본 논문은 해방 이후 건축활동이 활발했던 이희태의 건축물을 대상으로 한 논문으로 작품에서 나타난 건축어휘의 특징에 관한 연구이다. 한국 건축사의 과도기 속에서 활동한 건축인들은 많은 작업량에 비해 현재까지 제대로 평가받지 못하고 있다. 본 논문은 이 시기에 활동했던 건축가들을 재평가하여 역사속에 자리매김한다는 측면을 갖고 있고, 그러한 측면에서 이희태작품에 나타난 건축어휘의 특징을 분석하였다. 그 특징은 그 시대의 한계와 모순을 포함하는 것으로 현재의 창작활동에 도움을 줄 것이다. 제1장에서는 본 연구의 목적과 의의, 연구범위와 방법, 선행연구에 대한 검토가 이루어졌다. 기존의 작가론에 관한 연구를 검토한 결과, 다음과 같은 문제점들이 발견되었다. 첫째, 국내작가를 대상으로한 논문이 극히 일부에 지나지 않고 있어서, 연구사의 맥을 갖고 있지 못했다. 둘째, 대상이 몇몇 작가에 치중되어 폭넓은 연구가 이루어지지 못하고 있었다. 이러한 문제점들은 계속되는 연구를 통해 해결될 수 있으리라고 기대한다. 그러한 측면에서 본 논문은 건축형태 및 특징을 다양한 방식으로 접근하여 분석하였다. 제2장은 이희태건축의 배경으로 첫째, 고전과 근대의 상관관계 속에서 근대속에 추상화된 고전과 한국의 근대건축을 살펴보았다. 그리고 둘째, 이희태건축의 사회적인 배경으로 정치적인 시기구분과 함께 세시기로 분류하여 살펴보았다. 즉 건축 사회적인 배경은 '전쟁과 재건사업'(1945-1961), '근대화속의 전통논쟁'(1961-1972), '전통과 권위주의'(1972-1981) 등으로 나누어서 살펴보았다. 그리고 그 속에서 이희태의 건축관에 대한 접근이 이루어졌다. 제3장은 이희태건축의 특징을 시기별로 살펴보고, 이희태건축에서 나타난 특징을 중심으로 작품을 분석했다. 특징에 따른 분류는 '건축의 새로운 유형추구'와 '고전 건축어휘의 현대화 추구' 등 두가지로 모든 작품이 여기에 해당하는 것이 아니므로 누락된 경우도 있다. '건축의 새로운 유형추구'범주에서는 명수대성당(1952), 혜화동성당(1955), 제동빌딩(1956), 명지대본관(1962), 용산양곡방열창고(1966-68), 무역회관(1968), 힐사이드아파트(l978) 등 7개 작품을, '고전건축어휘의 현대화추구'범주에서는 순교복자기념관(1967), 국립극장(1969), 국악사양성소(l970), 경주박물관(1972), 공주박물관(1974), 연암회관(1979), 성 라자로마을(1972-1981) 등 7개 작품을 ...
