세속노래에 기원을 두고 있는 독일가곡은 오랜 역사를 두고 발전해 왔는데 Lied라는 말은 보존된 문헌에 의하면 9세기에서 찾아 볼 수 있다. 이것이 뚜렷이 예술적인 성격을 띠기 시작한 것은 17세기초였으며 18세기말부터는 낭만적 성향이 나타나기 시작하였다. 그리고 W.A.Mozart(1756 ∼ 1791)에 이르러서 독일 낭만주의 전통 Lied의 가능성이 엿보이기 시작했고 19세기 F. Schubert(1768 ∼ 1824)에 이르러서는 詩와 노래와 피아노가 아주 긴밀한 관계를 갖는 진정한 意味의 Lied, 즉 19세기의 특징적 形式중의 하나인 예술가곡으로 發展하게 된다. 그리고 이러한 Lied는 R. Schumann(1810 ∼ 1856), J.Brahms(1833 ∼ 1897), H.Wolf(1860 ∼ 1903), G.Mahler(1860 ∼ 1911) 등에 의해 새로운 시도가 나타났으며 R.Strauss(1864 ∼ 1949)에 이르러서 낭만주의의 頂點에 이르게 된다. 作曲家겸 지휘자로 活動했던 R.Strauss는 강한 정신력과 신선한 창조력으로 항상 새로운 世界를 추구해 나갔다. 그의 作品은 多方面에 걸쳐 많이 있지만 重要부문은 오페라, 교향시, Lied이며 特히 Lied 作曲家로서의 비중은 크다. 그는 200여곡의 Lied를 作曲하여 독일의 전통적 낭만주의 예술가곡을 계승하였고 Lied의 현대화와 대중화에 기여했으며 成功한 作品은 초기에 작곡한 서정적인 曲들이다. 그의 Lied는 Renaissance時期의 정률식 캐논 (Mensuration-canon)과 Baroque時期의 ...
세속노래에 기원을 두고 있는 독일가곡은 오랜 역사를 두고 발전해 왔는데 Lied라는 말은 보존된 문헌에 의하면 9세기에서 찾아 볼 수 있다. 이것이 뚜렷이 예술적인 성격을 띠기 시작한 것은 17세기초였으며 18세기말부터는 낭만적 성향이 나타나기 시작하였다. 그리고 W.A.Mozart(1756 ∼ 1791)에 이르러서 독일 낭만주의 전통 Lied의 가능성이 엿보이기 시작했고 19세기 F. Schubert(1768 ∼ 1824)에 이르러서는 詩와 노래와 피아노가 아주 긴밀한 관계를 갖는 진정한 意味의 Lied, 즉 19세기의 특징적 形式중의 하나인 예술가곡으로 發展하게 된다. 그리고 이러한 Lied는 R. Schumann(1810 ∼ 1856), J.Brahms(1833 ∼ 1897), H.Wolf(1860 ∼ 1903), G.Mahler(1860 ∼ 1911) 등에 의해 새로운 시도가 나타났으며 R.Strauss(1864 ∼ 1949)에 이르러서 낭만주의의 頂點에 이르게 된다. 作曲家겸 지휘자로 活動했던 R.Strauss는 강한 정신력과 신선한 창조력으로 항상 새로운 世界를 추구해 나갔다. 그의 作品은 多方面에 걸쳐 많이 있지만 重要부문은 오페라, 교향시, Lied이며 特히 Lied 作曲家로서의 비중은 크다. 그는 200여곡의 Lied를 作曲하여 독일의 전통적 낭만주의 예술가곡을 계승하였고 Lied의 현대화와 대중화에 기여했으며 成功한 作品은 초기에 작곡한 서정적인 曲들이다. 그의 Lied는 Renaissance時期의 정률식 캐논 (Mensuration-canon)과 Baroque時期의 Ostinato 등 전통기법을 使用하면서 또한 큰 도약과 빈번한 전조, 不協和音, 복조설, 반음계적 선율의 사용 등으로 無調性의 가능성을 제시하고 있다. 즉 그는 감각적으로는 19세기 전통을 계승하면서 不協和音, 반음계적 선율의 사용 등으로 20세기적인 語法을 강하게 보이고 있다. 하지만 末年에 가서는 보수적인 단순하고 자연스런 作品을 썼다. 본 논문에서는 R.Strauss를 중심으로 독일가곡의 形成과 발달과정을 고찰했고 그의 가곡중에서 "Nacht"( 밤 ), "All mein Gedanken" ( 모든 내마음 ), "Ca¨clie" ( 세실리 ), "Heimliche Aufforderung" ( 은밀한 초대 )을 선정하여 악곡의 形式과 화성 및 조성, 선율 등을 분석 연구함으로써 R.Strauss의 가곡의 특징을 고찰해 보았다. 그 결과 다음과 같은 점을 알 수 있었다. 1. 가사의 面에서 보면 그는 낭만주의적 서정성이 깃든 詩를 Lied의 재료로 사용했는데 주로 사랑을 노래한 것들이다. 2. 조성은 빈번한 전조를 하는데 후기 낭만주의적인 特性을 잘 나타낸다. 즉 전조의 결과 자연스러우면서도 화성적으로 보다 짙은 색채감을 갖게 되며 감7화음, 반감7화음 등의 비화성음들과 더불어 예외적인 해결을 함으로써 조성감을 일시적으로 상실케하는 후기 낭만주의적인 방법을 쓰고 있다. 3. 선율에 있어서는 도약이 많고 주요동기의 단편들을 가지고 계속적으로 변형 반복시키는 변주의 기법을 사용했다.
