운동선수의 스트레스 및 심리·사회적 변인과 운동탈진(Burnout)간의 인과 분석 (A) Study of the Causal Relationships between Athletes' Psychological and Social Variables and Athletic Burnout원문보기
본 연구는 운동스트레스와 탈진에 관한 Smith(1986)의 모델을 바탕으로 운동선수의 운동스트레스와 성격, 사회적 지원, 대처 그리고 긴장이 탈진의 빈도와 강도에 어떠한 영향을 미치고 있는지를 분석함과 동시에 이들간의 인과 관계를 구명하고자 하는 데 그 목적이 있다. 본 연구의 대상은 현재 고교, 대학 및 일반 팀에서 선수생활을 하고 있는 K광역시 및 CN도와 CB도의 선수 431명을 대상으로 운동스트레스, 성격, 사회적 지원, 대처, 긴장 및 탈진 척도를 사용하여 기술분석 및 인과분석을 실시한 결과 다음의 결론을 얻었다. 첫째, 스트레스 수준이 증가하면 탈진의 빈도와 강도도 증가하며, A형성격의 선수가 B형성격의 선수에 비해 탈진의 빈도와 강도가 높게 나타났다. 또한 대처를 잘할 수록, 긴장 수준이 낮을 수록 탈진의 빈도와 강도가 낮았다. 운동스트레스와 긴장은 탈진에 부정적인 영향을 미치지만 대처는 긍정적인 영향을 미쳤다. 그러나 사회적 지원 집단간에는 차이가 없었다. 둘째, 스트레스, 심리 사회적 변인과 탈진간의 ...
본 연구는 운동스트레스와 탈진에 관한 Smith(1986)의 모델을 바탕으로 운동선수의 운동스트레스와 성격, 사회적 지원, 대처 그리고 긴장이 탈진의 빈도와 강도에 어떠한 영향을 미치고 있는지를 분석함과 동시에 이들간의 인과 관계를 구명하고자 하는 데 그 목적이 있다. 본 연구의 대상은 현재 고교, 대학 및 일반 팀에서 선수생활을 하고 있는 K광역시 및 CN도와 CB도의 선수 431명을 대상으로 운동스트레스, 성격, 사회적 지원, 대처, 긴장 및 탈진 척도를 사용하여 기술분석 및 인과분석을 실시한 결과 다음의 결론을 얻었다. 첫째, 스트레스 수준이 증가하면 탈진의 빈도와 강도도 증가하며, A형성격의 선수가 B형성격의 선수에 비해 탈진의 빈도와 강도가 높게 나타났다. 또한 대처를 잘할 수록, 긴장 수준이 낮을 수록 탈진의 빈도와 강도가 낮았다. 운동스트레스와 긴장은 탈진에 부정적인 영향을 미치지만 대처는 긍정적인 영향을 미쳤다. 그러나 사회적 지원 집단간에는 차이가 없었다. 둘째, 스트레스, 심리 사회적 변인과 탈진간의 상관분석을 실시한 결과 1) 운동스트레스와 성격간, 긴장간, 탈진의 빈도와 강도간에 유의한(p<.01)상관이 있는 것으로 나타났으나 스트레스와 대처간에는 유의한(p<.01) 역상관이 있었다. 2) 성격과 탈진의 빈도와 강도간에는 유의한(P<.01) 상관이 있는 반면, 성격과 사회적 지원 및 대처간에는 유의한(P<.01) 역상관이 있었다. 3) 사회적 지원은 대처와 유의한(p<.01) 상관이 있는 것으로, 대처는 탈진의 빈도와 강도간에 유의한(p<.01) 역상관이 있는 것으로 나타나 사회적 지원은 대처와 정적인 관계에 있고 대처는 탈진의 빈도와 강도와는 부적인 관계에 있는 것으로 나타났다. 4) 긴장은 탈진의 빈도 및 강도와 유의한(P<.01) 상관이 있는 것으로 나타났다. 셋째, 스트레스 및 심리·사회적 변인과 탈진간 중다회귀분석을 실시한 결과, 심리·사회적 변인이 탈진 빈도의 40.19%를 설명하고 있었으며, 탈진 강도의 41.79%를 설명하고 있었다. 이들 변인 중 긴장, 운동스트레스, 대처, 성격 순으로 탈진의 빈도와 강도에 유의하게(P<.01) 영향을 미치는 것으로 나타났다. 넷째, 스트레스 및 심리·사회적 변인과 탈진과의 인과 관계 규명을 위한 경로분석 결과 탈진의 빈도에 있어서 12개의 경로 중 8개의 경로 즉, 외생변인과 내생변인간의 경로인 스트레스 → 긴장, 스트레스 → 대처, 스트레스 → 탈진 빈도, 성격 → 대처, 성격 → 탈진 빈도, 사회적 지원 → 대처의 경로가 유의한(P<.01) 것으로 나타났으며, 내생변인과 내생변인간의 경로인 긴장 → 탈진 빈도, 긴장 → 대처, 긴장 → 탈진 빈도간의 경로가 유의한(P<.01) 것으로 나타났다. 다섯째, 스트레스 및 심리·사회적 변인과 탈진 강도간 경로분석에서 스트레스 및 심리·사회적 변인과 탈진 빈도에서 확인되었던 경로 중 성격 → 탈진 강도 경로는 부정된 반면, 사회적 지원 → 탈진 강도의 경로가 추가되었다.
