기둥은 건축을 구성하는 기본 구조체로 형태구성에서 가장 중요한 디자인 요소 중 하나이다. 기둥은 시대의 흐름과 지역에 따라 각기 다른 모습을 지니는데, 이는 건축의 구조방식과 재료 그리고 한 시대의 중심사고의 변화에 따라 달라짐을 알 수 있다. 기둥은 서양 건축역사 속에서는 건축의 규범(오더)으로 인식되어 건축양식을 결정할 만큼 중요한 위치에 놓여 있었다. 이러한 기둥의 규범적 의미와 가치는 산업혁명이후 새로운 재료와 구조기술의 발전으로 해체된다. 그러나 구조적 발전은 기둥만으로 구조적인 문제를 해결함으로써 하중으로부터 벽을 자유롭게 하였다. 이는 새로운 건축형태를 가능하게 하였으며 결과적으로 기둥의 구조적 의미가 강화되는 계기가 된다. 그러나 기둥은 단지 구조적 의미로만 받아들여진 것은 아니다. 19세기 말 등장한 구조합리주의는 건축이 과거 양식의 모방이 아닌 새로운 시대의 요구를 수용하는 것이어야 하며, 새로운 재료와 합리적인 구조에 기반을 두어야 함을 주장한다. 여기서 구조합리주의자들이 단순히 공학 기술적 차원의 물리적 효율성만을 추구한 것이 아니라 축조방식의 변화에 따른 새로운 심미적 표현 체계 전반에 걸친 내용들을 추구하였으며 구조의 정직성을 추구하였다. 이러한 구조합리주의의 사고는 근대건축가들에게 영향을 미쳤으며, 특히 철골구조건축에 많은 영향을 주게 된다. 우리 나라에서는 1990년 이후 노출 철골구조 건축물이 증가 추세를 보이고 있다. 이들 건축물들은 구조를 정직하게 노출시킴으로써 골조를 이루는 재료와 이들 재료에 의해 만들어지는 구조를 통해 건축형태를 표현하고 있다. 이때 기둥은 단지 구조재로서의 역할만을 수행하는 것이 아니라 기둥자체의 형태와 다른 부재와의 관계를 통해 만들어지는 상세(디테일)가 철골구조건축에서 형태 구성의 기초가 된다. 따라서 본 논문은 기둥을 중심으로 철골구조건축의 형태를 분석해보고자 한다. 제1장은 연구의 목적과 의의, 연구의 범위와 방법, 연구사를 밝혔다 연구의 목적은 동서양 건축에서 가장 기본이 되는 기둥이 철이라는 재료를 사용하는 철골구조에서 단지 구조재로만 사용되는 것이 아니라 형태표현에서도 가장 중요한 요소로 사용되고 있음을 철골구조 건축물의 형태를 분석함으로써 밝히고자 했다. 제2장에서는 건축에서 기둥의 의미와 역할과 함께 역사적 고찰을 통해 건축사에서 기둥이 어떻게 표현되며 변화했는지를 살펴보았으며, 새로운 사고와 기술의 발달이 가져온 철골구조건축의 바탕이 되는 구조 합리주의 건축의 발생과 영향을 살펴보았다. 제3장에서는 한국철골구조의 도입과 한국현대건축에서 철골구조의 3가지 경향을 살펴보았다. 한국현대건축에서 노출철골구조건축물이 본격적으로 등장하는 것은 1990년대 이후로 이들 건축들이 추구하는 경향은 대략 3가지로 나누어볼 수 있다. 첫째 ...