본 논문은 해방 이후 건축활동이 활발했던 이희태의 건축물을 대상으로 한 논문으로 작품에서 나타난 건축어휘의 특징에 관한 연구이다. 한국 건축사의 과도기 속에서 활동한 건축인들은 많은 작업량에 비해 현재까지 제대로 평가받지 못하고 있다. 본 논문은 이 시기에 활동했던 건축가들을 재평가하여 역사속에 자리매김한다는 측면을 갖고 있고, 그러한 측면에서 이희태작품에 나타난 건축어휘의 특징을 분석하였다. 그 특징은 그 시대의 한계와 모순을 포함하는 것으로 현재의 창작활동에 도움을 줄 것이다. 제1장에서는 본 연구의 목적과 의의, 연구범위와 방법, 선행연구에 대한 검토가 이루어졌다. 기존의 작가론에 관한 연구를 검토한 결과, 다음과 같은 문제점들이 발견되었다. 첫째, 국내작가를 대상으로한 논문이 극히 일부에 지나지 않고 있어서, 연구사의 맥을 갖고 있지 못했다. 둘째, 대상이 몇몇 작가에 치중되어 폭넓은 연구가 이루어지지 못하고 있었다. 이러한 문제점들은 계속되는 연구를 통해 해결될 수 있으리라고 기대한다. 그러한 측면에서 본 논문은 건축형태 및 특징을 다양한 방식으로 접근하여 분석하였다. 제2장은 이희태건축의 배경으로 첫째, 고전과 근대의 상관관계 속에서 근대속에 추상화된 고전과 한국의 근대건축을 살펴보았다. 그리고 둘째, 이희태건축의 사회적인 배경으로 정치적인 시기구분과 함께 세시기로 분류하여 살펴보았다. 즉 건축 사회적인 배경은 '전쟁과 재건사업'(1945-1961), '근대화속의 전통논쟁'(1961-1972), '전통과 권위주의'(1972-1981) 등으로 나누어서 살펴보았다. 그리고 그 속에서 이희태의 건축관에 대한 접근이 이루어졌다. 제3장은 이희태건축의 특징을 시기별로 살펴보고, 이희태건축에서 나타난 특징을 중심으로 작품을 분석했다. 특징에 따른 분류는 '건축의 새로운 유형추구'와 '고전 건축어휘의 현대화 추구' 등 두가지로 모든 작품이 여기에 해당하는 것이 아니므로 누락된 경우도 있다. '건축의 새로운 유형추구'범주에서는 명수대성당(1952), 혜화동성당(1955), 제동빌딩(1956), 명지대본관(1962), 용산양곡방열창고(1966-68), 무역회관(1968), 힐사이드아파트(l978) 등 7개 작품을, '고전건축어휘의 현대화추구'범주에서는 순교복자기념관(1967), 국립극장(1969), 국악사양성소(l970), 경주박물관(1972), 공주박물관(1974), 연암회관(1979), 성 라자로마을(1972-1981) 등 7개 작품을 분석 대상으로 하였다. 제4장은 3장의 분석을 토대로 작가의 작품특성이 많이 나타난 주요작품을 통해 건축어휘를 살펴보고 다른작품과의 연계성을 살펴보았다. 분석대상물은 혜화동성당(1955)과 순교복자기념관(1967)으로 배치, 평면, 입면, 디테일 등으로 나누어서 살펴보았다. 분석과정에서 입면은 좀더 세분하여 분석하였는데, 즉 혜화동성당은 종탑, 출입구, 창문 등을 중심으로, 순교복자기념관은 종탑, 쌍기둥, 주랑, 초석 등의 요소를 중심으로 분석하였다. 그리고 각 건물들이 어떤 연계성을 갖고있는지를 각각의 요소를 통해 살펴보았다. 제5장은 본 논문의 결론으로 앞에서 조사, 분석한 내용을 종합하여 이희태건축에서 나타난 특징을 정리하였다. 이희태건축의 특징은 1950년대와 60년대에 주로 나타난 건축의 '새로운 유형추구'적인 측면과 1960년대 후반부터 70년대후반까지 나타난 '고전건축어휘의 현대화추구'적인 측면으로 이러한 것은 사회적인 흐름과 맥을 같이하고 있음을 살펴볼 수 있었다. 그리고 당시의 작가들이 가졌던 고민을 살펴볼 수 있었다. 작품연보와 작품개요를 부록으로 첨부했는데, 본 논문에서 미처 다루지 못한 건물들을 간략한 특징과 함께 정리했고, 이희태의 작품연보와 건축연보를 연대별로 정리했다.
