회화에 있어서 중요한 요소의 하나인 색채는 심리적인 측면과 더불어 다양한 영향력을 우리의 생활에 끼치고 있다. 색채는 인간의 감정과 정신적인 면에까지 작용하여 우리의 삶을 더욱 풍요롭게 만든다. 20세기 미술에 이르기까지 색채는 많은 작가들의 내적 표현의 도구로 이어져 왔으며, 추상적인 언어로서 형상화하는 역할을 담당했다. 이러한 사실을 제시하는 이유는 본 논문에서 연구하고자 하는 뭉크 회화의 특성과 색채 심리를 비교 분석하여 그 상관성을 연구하고자 하며, 색채 심리의 요체는 색채와 심리이기 때문이다. 이 색채가 갖는 심리적인 요인은 과학적으로 분석하기 힘든 불가사의한 것이며, 광범위한 영역에서 영향력을 미치는 신비한 존재이다. 그리고 가장 핵심적인 생명력이기 때문에 한 영역에서 연구하고자 하였다. 유일하게 국제적으로 많은 영향력을 행사한 노르웨이 화가인 에드바르드 뭉크(Edvard Munch, 1863∼1944)는 근본적으로 ...
회화에 있어서 중요한 요소의 하나인 색채는 심리적인 측면과 더불어 다양한 영향력을 우리의 생활에 끼치고 있다. 색채는 인간의 감정과 정신적인 면에까지 작용하여 우리의 삶을 더욱 풍요롭게 만든다. 20세기 미술에 이르기까지 색채는 많은 작가들의 내적 표현의 도구로 이어져 왔으며, 추상적인 언어로서 형상화하는 역할을 담당했다. 이러한 사실을 제시하는 이유는 본 논문에서 연구하고자 하는 뭉크 회화의 특성과 색채 심리를 비교 분석하여 그 상관성을 연구하고자 하며, 색채 심리의 요체는 색채와 심리이기 때문이다. 이 색채가 갖는 심리적인 요인은 과학적으로 분석하기 힘든 불가사의한 것이며, 광범위한 영역에서 영향력을 미치는 신비한 존재이다. 그리고 가장 핵심적인 생명력이기 때문에 한 영역에서 연구하고자 하였다. 유일하게 국제적으로 많은 영향력을 행사한 노르웨이 화가인 에드바르드 뭉크(Edvard Munch, 1863∼1944)는 근본적으로 표현주의를 지향하는 인간의 내면적 요체를 기본으로 삼고 있다. 뭉크는 1863년 12월 12일 노르웨이 뢰헨에서 5남매중 두 번째로 태어났다. 그의 어린 시절에 자주 찾아왔던 가족의 죽음과 반복되는 병마는 전생애를 통하여 그를 엄습하였으며. 그의 작품에서 중요한 테마가 되었다. 뭉크는 이전의 인상주의가 중요시하였던 시각적인 빛이나 나비파, 상징주의가 신비적, 장식적 경향을 지향한 것과는 달리 눈에 보이는 것의 배후를 주관적인 차원에서 표출하고자 하였다. 뭉크 특유의 내면세계를 이해하는 것은 그의 생애를 이해하는 과정이라 할 수 있다. 그래서 본 연구의 내용은 뭉크의 예술 형성 과정을 시대적 상황에 따라 파악했으며 뭉크 회화 본질인 그의 내적 필연성에 연유하여 나타난 주관적, 상징적 특성을 분석하였다. 뭉크가 자연주의와 인상주의의 영향을 받았지만 결국에는 자신만의 예술 세계를 구축하여 표현주의를 낳게 했다. 뭉크가 지역적 상황과 국제적 상황 사이에서 비상한 균형 감각을 가지고 창작에 열중했다는 것을 알 수 있으며, 이와 같은 결과의 근본 요인은 뭉크가 갖는 내면세계로서 환경적인 요인과 정서적인 요인에 의해 확립되고 있음을 회화의 전반적인 곳에서 엿볼 수 있다. 그래서 본 논문은 뭉크의 회화본질, 그에 따른 심리적 요인, 회화의 특성, 그리고 색채 심리를 한 영역에 두고 연구하였다. 그 결과 뭉크의 회화성과 색채 심리의 상관성에서 얻은 내용은 다음과 같다. 작가의 작품에 나타난 색채는 작가의 성격이 반영된다고 볼 수 있다. 그 예로 죽음과 공포와 불안감을 모티브로 늘 선택했던 뭉크의 색들은 그 구성이 그의 정서적인 반응을 순수하게 반영하고 있다. 색채는 어떤 정신적인 내용을 표현하는 것으로서 은유적인 가능성을 내포하고 있는데, 그러한 것은 그것을 표현하는 사람의 기억이나 관념과 관련되어 있다. 이것을 색채 심리라고 하는데, 색채 심리는 다양한 작용 방법에 따라 여러 가지 특성이 나타난다. 이러한 것은 그의 작품에서도 읽을 수 있는 뭉크만의 개별성--색채에 관련된--을 색채 심리의 본질에 접목시킬 수 있는 것이다. 즉, 화가의 표현 의도의 중심인 감정은 내적 필연성으로, 심리로 인한 색채의 다양한 내용의 해석은 심리적 상황으로서 그 일획을 그을 수 있다. 본 내용에서는 뭉크 그 자신만이 가지고 있는 색채 심리의 정서적 반응과 그가 겪은 정신 분열과의 상관성을 비교분석 하고자 한다.
