본 연구는 1) 제 5차 교육과정개편에 의거한 고등학교 새 교과서의 실험과 관찰이 탐구과정에 적합하도록 내용이 선정되고 구조화 되었는가를 비교분석하고, 2) 교사들이 실제로 실험과 관찰을 지도하는데 도움을 주고자 실험을 실시할 때 부딪히게 되는 교과서상의 미비점(실험방법, 사용되는 시약의 제조법, 시약의 농도 등)을 지적 보완하고, 3) 현행 입시위주의 고등학교 교육에서의 실험과 관찰의 운용실태를 조사하기 위하여 실시하였다. 그 결과는 다음과 같다. 1. 8종의 교과서의 단원별 지면 할당을 보면, 단원 Ⅰ에 가장 적은 지면(평균 ...
본 연구는 1) 제 5차 교육과정개편에 의거한 고등학교 새 교과서의 실험과 관찰이 탐구과정에 적합하도록 내용이 선정되고 구조화 되었는가를 비교분석하고, 2) 교사들이 실제로 실험과 관찰을 지도하는데 도움을 주고자 실험을 실시할 때 부딪히게 되는 교과서상의 미비점(실험방법, 사용되는 시약의 제조법, 시약의 농도 등)을 지적 보완하고, 3) 현행 입시위주의 고등학교 교육에서의 실험과 관찰의 운용실태를 조사하기 위하여 실시하였다. 그 결과는 다음과 같다. 1. 8종의 교과서의 단원별 지면 할당을 보면, 단원 Ⅰ에 가장 적은 지면(평균 19쪽)을 할당하고 있으며, A 교과서를 제외한 7종의 교과서가 단원 Ⅳ에 가장 많은 지면(평균 52쪽)을 할당하였다. 한편, C 교과서가 단원별로 8종 교과서의 평균치에 가장 가까운 지면을 배정하였다. 2. 연간 학습지도계획의 단원별 시간배정은 단원별 지면할당의 경우와 같이 단원 Ⅰ에 가장 적은 시간을 할애하고 있으며, E 지도서를 제외한 모든 지도서에서 단원 Ⅳ에 가장 많은 시간을 할애하고 있다. 그러나 지도서간의 단원별 배정시간에 차이가 많아 심한 경우 무려 9시간의 차이가 있었다(Ⅱ 단원의 경우 E 지도서 25시간, B,D,F 지도서 16시간). 이상과 같이 지도서간의 단원별 배정시간에 차이가 많을 경우 동일한 교육과정하에서 교육을 받는 학생이라 할지라도 어느 교과서를 선택하였느냐에 따라 생물학의 기본 개념의 이해와 전반적인 내용을 탐구하는데 어려움이 뒤따를 우려가 있다. 3. 교과서 8종에서 다루고 있는 실험 관찰 횟수는 총 90회(평균 11.3회)이며, 실험 주제는 충 35회였다. 단원별로는 단원 Ⅰ이 가장 적게 취급되었으며(총 8회), 단원 Ⅳ가 A 교과서를 제외한 나머지 교과서에서 가장 많이 취급되었으며(총 26회), 교과서별로는 C 교과서가 단원별로 8종 교과서의 평균치에 가장 가까운 실험 · 관찰 횟수를 수록하고 있으며, H 교과서의 경우 단원 Ⅰ과 Ⅴ에 전혀 실험을 부과하지 않았다. 이는 전체 수업시간 수의 15% 이상을 실험시간으로 운영한다는 교육과정의 운용지침에도 어긋날 뿐만아니라 날로 더해가는 환경에 대한 관심을 전혀 고려하지 않은 결과라 생각된다. 4. 교과서별·단원별로 배정된 시간에 비해 적절한 실험·관찰이 들어 있는가를 분석한 결과 단원 Ⅰ과 Ⅳ 단원이 가장 적절하게 실험 관찰 횟수가 부과된 반면, 단원 Ⅲ과 Ⅴ는 배정시간에 비해 실험 · 관찰 횟수가 적고, 단원 Ⅱ는 배정시간에 비해 실험 · 관찰 횟수가 많았다. 5. 총 35종의 실험주제 중 8종의 교과서에서 공통으로 다루고 있는 실험 주제는 「초파리 침샘염색체의 관찰」 뿐이며, 2종 이상의 교과서에서 공통으로 다루고 있는 주제는 16종이었으며, 한 가지 교과서에서만 다루고 있는 주제도 19종이나 되었다. 따라서 고교에서 실험실습을 하고자 할 때는 가능하면 여러 교과서를 참조하여 많은 교과서에서 공통적으로 다루고 있는 주제를 선택하는 것이 필요하다고 생각된다. 6. 교과서별 실험 방법의 적절성을 조사한 결과, 현미경 사용시 현미경의 배율, 시약의 제조법 및 사용농도 둥이 기재되어 있지 않아 실험시 시약 준비에 어려움이 있으며, 정확한 실험결과를 얻기 어려웠다. 한편, 실험결과를 비교해 볼 수 있는 그림이나 사진, 도표 등이 수록되어 있지 않아 실험결과의 정확성 여부를 판정하기 어려웠다. 또한, 기재되어 있는 많은 종류의 실험들이 수업시간 50분 이내에 결과를 얻을 수 없는 것이므로, 수업시간 이내에 결과를 얻을 수 있는 실험들로 교체되어야 한다고 생각된다. 7. 대학입시에서 과학과목중 생물을 선택한 학생들 가운데 고교 재학 3년간 한번도 실험을 해보지 못한 학생이 150명(54.0%), 1회 내지 2회를 실시한 학생이 90명(32.4%)이었다. 이는 거의 대부분의 고교에서 생물실험을 전혀 실시하고 있지 않거나, 형식상 한 두번 실시하는 정도라는 것을 의미하는 것으로, 현행 입시위주의 교육이 과학의 발전에 얼마나 커다란 걸림돌이 되고 있는가를 보여주고 있다. 8. 고등학교에서 주로 다루고 있는 실험은 「혈액형의 조사」, 「세포의 관찰」, 「물고기나 개구리의 해부」 등이었다. 이는 그나마 고등학교에서 실시되고 있는 실험이 주로 현미경을 이용한 가장 단순하고 기초적인 실험에 그치고 있다는 것을 의미한다.
본 연구는 1) 제 5차 교육과정개편에 의거한 고등학교 새 교과서의 실험과 관찰이 탐구과정에 적합하도록 내용이 선정되고 구조화 되었는가를 비교분석하고, 2) 교사들이 실제로 실험과 관찰을 지도하는데 도움을 주고자 실험을 실시할 때 부딪히게 되는 교과서상의 미비점(실험방법, 사용되는 시약의 제조법, 시약의 농도 등)을 지적 보완하고, 3) 현행 입시위주의 고등학교 교육에서의 실험과 관찰의 운용실태를 조사하기 위하여 실시하였다. 그 결과는 다음과 같다. 1. 8종의 교과서의 단원별 지면 할당을 보면, 단원 Ⅰ에 가장 적은 지면(평균 19쪽)을 할당하고 있으며, A 교과서를 제외한 7종의 교과서가 단원 Ⅳ에 가장 많은 지면(평균 52쪽)을 할당하였다. 한편, C 교과서가 단원별로 8종 교과서의 평균치에 가장 가까운 지면을 배정하였다. 2. 연간 학습지도계획의 단원별 시간배정은 단원별 지면할당의 경우와 같이 단원 Ⅰ에 가장 적은 시간을 할애하고 있으며, E 지도서를 제외한 모든 지도서에서 단원 Ⅳ에 가장 많은 시간을 할애하고 있다. 그러나 지도서간의 단원별 배정시간에 차이가 많아 심한 경우 무려 9시간의 차이가 있었다(Ⅱ 단원의 경우 E 지도서 25시간, B,D,F 지도서 16시간). 이상과 같이 지도서간의 단원별 배정시간에 차이가 많을 경우 동일한 교육과정하에서 교육을 받는 학생이라 할지라도 어느 교과서를 선택하였느냐에 따라 생물학의 기본 개념의 이해와 전반적인 내용을 탐구하는데 어려움이 뒤따를 우려가 있다. 3. 