미국의 지적 전통은 유럽의 이념과 사상을 그들의 토양에 맞게 수정하고 적용하는 과정에서, 그리고 사회의 이질적인 제요소를 통합하고자 하는 실천 과정에서 수립되었다. 이러한 지적 환경으로 인하여 미국의 사상은 관념적이라기보다는 경험적이었고, 이론적이라기보다는 구체적이고 실천적이었으며, 엘리트적이라기보다는 대중적이고 민주적이었다. 미국의 독립혁명 역시 이러한 지적 전통 속에 있었다. 18세기 미국의 지적 주류는 두 개의 주요한 사상적 흐름으로 이루어져 있었는데, 그 하나는 유럽의 계몽사상으로 대표되는 과학적 세계관이었고 다른 하나는 ...
미국의 지적 전통은 유럽의 이념과 사상을 그들의 토양에 맞게 수정하고 적용하는 과정에서, 그리고 사회의 이질적인 제요소를 통합하고자 하는 실천 과정에서 수립되었다. 이러한 지적 환경으로 인하여 미국의 사상은 관념적이라기보다는 경험적이었고, 이론적이라기보다는 구체적이고 실천적이었으며, 엘리트적이라기보다는 대중적이고 민주적이었다. 미국의 독립혁명 역시 이러한 지적 전통 속에 있었다. 18세기 미국의 지적 주류는 두 개의 주요한 사상적 흐름으로 이루어져 있었는데, 그 하나는 유럽의 계몽사상으로 대표되는 과학적 세계관이었고 다른 하나는 뿌리 깊은 미국의 기독교적 세계관이었다. 서로 상충하는 듯이 보이는 과학과 종교는 실제로 미국 역사 속에서 타협과 균형을 모색하여 미국혁명이라는 폭발적인 힘으로 표출되었다. 미국 혁명운동의 견인차 역할을 했던 토마스 페인은 이러한 지적 전통에 속한 인물이었다. 그의 『상식』속에는 계몽사상과 퓨리터니즘이 적절한 조화를 이루고 있었다. 그가 제시한 계몽사상의 핵심은 자연의 원리에 있었다. 그에 따르면, 인간은 자연의 권리인 자유를 자연의 기능인 이성을 통하여 회복할 수 있다는 것이다. 이성은 인간을 억압하는 모든 사회제도와 편견으로부터 인간을 자유롭게 하는 유일한 출구인 것이며, 이는 곧 모든 인간이 공유하고 있는 '상식'이기도 하다. 페인은 이러한 자연의 원리에 근거하여 인간의 자유를 주장하였고, 당시 미국인들의 자연권인 자유를 억제하는 요인으로 영국의 군주와 불합리한 영국 정체를 지적하였다. 그는 군주제를 미신적인 것으로 파악하였고 미국인의 이해관계와 배치되는 반인민적 정체로 규탄하였으며, 이러한 질곡을 타개할 실천방안으로 독립투쟁을 호소하였다. 그런데 페인은 이러한 반군주론과 독립옹호론의 근거 역시 일관되게 자연의 원리에 두고 있었다. 한편 페인은 그의 계몽사상을 기독교적 세계관과 퓨리터니즘적 소명의식에 입각하여 논파하였다. 그는 대다수의 미국인들이 공유하고 있던 기독교적 정서에 호소하였고 군주제의 기원이 반기독교적인 것임을 성서의 권위를 빌어 논하였다. 그는 또한 대중의 언어와 표현방식을 통하여 그의 사상을 피력함으로써, 미국혁명의 엘리트적 요소를 대중의 혁명운동과 결합하였다. 이러한 혁명이념 전파자로서 페인의 면모는 여타의 미국 계몽사상가들과 대비하여 그만이 지니는 독특한 가치였다. 페인의 『상식』은 일반인들에게 계몽사상의 핵심적 내용을 간결하게 전달했고, 독립의 정당성을 옹호함으로써 미국의 지성계와 대중의 여론을 수렴하였으며, 미국 독립선언서의 작성을 촉구하는 역할을 했다. 그의 사상은 사회의 분열적인 요소를 통합하고자 한 점에서 미국의 지적 전통과 일맥상통하는 것이었다. 무엇보다도 페인의 사상 속에는 철저히 이성에 입각한 계몽정신과 당시 미국의 시대정신인 퓨리터니즘이 무리 없이 융화되어 있었다. 바로 이러한 사상적 조화는 그의 호소문을 모든 미국인들이 읽고 공감하게 한 원인이었으며, 미국의 지적 전통과 18 세기 미국 계몽사상의 특성을 보여주고 있는 부분이기도 하다.
