1950년 말엽 C.I.A.M의 해체이후 세계적인 건축 흐름은 여러 갈래로 나뉘어 졌다. 논리적이고 미학적인 사고 방식의 이론이 당시 건축 조류속에 파고 들었던 현대 건축의 태도이라고 볼 수 있는데, 이러한 면이『Mannerism』으로 연결되었으며 또 다시『Post-Modernism』을 대중적으로 이끌게 되었다. 이상과 같은 사상의 주류속에서『Post- Modernism』은 대중과 지역주민, 건축가등 건물과 관계되는 여러부류의 사람들을 포용하면서 실제적인 측면에서 해결점을 찾고 전통과의 화합을 시도한다고 볼 수 있으며 이러한 20 세기의 두 건축 사조의 흐름에 따라 그 내부인 실내디자인도 추세에 따른 많은 변화를 가져왔다. 그중 대표적인것이 가구디자인이다. 이에 본 연구는 이러한 모더니즘과 ...
1950년 말엽 C.I.A.M의 해체이후 세계적인 건축 흐름은 여러 갈래로 나뉘어 졌다. 논리적이고 미학적인 사고 방식의 이론이 당시 건축 조류속에 파고 들었던 현대 건축의 태도이라고 볼 수 있는데, 이러한 면이『Mannerism』으로 연결되었으며 또 다시『Post-Modernism』을 대중적으로 이끌게 되었다. 이상과 같은 사상의 주류속에서『Post- Modernism』은 대중과 지역주민, 건축가등 건물과 관계되는 여러부류의 사람들을 포용하면서 실제적인 측면에서 해결점을 찾고 전통과의 화합을 시도한다고 볼 수 있으며 이러한 20 세기의 두 건축 사조의 흐름에 따라 그 내부인 실내디자인도 추세에 따른 많은 변화를 가져왔다. 그중 대표적인것이 가구디자인이다. 이에 본 연구는 이러한 모더니즘과 포스트 모더니즘 건축 사조속에서 가구디자인의 위치와 의미를 고찰해봄으로서 이해의 폭을 넓히고자 한다. 연구방법으로서 모더니즘에서는 사조를 대표하는 작가들을 가구작품 위주로 분석 고찰하며 가구의 범위를 의자에 국한 하였다. Post-Modern에서는 작가와 작품을 고찰하며, 작가들중『Post-Modern』을 규정하고 나선 Charles Jencks를 중심으로 연구하며, Post-Modernism의 디자인 언어의 해석은「Charles Jencks」의 가구 디자인의 개념에서 보여지고 있는 상징적 언어를 규범으로 하고자 한다. 그리고 국내 작가들의 작품 또한 고찰 하였다. 이러한 연구의 결과로 각 시대별 건축사조에 의한 가구디자인의 특징은 다음과 같다. 모더니즘의 가구의 특징은 첫째, 과거의 양식을 거부하고 새로운 디자인을 창출 하였다. 둘째, 탈장식적이며 합리적인 실용성을 추구하고 있다. 세째, 작가의 독창성 및 의도를 명확히 표출하고 있다. 네째, 인간환경에 의한 가구 디자인을 수용하고 있다. 포스트 모더니즘 가구의 특징은 첫째, 전통적 요소를 현대적으로 소화하여의미를 부여하여 재해석하고 있다. 둘째, 현대주의적 요소와 고전적 요소를 함께 수용함으로써 2중코드에 절충적 표현이 나타난다. 세째, 상징화된 장식들에서 기호론적 의미가 나타난다. 네째, 고전요소의 결합과 재구성으로 새로운 디자인이 나타나고 있다. 모더니즘과 포스트모더니즘의 특징들에서 알수 있듯이 두 사조의 비교특성은 다듬과 같다. 첫째, 양식적인 차이점을 가지고 있다. 과거 양식및 전통에 대한 상반된 개념을 추구하고 있다. 둘째, 가구의 합리주의와 실용성에 다소 차이가 있다. 포스트모더니즘 가구에서는 다소 과장과 장식성을 추구하고 있다. 세째, 작품의 중심점인 작가의도에 있어서 차이가 있다. 모더니즘 작품은 작가의 독창성을 강조하고 있으나 포스트모더니즘 작품 에서는 다소 응용적인 경향을 띄고 있다. 네째, 인간화의 관점에서 모더니즘에서는 인간환경의 경향을 띈 작품이 다수를 차지하나 포스트모더니즘 작품에서는 인간본연의 관점에서 접근하고 있다. 이상과 같이 모더니즘과 포스모더니즘의 건축사조에 따른 가구디자인의 비교 연구의 결론을 지우며 다소 미흡한 점이 많으나 추후 이에 대한 사려깊은 연구가 진행되기를 바란다.
