본 논문은 컴퓨터를 기반으로한 멀티미디어를 이용한 건축정보 전달과 기존의 건축정보전달 방법을 상호 비교하여, 멀티미디어 정보전달 방법에 대한 선호도와 정보전달효율성, 건축에서의 멀티미디어 정보전달방법의 적용타당성을 고찰한 것이다. 건축정보는 건축실무자를 위한 정보와 건축소비자를 위한 정보로 나눌수 있다. 이중 건축실무자를 대상으로한 정보전달에 대한 연구는 미미한 형편이다. 건축이 여느 제품과는 달리 완성된 형태로서 소비자에게 제공되어 그 선호여부와 구매여부를 결정하는 것이 아니라, 미래에 존재하게 될 상품의 정보만을 가지고 소비자...
본 논문은 컴퓨터를 기반으로한 멀티미디어를 이용한 건축정보 전달과 기존의 건축정보전달 방법을 상호 비교하여, 멀티미디어 정보전달 방법에 대한 선호도와 정보전달효율성, 건축에서의 멀티미디어 정보전달방법의 적용타당성을 고찰한 것이다. 건축정보는 건축실무자를 위한 정보와 건축소비자를 위한 정보로 나눌수 있다. 이중 건축실무자를 대상으로한 정보전달에 대한 연구는 미미한 형편이다. 건축이 여느 제품과는 달리 완성된 형태로서 소비자에게 제공되어 그 선호여부와 구매여부를 결정하는 것이 아니라, 미래에 존재하게 될 상품의 정보만을 가지고 소비자의 선호또는 구매의사를 묻게 되는 것이기 때문에 소비자에 대한 건축정보의 효율적인 전달은 절실하게 필요하다. 인간이 정보를 인지하고 처리하는 과정에서 장애요인은 단기기억장치의 한계에 기인한다. 이런 장애요인을 극복하기 위한 연구들이 진행되어 왔으며, 이 연구들은 정보의 표현형태가 시각적으로 함축적이어야 하며, 정보의 표현형태를 한가지만 이용하기 보다는 적절히 혼용해서 사용해야 된다고 한다. 이를 가장 적절히 수용할 수 있는 방법이 컴퓨터를 기반으로 한 멀티미디어라고 할 수 있다. 그래서, 본 연구는 소비자를 대상으로 하는 건축정보 중 아파트 홍보물을 중심으로 효율적인 전달방식에 대한 실험적 고찰로서, 기존의 아파트 홍보물을 멀티미디어로 변환하여 양자를 상호비교하였다. 이 비교 결과 멀티미디어 홍보물의 선호도와 정보전달 효율이 높게 나타났으며, 이를 바탕으로 멀티미디어가 소비자를 대상으로한 건축정보전달에 효과적이라는 결론을 얻을수 있었다. 건축정보는 도면, 사진, 그림, 비디오, 문자정보등의 정보형태가 필요하지만, 기존의 방법은 이를 한번에 운용하기는 어려운 점이 있다. 그러나 컴퓨터를 기반으로한 멀티미디어는 통합된 하나의 장비로 다양한 정보표현형태를 제공할수 있으며, 기존의 방법에서는 어려운 능동적인 공간체험을 제공할수 있다는 것이 본 연구에서 얻을 수 있는 사실이라 하겠다. 본 연구는 멀티미디어가 선호도와 효율성이 높으며, 건축정보를 표현하며 제공하는데 가장 적절한 방법임을 제시하였으며, 앞으로 좀더 진전된 연구를 통해 건축실무 전반에 걸쳐 적용할 가능성을 보여 주고 있다.
본 논문은 컴퓨터를 기반으로한 멀티미디어를 이용한 건축정보 전달과 기존의 건축정보전달 방법을 상호 비교하여, 멀티미디어 정보전달 방법에 대한 선호도와 정보전달효율성, 건축에서의 멀티미디어 정보전달방법의 적용타당성을 고찰한 것이다. 건축정보는 건축실무자를 위한 정보와 건축소비자를 위한 정보로 나눌수 있다. 이중 건축실무자를 대상으로한 정보전달에 대한 연구는 미미한 형편이다. 건축이 여느 제품과는 달리 완성된 형태로서 소비자에게 제공되어 그 선호여부와 구매여부를 결정하는 것이 아니라, 미래에 존재하게 될 상품의 정보만을 가지고 소비자의 선호또는 구매의사를 묻게 되는 것이기 때문에 소비자에 대한 건축정보의 효율적인 전달은 절실하게 필요하다. 인간이 정보를 인지하고 처리하는 과정에서 장애요인은 단기기억장치의 한계에 기인한다. 이런 장애요인을 극복하기 위한 연구들이 진행되어 왔으며, 이 연구들은 정보의 표현형태가 시각적으로 함축적이어야 하며, 정보의 표현형태를 한가지만 이용하기 보다는 적절히 혼용해서 사용해야 된다고 한다. 이를 가장 적절히 수용할 수 있는 방법이 컴퓨터를 기반으로 한 멀티미디어라고 할 수 있다. 그래서, 본 연구는 소비자를 대상으로 하는 건축정보 중 아파트 홍보물을 중심으로 효율적인 전달방식에 대한 실험적 고찰로서, 기존의 아파트 홍보물을 멀티미디어로 변환하여 양자를 상호비교하였다. 이 비교 결과 멀티미디어 홍보물의 선호도와 정보전달 효율이 높게 나타났으며, 이를 바탕으로 멀티미디어가 소비자를 대상으로한 건축정보전달에 효과적이라는 결론을 얻을수 있었다. 건축정보는 도면, 사진, 그림, 비디오, 문자정보등의 정보형태가 필요하지만, 기존의 방법은 이를 한번에 운용하기는 어려운 점이 있다. 그러나 컴퓨터를 기반으로한 멀티미디어는 통합된 하나의 장비로 다양한 정보표현형태를 제공할수 있으며, 기존의 방법에서는 어려운 능동적인 공간체험을 제공할수 있다는 것이 본 연구에서 얻을 수 있는 사실이라 하겠다. 본 연구는 멀티미디어가 선호도와 효율성이 높으며, 건축정보를 표현하며 제공하는데 가장 적절한 방법임을 제시하였으며, 앞으로 좀더 진전된 연구를 통해 건축실무 전반에 걸쳐 적용할 가능성을 보여 주고 있다.