본 논문은 해방 이후 건축활동이 활발했던 이희태의 건축물을 대상으로 한 논문으로 작품에서 나타난 건축어휘의 특징에 관한 연구이다. 한국 건축사의 과도기 속에서 활동한 건축인들은 많은 작업량에 비해 현재까지 제대로 평가받지 못하고 있다. 본 논문은 이 시기에 활동했던 건축가들을 재평가하여 역사속에 자리매김한다는 측면을 갖고 있고, 그러한 측면에서 이희태작품에 나타난 건축어휘의 특징을 분석하였다. 그 특징은 그 시대의 한계와 모순을 포함하는 것으로 현재의 창작활동에 도움을 줄 것이다. 제1장에서는 본 연구의 목적과 의의, 연구범위와 방법, 선행연구에 대한 검토가 이루어졌다. 기존의 작가론에 관한 연구를 검토한 결과, 다음과 같은 문제점들이 발견되었다. 첫째, 국내작가를 대상으로한 논문이 극히 일부에 지나지 않고 있어서, 연구사의 맥을 갖고 있지 못했다. 둘째, 대상이 몇몇 작가에 치중되어 폭넓은 연구가 이루어지지 못하고 있었다. 이러한 문제점들은 계속되는 연구를 통해 해결될 수 있으리라고 기대한다. 그러한 측면에서 본 논문은 건축형태 및 특징을 다양한 방식으로 접근하여 분석하였다. 제2장은 이희태건축의 배경으로 첫째, 고전과 근대의 상관관계 속에서 근대속에 추상화된 고전과 한국의 근대건축을 살펴보았다. 그리고 둘째, 이희태건축의 사회적인 배경으로 정치적인 시기구분과 함께 세시기로 분류하여 살펴보았다. 즉 건축 사회적인 배경은 '전쟁과 재건사업'(1945-1961), '근대화속의 전통논쟁'(1961-1972), '전통과 권위주의'(1972-1981) 등으로 나누어서 살펴보았다. 그리고 그 속에서 이희태의 건축관에 대한 접근이 이루어졌다. 제3장은 이희태건축의 특징을 시기별로 살펴보고, 이희태건축에서 나타난 특징을 중심으로 작품을 분석했다. 특징에 따른 분류는 '건축의 새로운 유형추구'와 '고전 건축어휘의 현대화 추구' 등 두가지로 모든 작품이 여기에 해당하는 것이 아니므로 누락된 경우도 있다. '건축의 새로운 유형추구'범주에서는 명수대성당(1952), 혜화동성당(1955), 제동빌딩(1956), 명지대본관(1962), 용산양곡방열창고(1966-68), 무역회관(1968), 힐사이드아파트(l978) 등 7개 작품을, '고전건축어휘의 현대화추구'범주에서는 순교복자기념관(1967), 국립극장(1969), 국악사양성소(l970), 경주박물관(1972), 공주박물관(1974), 연암회관(1979), 성 라자로마을(1972-1981) 등 7개 작품을 분석 대상으로 하였다. 제4장은 3장의 분석을 토대로 작가의 작품특성이 많이 나타난 주요작품을 통해 건축어휘를 살펴보고 다른작품과의 연계성을 살펴보았다. 분석대상물은 혜화동성당(1955)과 순교복자기념관(1967)으로 배치, 평면, 입면, 디테일 등으로 나누어서 살펴보았다. 분석과정에서 입면은 좀더 세분하여 분석하였는데, 즉 혜화동성당은 종탑, 출입구, 창문 등을 중심으로, 순교복자기념관은 종탑, 쌍기둥, 주랑, 초석 등의 요소를 중심으로 분석하였다. 그리고 각 건물들이 어떤 연계성을 갖고있는지를 각각의 요소를 통해 살펴보았다. 제5장은 본 논문의 결론으로 앞에서 조사, 분석한 내용을 종합하여 이희태건축에서 나타난 특징을 정리하였다. 이희태건축의 특징은 1950년대와 60년대에 주로 나타난 건축의 '새로운 유형추구'적인 측면과 1960년대 후반부터 70년대후반까지 나타난 '고전건축어휘의 현대화추구'적인 측면으로 이러한 것은 사회적인 흐름과 맥을 같이하고 있음을 살펴볼 수 있었다. 그리고 당시의 작가들이 가졌던 고민을 살펴볼 수 있었다. 작품연보와 작품개요를 부록으로 첨부했는데, 본 논문에서 미처 다루지 못한 건물들을 간략한 특징과 함께 정리했고, 이희태의 작품연보와 건축연보를 연대별로 정리했다.
