현대의 산업사회에 있어서 서비스 산업의 비중은 날로 높아져 가고 있으며 급속한 성장을 보이고 있다. 교통부문도 국민경제의 발전과 더불어 양적질적 성장을 하고 있으며 국가경제와 국민생활의 발전에 기여함은 물론 역할이 증대되고 있다. 본 연구는 이러한 인식을 바탕으로 하여 교통서비스 선호도에 대하여 고객이 어떠한 기호로 교통수단을 선호하는가를 살펴보았다. 이러한 목적을 달성하기 위하여 고객이 선호하는 교통서비스에 대한 안전성, 신속성, 운행빈도를 조사하고, 통계적 기법으로는 ...
국문요약
현대의 산업사회에 있어서 서비스 산업의 비중은 날로 높아져 가고 있으며 급속한 성장을 보이고 있다. 교통부문도 국민경제의 발전과 더불어 양적질적 성장을 하고 있으며 국가경제와 국민생활의 발전에 기여함은 물론 역할이 증대되고 있다. 본 연구는 이러한 인식을 바탕으로 하여 교통서비스 선호도에 대하여 고객이 어떠한 기호로 교통수단을 선호하는가를 살펴보았다. 이러한 목적을 달성하기 위하여 고객이 선호하는 교통서비스에 대한 안전성, 신속성, 운행빈도를 조사하고, 통계적 기법으로는 빈도분석(frequencies)와 교차분석(crosstabs)을 통해 분석하였다. 본 연구의 주요분석 결과는 다음과 같다. 첫째, 고객은 철도이용에 있어서 안정성 때문에 선호한다. 둘째, 고객은 항공이용에 있어서 신속성 때문에 선호한다. 셋째, 고객은 고속버스 이용에 있어서 운행빈도 때문에 선호한다. 본 연구는 국내문헌 미비와 실증검증의 대상이 주로 20~30대의 연령층에 편중되어 있으므로 이 연구의 일반화를 제시하기가 곤란하다는 한계를 지니고 있다. 그럼에도 불구하고 본 연구는 다음과 같은 의의를 지닌다고 할 수 있다. 즉 위의 결과를 토대로 관리자는 교통서비스의 제특성인 안전성, 신속성, 운행빈도를 고려한 교통서비스 마케팅 전략수립에 대한 지침을 제시해주고 있다.
국문요약
현대의 산업사회에 있어서 서비스 산업의 비중은 날로 높아져 가고 있으며 급속한 성장을 보이고 있다. 교통부문도 국민경제의 발전과 더불어 양적질적 성장을 하고 있으며 국가경제와 국민생활의 발전에 기여함은 물론 역할이 증대되고 있다. 본 연구는 이러한 인식을 바탕으로 하여 교통서비스 선호도에 대하여 고객이 어떠한 기호로 교통수단을 선호하는가를 살펴보았다. 이러한 목적을 달성하기 위하여 고객이 선호하는 교통서비스에 대한 안전성, 신속성, 운행빈도를 조사하고, 통계적 기법으로는 빈도분석(frequencies)와 교차분석(crosstabs)을 통해 분석하였다. 본 연구의 주요분석 결과는 다음과 같다. 첫째, 고객은 철도이용에 있어서 안정성 때문에 선호한다. 둘째, 고객은 항공이용에 있어서 신속성 때문에 선호한다. 셋째, 고객은 고속버스 이용에 있어서 운행빈도 때문에 선호한다. 본 연구는 국내문헌 미비와 실증검증의 대상이 주로 20~30대의 연령층에 편중되어 있으므로 이 연구의 일반화를 제시하기가 곤란하다는 한계를 지니고 있다. 그럼에도 불구하고 본 연구는 다음과 같은 의의를 지닌다고 할 수 있다. 즉 위의 결과를 토대로 관리자는 교통서비스의 제특성인 안전성, 신속성, 운행빈도를 고려한 교통서비스 마케팅 전략수립에 대한 지침을 제시해주고 있다.
In today’s industrialized society, the size of the service industry in proportion to the overall economy is expanding at a rapid pace. With the nation’s economy, systemetic understanding about the service industry has become imminent. In this regard, the purpose of this study is to review the co...
In today’s industrialized society, the size of the service industry in proportion to the overall economy is expanding at a rapid pace. With the nation’s economy, systemetic understanding about the service industry has become imminent. In this regard, the purpose of this study is to review the concept of traffic service along with its security, fastness, frequencies. The statistical methods employed in the present study are frequency analysis and crosstabs analysis. The main outcomes of the analysis are as follows : 1. Consumers prefer trains to other transportation vehicles because of security. 2. Consumers prefer airplanes to other transportation vehicles because of fastness. 3. Consumers prefer express-buses to other transportation vehicles because of the frequency of operation. The lack of theoretical explanations for the hypotheses tested is considered one of the limitations of this study. Despite its exploratory research design, this thesis presents some guidelines to traffic-service managers for the establishment of strategies for traffic service marketing.
In today’s industrialized society, the size of the service industry in proportion to the overall economy is expanding at a rapid pace. With the nation’s economy, systemetic understanding about the service industry has become imminent. In this regard, the purpose of this study is to review the concept of traffic service along with its security, fastness, frequencies. The statistical methods employed in the present study are frequency analysis and crosstabs analysis. The main outcomes of the analysis are as follows : 1. Consumers prefer trains to other transportation vehicles because of security. 2. Consumers prefer airplanes to other transportation vehicles because of fastness. 3. Consumers prefer express-buses to other transportation vehicles because of the frequency of operation. The lack of theoretical explanations for the hypotheses tested is considered one of the limitations of this study. Despite its exploratory research design, this thesis presents some guidelines to traffic-service managers for the establishment of strategies for traffic service marketing.
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