J. S. Bach (1685-1750)는 300여곡의 칸타타를 남겼다. 그 중 250여곡은 교회 칸타타로 교회 절기와 예배를 위한 것이며, 나머지 50여곡은 세속 칸타타로 축제일이나 귀족의 생일과 혹은 장례 둥을 위하여 작곡된 것이다. 교회 칸타타의 대부분은 라이프찌히 (Leipzig)에 있는 토마스 (Thomas) 교회의 Kantor 로 있으면서 작곡한 것이다. 이들 250여곡의 교회 칸타타 중에서 No.140은 독일 찬송가 작가이며 루터 교회 목사인 필립 니콜라이 (Pilipp Nicolai 1556-1608) 의 코랄 (W...
J. S. Bach (1685-1750)는 300여곡의 칸타타를 남겼다. 그 중 250여곡은 교회 칸타타로 교회 절기와 예배를 위한 것이며, 나머지 50여곡은 세속 칸타타로 축제일이나 귀족의 생일과 혹은 장례 둥을 위하여 작곡된 것이다. 교회 칸타타의 대부분은 라이프찌히 (Leipzig)에 있는 토마스 (Thomas) 교회의 Kantor 로 있으면서 작곡한 것이다. 이들 250여곡의 교회 칸타타 중에서 No.140은 독일 찬송가 작가이며 루터 교회 목사인 필립 니콜라이 (Pilipp Nicolai 1556-1608) 의 코랄 (Wachet auf, ruft uns die stimme) 을 근거로 하여 삼위일체절 후 제 27번째 주일용으로 작곡한 교회 칸타타이다. "깨어나라, 때가 이르렀다"는 Chorale Cantata 의 대표적인 작품으로 이 선율을 Bach 는 신교도 예배와 회중을 위해 화성화 하였고 또한 칸타타로 작곡한 것이다. Bach 의 칸타타는 복잡하면서도 언제나 조화와 균형을 이루며 정밀하게 설계되고 의도된 구성에 의해 이루어진 것이다. 따라서 각 악장은 제각기 독자적인 양식으로 만들어져 있고 항상 조화, 안정, 균형, 대칭, 대치, 확대, 축소, 반진행, 병진행 등 건축학적인 원리로 다양성 있게 작곡하였다. 본 논문에서는 Bach 의 이 "Wachet auf, ruft uns die stimme" No.140을 다음과 같이 분석 연구하였다. 제 I 장에서는 연구의 목적, 범위, 방법 등을 서술하였고, 제Ⅱ장에서는 J. S. Bach 의 생애와 음악양식및 사상, Cantata 의 발달 과정과 작품에 대하여 알아보고, 본론인 제Ⅲ장에서는 140번 제1곡부터 제7곡까지, 1.형식, 2.선율, 리듬, 화성. 3.반주부의 특징. 4.가사와 음악과의 관계 등 Bach 의 음악적 양식을 분석하였다. Bach 의 칸타타 140번의 제1곡, 제4곡, 제7곡은 같은 코랄의 주제를 제각기 그 스타일과 구성이 다르게 편곡되어 한곡 한곡이 독자적인 형식을 나타내고 있다. 제1곡은 대위법적인 합창으로, 계4곡은 테너 아리아로, 제7곡은 회중이 부를 수 있는 독일 코랄 형식으로 편곡되었다. 제2곡과 제5곡은 레시타티브이고 제3곡과 제6곡은 소프라노와 베이스의 이중창으로 되어 있다.
J. S. Bach (1685-1750)는 300여곡의 칸타타를 남겼다. 그 중 250여곡은 교회 칸타타로 교회 절기와 예배를 위한 것이며, 나머지 50여곡은 세속 칸타타로 축제일이나 귀족의 생일과 혹은 장례 둥을 위하여 작곡된 것이다. 교회 칸타타의 대부분은 라이프찌히 (Leipzig)에 있는 토마스 (Thomas) 교회의 Kantor 로 있으면서 작곡한 것이다. 이들 250여곡의 교회 칸타타 중에서 No.140은 독일 찬송가 작가이며 루터 교회 목사인 필립 니콜라이 (Pilipp Nicolai 1556-1608) 의 코랄 (Wachet auf, ruft uns die stimme) 을 근거로 하여 삼위일체절 후 제 27번째 주일용으로 작곡한 교회 칸타타이다. "깨어나라, 때가 이르렀다"는 Chorale Cantata 의 대표적인 작품으로 이 선율을 Bach 는 신교도 예배와 회중을 위해 화성화 하였고 또한 칸타타로 작곡한 것이다. Bach 의 칸타타는 복잡하면서도 언제나 조화와 균형을 이루며 정밀하게 설계되고 의도된 구성에 의해 이루어진 것이다. 따라서 각 악장은 제각기 독자적인 양식으로 만들어져 있고 항상 조화, 안정, 균형, 대칭, 대치, 확대, 축소, 반진행, 병진행 등 건축학적인 원리로 다양성 있게 작곡하였다. 본 논문에서는 Bach 의 이 "Wachet auf, ruft uns die stimme" No.140을 다음과 같이 분석 연구하였다. 제 I 장에서는 연구의 목적, 범위, 방법 등을 서술하였고, 제Ⅱ장에서는 J. S. Bach 의 생애와 음악양식및 사상, Cantata 의 발달 과정과 작품에 대하여 알아보고, 본론인 제Ⅲ장에서는 140번 제1곡부터 제7곡까지, 1.형식, 2.선율, 리듬, 화성. 3.반주부의 특징. 4.가사와 음악과의 관계 등 Bach 의 음악적 양식을 분석하였다. Bach 의 칸타타 140번의 제1곡, 제4곡, 제7곡은 같은 코랄의 주제를 제각기 그 스타일과 구성이 다르게 편곡되어 한곡 한곡이 독자적인 형식을 나타내고 있다. 제1곡은 대위법적인 합창으로, 계4곡은 테너 아리아로, 제7곡은 회중이 부를 수 있는 독일 코랄 형식으로 편곡되었다. 제2곡과 제5곡은 레시타티브이고 제3곡과 제6곡은 소프라노와 베이스의 이중창으로 되어 있다.
