본 연구에서는 주행 노면과 타이어 코너링 특성 모델이 포함된 3차원 36 자유도의 승용차 모델을 작성 하였다. 조종 안정성과 관계있는 차선 변경 조타 시험, 돌발 회피 조작 시험, 일정원 선회 주행 시험, 일정 비율 조타 시험, 그리고 차량 승차감및 내구성과 관계있는 범프 노면 통과시의 차량 운동 특성에 대하여 시간 영역에서 해석할 수 있도록 동력학 해석 범용 프로그램인 ADAMS를 사용하여 컴퓨터 ...
본 연구에서는 주행 노면과 타이어 코너링 특성 모델이 포함된 3차원 36 자유도의 승용차 모델을 작성 하였다. 조종 안정성과 관계있는 차선 변경 조타 시험, 돌발 회피 조작 시험, 일정원 선회 주행 시험, 일정 비율 조타 시험, 그리고 차량 승차감및 내구성과 관계있는 범프 노면 통과시의 차량 운동 특성에 대하여 시간 영역에서 해석할 수 있도록 동력학 해석 범용 프로그램인 ADAMS를 사용하여 컴퓨터 시뮬레이션을 실시하였다. 작성된 모델에 대한 실차 주행 검증을 위하여 프루빙 그라운드의 핸들링 코스와 일반 도로의 범프 노면을 이용하여 실차 계측시험을 수행 하였다. 실차 계측 시험 결과는 컴퓨터 시뮬레이션 결과와 비교적 잘 일치함으로써 타이어 코너링 특성을 이용한 차량 모델의 타당성을 검증 하였다. 차량 동특성에 대한 응응연구로써는 개발된 승용차 모델에 대하여 타이어 공기압 변화시 접지면의 역학적 특성 변화에 따른 타이어 코너링 특성 모델을 작성하고 조종 안정성과 승차감및 내구성에 관계된 각 시험항목 별로 컴퓨터 시뮬레이션을 실시하였다. 본 연구의 결과는 차량및 타이어 제품 설계시 조종 안정성, 승차감, 내구성 개선의 평가 분석을 위한 효과적인 수단으로써 활용할 수 있다.
본 연구에서는 주행 노면과 타이어 코너링 특성 모델이 포함된 3차원 36 자유도의 승용차 모델을 작성 하였다. 조종 안정성과 관계있는 차선 변경 조타 시험, 돌발 회피 조작 시험, 일정원 선회 주행 시험, 일정 비율 조타 시험, 그리고 차량 승차감및 내구성과 관계있는 범프 노면 통과시의 차량 운동 특성에 대하여 시간 영역에서 해석할 수 있도록 동력학 해석 범용 프로그램인 ADAMS를 사용하여 컴퓨터 시뮬레이션을 실시하였다. 작성된 모델에 대한 실차 주행 검증을 위하여 프루빙 그라운드의 핸들링 코스와 일반 도로의 범프 노면을 이용하여 실차 계측시험을 수행 하였다. 실차 계측 시험 결과는 컴퓨터 시뮬레이션 결과와 비교적 잘 일치함으로써 타이어 코너링 특성을 이용한 차량 모델의 타당성을 검증 하였다. 차량 동특성에 대한 응응연구로써는 개발된 승용차 모델에 대하여 타이어 공기압 변화시 접지면의 역학적 특성 변화에 따른 타이어 코너링 특성 모델을 작성하고 조종 안정성과 승차감및 내구성에 관계된 각 시험항목 별로 컴퓨터 시뮬레이션을 실시하였다. 본 연구의 결과는 차량및 타이어 제품 설계시 조종 안정성, 승차감, 내구성 개선의 평가 분석을 위한 효과적인 수단으로써 활용할 수 있다.
In the automobile industry, the vehicle designers are concerned about the improvement of vehicle dynamic performance with respect to handling, stability, riding, and durability. Suspension system is one of the interesting subjects to the chassis engineers in vehicle design including the spring - dam...
In the automobile industry, the vehicle designers are concerned about the improvement of vehicle dynamic performance with respect to handling, stability, riding, and durability. Suspension system is one of the interesting subjects to the chassis engineers in vehicle design including the spring - damper, bushing, and tire, etc. Also, as increased the performance of computers, the simulations for handling and riding quality concerned with the vehicle dynamics are being applied to reduce the development term and testing cost, and to improve the design quality. Especially, ADAMS code which is familiar to experts in the vehicle dynamic engineering was employed to simulate the vehicle and tire man euverability. In this thesis, a full vehicle model of 36 degrees - of- freedom in 3 dimensional space has been suggested for computer simulation using ADAMS code. To prove this vehicle model, vehicle field test was performed at the proving ground and the bumped local road to measure the riding and han dling performance. Based on the tire cornering properties, the effect of inflation pressure on the force and moment characteristics dominating the vehicle handling maneuverability was varified by theoretical analysis. As a result, selection guides of tire inflation pressure are proposed to improve riding and handling quality. In general, the proper inflation pressure is determined to fit the riding, handling, stability, wear, and fuel consumption performance, etc. Therefore, it should be recommended for the drivers to keep the proper tire inflation pressure for better riding and handling quality, and also for the chassis and tire engineers to optimize the design factors through the vehicle dynamic simulation.
In the automobile industry, the vehicle designers are concerned about the improvement of vehicle dynamic performance with respect to handling, stability, riding, and durability. Suspension system is one of the interesting subjects to the chassis engineers in vehicle design including the spring - damper, bushing, and tire, etc. Also, as increased the performance of computers, the simulations for handling and riding quality concerned with the vehicle dynamics are being applied to reduce the development term and testing cost, and to improve the design quality. Especially, ADAMS code which is familiar to experts in the vehicle dynamic engineering was employed to simulate the vehicle and tire man euverability. In this thesis, a full vehicle model of 36 degrees - of- freedom in 3 dimensional space has been suggested for computer simulation using ADAMS code. To prove this vehicle model, vehicle field test was performed at the proving ground and the bumped local road to measure the riding and han dling performance. Based on the tire cornering properties, the effect of inflation pressure on the force and moment characteristics dominating the vehicle handling maneuverability was varified by theoretical analysis. As a result, selection guides of tire inflation pressure are proposed to improve riding and handling quality. In general, the proper inflation pressure is determined to fit the riding, handling, stability, wear, and fuel consumption performance, etc. Therefore, it should be recommended for the drivers to keep the proper tire inflation pressure for better riding and handling quality, and also for the chassis and tire engineers to optimize the design factors through the vehicle dynamic simulation.
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