유아가 태어나면서부터 겪게 되는 2년동안의 유아의 음성행동 발달에 관한 여러 이론을 다음과 같이 고찰하였다. 발성행동의 초기 발달에 관한 이론의 고찰에서는 유아 초기의 발성과 옹알이를 중심으로 하여 살폈다. 발성행동의 초기 발달에서는 신생아의 음성 성질 생후 1개월이후의 음성의 변화, 울음소리의 의미의 문제들을 살폈으며, 옹알이의 고찰에서는 울음아닌소리, 옹알이의 정의, 옹알이의 형식, 옹알이와 말, 옹알이의 특질들에 대하여 살폈다. 언어 행동과 밀접한 관련을 가지고 있는 높은 차원의 정신과 발달을 살피려면 상징행동의 발달에 관한 고찰이 전제되어야 한다. 상징행동 발달에 관한 이론의 고찰에서는 상징기능, 모방과 놀이, 몸짓의 문제에 대하여 살폈다. 상징기능의 고찰에서는 상징기능의 개념과 초기 상징행동에 대하여 살폈다. 모방과 놀이는 같은 시기에 발생하여 함께 발달하고 변화한다. 모방과 놀이는 서로 관련하여 발달하므로써 유아는 균형있는 언어발달을 이룩해 나간다. 모방의 고찰에서는 모방의 발달단계, 모방의 종류들을 살폈고 놀이에서는 놀이의 발달단계에 대하여 살폈으며 몸짓의 고찰에서는 몸짓의 특징, 묘사적 몸짓과 스스로 하는 몸짓, 몸짓의 전달의 한계에 대하여 살폈다. 유아의 ...
유아가 태어나면서부터 겪게 되는 2년동안의 유아의 음성행동 발달에 관한 여러 이론을 다음과 같이 고찰하였다. 발성행동의 초기 발달에 관한 이론의 고찰에서는 유아 초기의 발성과 옹알이를 중심으로 하여 살폈다. 발성행동의 초기 발달에서는 신생아의 음성 성질 생후 1개월이후의 음성의 변화, 울음소리의 의미의 문제들을 살폈으며, 옹알이의 고찰에서는 울음아닌소리, 옹알이의 정의, 옹알이의 형식, 옹알이와 말, 옹알이의 특질들에 대하여 살폈다. 언어 행동과 밀접한 관련을 가지고 있는 높은 차원의 정신과 발달을 살피려면 상징행동의 발달에 관한 고찰이 전제되어야 한다. 상징행동 발달에 관한 이론의 고찰에서는 상징기능, 모방과 놀이, 몸짓의 문제에 대하여 살폈다. 상징기능의 고찰에서는 상징기능의 개념과 초기 상징행동에 대하여 살폈다. 모방과 놀이는 같은 시기에 발생하여 함께 발달하고 변화한다. 모방과 놀이는 서로 관련하여 발달하므로써 유아는 균형있는 언어발달을 이룩해 나간다. 모방의 고찰에서는 모방의 발달단계, 모방의 종류들을 살폈고 놀이에서는 놀이의 발달단계에 대하여 살폈으며 몸짓의 고찰에서는 몸짓의 특징, 묘사적 몸짓과 스스로 하는 몸짓, 몸짓의 전달의 한계에 대하여 살폈다. 유아의 언어습득은 음성모방과 밀접한 관련을 가지고 있으며 음성모방에 의지하는 바가 매우 크다. 본격적인 언어습득은 음성모방의 과정을 거쳐야 비로소 이루어진다. 음성모방의 이론의 고찰에서는 모방의 발달단계, 음성모방의 장치, 음성모방의 특질 및 기능에 대하여 살폈다. 음성습득에서는 어음의 습득, 음성식별의 습득, 음성발달의 달나이별 특징, 의성의 습득, 음조와 음색의 식별의 문제들을 살폈으며 음소발달의 방향의 고찰에서는 음소식별의 방법, 음소대립가설 들에 대하여 살폈다.