기둥은 건축을 구성하는 기본 구조체로 형태구성에서 가장 중요한 디자인 요소 중 하나이다. 기둥은 시대의 흐름과 지역에 따라 각기 다른 모습을 지니는데, 이는 건축의 구조방식과 재료 그리고 한 시대의 중심사고의 변화에 따라 달라짐을 알 수 있다. 기둥은 서양 건축역사 속에서는 건축의 규범(오더)으로 인식되어 건축양식을 결정할 만큼 중요한 위치에 놓여 있었다. 이러한 기둥의 규범적 의미와 가치는 산업혁명이후 새로운 재료와 구조기술의 발전으로 해체된다. 그러나 구조적 발전은 기둥만으로 구조적인 문제를 해결함으로써 하중으로부터 벽을 자유롭게 하였다. 이는 새로운 건축형태를 가능하게 하였으며 결과적으로 기둥의 구조적 의미가 강화되는 계기가 된다. 그러나 기둥은 단지 구조적 의미로만 받아들여진 것은 아니다. 19세기 말 등장한 구조합리주의는 건축이 과거 양식의 모방이 아닌 새로운 시대의 요구를 수용하는 것이어야 하며, 새로운 재료와 합리적인 구조에 기반을 두어야 함을 주장한다. 여기서 구조합리주의자들이 단순히 공학 기술적 차원의 물리적 효율성만을 추구한 것이 아니라 축조방식의 변화에 따른 새로운 심미적 표현 체계 전반에 걸친 내용들을 추구하였으며 구조의 정직성을 추구하였다. 이러한 구조합리주의의 사고는 근대건축가들에게 영향을 미쳤으며, 특히 철골구조건축에 많은 영향을 주게 된다. 우리 나라에서는 1990년 이후 노출 철골구조 건축물이 증가 추세를 보이고 있다. 이들 건축물들은 구조를 정직하게 노출시킴으로써 골조를 이루는 재료와 이들 재료에 의해 만들어지는 구조를 통해 건축형태를 표현하고 있다. 이때 기둥은 단지 구조재로서의 역할만을 수행하는 것이 아니라 기둥자체의 형태와 다른 부재와의 관계를 통해 만들어지는 상세(디테일)가 철골구조건축에서 형태 구성의 기초가 된다. 따라서 본 논문은 기둥을 중심으로 철골구조건축의 형태를 분석해보고자 한다. 제1장은 연구의 목적과 의의, 연구의 범위와 방법, 연구사를 밝혔다 연구의 목적은 동서양 건축에서 가장 기본이 되는 기둥이 철이라는 재료를 사용하는 철골구조에서 단지 구조재로만 사용되는 것이 아니라 형태표현에서도 가장 중요한 요소로 사용되고 있음을 철골구조 건축물의 형태를 분석함으로써 밝히고자 했다. 제2장에서는 건축에서 기둥의 의미와 역할과 함께 역사적 고찰을 통해 건축사에서 기둥이 어떻게 표현되며 변화했는지를 살펴보았으며, 새로운 사고와 기술의 발달이 가져온 철골구조건축의 바탕이 되는 구조 합리주의 건축의 발생과 영향을 살펴보았다. 제3장에서는 한국철골구조의 도입과 한국현대건축에서 철골구조의 3가지 경향을 살펴보았다. 한국현대건축에서 노출철골구조건축물이 본격적으로 등장하는 것은 1990년대 이후로 이들 건축들이 추구하는 경향은 대략 3가지로 나누어볼 수 있다. 첫째 강재의 특성에 따른 사용으로 경제적, 기능적 측면에서 건축을 바라보는 경향, 둘째 적절한 재료의 사용과 합리적 구조의 결합으로 표현되는 구조미를 추구하는 경향, 셋째 철골구조를 형태표현의 수단의 도구로 삼는 경향이 있다. 제4장은 기둥을 중심으로 철골구조의 형태를 분석하였다. 기둥의 위치나 형태, 또는 기둥과 다른 부재와의 접합관계에 따라 형태가 달라짐을 살펴보았으며, 근대건축가 가운데 철골구조의 노출을 통해 구조를 정직하게 보여주며 동시에 건축의 형태미로 승화시키는데 성공한 대표적인 작가 미스의 작품과 한국현대건축에 구조적 합리성을 추구하여 일관성 있는 작품활동을 하고 있는 김종성과 함인선을 중심으로 철골구조에서의 형태를 분석하였다. 제5장은 지금까지 분석한 내용들을 총체적으로 종합하여 정리하였다. 기둥은 단지 고전건축에서만 의미를 갖는 것이 아니라 철골구조건축에서도 중요한 건축구성요소로 작용한다. 비록 고전건축에서처럼 규범으로서의 오더로 존재하지는 않지만 철골구조건축에서 기본 골격구조체인 기둥은 건축의 형태를 결정하며 표현을 풍부하게 한다. 미스 반 데 로에의 경우는 구조합리주의와 고전주의를 바탕으로 철이라는 재료로 새로운 건축을 창조하였으며, 또 하나의 새로운 오더를 만들었다. 프램프턴은 훌륭한 건축이란 항상 효과적인 축조술로부터 시작되어야 함을 주장했다. 그가 말하는 축조술이란 합리적인 재료의 선택과 재료의 속성에 따른 사용을 의미한다. 이러한 축조술의 전통은 한 시대에서 새로움의 창조와 함께 옛 것의 재해석을 통해 추구되어야 한다. 건축은 재료의 속성에 적합한 구조적 합리성을 지녀야 하며 이러한 합리성은 미적 가치 기준에 중요한 부분을 차지한다. 여기서 구조적 합리성의 개념은 기후, 지형, 그리고 각 지역에서 사용할 수 있는 재료를 선택하며 선택된 재료를 적절히 이용한 축조 방법과 기능적 배치에 의해 건축의 형태를 결정하는 것을 의미한다. 건축은 문화, 전통 등의 인문적 토대 없이 존재할 수 없다. 따라서 건축가는 이러한 문화적, 지역적, 역사적 토대 위에서 구조적 합리성을 추구하여야 한다.