1950년 말엽 C.I.A.M의 해체이후 세계적인 건축 흐름은 여러 갈래로 나뉘어 졌다. 논리적이고 미학적인 사고 방식의 이론이 당시 건축 조류속에 파고 들었던 현대 건축의 태도이라고 볼 수 있는데, 이러한 면이『Mannerism』으로 연결되었으며 또 다시『Post-Modernism』을 대중적으로 이끌게 되었다. 이상과 같은 사상의 주류속에서『Post- Modernism』은 대중과 지역주민, 건축가등 건물과 관계되는 여러부류의 사람들을 포용하면서 실제적인 측면에서 해결점을 찾고 전통과의 화합을 시도한다고 볼 수 있으며 이러한 20 세기의 두 건축 사조의 흐름에 따라 그 내부인 실내디자인도 추세에 따른 많은 변화를 가져왔다. 그중 대표적인것이 가구디자인이다. 이에 본 연구는 이러한 모더니즘과 포스트 모더니즘 건축 사조속에서 가구디자인의 위치와 의미를 고찰해봄으로서 이해의 폭을 넓히고자 한다. 연구방법으로서 모더니즘에서는 사조를 대표하는 작가들을 가구작품 위주로 분석 고찰하며 가구의 범위를 의자에 국한 하였다. Post-Modern에서는 작가와 작품을 고찰하며, 작가들중『Post-Modern』을 규정하고 나선 Charles Jencks를 중심으로 연구하며, Post-Modernism의 디자인 언어의 해석은「Charles Jencks」의 가구 디자인의 개념에서 보여지고 있는 상징적 언어를 규범으로 하고자 한다. 그리고 국내 작가들의 작품 또한 고찰 하였다. 이러한 연구의 결과로 각 시대별 건축사조에 의한 가구디자인의 특징은 다음과 같다. 모더니즘의 가구의 특징은 첫째, 과거의 양식을 거부하고 새로운 디자인을 창출 하였다. 둘째, 탈장식적이며 합리적인 실용성을 추구하고 있다. 세째, 작가의 독창성 및 의도를 명확히 표출하고 있다. 네째, 인간환경에 의한 가구 디자인을 수용하고 있다. 포스트 모더니즘 가구의 특징은 첫째, 전통적 요소를 현대적으로 소화하여의미를 부여하여 재해석하고 있다. 둘째, 현대주의적 요소와 고전적 요소를 함께 수용함으로써 2중코드에 절충적 표현이 나타난다. 세째, 상징화된 장식들에서 기호론적 의미가 나타난다. 네째, 고전요소의 결합과 재구성으로 새로운 디자인이 나타나고 있다. 모더니즘과 포스트모더니즘의 특징들에서 알수 있듯이 두 사조의 비교특성은 다듬과 같다. 첫째, 양식적인 차이점을 가지고 있다. 과거 양식및 전통에 대한 상반된 개념을 추구하고 있다. 둘째, 가구의 합리주의와 실용성에 다소 차이가 있다. 포스트모더니즘 가구에서는 다소 과장과 장식성을 추구하고 있다. 세째, 작품의 중심점인 작가의도에 있어서 차이가 있다. 모더니즘 작품은 작가의 독창성을 강조하고 있으나 포스트모더니즘 작품 에서는 다소 응용적인 경향을 띄고 있다. 네째, 인간화의 관점에서 모더니즘에서는 인간환경의 경향을 띈 작품이 다수를 차지하나 포스트모더니즘 작품에서는 인간본연의 관점에서 접근하고 있다. 이상과 같이 모더니즘과 포스모더니즘의 건축사조에 따른 가구디자인의 비교 연구의 결론을 지우며 다소 미흡한 점이 많으나 추후 이에 대한 사려깊은 연구가 진행되기를 바란다.
International architectural trend has been divided into several sections since disorganization of C.I.A.M. to wards the end of the 1950S. At that time the theory based on logical and aesthetic way of thinking penetrated the architectural trend of those days, which was connected to "Mannerism" and pu...