J. S. Bach (1685-1750) composed about 300 Pieces of Cantata, most of which is called "Church Cantata", about 250 pieces, were composed for the subdivisions of the seasons and Services in Church, and the rest is called "Secular Cantata", about 58 pieces, for the Festivals and for the birthday or the ...
J. S. Bach (1685-1750) composed about 300 Pieces of Cantata, most of which is called "Church Cantata", about 250 pieces, were composed for the subdivisions of the seasons and Services in Church, and the rest is called "Secular Cantata", about 58 pieces, for the Festivals and for the birthday or the funeral of the nobility. He composed most of the "Church Cantata" while serving as Kantor of Thomas Church at Leipzig. No. 140 Cantata, one of the "Church Cantata of about 250 pieces of Cantata, is "Church Cantata" composed for the use of the 27th Sunday after The Season of Trinity, based upon 「Wachet auf, ruft uns die Stimme」, Chorale Cantata by Pilipp Nicolai(l556- 1608), German Hymn composer and Lutheran Pastor. 「Wachet auf, ruft uns die Stimme」 is the typical work of Chorale Cantata of which the melody is harmonized for Protestant Service and the Public and composed as Cantata. This paper is a study of the analysis of the tune of 「Wachet anf, ruft uns die Stimme」, Cantata No.140 by Bach. Bach's Cantatas were always made by the structure both complicated and planned and intended closely in harmony and balance. Thus each movement was composed by the unique style and the principle of the construction, that is, harmony, stability, balance, symmetry, replacement, enlargement, reduction, and inverse and parallel process, etc. Chapter I consists of the purpose, range, and method of this study, and Chapter Ⅱ of J. S. Bach's life story, musical style, and thought. And Chapter Ⅲ is analyzed about his musical style such as the words, form, melody, rhythm, and harmony. etc. from the 1st piece to the 7th of No.140. The 1st, 4th and 7th pieces were made of a different arrangement in the style and the structure with the same of the chorale, each representing its own unique form. The 1st piece was arranged by contrapuntal chorus, the 4th piece by tenor aria, and the 7th piece by the German chorale form the public can sing together. The 2nd piece is recitative, and the 3rd and the 6th are composed of duet of soprano and bass.
J. S. Bach (1685-1750) composed about 300 Pieces of Cantata, most of which is called "Church Cantata", about 250 pieces, were composed for the subdivisions of the seasons and Services in Church, and the rest is called "Secular Cantata", about 58 pieces, for the Festivals and for the birthday or the funeral of the nobility. He composed most of the "Church Cantata" while serving as Kantor of Thomas Church at Leipzig. No. 140 Cantata, one of the "Church Cantata of about 250 pieces of Cantata, is "Church Cantata" composed for the use of the 27th Sunday after The Season of Trinity, based upon 「Wachet auf, ruft uns die Stimme」, Chorale Cantata by Pilipp Nicolai(l556- 1608), German Hymn composer and Lutheran Pastor. 「Wachet auf, ruft uns die Stimme」 is the typical work of Chorale Cantata of which the melody is harmonized for Protestant Service and the Public and composed as Cantata. This paper is a study of the analysis of the tune of 「Wachet anf, ruft uns die Stimme」, Cantata No.140 by Bach. Bach's Cantatas were always made by the structure both complicated and planned and intended closely in harmony and balance. Thus each movement was composed by the unique style and the principle of the construction, that is, harmony, stability, balance, symmetry, replacement, enlargement, reduction, and inverse and parallel process, etc. Chapter I consists of the purpose, range, and method of this study, and Chapter Ⅱ of J. S. Bach's life story, musical style, and thought. And Chapter Ⅲ is analyzed about his musical style such as the words, form, melody, rhythm, and harmony. etc. from the 1st piece to the 7th of No.140. The 1st, 4th and 7th pieces were made of a different arrangement in the style and the structure with the same of the chorale, each representing its own unique form. The 1st piece was arranged by contrapuntal chorus, the 4th piece by tenor aria, and the 7th piece by the German chorale form the public can sing together. The 2nd piece is recitative, and the 3rd and the 6th are composed of duet of soprano and bass.
주제어
#J. S. Bach 칸타타 No.140 Wachet auf, ruft uns die Stimme
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.