[학위논문]사이버 쇼핑몰에서의 상품 판매촉진을 위한 포장 디자인 개선에 관한 연구 : User interface design과 팬시/문구류 포장디자인 프로세싱 개선안을 중심으로 (A) study on improving package design for sales increase in cyber shopping malls : focus on user interface design and package design for fancy/stationary원문보기
산업은 끝없이 변화하고 있으며 그 변화는 늘 불안정하다. 정보나 상품 유통 분야에서 종사하던 사람들은 자기가 하는 일에 가치를 덧붙이지 못할 경우 직종을 바꿔야 하겠지만 새로운 가치를 창출해낸 사람들은 치열한 경쟁대열에서 밀려나지 않을 것이다. 오늘날 컴퓨터와 영상기술의 눈부신 발전으로 뉴 미디어의 보급이 급속도로 진전되어 디지털 기술을 바탕으로 다양한 정보를 전달하는 매체를 통합하여 언제 어디서나 하나의 멀티미디어 틀 속에서 동시에 쌍방향으로 다자간 정보를 주고받는 미디어 시스템은, 일방적이고 제한적이며 일회적이어서 정보의 손실이 많고 비효율적이었던 기존 정보를 얻는 매체에 비해 정보를 무한대로 활용할 수 있게 되었다. 인류는 산업혁명을 거치면서 육체노동의 자동화를 실현했고, 컴퓨터를 발명하여 정신노동의 자동화를 실현해왔다고 할 때, 멀티 미디어 시대의 출현은 곧 새로운 문화의 도래이며 일류 발전의 한 획을 그을만한 변화라고 말할 수 있을 것이다. 또한 산업화시대에 있어서 고속도로가 그 발전의 기초이자 상징이었듯이 이 정보화 시대에 있어서 통신은 차세대 발전의 핵으로 등장하고 있다. 포장은 기본 기능 이외에도 구매자를 위한 상품 정보의 전달과 구매에 희열감을 주고 제품을 사용하는 동안 심미적 감정을 높여 주고 연속 구매를 유도하는 구매동기 유발의 시발점이 되는 직접 매체이다. 본 연구자는 ...
산업은 끝없이 변화하고 있으며 그 변화는 늘 불안정하다. 정보나 상품 유통 분야에서 종사하던 사람들은 자기가 하는 일에 가치를 덧붙이지 못할 경우 직종을 바꿔야 하겠지만 새로운 가치를 창출해낸 사람들은 치열한 경쟁대열에서 밀려나지 않을 것이다. 오늘날 컴퓨터와 영상기술의 눈부신 발전으로 뉴 미디어의 보급이 급속도로 진전되어 디지털 기술을 바탕으로 다양한 정보를 전달하는 매체를 통합하여 언제 어디서나 하나의 멀티미디어 틀 속에서 동시에 쌍방향으로 다자간 정보를 주고받는 미디어 시스템은, 일방적이고 제한적이며 일회적이어서 정보의 손실이 많고 비효율적이었던 기존 정보를 얻는 매체에 비해 정보를 무한대로 활용할 수 있게 되었다. 인류는 산업혁명을 거치면서 육체노동의 자동화를 실현했고, 컴퓨터를 발명하여 정신노동의 자동화를 실현해왔다고 할 때, 멀티 미디어 시대의 출현은 곧 새로운 문화의 도래이며 일류 발전의 한 획을 그을만한 변화라고 말할 수 있을 것이다. 또한 산업화시대에 있어서 고속도로가 그 발전의 기초이자 상징이었듯이 이 정보화 시대에 있어서 통신은 차세대 발전의 핵으로 등장하고 있다. 포장은 기본 기능 이외에도 구매자를 위한 상품 정보의 전달과 구매에 희열감을 주고 제품을 사용하는 동안 심미적 감정을 높여 주고 연속 구매를 유도하는 구매동기 유발의 시발점이 되는 직접 매체이다. 본 연구자는 포장 디자인 역시 과거로부터 언제나 그러했듯이, 이러한 사회 전반에 걸친 거대한 변화의 물결 속에서 새로운 방향의 변화를 모색해야 한다고 생각한다. 특히 멀티미디어 전반에 걸친 매체들 속에서 신속히 확산되는 '사이버 쇼핑몰에서 의 상품 판매 촉진을 위한 포장 디자인 개선에 관한 연구'는 다음과 같은 순서로 연구하였다. 1장에서는 연구의 목적, 중요성, 내용 및 방법과 전문적 용어 해설을 위한 주요 용어를 간단히 정의하고, 2장에서 는 사이버 쇼핑몰에 관한 이론적 접근을 위해 사이버 쇼핑몰의 일반적 현황, 배경과 특성을 알아보고 인터넷 이용자의 일반적 특성 과 국내와 국외의 사이버 쇼핑몰 이용현황과 전망에 대해 알아본다. 3장에서는 사이버 쇼핑몰과 팬시/문구류 포장 디자인의 관계를 알아보기 위해 먼저 포장 디자인의 일반적 개념, 팬시/문구류 포장 디자인 현황 조사를 위한 마케팅 현황, 소비자 특성, 포장 디자인 현황의 변화를 고찰한다. 그리고, 그에 따른 사이버 쇼핑몰의 인터페이스 디자인 문제점과 상품의 포장 디자인 문제점을 사용성과 제품인지도 평가 설문지를 통해 도출시킨다. 인터페이스 디자인은 사이버 쇼핑몰의 기획과 구조, 화면 레이아웃, 인터페이스 비쥬얼 토큰의 의미 전달성과 색채 계획 및 사용자 인터페이스의 이론적 연구와 기술적 측면의 사용자 인터페이스의 문제점을 중심으로 연구 하였고 포장 디자인은 캐릭터, 색채, 포장 구조와 브랜드 네임의 타이포그래피 표현을 중심으로 전개하였다. 4장에서는 위에서 도출된 문제점을 분석 프로그램을 이용하여 결과를 기술하고, 새로운 팬시/문구류 포장 디자인의 디자인 적인 측면과 기술적인 측면, 마케팅 적인 측면에 대한 새로운 팬시/문구류 포장 디자인을 제시한다. 따라서, 사이버 쇼핑몰의 효율적인 인터페이스 디자인과 포장 디자인 프로세스의 새로운 모색을 통해, 하이테크 시대에 적극적으로 대응하는데 다소나마 기여할 수 있기를 기대한다.