International architectural trend has been divided into several sections since disorganization of C.I.A.M. to wards the end of the 1950S. At that time the theory based on logical and aesthetic way of thinking penetrated the architectural trend of those days, which was connected to "Mannerism" and publiclyled Post-Modernism" It is found that "Post Modernism" embraced various kinds of people related to building like public, local inhabitants and architects and sought for solution in the practical way and attempted to harmonize with tradition in the above mainstream of thought these two trends of architecture of 20th century caused much change its inside, interior design according to the trend. The representative one of thorn is furniture design. Thus, this study tried to enlarge the width of understanding by looking into the location and meaning of furniture design in the trend of modernism and Post-Modernism architecture. As inquiry method, this study mainly analyzde and considered representative modernistic architects' furniture works and limited the range of furniture to chair. This study tried to inquire in to architects and their works in Post-Modern, concentrate upon the subject, "charles Jencks" defining Post-Modernism, make the symbolic language shown in Charles Jencks' concept of furniture design as norm for interpretation of design language in Post-Modernism Also this study considered domestic architects' works. The characteristics of furniture design by architectural trend in each period obtained as a result of this inquiry are as follovos. The characteristics of modern furniture are as follows. First, they deny the past pattern and create new design. Second, they seek for deviation from decoration and rational practical use. Third, they definitely express the architects'Fourth, they accept furniture design by human environment. Those of post-midernistic furniture are as follovos. First, they reinterpret by giving meaning through modernistically understanding traditional element. Second they use eclectic expression with twofold code by accepting modernistic and ancient factors. Third, they show the signal meaning in symbolized decorations. Fourth, they show new design through reconstruction mixed with ancient factor. The comparative characteristics of two trends found in those of modernism and Post-Modernism are as follow. First, there are stylistic defferences. That is they pursue contrary concept to ancient style and tradition. Second, there is a little different in rationalism and practical use of furniture Post-Modernistic furniture pursue somewhat exaggeration and decorative character. Third, there is different in architect's intent, the central point of loorks. Modernistic works emphasize architect's creativity while Post-Modernistic ones have a little applicability. Fourth, in the viewpiont of humanization, modernisic wohcs are mostly composed of human-environmental ones, Post-Modernistic ones approach in the viewpoint of human nature This study reached the above condusion in the comparative inquiry of furniture design according to modernistic and postmodernistic architectural trend, also wish to proceed more careful research on this though present one is quite in sufficient.
International architectural trend has been divided into several sections since disorganization of C.I.A.M. to wards the end of the 1950S. At that time the theory based on logical and aesthetic way of thinking penetrated the architectural trend of those days, which was connected to "Mannerism" and publiclyled Post-Modernism" It is found that "Post Modernism" embraced various kinds of people related to building like public, local inhabitants and architects and sought for solution in the practical way and attempted to harmonize with tradition in the above mainstream of thought these two trends of architecture of 20th century caused much change its inside, interior design according to the trend. The representative one of thorn is furniture design. Thus, this study tried to enlarge the width of understanding by looking into the location and meaning of furniture design in the trend of modernism and Post-Modernism architecture. As inquiry method, this study mainly analyzde and considered representative modernistic architects' furniture works and limited the range of furniture to chair. This study tried to inquire in to architects and their works in Post-Modern, concentrate upon the subject, "charles Jencks" defining Post-Modernism, make the symbolic language shown in Charles Jencks' concept of furniture design as norm for interpretation of design language in Post-Modernism Also this study considered domestic architects' works. The characteristics of furniture design by architectural trend in each period obtained as a result of this inquiry are as follovos. The characteristics of modern furniture are as follows. First, they deny the past pattern and create new design. Second, they seek for deviation from decoration and rational practical use. Third, they definitely express the architects'Fourth, they accept furniture design by human environment. Those of post-midernistic furniture are as follovos. First, they reinterpret by giving meaning through modernistically understanding traditional element. Second they use eclectic expression with twofold code by accepting modernistic and ancient factors. Third, they show the signal meaning in symbolized decorations. Fourth, they show new design through reconstruction mixed with ancient factor. The comparative characteristics of two trends found in those of modernism and Post-Modernism are as follow. First, there are stylistic defferences. That is they pursue contrary concept to ancient style and tradition. Second, there is a little different in rationalism and practical use of furniture Post-Modernistic furniture pursue somewhat exaggeration and decorative character. Third, there is different in architect's intent, the central point of loorks. Modernistic works emphasize architect's creativity while Post-Modernistic ones have a little applicability. Fourth, in the viewpiont of humanization, modernisic wohcs are mostly composed of human-environmental ones, Post-Modernistic ones approach in the viewpoint of human nature This study reached the above condusion in the comparative inquiry of furniture design according to modernistic and postmodernistic architectural trend, also wish to proceed more careful research on this though present one is quite in sufficient.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.