19세기말에서 20세기에 걸쳐 전통적 조성 음악의 틀을 벗어나고자 하는 노력이 있어왔다. 그러한 움직임의 하나인 인상주의는, 포레의 영향을 받은 온음계적 선법과 바그너의 반음계주의의 조합을 이루에 복선법, 복조성의 화성을 쓰는 등 다양한 소리 구성의 결합으로 인한 새로운 음악적 효과와 독특한 어법들을 창조해 매혹적인 색채 효과를 창출하고 있다. C. A. Debussy의 "Pre´ludes 제1집" 중 제2곡(돛), 제5곡(아나카프리의 언덕), 제8곡(황갈색 머리의 아가씨)은, 이러한 새로운 음악적 효과와 다양한 어법들을 통해 D...
19세기말에서 20세기에 걸쳐 전통적 조성 음악의 틀을 벗어나고자 하는 노력이 있어왔다. 그러한 움직임의 하나인 인상주의는, 포레의 영향을 받은 온음계적 선법과 바그너의 반음계주의의 조합을 이루에 복선법, 복조성의 화성을 쓰는 등 다양한 소리 구성의 결합으로 인한 새로운 음악적 효과와 독특한 어법들을 창조해 매혹적인 색채 효과를 창출하고 있다. C. A. Debussy의 "Pre´ludes 제1집" 중 제2곡(돛), 제5곡(아나카프리의 언덕), 제8곡(황갈색 머리의 아가씨)은, 이러한 새로운 음악적 효과와 다양한 어법들을 통해 Debussy의 독특한 개성으로 만들어진 작품이다. 본 논문에서는 이 작품의 내용 중 다음과 같은 면을 중점적으로 다루고 있다. 1) 형식(Form) 제2곡(돛)은 A-B-A', 제5곡(아나카프리의 언덕)은 A-B-C-A'-B'-Coda, 제8곡(활각색 머리의 아가씨)은 A-B-A' 형식으로, Sonata 형식, Rondo 형식 등 전통적 형식을 자유롭게 변형시켜 사용하였다. 2) 음계(Scale) 제2곡 '돛(Voiles)'은 드뷔시 특유의 온음음계에 의하여 구성된 곡으로, A부분과 A'부분에서 온음음계를 사용했고, B에서는 5음음계를 사용하였다. 제5곡 '아나카프리의 언덕(Les collines d´Anacapri)'은 5음음계와 특정한 음 E나 A가 생략된 B Major, 또는 C^(#) 도리안 선법, g^(#) 에올리안 선법, A 리디안 선법, G^(#) 에올리안 선법을 사용하였다. 제8곡 '황갈색 머리의 아가씨(La fille aux cheveux do lin)'는 특정한 음 C가 생략된 D^(b) 믹소리디안 선법과, g^(b) 리디안 선법, 또는 G^(b) Major, E^(b) Major를 사용하였다. 3) 화성(Harmony) 제2곡 '돛'은 중3화음과 감7화음의 병진행 화음을 많이 사용하였고, 종지에서는 5음이 생략된 open chord로 끝맺는다. 제5곡 '아나카프리의 언덕'은 7, 9, 11 화음 및 병진행 화음을 많이 사용하였고, 종지에서는 완전 5도로서 3음이 생략된 open chord로 끝맺는다. 제8곡 '황갈색 머리의 아가씨'는 IV화음에서 I화음으로 또는 V화음에서 I화음진행으로써의 전통적 종지로 끝난다.
19세기말에서 20세기에 걸쳐 전통적 조성 음악의 틀을 벗어나고자 하는 노력이 있어왔다. 그러한 움직임의 하나인 인상주의는, 포레의 영향을 받은 온음계적 선법과 바그너의 반음계주의의 조합을 이루에 복선법, 복조성의 화성을 쓰는 등 다양한 소리 구성의 결합으로 인한 새로운 음악적 효과와 독특한 어법들을 창조해 매혹적인 색채 효과를 창출하고 있다. C. A. Debussy의 "Pre´ludes 제1집" 중 제2곡(돛), 제5곡(아나카프리의 언덕), 제8곡(황갈색 머리의 아가씨)은, 이러한 새로운 음악적 효과와 다양한 어법들을 통해 Debussy의 독특한 개성으로 만들어진 작품이다. 본 논문에서는 이 작품의 내용 중 다음과 같은 면을 중점적으로 다루고 있다. 1) 형식(Form) 제2곡(돛)은 A-B-A', 제5곡(아나카프리의 언덕)은 A-B-C-A'-B'-Coda, 제8곡(활각색 머리의 아가씨)은 A-B-A' 형식으로, Sonata 형식, Rondo 형식 등 전통적 형식을 자유롭게 변형시켜 사용하였다. 2) 음계(Scale) 제2곡 '돛(Voiles)'은 드뷔시 특유의 온음음계에 의하여 구성된 곡으로, A부분과 A'부분에서 온음음계를 사용했고, B에서는 5음음계를 사용하였다. 제5곡 '아나카프리의 언덕(Les collines d´Anacapri)'은 5음음계와 특정한 음 E나 A가 생략된 B Major, 또는 C^(#) 도리안 선법, g^(#) 에올리안 선법, A 리디안 선법, G^(#) 에올리안 선법을 사용하였다. 제8곡 '황갈색 머리의 아가씨(La fille aux cheveux do lin)'는 특정한 음 C가 생략된 D^(b) 믹소리디안 선법과, g^(b) 리디안 선법, 또는 G^(b) Major, E^(b) Major를 사용하였다. 3) 화성(Harmony) 제2곡 '돛'은 중3화음과 감7화음의 병진행 화음을 많이 사용하였고, 종지에서는 5음이 생략된 open chord로 끝맺는다. 제5곡 '아나카프리의 언덕'은 7, 9, 11 화음 및 병진행 화음을 많이 사용하였고, 종지에서는 완전 5도로서 3음이 생략된 open chord로 끝맺는다. 제8곡 '황갈색 머리의 아가씨'는 IV화음에서 I화음으로 또는 V화음에서 I화음진행으로써의 전통적 종지로 끝난다.