교과서 8종에서 다루고 있는 실험 관찰 횟수는 총 90회(평균 11.3회)이며, 실험 주제는 충 35회였다. 단원별로는 단원 Ⅰ이 가장 적게 취급되었으며(총 8회), 단원 Ⅳ가 A 교과서를 제외한 나머지 교과서에서 가장 많이 취급되었으며(총 26회), 교과서별로는 C 교과서가 단원별로 8종 교과서의 평균치에 가장 가까운 실험 · 관찰 횟수를 수록하고 있으며, H 교과서의 경우 단원 Ⅰ과 Ⅴ에 전혀 실험을 부과하지 않았다. 이는 전체 수업시간 수의 15% 이상을 실험시간으로 운영한다는 교육과정의 운용지침에도 어긋날 뿐만아니라 날로 더해가는 환경에 대한 관심을 전혀 고려하지 않은 결과라 생각된다. 4. 교과서별·단원별로 배정된 시간에 비해 적절한 실험·관찰이 들어 있는가를 분석한 결과 단원 Ⅰ과 Ⅳ 단원이 가장 적절하게 실험 관찰 횟수가 부과된 반면, 단원 Ⅲ과 Ⅴ는 배정시간에 비해 실험 · 관찰 횟수가 적고, 단원 Ⅱ는 배정시간에 비해 실험 · 관찰 횟수가 많았다. 5. 총 35종의 실험주제 중 8종의 교과서에서 공통으로 다루고 있는 실험 주제는 「초파리 침샘염색체의 관찰」 뿐이며, 2종 이상의 교과서에서 공통으로 다루고 있는 주제는 16종이었으며, 한 가지 교과서에서만 다루고 있는 주제도 19종이나 되었다. 따라서 고교에서 실험실습을 하고자 할 때는 가능하면 여러 교과서를 참조하여 많은 교과서에서 공통적으로 다루고 있는 주제를 선택하는 것이 필요하다고 생각된다. 6. 교과서별 실험 방법의 적절성을 조사한 결과, 현미경 사용시 현미경의 배율, 시약의 제조법 및 사용농도 둥이 기재되어 있지 않아 실험시 시약 준비에 어려움이 있으며, 정확한 실험결과를 얻기 어려웠다. 한편, 실험결과를 비교해 볼 수 있는 그림이나 사진, 도표 등이 수록되어 있지 않아 실험결과의 정확성 여부를 판정하기 어려웠다. 또한, 기재되어 있는 많은 종류의 실험들이 수업시간 50분 이내에 결과를 얻을 수 없는 것이므로, 수업시간 이내에 결과를 얻을 수 있는 실험들로 교체되어야 한다고 생각된다. 7. 대학입시에서 과학과목중 생물을 선택한 학생들 가운데 고교 재학 3년간 한번도 실험을 해보지 못한 학생이 150명(54.0%), 1회 내지 2회를 실시한 학생이 90명(32.4%)이었다. 이는 거의 대부분의 고교에서 생물실험을 전혀 실시하고 있지 않거나, 형식상 한 두번 실시하는 정도라는 것을 의미하는 것으로, 현행 입시위주의 교육이 과학의 발전에 얼마나 커다란 걸림돌이 되고 있는가를 보여주고 있다. 8. 고등학교에서 주로 다루고 있는 실험은 「혈액형의 조사」, 「세포의 관찰」, 「물고기나 개구리의 해부」 등이었다. 이는 그나마 고등학교에서 실시되고 있는 실험이 주로 현미경을 이용한 가장 단순하고 기초적인 실험에 그치고 있다는 것을 의미한다.
In this thesis, the experiment in the texts revised for the 5th improvment of educational program are comparatively analyzed whether they are well chosen suited for the scientific investigation. And some problems that matters teachers when they supervise the experiments with those books are pointed ...
In this thesis, the experiment in the texts revised for the 5th improvment of educational program are comparatively analyzed whether they are well chosen suited for the scientific investigation. And some problems that matters teachers when they supervise the experiments with those books are pointed and also the solutions are suggested. The current state of application of experimentation and observation to the high school education which is mainly directed for the entrance examination for colleges are also investigated. The results are as follow. 1. Of the 8 model textbooks, 7 except the textbook A spend the most pages on the chapter Ⅳ and all of them give the least pages to chapter Ⅰ. Textbook C is the nearest to the mean valued one. 2. In the assignment of teaching time to each chapter, they give the least time to chapter Ⅰ as is the case in the page assignment. All the books except textbook E, spend the most time in chapter Ⅳ. But the deviation is so large that there are even 9 hours differences between them (i.e, for ch.Ⅱ, 25 hours in textbook E and 16 hours in B, D and F). So, the students' understanding of the basic concepts of Biology is supposed to depend severly on the textbook even though they are under the same curriculum. 