해결할 수 있을 것이다. 본 연구에서는 먼저 한국성의 의미 그리고 전통의 의미와 문제점, 한국성 표현에 있어 혼동되었던 문화 개념에 대해서 살펴보았다. ...
1960년대 전통이 논의 된 이후 많은 전통수용 건축물들이 들어서게 되었고 그 표현 방법의 문제로 많은 논란이 오가고 있다. 이러한 한국성 표현 건축의 또다른 문제로 주변 상황과의 유리를 들 수 있다. 서양의 근대건축양식들이 지금은 이미 우리의 건축처럼 만연되어 있는 상황에서 한국적인 건축물을 만든다는 목적으로 고건축의 형태를 그대로 복사할 수는 없는 것이다. 슬라브를 깨부수고 기와지붕을 얹을 수는 없는 것이다. 이미 만연되고 습관화된 건축문화를 인정하면서 우리의 것 즉, 한국성을 표현하는 방법은 없을까? 그것은 우리가 처한 시간과 공간에서의 한국성의 모색, 즉 주변 환경과의 「콘텍스트」적 측면에서 건축에 임하므로서 해결할 수 있을 것이다. 본 연구에서는 먼저 한국성의 의미 그리고 전통의 의미와 문제점, 한국성 표현에 있어 혼동되었던 문화 개념에 대해서 살펴보았다. 콘텍스트의 의미와 그 문화적 물리적 구성요소에 관해 알아보고 그 적용에 대해서도 알아보았다. 한국성을 표현 하기위한 방법으로 한국적 「콘텍스트」를 건축에 표현하는 방법을 사용하였으며, 이 한국적 「콘텍스트」의 표현은 전통 수용건축물의 상황에의 적합성으로 알아보았고, 한국적 「콘텍스트」의 요소로 전통적, 현위치적, 현시대적 「콘텍스트」로 나누었다. 그리고 이 요소들로 기존으 한국성 표현 건축물들을 분석해 보았다. 이 한국적 「콘텍스트」를 기존의 한국성 표현 건축을 분석한 결과는 이 세가지 요소를 비교적 잘 적용한 건물은 한국이라는것, 현재라는것등등에 잘 어울리는 건축물이 되었지만 그렇지 못한 것은 현재라는 개념이 없는 과거건축의 재현, 주위 환경의 무시등의 문제점을 노출시키고 있다. 이 한국적 「콘텍스트」의 표현에 있어 유의해야 할점의 하나는 그 건물이 주의의 상황과 어울릴 뿐만 아니라, 예술적 보편성에 의해 아름답다고 평가되는 건축이어야 한다는 것이다. 주변의 건축요소를 이것 저것 붙여놓기만한 건축이 되어서는 안된다는 것이다. 앞으로의 한국 현대건축은 이러한 세가지 「콘텍스트」에 유념하여 한국에도, 현위치에도, 그리고 현시대에도 어울리는 뒤떨어지지 않는 건축, 새로운 전통이 되는 건축, 주변과 어울리는 건축물이 되도록 노력해야 할 것이다.
1960년대 전통이 논의 된 이후 많은 전통수용 건축물들이 들어서게 되었고 그 표현 방법의 문제로 많은 논란이 오가고 있다. 이러한 한국성 표현 건축의 또다른 문제로 주변 상황과의 유리를 들 수 있다. 서양의 근대건축양식들이 지금은 이미 우리의 건축처럼 만연되어 있는 상황에서 한국적인 건축물을 만든다는 목적으로 고건축의 형태를 그대로 복사할 수는 없는 것이다. 슬라브를 깨부수고 기와지붕을 얹을 수는 없는 것이다. 이미 만연되고 습관화된 건축문화를 인정하면서 우리의 것 즉, 한국성을 표현하는 방법은 없을까? 그것은 우리가 처한 시간과 공간에서의 한국성의 모색, 즉 주변 환경과의 「콘텍스트」적 측면에서 건축에 임하므로서 해결할 수 있을 것이다. 본 연구에서는 먼저 한국성의 의미 그리고 전통의 의미와 문제점, 한국성 표현에 있어 혼동되었던 문화 개념에 대해서 살펴보았다. 콘텍스트의 의미와 그 문화적 물리적 구성요소에 관해 알아보고 그 적용에 대해서도 알아보았다. 한국성을 표현 하기위한 방법으로 한국적 「콘텍스트」를 건축에 표현하는 방법을 사용하였으며, 이 한국적 「콘텍스트」의 표현은 전통 수용건축물의 상황에의 적합성으로 알아보았고, 한국적 「콘텍스트」의 요소로 전통적, 현위치적, 현시대적 「콘텍스트」로 나누었다. 그리고 이 요소들로 기존으 한국성 표현 건축물들을 분석해 보았다. 이 한국적 「콘텍스트」를 기존의 한국성 표현 건축을 분석한 결과는 이 세가지 요소를 비교적 잘 적용한 건물은 한국이라는것, 현재라는것등등에 잘 어울리는 건축물이 되었지만 그렇지 못한 것은 현재라는 개념이 없는 과거건축의 재현, 주위 환경의 무시등의 문제점을 노출시키고 있다. 이 한국적 「콘텍스트」의 표현에 있어 유의해야 할점의 하나는 그 건물이 주의의 상황과 어울릴 뿐만 아니라, 예술적 보편성에 의해 아름답다고 평가되는 건축이어야 한다는 것이다. 주변의 건축요소를 이것 저것 붙여놓기만한 건축이 되어서는 안된다는 것이다. 앞으로의 한국 현대건축은 이러한 세가지 「콘텍스트」에 유념하여 한국에도, 현위치에도, 그리고 현시대에도 어울리는 뒤떨어지지 않는 건축, 새로운 전통이 되는 건축, 주변과 어울리는 건축물이 되도록 노력해야 할 것이다.