세속노래에 기원을 두고 있는 독일가곡은 오랜 역사를 두고 발전해 왔는데 Lied라는 말은 보존된 문헌에 의하면 9세기에서 찾아 볼 수 있다. 이것이 뚜렷이 예술적인 성격을 띠기 시작한 것은 17세기초였으며 18세기말부터는 낭만적 성향이 나타나기 시작하였다. 그리고 W.A.Mozart(1756 ∼ 1791)에 이르러서 독일 낭만주의 전통 Lied의 가능성이 엿보이기 시작했고 19세기 F. Schubert(1768 ∼ 1824)에 이르러서는 詩와 노래와 피아노가 아주 긴밀한 관계를 갖는 진정한 意味의 Lied, 즉 19세기의 특징적 形式중의 하나인 예술가곡으로 發展하게 된다. 그리고 이러한 Lied는 R. Schumann(1810 ∼ 1856), J.Brahms(1833 ∼ 1897), H.Wolf(1860 ∼ 1903), G.Mahler(1860 ∼ 1911) 등에 의해 새로운 시도가 나타났으며 R.Strauss(1864 ∼ 1949)에 이르러서 낭만주의의 頂點에 이르게 된다. 作曲家겸 지휘자로 活動했던 R.Strauss는 강한 정신력과 신선한 창조력으로 항상 새로운 世界를 추구해 나갔다. 그의 作品은 多方面에 걸쳐 많이 있지만 重要부문은 오페라, 교향시, Lied이며 特히 Lied 作曲家로서의 비중은 크다. 그는 200여곡의 Lied를 作曲하여 독일의 전통적 낭만주의 예술가곡을 계승하였고 Lied의 현대화와 대중화에 기여했으며 成功한 作品은 초기에 작곡한 서정적인 曲들이다. 그의 Lied는 Renaissance時期의 정률식 캐논 (Mensuration-canon)과 Baroque時期의 Ostinato 등 전통기법을 使用하면서 또한 큰 도약과 빈번한 전조, 不協和音, 복조설, 반음계적 선율의 사용 등으로 無調性의 가능성을 제시하고 있다. 즉 그는 감각적으로는 19세기 전통을 계승하면서 不協和音, 반음계적 선율의 사용 등으로 20세기적인 語法을 강하게 보이고 있다. 하지만 末年에 가서는 보수적인 단순하고 자연스런 作品을 썼다. 본 논문에서는 R.Strauss를 중심으로 독일가곡의 形成과 발달과정을 고찰했고 그의 가곡중에서 "Nacht"( 밤 ), "All mein Gedanken" ( 모든 내마음 ), "Ca¨clie" ( 세실리 ), "Heimliche Aufforderung" ( 은밀한 초대 )을 선정하여 악곡의 形式과 화성 및 조성, 선율 등을 분석 연구함으로써 R.Strauss의 가곡의 특징을 고찰해 보았다. 그 결과 다음과 같은 점을 알 수 있었다. 1. 가사의 面에서 보면 그는 낭만주의적 서정성이 깃든 詩를 Lied의 재료로 사용했는데 주로 사랑을 노래한 것들이다. 2. 조성은 빈번한 전조를 하는데 후기 낭만주의적인 特性을 잘 나타낸다. 즉 전조의 결과 자연스러우면서도 화성적으로 보다 짙은 색채감을 갖게 되며 감7화음, 반감7화음 등의 비화성음들과 더불어 예외적인 해결을 함으로써 조성감을 일시적으로 상실케하는 후기 낭만주의적인 방법을 쓰고 있다. 3. 선율에 있어서는 도약이 많고 주요동기의 단편들을 가지고 계속적으로 변형 반복시키는 변주의 기법을 사용했다.