3. The 8 model textbooks treat the 'experimentation & observation' 90 times in total (11.3 times in average), and experimental subjects 35 times. They treat chapter Ⅰ the least times (total 8 times), and all books except A deal with chapter Ⅳ the most times (total 26 times). The textbook C is the nearest to the average in the treatments of the 'experimentation & observation' and the book H never treat the 'experimentation & observation' in chapter Ⅰ & Ⅴ, which violates the educational cheme saying that more than 15% of the total teaching time should be alotted to the experiments, and never concerns the increasing interests in the environment. 4. As with the number of the 'experimentation & observation' with respect to the allotted time for each chapter, chapter Ⅰ & Ⅳ are appropriate, but chapter Ⅲ & Ⅴ are short and chapterrr Ⅱ is overgiven. 5. The subject common to all the books is just the 'observation on the salivary chrosome' out of total 35 kinds of the experimental subjects. RThe subject common to more than two books is of 16 kinds and the topic that appears just in one book is of 19 kinds. Therrreforrre in the class, it is required to select those common topics to as many books as possible. 6. Because of the lack of the detailed explanations on the 'method' (for example, the magnfying scale of the microscope, the method of making the reagent and its concentration), it is difficult for the teacher to guide the students to get the exact results. And the lack of diagrams, figures pictures with which the results are to be compared makes it difficult to judge the credibility of the result. Furthermore for a number of the experiment, it is not possible to get the results within 50 minutes. It is desirable to rreplace them with the plausible ones. 7. Of the students who select Biology as the science subject for the entrance examination for college, 54% have never perform even one experiment and 32.4% have done just one or two experiment, which means that in most of high schools, never in experiment is taken during the normal course otherwise just one or two experiments are taken formally. The current high school education weighting on the entrance examination for college seriously interupt the development of science. 8. The common experiments usually dealt with in high schools are the "investigation on the blood type", the "observation on the cells" and the "disections on the fish or frog", which are the simple ones using microscope.
In this thesis, the experiment in the texts revised for the 5th improvment of educational program are comparatively analyzed whether they are well chosen suited for the scientific investigation. And some problems that matters teachers when they supervise the experiments with those books are pointed and also the solutions are suggested. The current state of application of experimentation and observation to the high school education which is mainly directed for the entrance examination for colleges are also investigated. The results are as follow. 