This study aims for testing the effectiveness and preference of multimedia architectural information presentation method based on computer technology as compared with that of the existing architectural information presentation method based on single-medium. Also the applicability of the multimedia a...
This study aims for testing the effectiveness and preference of multimedia architectural information presentation method based on computer technology as compared with that of the existing architectural information presentation method based on single-medium. Also the applicability of the multimedia architectural information presentation is considered. Architectural information can be divided into two categories: information for architecture experts and information for consumers. There have been numerous studies on the effectiveness of architectural information for experts, but there have been few studies for the architectural information presentation for consumers. Architecture or building is different from the other products in that it is presented to the consumers to decide their preferences and their decision to purchase; not in the form of completed production, but in the form of information of the product which is to be completed in the future only after the consumer make their decision. Therefore an effective communication and presentation method for architectural information is in great need. Human information processing capacity is limited due to the limitation of short-term memory. Studies have been conducted to overcome this limitation. Their conclusion all suggest that information should be visual, or for better results, be using various types of presentation. In this sense, computer-based multimedia presentation might be the best way to present architectural information to the consumers. This thesis is an comparative study for the effectiveness of the multimedia and single-medium architectural information presentation to the consumers in the context of apartment advertisement. The existing single-media materials(brochures) were converted into a new multimedia presentation package and these two medium were compared to each other for their effectiveness. The results indicated that the multimedia presentation was more effective than the single-medium presentation for the consumers. The architectural information presentation usually requires drawings, photographs, pictures, videos and text information all at the same time. However, the existing brochures and blue prints are hardly suitable for such a complex architectural information package. The computer-based multimedia method utilizes a unified equipment for the various types of medium and enables an active, four dimensional (3 dimensions plus time) spatial experiences. This thesis shows that multimedia architectural information presentation has higher preferences and communication effectiveness among the general consumers. More studies are called for the further application of the multimedia architectural information to the general architectural practices.
This study aims for testing the effectiveness and preference of multimedia architectural information presentation method based on computer technology as compared with that of the existing architectural information presentation method based on single-medium. Also the applicability of the multimedia architectural information presentation is considered. Architectural information can be divided into two categories: information for architecture experts and information for consumers. There have been numerous studies on the effectiveness of architectural information for experts, but there have been few studies for the architectural information presentation for consumers. Architecture or building is different from the other products in that it is presented to the consumers to decide their preferences and their decision to purchase; not in the form of completed production, but in the form of information of the product which is to be completed in the future only after the consumer make their decision. Therefore an effective communication and presentation method for architectural information is in great need. Human information processing capacity is limited due to the limitation of short-term memory. Studies have been conducted to overcome this limitation. Their conclusion all suggest that information should be visual, or for better results, be using various types of presentation. In this sense, computer-based multimedia presentation might be the best way to present architectural information to the consumers. This thesis is an comparative study for the effectiveness of the multimedia and single-medium architectural information presentation to the consumers in the context of apartment advertisement. The existing single-media materials(brochures) were converted into a new multimedia presentation package and these two medium were compared to each other for their effectiveness. The results indicated that the multimedia presentation was more effective than the single-medium presentation for the consumers. The architectural information presentation usually requires drawings, photographs, pictures, videos and text information all at the same time. However, the existing brochures and blue prints are hardly suitable for such a complex architectural information package. The computer-based multimedia method utilizes a unified equipment for the various types of medium and enables an active, four dimensional (3 dimensions plus time) spatial experiences. This thesis shows that multimedia architectural information presentation has higher preferences and communication effectiveness among the general consumers. More studies are called for the further application of the multimedia architectural information to the general architectural practices.
주제어
#멀티미디어 건축정보 단일매체
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