Lied, the German art song can be traced from the minnesinger and meistersinger of the twelveth and thirteenth centuries, and the term, "Lied" was in use in the ninth century already. It was the early seventeenth centruy, however, that Lied clearly contained artistic nature, and Romantic inclination ...
Lied, the German art song can be traced from the minnesinger and meistersinger of the twelveth and thirteenth centuries, and the term, "Lied" was in use in the ninth century already. It was the early seventeenth centruy, however, that Lied clearly contained artistic nature, and Romantic inclination of the Lied started to reveal at the end of the eighteenth century. Also, possibility of traditional Lied of German Romanticism began to be unveiled by W.A. Mozart, and it became to evolve into genuine artistic Lied which had very close relationship with poems, songs, and piano in F. Schubert in ninteenth century. Since then, R. Schumann, J. Brahms, H. Wolf, G. Mahler left a significant traits on the development of the Romantic art song and R. Strauss established the culmination of the German Lied. R.Strauss as composer and conductor as well had always persued new domain with powerful spiritual strength and unwithered creativity. He left a number of works in various realms but significant spheres are Operas, Symphonic Poems and Lieder. Especially, relative importance as a Lied composer should be put on him. He wrote more than 200 Lieder, and succeeded traditional Romantic Lied of Germany and made great contribution to modernization and popularization of the Lied. His Lieder showed the possibility of atonality by using great leaps, frequent modulations, dissonances, polytonalities, chromatic melodies, along with applying traditional techniques such as mensuration canon of Renaissance and ostinato of Baroque eras. That is to say, not only he inherited the traditional musical idioms of the ninteenth century but also strongly expirated the expression of twentieth century with using discords and chromatic melodies. In this study, the author made an attempt to review the forming and developing processes of R.Strauss' Lieder with close review on the characteristc forms, harmonies, tonalities and melodies with his four representative Lieder "Nacht", "All mein Gedanken", "Ca¨cilie", "Heimliche Aufforderung". After the review of these songs, the following characteristics summaries can he drawn for the conclusion. 1. Considering the words for the songs, he mainly used Romantic lyric poems and main theme generally deals with love. 2. Tonality of his Lieder fairly demonstrates the traits of post Romanticism through exercising numerous modulations. In other words, nonharmonic chords, such as diminished seventh chords and half diminished seventh chords were used for the temporary loss of tonality. 3. In his works, large leaps are frequently found. Also, he utilized variational techniques which were constantly transformed and duplicated by applying fractions of main motive.
Lied, the German art song can be traced from the minnesinger and meistersinger of the twelveth and thirteenth centuries, and the term, "Lied" was in use in the ninth century already. It was the early seventeenth centruy, however, that Lied clearly contained artistic nature, and Romantic inclination of the Lied started to reveal at the end of the eighteenth century. Also, possibility of traditional Lied of German Romanticism began to be unveiled by W.A. Mozart, and it became to evolve into genuine artistic Lied which had very close relationship with poems, songs, and piano in F. Schubert in ninteenth century. Since then, R. Schumann, J. Brahms, H. Wolf, G. Mahler left a significant traits on the development of the Romantic art song and R. Strauss established the culmination of the German Lied. R.Strauss as composer and conductor as well had always persued new domain with powerful spiritual strength and unwithered creativity. He left a number of works in various realms but significant spheres are Operas, Symphonic Poems and Lieder. Especially, relative importance as a Lied composer should be put on him. He wrote more than 200 Lieder, and succeeded traditional Romantic Lied of Germany and made great contribution to modernization and popularization of the Lied. His Lieder showed the possibility of atonality by using great leaps, frequent modulations, dissonances, polytonalities, chromatic melodies, along with applying traditional techniques such as mensuration canon of Renaissance and ostinato of Baroque eras. That is to say, not only he inherited the traditional musical idioms of the ninteenth century but also strongly expirated the expression of twentieth century with using discords and chromatic melodies. In this study, the author made an attempt to review the forming and developing processes of R.Strauss' Lieder with close review on the characteristc forms, harmonies, tonalities and melodies with his four representative Lieder "Nacht", "All mein Gedanken", "Ca¨cilie", "Heimliche Aufforderung". After the review of these songs, the following characteristics summaries can he drawn for the conclusion. 1. Considering the words for the songs, he mainly used Romantic lyric poems and main theme generally deals with love. 2. Tonality of his Lieder fairly demonstrates the traits of post Romanticism through exercising numerous modulations. In other words, nonharmonic chords, such as diminished seventh chords and half diminished seventh chords were used for the temporary loss of tonality. 3. In his works, large leaps are frequently found. Also, he utilized variational techniques which were constantly transformed and duplicated by applying fractions of main motive.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.