The architectual culture of Korea have come to face the problem isolating tradition from the imported culture - policy of Japan and the unfiltered introduction of western thought after independence. Under this situation, the discussions on tradition beginning in 1960's increased the interest in the ...
The architectual culture of Korea have come to face the problem isolating tradition from the imported culture - policy of Japan and the unfiltered introduction of western thought after independence. Under this situation, the discussions on tradition beginning in 1960's increased the interest in the culture of traditional architecture in spite of being carried by government. But these architecture are became 'object- oriented architecture', because this architecture misfit in architectural context of Korea. So, the purpose of this study is to develope discussion about harmony between tradition and situation in Korea by evaluating the expression method of contextual design in architecture. The conclusions of this study are as follows. 1) Attitude of architectural design depending on architectural context is to obtain its concept of design from the environmental condition in which the building is located. Meaning of architectural context consists of two aspect, cultural and physical. These two aspects are related with one another. 2) Contextual design in Korea is meant Korean tradition, spirit of actual time, actual placeness. Actual placeness is changed by environmental context, of tradition, contempory or nature. 3) If the significance of architecture is considered as a total concept, it has to be suitable to social, historical, and cultural context, and have the common continuity toward harmony with actual environment. 4) The representation of the Korean tradition in Korean modern architecture must make allowance for spirit of actual time, and actual placeness. @new 393712 L.v.Beethoven is known to one of the greatest composers in the Classical Era. He opened the new field of music on the base of the technique of Haydn and Mozart. Especially he contributed to establish the music forms and to complete the systematic sonata form. Sonata op.24 belongs to his second musical period classified with his styles and chronology. It has been called "Spring sonata" by the coming age because of its bright mood. It was composed in the large scale sonata form in which it was enlarged four movments inserted technique in the of violin music that the theme is lead by violin without piano accompaniment. It reveals the romantic factor. As an introduction I state the purpose of this study. In the main section discourse the changing stage about Beethoven's violin sonatas and them, the key structure and the harmony analysis of violin sonata No. 5 op. As a conclusion I inquire into performing effect.
The architectual culture of Korea have come to face the problem isolating tradition from the imported culture - policy of Japan and the unfiltered introduction of western thought after independence. Under this situation, the discussions on tradition beginning in 1960's increased the interest in the culture of traditional architecture in spite of being carried by government. But these architecture are became 'object- oriented architecture', because this architecture misfit in architectural context of Korea. So, the purpose of this study is to develope discussion about harmony between tradition and situation in Korea by evaluating the expression method of contextual design in architecture. The conclusions of this study are as follows. 1) Attitude of architectural design depending on architectural context is to obtain its concept of design from the environmental condition in which the building is located. Meaning of architectural context consists of two aspect, cultural and physical. These two aspects are related with one another. 2) Contextual design in Korea is meant Korean tradition, spirit of actual time, actual placeness. Actual placeness is changed by environmental context, of tradition, contempory or nature. 3) If the significance of architecture is considered as a total concept, it has to be suitable to social, historical, and cultural context, and have the common continuity toward harmony with actual environment. 4) The representation of the Korean tradition in Korean modern architecture must make allowance for spirit of actual time, and actual placeness. @new 393712 L.v.Beethoven is known to one of the greatest composers in the Classical Era. He opened the new field of music on the base of the technique of Haydn and Mozart. Especially he contributed to establish the music forms and to complete the systematic sonata form. Sonata op.24 belongs to his second musical period classified with his styles and chronology. It has been called "Spring sonata" by the coming age because of its bright mood. It was composed in the large scale sonata form in which it was enlarged four movments inserted technique in the of violin music that the theme is lead by violin without piano accompaniment. It reveals the romantic factor. As an introduction I state the purpose of this study. In the main section discourse the changing stage about Beethoven's violin sonatas and them, the key structure and the harmony analysis of violin sonata No. 5 op. As a conclusion I inquire into performing effect.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.