유아가 태어나면서부터 겪게 되는 2년동안의 유아의 음성행동 발달에 관한 여러 이론을 다음과 같이 고찰하였다. 발성행동의 초기 발달에 관한 이론의 고찰에서는 유아 초기의 발성과 옹알이를 중심으로 하여 살폈다. 발성행동의 초기 발달에서는 신생아의 음성 성질 생후 1개월이후의 음성의 변화, 울음소리의 의미의 문제들을 살폈으며, 옹알이의 고찰에서는 울음아닌소리, 옹알이의 정의, 옹알이의 형식, 옹알이와 말, 옹알이의 특질들에 대하여 살폈다. 언어 행동과 밀접한 관련을 가지고 있는 높은 차원의 정신과 발달을 살피려면 상징행동의 발달에 관한 고찰이 전제되어야 한다. 상징행동 발달에 관한 이론의 고찰에서는 상징기능, 모방과 놀이, 몸짓의 문제에 대하여 살폈다. 상징기능의 고찰에서는 상징기능의 개념과 초기 상징행동에 대하여 살폈다. 모방과 놀이는 같은 시기에 발생하여 함께 발달하고 변화한다. 모방과 놀이는 서로 관련하여 발달하므로써 유아는 균형있는 언어발달을 이룩해 나간다. 모방의 고찰에서는 모방의 발달단계, 모방의 종류들을 살폈고 놀이에서는 놀이의 발달단계에 대하여 살폈으며 몸짓의 고찰에서는 몸짓의 특징, 묘사적 몸짓과 스스로 하는 몸짓, 몸짓의 전달의 한계에 대하여 살폈다. 유아의 언어습득은 음성모방과 밀접한 관련을 가지고 있으며 음성모방에 의지하는 바가 매우 크다. 본격적인 언어습득은 음성모방의 과정을 거쳐야 비로소 이루어진다. 음성모방의 이론의 고찰에서는 모방의 발달단계, 음성모방의 장치, 음성모방의 특질 및 기능에 대하여 살폈다. 음성습득에서는 어음의 습득, 음성식별의 습득, 음성발달의 달나이별 특징, 의성의 습득, 음조와 음색의 식별의 문제들을 살폈으며 음소발달의 방향의 고찰에서는 음소식별의 방법, 음소대립가설 들에 대하여 살폈다.
This study investigates the theories of the development of infant's phonetic behavior extending for a two year period since the infant's birth. In the theory of early development stage, crying, noncrying and babbling of infants are studied. The voice qualities of newborn, voice changes of a month-ol...
This study investigates the theories of the development of infant's phonetic behavior extending for a two year period since the infant's birth. In the theory of early development stage, crying, noncrying and babbling of infants are studied. The voice qualities of newborn, voice changes of a month-old infant, and the meaning of voices are examined. In the babbling, the definition of babbling, the pattern of babbling, the repetition of babbling, the babbling and speech, and the characteristics of babbling are studied. The study of the development of the symbolic behavior should be set forth as a premise in order to study the spritual development closely related to speech and behavior. In the theory of the symbolic behavior development, the symbolic function, imitation and playing, and gestures are investigated. In the part of the symbolic function, the conception of symbolic function, and the early symbolic behavior are studied. Imitation and playing are produced and changed at the same period. Imitation and playing are developed relatively to each other and thereby the imfant's balanced speech development is advanced. The developmental stages and matters of delayed imitation and observational learning are studied in the study of imitation. The development stages of playing the characteristics of gesture, the decive and spontaneous gesture, and the communicative limit of gesture are studied in the study of gesture. The infant's speech acquisition has close relation with voice imitation and depends on the voice imitation very much. In the study of voice imitation theory, the standards of the vovice similarities, the developmental stages of the voice imitation, and the mechanism of the voice imitation are examined. In the study of the acquisition of speech sound and sound discrimination, the characteristic of the voice development based upon the infant's monthly age, and the discrimination of onomatopoeias and tunes and tones are studied. In the study of the phonetic development, the direction of the phonemic development, the theories of the phonemic extension and contraction, and the phonemic contrast hypothesis are investigated.
This study investigates the theories of the development of infant's phonetic behavior extending for a two year period since the infant's birth. In the theory of early development stage, crying, noncrying and babbling of infants are studied. The voice qualities of newborn, voice changes of a month-old infant, and the meaning of voices are examined. In the babbling, the definition of babbling, the pattern of babbling, the repetition of babbling, the babbling and speech, and the characteristics of babbling are studied. The study of the development of the symbolic behavior should be set forth as a premise in order to study the spritual development closely related to speech and behavior. In the theory of the symbolic behavior development, the symbolic function, imitation and playing, and gestures are investigated. In the part of the symbolic function, the conception of symbolic function, and the early symbolic behavior are studied. Imitation and playing are produced and changed at the same period. Imitation and playing are developed relatively to each other and thereby the imfant's balanced speech development is advanced. The developmental stages and matters of delayed imitation and observational learning are studied in the study of imitation. The development stages of playing the characteristics of gesture, the decive and spontaneous gesture, and the communicative limit of gesture are studied in the study of gesture. The infant's speech acquisition has close relation with voice imitation and depends on the voice imitation very much. In the study of voice imitation theory, the standards of the vovice similarities, the developmental stages of the voice imitation, and the mechanism of the voice imitation are examined. In the study of the acquisition of speech sound and sound discrimination, the characteristic of the voice development based upon the infant's monthly age, and the discrimination of onomatopoeias and tunes and tones are studied. In the study of the phonetic development, the direction of the phonemic development, the theories of the phonemic extension and contraction, and the phonemic contrast hypothesis are investigated.
Keyword
#유아 음성행동 발달 제 이론 THEORIES INFANTS PHONETIC BEHAVIOR
학위논문 정보
저자
김사현
학위수여기관
전남대학교
학위구분
국내박사
학과
국어국문학과
발행연도
1990
총페이지
ii,119장
키워드
유아 음성행동 발달 제 이론 THEORIES INFANTS PHONETIC BEHAVIOR
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