산업은 끝없이 변화하고 있으며 그 변화는 늘 불안정하다. 정보나 상품 유통 분야에서 종사하던 사람들은 자기가 하는 일에 가치를 덧붙이지 못할 경우 직종을 바꿔야 하겠지만 새로운 가치를 창출해낸 사람들은 치열한 경쟁대열에서 밀려나지 않을 것이다. 오늘날 컴퓨터와 영상기술의 눈부신 발전으로 뉴 미디어의 보급이 급속도로 진전되어 디지털 기술을 바탕으로 다양한 정보를 전달하는 매체를 통합하여 언제 어디서나 하나의 멀티미디어 틀 속에서 동시에 쌍방향으로 다자간 정보를 주고받는 미디어 시스템은, 일방적이고 제한적이며 일회적이어서 정보의 손실이 많고 비효율적이었던 기존 정보를 얻는 매체에 비해 정보를 무한대로 활용할 수 있게 되었다. 인류는 산업혁명을 거치면서 육체노동의 자동화를 실현했고, 컴퓨터를 발명하여 정신노동의 자동화를 실현해왔다고 할 때, 멀티 미디어 시대의 출현은 곧 새로운 문화의 도래이며 일류 발전의 한 획을 그을만한 변화라고 말할 수 있을 것이다. 또한 산업화시대에 있어서 고속도로가 그 발전의 기초이자 상징이었듯이 이 정보화 시대에 있어서 통신은 차세대 발전의 핵으로 등장하고 있다. 포장은 기본 기능 이외에도 구매자를 위한 상품 정보의 전달과 구매에 희열감을 주고 제품을 사용하는 동안 심미적 감정을 높여 주고 연속 구매를 유도하는 구매동기 유발의 시발점이 되는 직접 매체이다. 본 연구자는 포장 디자인 역시 과거로부터 언제나 그러했듯이, 이러한 사회 전반에 걸친 거대한 변화의 물결 속에서 새로운 방향의 변화를 모색해야 한다고 생각한다. 특히 멀티미디어 전반에 걸친 매체들 속에서 신속히 확산되는 '사이버 쇼핑몰에서 의 상품 판매 촉진을 위한 포장 디자인 개선에 관한 연구'는 다음과 같은 순서로 연구하였다. 1장에서는 연구의 목적, 중요성, 내용 및 방법과 전문적 용어 해설을 위한 주요 용어를 간단히 정의하고, 2장에서 는 사이버 쇼핑몰에 관한 이론적 접근을 위해 사이버 쇼핑몰의 일반적 현황, 배경과 특성을 알아보고 인터넷 이용자의 일반적 특성 과 국내와 국외의 사이버 쇼핑몰 이용현황과 전망에 대해 알아본다. 3장에서는 사이버 쇼핑몰과 팬시/문구류 포장 디자인의 관계를 알아보기 위해 먼저 포장 디자인의 일반적 개념, 팬시/문구류 포장 디자인 현황 조사를 위한 마케팅 현황, 소비자 특성, 포장 디자인 현황의 변화를 고찰한다. 그리고, 그에 따른 사이버 쇼핑몰의 인터페이스 디자인 문제점과 상품의 포장 디자인 문제점을 사용성과 제품인지도 평가 설문지를 통해 도출시킨다. 인터페이스 디자인은 사이버 쇼핑몰의 기획과 구조, 화면 레이아웃, 인터페이스 비쥬얼 토큰의 의미 전달성과 색채 계획 및 사용자 인터페이스의 이론적 연구와 기술적 측면의 사용자 인터페이스의 문제점을 중심으로 연구 하였고 포장 디자인은 캐릭터, 색채, 포장 구조와 브랜드 네임의 타이포그래피 표현을 중심으로 전개하였다. 4장에서는 위에서 도출된 문제점을 분석 프로그램을 이용하여 결과를 기술하고, 새로운 팬시/문구류 포장 디자인의 디자인 적인 측면과 기술적인 측면, 마케팅 적인 측면에 대한 새로운 팬시/문구류 포장 디자인을 제시한다. 따라서, 사이버 쇼핑몰의 효율적인 인터페이스 디자인과 포장 디자인 프로세스의 새로운 모색을 통해, 하이테크 시대에 적극적으로 대응하는데 다소나마 기여할 수 있기를 기대한다.