기둥은 건축을 구성하는 기본 구조체로 형태구성에서 가장 중요한 디자인 요소 중 하나이다. 기둥은 시대의 흐름과 지역에 따라 각기 다른 모습을 지니는데, 이는 건축의 구조방식과 재료 그리고 한 시대의 중심사고의 변화에 따라 달라짐을 알 수 있다. 기둥은 서양 건축역사 속에서는 건축의 규범(오더)으로 인식되어 건축양식을 결정할 만큼 중요한 위치에 놓여 있었다. 이러한 기둥의 규범적 의미와 가치는 산업혁명이후 새로운 재료와 구조기술의 발전으로 해체된다. 그러나 구조적 발전은 기둥만으로 구조적인 문제를 해결함으로써 하중으로부터 벽을 자유롭게 하였다. 이는 새로운 건축형태를 가능하게 하였으며 결과적으로 기둥의 구조적 의미가 강화되는 계기가 된다. 그러나 기둥은 단지 구조적 의미로만 받아들여진 것은 아니다. 19세기 말 등장한 구조합리주의는 건축이 과거 양식의 모방이 아닌 새로운 시대의 요구를 수용하는 것이어야 하며, 새로운 재료와 합리적인 구조에 기반을 두어야 함을 주장한다. 여기서 구조합리주의자들이 단순히 공학 기술적 차원의 물리적 효율성만을 추구한 것이 아니라 축조방식의 변화에 따른 새로운 심미적 표현 체계 전반에 걸친 내용들을 추구하였으며 구조의 정직성을 추구하였다. 이러한 구조합리주의의 사고는 근대건축가들에게 영향을 미쳤으며, 특히 철골구조건축에 많은 영향을 주게 된다. 우리 나라에서는 1990년 이후 노출 철골구조 건축물이 증가 추세를 보이고 있다. 이들 건축물들은 구조를 정직하게 노출시킴으로써 골조를 이루는 재료와 이들 재료에 의해 만들어지는 구조를 통해 건축형태를 표현하고 있다. 이때 기둥은 단지 구조재로서의 역할만을 수행하는 것이 아니라 기둥자체의 형태와 다른 부재와의 관계를 통해 만들어지는 상세(디테일)가 철골구조건축에서 형태 구성의 기초가 된다. 따라서 본 논문은 기둥을 중심으로 철골구조건축의 형태를 분석해보고자 한다. 제1장은 연구의 목적과 의의, 연구의 범위와 방법, 연구사를 밝혔다 연구의 목적은 동서양 건축에서 가장 기본이 되는 기둥이 철이라는 재료를 사용하는 철골구조에서 단지 구조재로만 사용되는 것이 아니라 형태표현에서도 가장 중요한 요소로 사용되고 있음을 철골구조 건축물의 형태를 분석함으로써 밝히고자 했다. 제2장에서는 건축에서 기둥의 의미와 역할과 함께 역사적 고찰을 통해 건축사에서 기둥이 어떻게 표현되며 변화했는지를 살펴보았으며, 새로운 사고와 기술의 발달이 가져온 철골구조건축의 바탕이 되는 구조 합리주의 건축의 발생과 영향을 살펴보았다. 제3장에서는 한국철골구조의 도입과 한국현대건축에서 철골구조의 3가지 경향을 살펴보았다. 한국현대건축에서 노출철골구조건축물이 본격적으로 등장하는 것은 1990년대 이후로 이들 건축들이 추구하는 경향은 대략 3가지로 나누어볼 수 있다. 첫째 강재의 특성에 따른 사용으로 경제적, 기능적 측면에서 건축을 바라보는 경향, 둘째 적절한 재료의 사용과 합리적 구조의 결합으로 표현되는 구조미를 추구하는 경향, 셋째 철골구조를 형태표현의 수단의 도구로 삼는 경향이 있다. 제4장은 기둥을 중심으로 철골구조의 형태를 분석하였다. 기둥의 위치나 형태, 또는 기둥과 다른 부재와의 접합관계에 따라 형태가 달라짐을 살펴보았으며, 근대건축가 가운데 철골구조의 노출을 통해 구조를 정직하게 보여주며 동시에 건축의 형태미로 승화시키는데 성공한 대표적인 작가 미스의 작품과 한국현대건축에 구조적 합리성을 추구하여 일관성 있는 작품활동을 하고 있는 김종성과 함인선을 중심으로 철골구조에서의 형태를 분석하였다. 제5장은 지금까지 분석한 내용들을 총체적으로 종합하여 정리하였다. 기둥은 단지 고전건축에서만 의미를 갖는 것이 아니라 철골구조건축에서도 중요한 건축구성요소로 작용한다. 비록 고전건축에서처럼 규범으로서의 오더로 존재하지는 않지만 철골구조건축에서 기본 골격구조체인 기둥은 건축의 형태를 결정하며 표현을 풍부하게 한다. 미스 반 데 로에의 경우는 구조합리주의와 고전주의를 바탕으로 철이라는 재료로 새로운 건축을 창조하였으며, 또 하나의 새로운 오더를 만들었다. 프램프턴은 훌륭한 건축이란 항상 효과적인 축조술로부터 시작되어야 함을 주장했다. 그가 말하는 축조술이란 합리적인 재료의 선택과 재료의 속성에 따른 사용을 의미한다. 이러한 축조술의 전통은 한 시대에서 새로움의 창조와 함께 옛 것의 재해석을 통해 추구되어야 한다. 건축은 재료의 속성에 적합한 구조적 합리성을 지녀야 하며 이러한 합리성은 미적 가치 기준에 중요한 부분을 차지한다. 여기서 구조적 합리성의 개념은 기후, 지형, 그리고 각 지역에서 사용할 수 있는 재료를 선택하며 선택된 재료를 적절히 이용한 축조 방법과 기능적 배치에 의해 건축의 형태를 결정하는 것을 의미한다. 건축은 문화, 전통 등의 인문적 토대 없이 존재할 수 없다. 따라서 건축가는 이러한 문화적, 지역적, 역사적 토대 위에서 구조적 합리성을 추구하여야 한다.
The column is basic structure to make up buildings and one of the best design elements in the form composition. The column have had different aspects with the changes of the time and region. It varies with the changes of the structure system, materials of building and of main idea in a period. As ha...
The column is basic structure to make up buildings and one of the best design elements in the form composition. The column have had different aspects with the changes of the time and region. It varies with the changes of the structure system, materials of building and of main idea in a period. As has been looked upon as the 'order' in the western architectural history, the column hold the important position to decide the architectural style. After the Industrial Revolution, it has lost, the normal meaning and value, and the new materials and the structure system took its place. But the progress in the structural engineering solved the structural problem simply with columns, instead of bearing walls, made it possible to create the a architectural form. With this as start, the structural meaning of the column was stressed. But the column did not have merely the structural meaning. The structural rationalism, appeared in the late 19th century, claimed that architecture is not imitation of past styles but something that should accept the demand of the