This study is the thesis to the subject of architecture by Lee Hee-Tae who had actively worked in architecturing, also on the characteristics of architectural terminology shown on the work. Architects who had led active lives during transitional period of Korean architectural history have not been p...
This study is the thesis to the subject of architecture by Lee Hee-Tae who had actively worked in architecturing, also on the characteristics of architectural terminology shown on the work. Architects who had led active lives during transitional period of Korean architectural history have not been proper evaluated until now compared to their many number of works. Accordingly this thesis has one aspect of placing the right positioning by restimating the architets who had worked during this period, in addition analyzed the characteristics of architectural terminology shown in the Lee Hee-Tae's work. Those characteristics include the limitation and contradiction of the period and will give help to current activity of creation. Chapter 1 examined the purpose and significance, studying scope and method, precedent study. As a result of reviewing the study on the existing theory to achitects, the following problems were found. First, the papers to the subject of domestic architects were few, so the history of study has had no connection. Second, the subject were put special stress on a few architects, so a wide study has not been performed. These analyses are expected to be solved through constant research. In that respect, this thesis approached and analyzed the type and characteristics of architecture in many ways. Chapter 2 considered the following points. First, as the background of Lee Hee-Tae's architecture, examined the abstractionalized classics at the modern and Korea's modern architecture in the correlation between classic and modern. Second, as the social background of Lee Hee-Tae's architecture, examined it dividing into three periods with political period classification, that is, considerde the architectural, social background dividing into 'war and reconstruction project'(1945-1961), 'controversy to tradition in modernization'(1961-1972), 'tradition and authoritarianism'(1972-1981). In the midst of this process, the approach to Lee Hee-Tae's view on architecture was performed. Chapter 3 looked into the characteristics of Lee Hee-Tae's architecture per period, analyzed the work focusing on the characteristics shown on Lee Hee-Tae's architecture. The classification according to characteristics is both of 'pursuit of new type to architecture' and 'pursuit of modernization to classical architectural terminology', not all the works belong to architecture' made 7 work like Catholic church at Myong Soo Dae(1952), Catholic church at Hye Hwa Dong(1955), Je dong Building(1956), Myong Ji Grand Main Hall(1962), Yong San Grain Warehouse(1966-68), Trading Center(1968), Hill Side Apart(1978) as its analytical subject, that of category 'pursuit of modernization to classical architectural terminology' made 7 Works like Memorial Monument for Religious Martyr(1967), National Theater(1969), Tracining Center of National Musician(1969), Kyung Joo Museum(1972), Kong Joo Museum(1974), Yon Am Center(1079), Saint Rajaro Village(1972-1981) as its analytical subject. Chapter 4 considered the architectural terminology through main works showing much characteristics of the architect based on the analysis of chapter 3, furthermore looked into the correlation with other work. Its analytical subject were Catholic church at Hye Hwa Dong(1955) and Memorial Monument of Religious Martyr(1967), its arrangement, plane, vertical side, detail were separately analyzed. In the course of analysis the vertical side was more subdivided. That is, in case of Catholic church at Hye Hwa Dong, bell tower, door and window were emphatically analyzed, in Memorial Monument of Religious Martyr, bell tower, double pillars, post corridor, corner stone were mainly analyzed. Also this study examined what correlation each building had through each factor. chapter 5 as the conclusion of this thesis integrated all contents investigated and analyzed above, adjusted the characteristics shown on the Lee Hee-Tae's archirecture. Lee Hee-Tae's characteristics were aspects of 'pursuit of new type' in architecture appeared between 1950's and 1960's, 'pursuit of modernization of classical architectural terminology' appeared between late 1960's and late 1970's, through this result, it could be considered that this trend was connected to the social trend also read the architect's pain. And the building having not been dealt with in thesis were attached as appendices with simple feature, also the chronological history of Lee Hee-Tae's s works and architecture was attached as appendices by being adjusted chronically.