Attempts to escape from traditional tonal-music have arisen since the close of 19C's 'postromanticism' and throughout the 20th century. Such an attempt was "impressionism", which has developed the charming 'coloration effect' with a new harmonik, combined Faure´'s whole-scale mode wi th Wagner's chr...
Attempts to escape from traditional tonal-music have arisen since the close of 19C's 'postromanticism' and throughout the 20th century. Such an attempt was "impressionism", which has developed the charming 'coloration effect' with a new harmonik, combined Faure´'s whole-scale mode wi th Wagner's chromatic scale, used bimode and harmony of bitonality, and created new musical effects and unique expressions by combination of various sound organizations. Out of Debussy's "Pre´ludes I ", No.2 Voiles, No.5 Les collines d´Anacapri, and No.8 La fille aux cheveux de lin were made with such new musical effects and various expressions in his own way. This thesis deals with the following aspects from those works: 1) Form A-B-A' form in No.2. A-B-C-A'-B'-Coda form in No.5. and A-B-A' form in No.8 were adapted respectively. Traditional forms such as Sonata form and Rondo form were freely modified. 2) Scale No.2. Voiles was composed of the whole-tone scale in Debussy's own way. The whole-tone scale was used in part A and part A', and pentatonic scale in part B. No.5 Les collines d´Anacapri used the pentatonic scale and the B Major free of a particualr tone 'E' of 'A', C^(#) Dorian mode, g^(#) Aeolian mode, A Lydian mode, or G^(#) Aeolian mode. No.8 La fille aux cheveux de lin used the D^(b) Myxolydian mode free of a particular tone 'C', g^(b) Lydian mode, of G^(b) Major, E^(b) Major 3) Harmony In No.2 Voiles, the parallel motion chord with augmented 3rd and diminished 7th chord was often used, and the open chord free of the 5th tone in Cadence. In No. 5 Les collines d´Anacapri, 7,9,11th chord and parallel motion chord were often used and the open chord free of the 3rd tone as perfect 5th chord in Cadence. No.8 La fille aux cheveux de lin used the authentic cadence from subdominant(Ⅳ) chord to tonic(Ⅰ) chord or from dominant(Ⅴ) chord to tonic(Ⅰ) chord.
Attempts to escape from traditional tonal-music have arisen since the close of 19C's 'postromanticism' and throughout the 20th century. Such an attempt was "impressionism", which has developed the charming 'coloration effect' with a new harmonik, combined Faure´'s whole-scale mode wi th Wagner's chromatic scale, used bimode and harmony of bitonality, and created new musical effects and unique expressions by combination of various sound organizations. Out of Debussy's "Pre´ludes I ", No.2 Voiles, No.5 Les collines d´Anacapri, and No.8 La fille aux cheveux de lin were made with such new musical effects and various expressions in his own way. This thesis deals with the following aspects from those works: 1) Form A-B-A' form in No.2. A-B-C-A'-B'-Coda form in No.5. and A-B-A' form in No.8 were adapted respectively. Traditional forms such as Sonata form and Rondo form were freely modified. 2) Scale No.2. Voiles was composed of the whole-tone scale in Debussy's own way. The whole-tone scale was used in part A and part A', and pentatonic scale in part B. No.5 Les collines d´Anacapri used the pentatonic scale and the B Major free of a particualr tone 'E' of 'A', C^(#) Dorian mode, g^(#) Aeolian mode, A Lydian mode, or G^(#) Aeolian mode. No.8 La fille aux cheveux de lin used the D^(b) Myxolydian mode free of a particular tone 'C', g^(b) Lydian mode, of G^(b) Major, E^(b) Major 3) Harmony In No.2 Voiles, the parallel motion chord with augmented 3rd and diminished 7th chord was often used, and the open chord free of the 5th tone in Cadence. In No. 5 Les collines d´Anacapri, 7,9,11th chord and parallel motion chord were often used and the open chord free of the 3rd tone as perfect 5th chord in Cadence. No.8 La fille aux cheveux de lin used the authentic cadence from subdominant(Ⅳ) chord to tonic(Ⅰ) chord or from dominant(Ⅴ) chord to tonic(Ⅰ) chord.
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#Debussy Prelude 작곡 음악학
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