new age and should be based upon the new materials, and the rational structure. In this, the structural rationalist did not pursue the only physical, technological efficiency, but seek the new aesthetic expression system and structural honesty. This structural rationalistic idea influenced modern architects, specifically in the creation of a steel-frame building. In Korea, after the year 1990, exposed steel-frame buildings increased. As these buildings expose the frame honestly, the form of the building expressed by materials which compose the frame. At this time, the column works to only as structural system, the detail which is made of relation self-column form with other beams is based upon the form composition. So, in this paper, I want to analyse the form of steel-frame building with a focus on the column. In chapter Ⅰ, the dissertation indicates the purpose, meaning, extent and history of this study. The purpose of the study is to indicate by means of analysing the form of steel-frame building that the column which has been the basic element in the East and the West is not only structural element, but also formal element of shape-design. In chapter Ⅱ, the author studies what the expression and change of the column in the architectural history is with study on the historical research, the occurrence and the effect of structural rationalist architecture which is based upon steel-frame architecture which is caused by development of the new idea and technology. In chapter Ⅲ, it concerns the introduction of Korean steel-frame structure and the three trends of steel-frame structure of Korean modern architecture. The exposed steel-frame structures appeared in 1990s, and since then major trends these architectures have pursued can be divided by three factors as follows: The first is the use by characteristics of steels, which Is economic and functional viewpoint of the architecture trend. The second is the combination of proper use of material and rational structure, which is the trend that pursues beauty of structure. The third is the trend that take steel-frame structures as tools for expressing shapes. In chapter Ⅳ, it analyses the shape of steel-frame structure. This chapter covers the fact that the shape of steel-frame structure change according to position, and shape of post or connection of post with other materials. This chapter alsop analyses shapes of steel-frame structure focused on Mies, Jong-Sung Kim, and In-Sun Ham's work. Among the modern architects, Mies has shown the steel-frame structure honestly through exposure of steel-frame structure and, at the same time, his work has been successful in subliming it into architectural beauty of shapes. Jong-Sung Kim and In-Sun Ham have been In full consistent activity, pursuing structural rationality in Korean modern architecture. In chapter Ⅴ, it is summary of all the analysis that are discussed before. The post is not only the meaning of classical architecture, but also it is the important factor of architecture in architecture of steel-frame structure. Although it does not exist as an order of form as in classical architecture, the post, which is basic frame structure in architecture of steel-frame structure, decides the shape of architecture and enriches expressions. Mies van der Rohe created new fields in architecture with material "steel" based on structural rationalism and classicism, and also he made another new order. Great architecture always starts, in K. Frampton's opinion, from effective construction, and tectonics means the use according to material and property of material. The tradition of tectonics can be explained as permanent pursuit through creation of new trend at present, and re-interpretation of old tradition.