본 연구는 운동스트레스와 탈진에 관한 Smith(1986)의 모델을 바탕으로 운동선수의 운동스트레스와 성격, 사회적 지원, 대처 그리고 긴장이 탈진의 빈도와 강도에 어떠한 영향을 미치고 있는지를 분석함과 동시에 이들간의 인과 관계를 구명하고자 하는 데 그 목적이 있다. 본 연구의 대상은 현재 고교, 대학 및 일반 팀에서 선수생활을 하고 있는 K광역시 및 CN도와 CB도의 선수 431명을 대상으로 운동스트레스, 성격, 사회적 지원, 대처, 긴장 및 탈진 척도를 사용하여 기술분석 및 인과분석을 실시한 결과 다음의 결론을 얻었다. 첫째, 스트레스 수준이 증가하면 탈진의 빈도와 강도도 증가하며, A형성격의 선수가 B형성격의 선수에 비해 탈진의 빈도와 강도가 높게 나타났다. 또한 대처를 잘할 수록, 긴장 수준이 낮을 수록 탈진의 빈도와 강도가 낮았다. 운동스트레스와 긴장은 탈진에 부정적인 영향을 미치지만 대처는 긍정적인 영향을 미쳤다. 그러나 사회적 지원 집단간에는 차이가 없었다. 둘째, 스트레스, 심리 사회적 변인과 탈진간의 상관분석을 실시한 결과 1) 운동스트레스와 성격간, 긴장간, 탈진의 빈도와 강도간에 유의한(p<.01)상관이 있는 것으로 나타났으나 스트레스와 대처간에는 유의한(p<.01) 역상관이 있었다. 2) 성격과 탈진의 빈도와 강도간에는 유의한(P<.01) 상관이 있는 반면, 성격과 사회적 지원 및 대처간에는 유의한(P<.01) 역상관이 있었다. 3) 사회적 지원은 대처와 유의한(p<.01) 상관이 있는 것으로, 대처는 탈진의 빈도와 강도간에 유의한(p<.01) 역상관이 있는 것으로 나타나 사회적 지원은 대처와 정적인 관계에 있고 대처는 탈진의 빈도와 강도와는 부적인 관계에 있는 것으로 나타났다. 4) 긴장은 탈진의 빈도 및 강도와 유의한(P<.01) 상관이 있는 것으로 나타났다. 셋째, 스트레스 및 심리·사회적 변인과 탈진간 중다회귀분석을 실시한 결과, 심리·사회적 변인이 탈진 빈도의 40.19%를 설명하고 있었으며, 탈진 강도의 41.79%를 설명하고 있었다. 이들 변인 중 긴장, 운동스트레스, 대처, 성격 순으로 탈진의 빈도와 강도에 유의하게(P<.01) 영향을 미치는 것으로 나타났다. 넷째, 스트레스 및 심리·사회적 변인과 탈진과의 인과 관계 규명을 위한 경로분석 결과 탈진의 빈도에 있어서 12개의 경로 중 8개의 경로 즉, 외생변인과 내생변인간의 경로인 스트레스 → 긴장, 스트레스 → 대처, 스트레스 → 탈진 빈도, 성격 → 대처, 성격 → 탈진 빈도, 사회적 지원 → 대처의 경로가 유의한(P<.01) 것으로 나타났으며, 내생변인과 내생변인간의 경로인 긴장 → 탈진 빈도, 긴장 → 대처, 긴장 → 탈진 빈도간의 경로가 유의한(P<.01) 것으로 나타났다. 다섯째, 스트레스 및 심리·사회적 변인과 탈진 강도간 경로분석에서 스트레스 및 심리·사회적 변인과 탈진 빈도에서 확인되었던 경로 중 성격 → 탈진 강도 경로는 부정된 반면, 사회적 지원 → 탈진 강도의 경로가 추가되었다.
The purpose of this study is to investigate the relationships between psychological and social factors of athletic stress, social support, A/B type behavior, copy and strain, and the occurrence of athletic burnout and causal relationships under the Smith's(1986) model on the athletic stress and burn...
The purpose of this study is to investigate the relationships between psychological and social factors of athletic stress, social support, A/B type behavior, copy and strain, and the occurrence of athletic burnout and causal relationships under the Smith's(1986) model on the athletic stress and burnout. The subjects are 431 athletes in Kwangju city, Chun Nam and Chun book province. The following scales are used in this study. (1) athletic stress scale made by researcher (2) Holm and Rahe's Social Support Scale (3) Jenken's A/B type pattern Behavior Inventory (4) Athletic Coping Inventory (5) Strain Scale made by research (6) Maslach's Burnout Inventory. The