This study is the thesis to the subject of architecture by Lee Hee-Tae who had actively worked in architecturing, also on the characteristics of architectural terminology shown on the work. Architects who had led active lives during transitional period of Korean architectural history have not been proper evaluated until now compared to their many number of works. Accordingly this thesis has one aspect of placing the right positioning by restimating the architets who had worked during this period, in addition analyzed the characteristics of architectural terminology shown in the Lee Hee-Tae's work. Those characteristics include the limitation and contradiction of the period and will give help to current activity of creation. Chapter 1 examined the purpose and significance, studying scope and method, precedent study. As a result of reviewing the study on the existing theory to achitects, the following problems were found. First, the papers to the subject of domestic architects were few, so the history of study has had no connection. Second, the subject were put special stress on a few architects, so a wide study has not been performed. These analyses are expected to be solved through constant research. In that respect, this thesis approached and analyzed the type and characteristics of architecture in many ways. Chapter 2 considered the following points. First, as the background of Lee Hee-Tae's architecture, examined the abstractionalized classics at the modern and Korea's modern architecture in the correlation between classic and modern. Second, as the social background of Lee Hee-Tae's architecture, examined it dividing into three periods with political period classification, that is, considerde the architectural, social background dividing into 'war and reconstruction project'(1945-1961), 'controversy to tradition in modernization'(1961-1972), 'tradition and authoritarianism'(1972-1981). In the midst of this process, the approach to Lee Hee-Tae's view on architecture was performed. Chapter 3 looked into the characteristics of Lee Hee-Tae's architecture per period, analyzed the work focusing on the characteristics shown on Lee Hee-Tae's architecture. The classification according to characteristics is both of 'pursuit of new type to architecture' and 'pursuit of modernization to classical architectural terminology', not all the works belong to architecture' made 7 work like Catholic church at Myong Soo Dae(1952), Catholic church at Hye Hwa Dong(1955), Je dong Building(1956), Myong Ji Grand Main Hall(1962), Yong San Grain Warehouse(1966-68), Trading Center(1968), Hill Side Apart(1978) as its analytical subject, that of category 'pursuit of modernization to classical architectural terminology' made 7 Works like Memorial Monument for Religious Martyr(1967), National Theater(1969), Tracining Center of National Musician(1969), Kyung Joo Museum(1972), Kong Joo Museum(1974), Yon Am Center(1079), Saint Rajaro Village(1972-1981) as its analytical subject. Chapter 4 considered the architectural terminology through main works showing much characteristics of the architect based on the analysis of chapter 3, furthermore looked into the correlation with other work. Its analytical subject were Catholic church at Hye Hwa Dong(1955) and Memorial Monument of Religious Martyr(1967), its arrangement, plane, vertical side, detail were separately analyzed. In the course of analysis the vertical side was more subdivided. That is, in case of Catholic church at Hye Hwa Dong, bell tower, door and window were emphatically analyzed, in Memorial Monument of Religious Martyr, bell tower, double pillars, post corridor, corner stone were mainly analyzed. Also this study examined what correlation each building had through each factor. chapter 5 as the conclusion of this thesis integrated all contents investigated and analyzed above, adjusted the characteristics shown on the Lee Hee-Tae's archirecture. Lee Hee-Tae's characteristics were aspects of 'pursuit of new type' in architecture appeared between 1950's and 1960's, 'pursuit of modernization of classical architectural terminology' appeared between late 1960's and late 1970's, through this result, it could be considered that this trend was connected to the social trend also read the architect's pain. And the building having not been dealt with in thesis were attached as appendices with simple feature, also the chronological history of Lee Hee-Tae's s works and architecture was attached as appendices by being adjusted chronically.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.