The column is basic structure to make up buildings and one of the best design elements in the form composition. The column have had different aspects with the changes of the time and region. It varies with the changes of the structure system, materials of building and of main idea in a period. As has been looked upon as the 'order' in the western architectural history, the column hold the important position to decide the architectural style. After the Industrial Revolution, it has lost, the normal meaning and value, and the new materials and the structure system took its place. But the progress in the structural engineering solved the structural problem simply with columns, instead of bearing walls, made it possible to create the a architectural form. With this as start, the structural meaning of the column was stressed. But the column did not have merely the structural meaning. The structural rationalism, appeared in the late 19th century, claimed that architecture is not imitation of past styles but something that should accept the demand of the new age and should be based upon the new materials, and the rational structure. In this, the structural rationalist did not pursue the only physical, technological efficiency, but seek the new aesthetic expression system and structural honesty. This structural rationalistic idea influenced modern architects, specifically in the creation of a steel-frame building. In Korea, after the year 1990, exposed steel-frame buildings increased. As these buildings expose the frame honestly, the form of the building expressed by materials which compose the frame. At this time, the column works to only as structural system, the detail which is made of relation self-column form with other beams is based upon the form composition. So, in this paper, I want to analyse the form of steel-frame building with a focus on the column. In chapter Ⅰ, the dissertation indicates the purpose, meaning, extent and history of this study. The purpose of the study is to indicate by means of analysing the form of steel-frame building that the column which has been the basic element in the East and the West is not only structural element, but also formal element of shape-design. In chapter Ⅱ, the author studies what the expression and change of the column in the architectural history is with study on the historical research, the occurrence and the effect of structural rationalist architecture which is based upon steel-frame architecture which is caused by development of the new idea and technology. In chapter Ⅲ, it concerns the introduction of Korean steel-frame structure and the three trends of steel-frame structure of Korean modern architecture. The exposed steel-frame structures appeared in 1990s, and since then major trends these architectures have pursued can be divided by three factors as follows: The first is the use by characteristics of steels, which Is economic and functional viewpoint of the architecture trend. The second is the combination of proper use of material and rational structure, which is the trend that pursues beauty of structure. The third is the trend that take steel-frame structures as tools for expressing shapes. In chapter Ⅳ, it analyses the shape of steel-frame structure. This chapter covers the fact that the shape of steel-frame structure change according to position, and shape of post or connection of post with other materials. This chapter alsop analyses shapes of steel-frame structure focused on Mies, Jong-Sung Kim, and In-Sun Ham's work. Among the modern architects, Mies has shown the steel-frame structure honestly through exposure of steel-frame structure and, at the same time, his work has been successful in subliming it into architectural beauty of shapes. Jong-Sung Kim and In-Sun Ham have been In full consistent activity, pursuing structural rationality in Korean modern architecture. In chapter Ⅴ, it is summary of all the analysis that are discussed before. The post is not only the meaning of classical architecture, but also it is the important factor of architecture in architecture of steel-frame structure. Although it does not exist as an order of form as in classical architecture, the post, which is basic frame structure in architecture of steel-frame structure, decides the shape of architecture and enriches expressions. Mies van der Rohe created new fields in architecture with material "steel" based on structural rationalism and classicism, and also he made another new order. Great architecture always starts, in K. Frampton's opinion, from effective construction, and tectonics means the use according to material and property of material. The tradition of tectonics can be explained as permanent pursuit through creation of new trend at present, and re-interpretation of old tradition.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.