미국의 지적 전통은 유럽의 이념과 사상을 그들의 토양에 맞게 수정하고 적용하는 과정에서, 그리고 사회의 이질적인 제요소를 통합하고자 하는 실천 과정에서 수립되었다. 이러한 지적 환경으로 인하여 미국의 사상은 관념적이라기보다는 경험적이었고, 이론적이라기보다는 구체적이고 실천적이었으며, 엘리트적이라기보다는 대중적이고 민주적이었다. 미국의 독립혁명 역시 이러한 지적 전통 속에 있었다. 18세기 미국의 지적 주류는 두 개의 주요한 사상적 흐름으로 이루어져 있었는데, 그 하나는 유럽의 계몽사상으로 대표되는 과학적 세계관이었고 다른 하나는 뿌리 깊은 미국의 기독교적 세계관이었다. 서로 상충하는 듯이 보이는 과학과 종교는 실제로 미국 역사 속에서 타협과 균형을 모색하여 미국혁명이라는 폭발적인 힘으로 표출되었다. 미국 혁명운동의 견인차 역할을 했던 토마스 페인은 이러한 지적 전통에 속한 인물이었다. 그의 『상식』속에는 계몽사상과 퓨리터니즘이 적절한 조화를 이루고 있었다. 그가 제시한 계몽사상의 핵심은 자연의 원리에 있었다. 그에 따르면, 인간은 자연의 권리인 자유를 자연의 기능인 이성을 통하여 회복할 수 있다는 것이다. 이성은 인간을 억압하는 모든 사회제도와 편견으로부터 인간을 자유롭게 하는 유일한 출구인 것이며, 이는 곧 모든 인간이 공유하고 있는 '상식'이기도 하다. 페인은 이러한 자연의 원리에 근거하여 인간의 자유를 주장하였고, 당시 미국인들의 자연권인 자유를 억제하는 요인으로 영국의 군주와 불합리한 영국 정체를 지적하였다. 그는 군주제를 미신적인 것으로 파악하였고 미국인의 이해관계와 배치되는 반인민적 정체로 규탄하였으며, 이러한 질곡을 타개할 실천방안으로 독립투쟁을 호소하였다. 그런데 페인은 이러한 반군주론과 독립옹호론의 근거 역시 일관되게 자연의 원리에 두고 있었다. 한편 페인은 그의 계몽사상을 기독교적 세계관과 퓨리터니즘적 소명의식에 입각하여 논파하였다. 그는 대다수의 미국인들이 공유하고 있던 기독교적 정서에 호소하였고 군주제의 기원이 반기독교적인 것임을 성서의 권위를 빌어 논하였다. 그는 또한 대중의 언어와 표현방식을 통하여 그의 사상을 피력함으로써, 미국혁명의 엘리트적 요소를 대중의 혁명운동과 결합하였다. 이러한 혁명이념 전파자로서 페인의 면모는 여타의 미국 계몽사상가들과 대비하여 그만이 지니는 독특한 가치였다. 페인의 『상식』은 일반인들에게 계몽사상의 핵심적 내용을 간결하게 전달했고, 독립의 정당성을 옹호함으로써 미국의 지성계와 대중의 여론을 수렴하였으며, 미국 독립선언서의 작성을 촉구하는 역할을 했다. 그의 사상은 사회의 분열적인 요소를 통합하고자 한 점에서 미국의 지적 전통과 일맥상통하는 것이었다. 무엇보다도 페인의 사상 속에는 철저히 이성에 입각한 계몽정신과 당시 미국의 시대정신인 퓨리터니즘이 무리 없이 융화되어 있었다. 바로 이러한 사상적 조화는 그의 호소문을 모든 미국인들이 읽고 공감하게 한 원인이었으며, 미국의 지적 전통과 18 세기 미국 계몽사상의 특성을 보여주고 있는 부분이기도 하다.
One of the most important distinctions of American intellectual history is that although America borrowed many elements from Europe, what was borrowed was revised to suit the American experience. The American intellectual tradition has been a process of borrowing, adapting, fusing and revising these...