1. Of the 8 model textbooks, 7 except the textbook A spend the most pages on the chapter Ⅳ and all of them give the least pages to chapter Ⅰ. Textbook C is the nearest to the mean valued one. 2. In the assignment of teaching time to each chapter, they give the least time to chapter Ⅰ as is the case in the page assignment. All the books except textbook E, spend the most time in chapter Ⅳ. But the deviation is so large that there are even 9 hours differences between them (i.e, for ch.Ⅱ, 25 hours in textbook E and 16 hours in B, D and F). So, the students' understanding of the basic concepts of Biology is supposed to depend severly on the textbook even though they are under the same curriculum. 3. The 8 model textbooks treat the 'experimentation & observation' 90 times in total (11.3 times in average), and experimental subjects 35 times. They treat chapter Ⅰ the least times (total 8 times), and all books except A deal with chapter Ⅳ the most times (total 26 times). The textbook C is the nearest to the average in the treatments of the 'experimentation & observation' and the book H never treat the 'experimentation & observation' in chapter Ⅰ & Ⅴ, which violates the educational cheme saying that more than 15% of the total teaching time should be alotted to the experiments, and never concerns the increasing interests in the environment. 4. As with the number of the 'experimentation & observation' with respect to the allotted time for each chapter, chapter Ⅰ & Ⅳ are appropriate, but chapter Ⅲ & Ⅴ are short and chapterrr Ⅱ is overgiven. 5. The subject common to all the books is just the 'observation on the salivary chrosome' out of total 35 kinds of the experimental subjects. RThe subject common to more than two books is of 16 kinds and the topic that appears just in one book is of 19 kinds. Therrreforrre in the class, it is required to select those common topics to as many books as possible. 6. Because of the lack of the detailed explanations on the 'method' (for example, the magnfying scale of the microscope, the method of making the reagent and its concentration), it is difficult for the teacher to guide the students to get the exact results. And the lack of diagrams, figures pictures with which the results are to be compared makes it difficult to judge the credibility of the result. Furthermore for a number of the experiment, it is not possible to get the results within 50 minutes. It is desirable to rreplace them with the plausible ones. 7. Of the students who select Biology as the science subject for the entrance examination for college, 54% have never perform even one experiment and 32.4% have done just one or two experiment, which means that in most of high schools, never in experiment is taken during the normal course otherwise just one or two experiments are taken formally. The current high school education weighting on the entrance examination for college seriously interupt the development of science. 8. The common experiments usually dealt with in high schools are the "investigation on the blood type", the "observation on the cells" and the "disections on the fish or frog", which are the simple ones using microscope.
주제어
#생물교육 고등학교 과학 교과서 과학 교과서 biology textbook
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.