Industries are changing and changes are unstable. Therefore, we have to remember that no one can survive if they can not create new value in their fields. Specially, the people who engaged in the of distribution of information area have to keep their mind the fact they might change jobs if they fall...
Industries are changing and changes are unstable. Therefore, we have to remember that no one can survive if they can not create new value in their fields. Specially, the people who engaged in the of distribution of information area have to keep their mind the fact they might change jobs if they fall to add the value to their field. With the development of computer, Imaging, technology and the spread of new media, it makes interactive communication possible on basis of digital environment so that people can send and receive various Information each other for multiparty in the form of integrated media. It was remarkable changes when we consider that communication was one way direction, and types of media was limited in communication in the past. As the development of media and communication, people can utilize various information efficiently. Human being made the automation work an actuality, and invention of computer made the automation of mental work into reality. The appearance of multimedia means that new culture be introduced, and we can say that these changes are revolutional events in the development of culture. Nowadays, telecommunication is positioned as the core development in new era. Packaging have the function not only wrapping the products but also enhancing Aesthetic feeling and giving the motivation of consecutive purchase. I believe this is the time to explore new stage in the circumstance of gigantic wave of changes as we did in the history of package design before. This study is expanding rapidly among the medium of entire multimedia, was accomplished in the orders as follows. Chapter 1 deals with the objectives of research, importance, contents, methodology, and explain glossary briefly. Chapter 2 deals with the general situation, background, and characteristics of cyber shopping mall for theoretical approach, and the situation of usage for cyber shopping mall and forecasts for Internet users. Chapter 3 deals with the general concept of package design, marketing situation for fancy and stationary, characteristics of customer, and changes of design. In addition, I draw up the problem of package design and interface design of cyber shopping mall and recognition for products through survey sheet. Interface design were researched in the point of theoretical user interface, technical and interface programs, and package design is developed to research the character of package design, color, structure of package and expression of brand name for typography. Chapter 4 comments the results of analysis using analysis program according to the programs as above, and suggest new concept for fancy and stationary in technical and marketing point of view. Therefore, through new explore of interface and package design for cyber shopping mall efficiently, I expect that it contributes to the development of the design for cyber shopping mall positively in the high technology era.
Industries are changing and changes are unstable. Therefore, we have to remember that no one can survive if they can not create new value in their fields. Specially, the people who engaged in the of distribution of information area have to keep their mind the fact they might change jobs if they fall to add the value to their field. With the development of computer, Imaging, technology and the spread of new media, it makes interactive communication possible on basis of digital environment so that people can send and receive various Information each other for multiparty in the form of integrated media. It was remarkable changes when we consider that communication was one way direction, and types of media was limited in communication in the past. As the development of media and communication, people can utilize various information efficiently. Human being made the automation work an actuality, and invention of computer made the automation of mental work into reality. The appearance of multimedia means that new culture be introduced, and we can say that these changes are revolutional events in the development of culture. Nowadays, telecommunication is positioned as the core development in new era. Packaging have the function not only wrapping the products but also enhancing Aesthetic feeling and giving the motivation of consecutive purchase. I believe this is the time to explore new stage in the circumstance of gigantic wave of changes as we did in the history of package design before. This study is expanding rapidly among the medium of entire multimedia, was accomplished in the orders as follows. Chapter 1 deals with the objectives of research, importance, contents, methodology, and explain glossary briefly. Chapter 2 deals with the general situation, background, and characteristics of cyber shopping mall for theoretical approach, and the situation of usage for cyber shopping mall and forecasts for Internet users. Chapter 3 deals with the general concept of package design, marketing situation for fancy and stationary, characteristics of customer, and changes of design. In addition, I draw up the problem of package design and interface design of cyber shopping mall and recognition for products through survey sheet. Interface design were researched in the point of theoretical user interface, technical and interface programs, and package design is developed to research the character of package design, color, structure of package and expression of brand name for typography. Chapter 4 comments the results of analysis using analysis program according to the programs as above, and suggest new concept for fancy and stationary in technical and marketing point of view. Therefore, through new explore of interface and package design for cyber shopping mall efficiently, I expect that it contributes to the development of the design for cyber shopping mall positively in the high technology era.
Keyword
#문구류포장 디자인 프로세싱 사이버 쇼핑몰 상품판매촉진 포장디자인 User interface design 팬시포장
학위논문 정보
저자
이성혜
학위수여기관
漢陽大學校 産業經營大學院
학위구분
국내석사
학과
包裝디자인 專攻
발행연도
1997
총페이지
x, 143p.
키워드
문구류포장 디자인 프로세싱 사이버 쇼핑몰 상품판매촉진 포장디자인 User interface design 팬시포장
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