One of the most important distinctions of American intellectual history is that although America borrowed many elements from Europe, what was borrowed was revised to suit the American experience. The American intellectual tradition has been a process of borrowing, adapting, fusing and revising these thoughts. In this context, American ideology is empirical rather than idealistic, concrete and pragmatic rather than theoretical, and mass-oriented and democratic rather than elite-oriented. What was, then, the intellectual mainstream of America in the 18th century? The Enlightenment thinking of Europe in the 17th and 18th centuries and the Puritanism that developed in New England were the two main trends of thought that dominated the intellectual mainstream. The convergence of Enlightenment thinking and Puritanism was historically inevitable. But are Enlightenment thinking and Puritanism compatible with each other? In other words, can reason and revelation come together in harmony? Although a blend of Puritanism and Enlightenment thinking may seem incompatible we see a fusion of Puritanism and Enlightenment thinking in the intellectual history of America. In the context of the intellectual history of America, the American Revolution was a fusion of reason and revelation. Thomas Paine, who greatly inspired the American Revolution through his Common Sense, was certainly a part of this intellectual tradition. He was an Enlightenment thinker and a strong advocate of rationalism and progress. He was able to accurately understand the Puritan tradition and the Christian world view of the American people. He accepted the republican theory of government propagated by Locke and was able to appropriately incorporate it in a religious context. In other words, he was able to effectively fuse the rational political thought of the 18th century with Puritanism. The essence of Paine's Enlightenment thinking lies in his concept of the principle of nature: the natural right of freedom can be restored through the natural function of reason. Reason is the sole means of liberating man from the social systems and prejudices that suppress him. In other words, common sense shared by all mankind is the sole means of liberating man. In Paine's view, the English government, its irrational polity, and its king who tried to legitimize its irrationality through authority, were what denied man's natural rights in American society in the 1770s. To Paine, the monarchy was mere superstition. As a means of regaining the liberty of Americans he called for independence and he communicated such Enlightenment thinking to the masses by means of Puritanism and popular language. In Paine's Common Sense, science and religion struck a balance and herein lies the uniqueness of Paine. He sought a fusion of what may seem like opposite elements: science and religion, and the ideology of the elite and the language of the masses. He proved to revolutionary America that such seemingly conflicting elements can be united under one purpose. Paine may have foreseen that in its history thereafter, America, as a young country, was destined to always have to seek a union of opposing elements. Paine showed the American people how to overcome such a fate and succeed in fusing seemingly opposite elements. This is the reason Paine stands strong as an integral part of the intellectual tradition of America.
One of the most important distinctions of American intellectual history is that although America borrowed many elements from Europe, what was borrowed was revised to suit the American experience. The American intellectual tradition has been a process of borrowing, adapting, fusing and revising these thoughts. In this context, American ideology is empirical rather than idealistic, concrete and pragmatic rather than theoretical, and mass-oriented and democratic rather than elite-oriented. What was, then, the intellectual mainstream of America in the 18th century? The Enlightenment thinking of Europe in the 17th and 18th centuries and the Puritanism that developed in New England were the two main trends of thought that dominated the intellectual mainstream. The convergence of Enlightenment thinking and Puritanism was historically inevitable. But are Enlightenment thinking and Puritanism compatible with each other? In other words, can reason and revelation come together in harmony? Although a blend of Puritanism and Enlightenment thinking may seem incompatible we see a fusion of Puritanism and Enlightenment thinking in the intellectual history of America. In the context of the intellectual history of America, the American Revolution was a fusion of reason and revelation. Thomas Paine, who greatly inspired the American Revolution through his Common Sense, was certainly a part of this intellectual tradition. He was an Enlightenment thinker and a strong advocate of rationalism and progress. He was able to accurately understand the Puritan tradition and the Christian world view of the American people. He accepted the republican theory of government propagated by Locke and was able to appropriately incorporate it in a religious context. In other words, he was able to effectively fuse the rational political thought of the 18th century with Puritanism. The essence of Paine's Enlightenment thinking lies in his concept of the principle of nature: the natural right of freedom can be restored through the natural function of reason. Reason is the sole means of liberating man from the social systems and prejudices that suppress him. In other words, common sense shared by all mankind is the sole means of liberating man. In Paine's view, the English government, its irrational polity, and its king who tried to legitimize its irrationality through authority, were what denied man's natural rights in American society in the 1770s. To Paine, the monarchy was mere superstition. As a means of regaining the liberty of Americans he called for independence and he communicated such Enlightenment thinking to the masses by means of Puritanism and popular language. In Paine's Common Sense, science and religion struck a balance and herein lies the uniqueness of Paine. He sought a fusion of what may seem like opposite elements: science and religion, and the ideology of the elite and the language of the masses. He proved to revolutionary America that such seemingly conflicting elements can be united under one purpose. Paine may have foreseen that in its history thereafter, America, as a young country, was destined to always have to seek a union of opposing elements. Paine showed the American people how to overcome such a fate and succeed in fusing seemingly opposite elements. This is the reason Paine stands strong as an integral part of the intellectual tradition of America.
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#계몽사상 퓨리터니즘 이성 계시 대중언어
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