회화에 있어서 중요한 요소의 하나인 색채는 심리적인 측면과 더불어 다양한 영향력을 우리의 생활에 끼치고 있다. 색채는 인간의 감정과 정신적인 면에까지 작용하여 우리의 삶을 더욱 풍요롭게 만든다. 20세기 미술에 이르기까지 색채는 많은 작가들의 내적 표현의 도구로 이어져 왔으며, 추상적인 언어로서 형상화하는 역할을 담당했다. 이러한 사실을 제시하는 이유는 본 논문에서 연구하고자 하는 뭉크 회화의 특성과 색채 심리를 비교 분석하여 그 상관성을 연구하고자 하며, 색채 심리의 요체는 색채와 심리이기 때문이다. 이 색채가 갖는 심리적인 요인은 과학적으로 분석하기 힘든 불가사의한 것이며, 광범위한 영역에서 영향력을 미치는 신비한 존재이다. 그리고 가장 핵심적인 생명력이기 때문에 한 영역에서 연구하고자 하였다. 유일하게 국제적으로 많은 영향력을 행사한 노르웨이 화가인 에드바르드 뭉크(Edvard Munch, 1863∼1944)는 근본적으로 표현주의를 지향하는 인간의 내면적 요체를 기본으로 삼고 있다. 뭉크는 1863년 12월 12일 노르웨이 뢰헨에서 5남매중 두 번째로 태어났다. 그의 어린 시절에 자주 찾아왔던 가족의 죽음과 반복되는 병마는 전생애를 통하여 그를 엄습하였으며. 그의 작품에서 중요한 테마가 되었다. 뭉크는 이전의 인상주의가 중요시하였던 시각적인 빛이나 나비파, 상징주의가 신비적, 장식적 경향을 지향한 것과는 달리 눈에 보이는 것의 배후를 주관적인 차원에서 표출하고자 하였다. 뭉크 특유의 내면세계를 이해하는 것은 그의 생애를 이해하는 과정이라 할 수 있다. 그래서 본 연구의 내용은 뭉크의 예술 형성 과정을 시대적 상황에 따라 파악했으며 뭉크 회화 본질인 그의 내적 필연성에 연유하여 나타난 주관적, 상징적 특성을 분석하였다. 뭉크가 자연주의와 인상주의의 영향을 받았지만 결국에는 자신만의 예술 세계를 구축하여 표현주의를 낳게 했다. 뭉크가 지역적 상황과 국제적 상황 사이에서 비상한 균형 감각을 가지고 창작에 열중했다는 것을 알 수 있으며, 이와 같은 결과의 근본 요인은 뭉크가 갖는 내면세계로서 환경적인 요인과 정서적인 요인에 의해 확립되고 있음을 회화의 전반적인 곳에서 엿볼 수 있다. 그래서 본 논문은 뭉크의 회화본질, 그에 따른 심리적 요인, 회화의 특성, 그리고 색채 심리를 한 영역에 두고 연구하였다. 그 결과 뭉크의 회화성과 색채 심리의 상관성에서 얻은 내용은 다음과 같다. 작가의 작품에 나타난 색채는 작가의 성격이 반영된다고 볼 수 있다. 그 예로 죽음과 공포와 불안감을 모티브로 늘 선택했던 뭉크의 색들은 그 구성이 그의 정서적인 반응을 순수하게 반영하고 있다. 색채는 어떤 정신적인 내용을 표현하는 것으로서 은유적인 가능성을 내포하고 있는데, 그러한 것은 그것을 표현하는 사람의 기억이나 관념과 관련되어 있다. 이것을 색채 심리라고 하는데, 색채 심리는 다양한 작용 방법에 따라 여러 가지 특성이 나타난다. 이러한 것은 그의 작품에서도 읽을 수 있는 뭉크만의 개별성--색채에 관련된--을 색채 심리의 본질에 접목시킬 수 있는 것이다. 즉, 화가의 표현 의도의 중심인 감정은 내적 필연성으로, 심리로 인한 색채의 다양한 내용의 해석은 심리적 상황으로서 그 일획을 그을 수 있다. 본 내용에서는 뭉크 그 자신만이 가지고 있는 색채 심리의 정서적 반응과 그가 겪은 정신 분열과의 상관성을 비교분석 하고자 한다.
