현재 국내에서 매년 100여개의 교량이 붕괴되거나 심각한 피해를 입고 있다. 이들의 대부분은 홍수시 기초지반이 유실됨으로써 발생되며 따라서 세굴에 의한 피해를 줄이기 위하여는 우선 이에 대한 기초적 연구와 함께 교량설계시 예상되는 세굴깊이를 정확히 산정하고 이를 설계에 합리적으로 반영시키는 것이 필요하다. 그러나 세굴이 발생되는 물리적 현상은 많은 인자들이 서로 복잡하게 연계되어 해석하기에 쉽지 않으며 실측된 자료 또한 찾아보기 힘들다. 본 연구에서는 좀 더 합리적인 설계와 세굴에 대한 기초적인 자료를 제공하기 위하여 교각세굴에 대해 현장실측을 수행하였다. 실측대상은 주로 접근하기 쉬운 중•소하천을 대상으로 하였으며 세굴깊이, 교각폭 및 길이, 수심, 유속 및 유량, 접근각 등 세굴에 영향을 미치는 물리량들을 관측하고 측정하였다. 이들 자료로부터 현재의 국내 세굴현황을 파악할 수 있었으며 수심, ...
현재 국내에서 매년 100여개의 교량이 붕괴되거나 심각한 피해를 입고 있다. 이들의 대부분은 홍수시 기초지반이 유실됨으로써 발생되며 따라서 세굴에 의한 피해를 줄이기 위하여는 우선 이에 대한 기초적 연구와 함께 교량설계시 예상되는 세굴깊이를 정확히 산정하고 이를 설계에 합리적으로 반영시키는 것이 필요하다. 그러나 세굴이 발생되는 물리적 현상은 많은 인자들이 서로 복잡하게 연계되어 해석하기에 쉽지 않으며 실측된 자료 또한 찾아보기 힘들다. 본 연구에서는 좀 더 합리적인 설계와 세굴에 대한 기초적인 자료를 제공하기 위하여 교각세굴에 대해 현장실측을 수행하였다. 실측대상은 주로 접근하기 쉬운 중•소하천을 대상으로 하였으며 세굴깊이, 교각폭 및 길이, 수심, 유속 및 유량, 접근각 등 세굴에 영향을 미치는 물리량들을 관측하고 측정하였다. 이들 자료로부터 현재의 국내 세굴현황을 파악할 수 있었으며 수심, Froude 수 및 접근각 등 주요 영향인자들에 대한 분석도 행하였다. 지역적으로 용인 광주지역, 서면(홍천강), 청평 포천지역, 연천지역, 분일(청주)지역으로 구분하여 교각세굴의 인자별 분석에 적용하였고 교각의 모양에 대하여도 타원교각과 원형교각으로 구분하여 분석하였다. 또한 기존의 세굴공식에 적용시켜 실측치와 비교하였으며 국내세굴예측에 합당한 공식을 제안하였다.
현재 국내에서 매년 100여개의 교량이 붕괴되거나 심각한 피해를 입고 있다. 이들의 대부분은 홍수시 기초지반이 유실됨으로써 발생되며 따라서 세굴에 의한 피해를 줄이기 위하여는 우선 이에 대한 기초적 연구와 함께 교량설계시 예상되는 세굴깊이를 정확히 산정하고 이를 설계에 합리적으로 반영시키는 것이 필요하다. 그러나 세굴이 발생되는 물리적 현상은 많은 인자들이 서로 복잡하게 연계되어 해석하기에 쉽지 않으며 실측된 자료 또한 찾아보기 힘들다. 본 연구에서는 좀 더 합리적인 설계와 세굴에 대한 기초적인 자료를 제공하기 위하여 교각세굴에 대해 현장실측을 수행하였다. 실측대상은 주로 접근하기 쉬운 중•소하천을 대상으로 하였으며 세굴깊이, 교각폭 및 길이, 수심, 유속 및 유량, 접근각 등 세굴에 영향을 미치는 물리량들을 관측하고 측정하였다. 이들 자료로부터 현재의 국내 세굴현황을 파악할 수 있었으며 수심, Froude 수 및 접근각 등 주요 영향인자들에 대한 분석도 행하였다. 지역적으로 용인 광주지역, 서면(홍천강), 청평 포천지역, 연천지역, 분일(청주)지역으로 구분하여 교각세굴의 인자별 분석에 적용하였고 교각의 모양에 대하여도 타원교각과 원형교각으로 구분하여 분석하였다. 또한 기존의 세굴공식에 적용시켜 실측치와 비교하였으며 국내세굴예측에 합당한 공식을 제안하였다.
More than 100 bridges in Korea have been annually collapsed or badly damaged by the scouring around bridge piers, particularly in the flood season. To prevent from such a tragedy, therefore, the fundamental study on the bridge scouring is needed, in order not only to estimate the scour depth with re...
More than 100 bridges in Korea have been annually collapsed or badly damaged by the scouring around bridge piers, particularly in the flood season. To prevent from such a tragedy, therefore, the fundamental study on the bridge scouring is needed, in order not only to estimate the scour depth with reliability but to take it into consideration in its design. However, it is not easy to find out and analyze the scour mechanism in physics since many factors on the scour are coupled with, and neither to get the measured data for the primary research on the bridge scour depths. In this study the field measurements on them are carried out to provide the fundamental data for more rational design. Scouring depth, pier width, flow depth, velocity, and the approaching degree of pier nose are measured largely in small and medium streams, from which the present situation on bridge scours can be understood, as a result, it can be analyzed the effects of important factors such as the flow depth, the Froude number and the approaching degree. The in-situ measurement have been done to be analyzed in several region; Yongin•Kwanju, Sumeon, Chungpeong, Pochun, Yeonchun and Bukil area. They are also classified for investigation into two types of pier; elliptic tyoe and circle. In addition, many existing equations for the scouring depth are applicated to compare with their field measurements.
More than 100 bridges in Korea have been annually collapsed or badly damaged by the scouring around bridge piers, particularly in the flood season. To prevent from such a tragedy, therefore, the fundamental study on the bridge scouring is needed, in order not only to estimate the scour depth with reliability but to take it into consideration in its design. However, it is not easy to find out and analyze the scour mechanism in physics since many factors on the scour are coupled with, and neither to get the measured data for the primary research on the bridge scour depths. In this study the field measurements on them are carried out to provide the fundamental data for more rational design. Scouring depth, pier width, flow depth, velocity, and the approaching degree of pier nose are measured largely in small and medium streams, from which the present situation on bridge scours can be understood, as a result, it can be analyzed the effects of important factors such as the flow depth, the Froude number and the approaching degree. The in-situ measurement have been done to be analyzed in several region; Yongin•Kwanju, Sumeon, Chungpeong, Pochun, Yeonchun and Bukil area. They are also classified for investigation into two types of pier; elliptic tyoe and circle. In addition, many existing equations for the scouring depth are applicated to compare with their field measurements.
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