The color is an important element in painting which effect various influence with psychological side the color effects to human's emotion and psychological part that makes our loves affluent. Up to the 20th century fine Arts, the color is the method of mental expression of a great number of artists,...
The color is an important element in painting which effect various influence with psychological side the color effects to human's emotion and psychological part that makes our loves affluent. Up to the 20th century fine Arts, the color is the method of mental expression of a great number of artists, and it accomplishes the role, formalization, as an abstractive language. The reason why I suggest this fact is that I want to contrast and analyze. The similarity with comparison and analysis of Munch painting and his psychology. Because the kernel of color-psychology is color and psychology. The psychological factor of this color is miraculous thing what cannot be analyzed with science and this is mysterious being what can affect wide sphere. Because that is very important power of life. I want to study just one field. Internationally, Edward Munch, one of the advanced Norwegian painter mainly used the human's spiritual core what represented basically expressionism. Munch was born in Norway Loher, Dec. 12. 1863. Occasionally repeated family's death and diseases in his childhood became important theme in his work. The impressionism emphasized the visible light, butterfly and mysterious, decorative things but Munch subjectively want to express back of visible thing. The comprehension of Munch's mental world is the process of understanding his work. So the content of this study seize the process of Munch's work formalization according to history, and analyze his subjective and symbolical character. Munch influenced by Naturalism and impressionism but finally he made his own art world and created expressionism. We can see Munch concentrated his art world with sense of special balance between terrestrial situation and international situation. We can see the basic element of this result in all his environmental factors and mental factors. So, in this paper I studied the essence of Munch's painting and his mental factors, the character of painting, psychology of color in just one field. In conclusion , the correlation of Munch's painting and psychology of color is as following. The color in his paintings represents artist's character for instance, Munch's color which motived death and fright and instability represent his psychological reaction. The color contains a metaphorical probability which represents spiritual content that has something to do with artist's memories and concepts. This is color psychology, it has several characters according to various operation method. We can connect Munch's color individuality to essence of psychology color.
The color is an important element in painting which effect various influence with psychological side the color effects to human's emotion and psychological part that makes our loves affluent. Up to the 20th century fine Arts, the color is the method of mental expression of a great number of artists, and it accomplishes the role, formalization, as an abstractive language. The reason why I suggest this fact is that I want to contrast and analyze. The similarity with comparison and analysis of Munch painting and his psychology. Because the kernel of color-psychology is color and psychology. The psychological factor of this color is miraculous thing what cannot be analyzed with science and this is mysterious being what can affect wide sphere. Because that is very important power of life. I want to study just one field. Internationally, Edward Munch, one of the advanced Norwegian painter mainly used the human's spiritual core what represented basically expressionism. Munch was born in Norway Loher, Dec. 12. 1863. Occasionally repeated family's death and diseases in his childhood became important theme in his work. The impressionism emphasized the visible light, butterfly and mysterious, decorative things but Munch subjectively want to express back of visible thing. The comprehension of Munch's mental world is the process of understanding his work. So the content of this study seize the process of Munch's work formalization according to history, and analyze his subjective and symbolical character. Munch influenced by Naturalism and impressionism but finally he made his own art world and created expressionism. We can see Munch concentrated his art world with sense of special balance between terrestrial situation and international situation. We can see the basic element of this result in all his environmental factors and mental factors. So, in this paper I studied the essence of Munch's painting and his mental factors, the character of painting, psychology of color in just one field. In conclusion , the correlation of Munch's painting and psychology of color is as following. The color in his paintings represents artist's character for instance, Munch's color which motived death and fright and instability represent his psychological reaction. The color contains a metaphorical probability which represents spiritual content that has something to do with artist's memories and concepts. This is color psychology, it has several characters according to various operation method. We can connect Munch's color individuality to essence of psychology color.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.