first process of this study is develop the inventory. the process of the secondary are as follows: to analysis the relationships between psychological and social factors and athletic burnout. The results are as follows : The first, in processes of development scale; 1. The subfactors are accepted stress related team, competence, personal life, and judge in Athletic Stress Scale. 2. The subfactors are accepted positive reinterpretation, denial situation, emotional/informational social support, detrimental behavior, contamination in Athletic Coping Inventory. 3. The subfactors are accepted depersonalization, emotional burnout, deficiency of achievement in Athletic Burnout Inventory. The process is to analyze the relationships between psychological and social factors and athletic burnout; 1. The athletes who show higher athletic stress are higher frequency and degree of athletic burnout than the athletes who show lower athletic stress. The athletes show B type pattern behavior, low coping scores and high strain scores show higher frequency and degree of athletic burnout than those of the other athletes. 2. According to analysis correlation, 1) there are significant negative relationship between athletic stress and copy; there are significant relationship between stress and A/B type; there are significant relationship between strain and frequency and degree of burnout, 2) There are significant relationships between social support and A/B type; there are significant relationships between A/B type, copy, and strain, and athletic burnout, 3. To analyze multiple-regression, the psychological factors explain the frequency of athletic burnout about 40.19%, and its degree about 41.79%. The factors which significantly influence the athletic burnout are strain, athletic stress, copy, and A/B type. 4. In the analysis of path (using the LISREL technique), there Ere significant relationships between exogenous variables and endogenuos variables in their frequency ('stress → strain', 'stress → copy', 'stress → burnout', 'personality → strain', 'personality → burnout', 'social support → copy') and their degree (''stress → strain', 'stress → copy', 'stress → burnout', 'personality → strain', 'personality → burnout', 'social support → copy', social support → burnout). There are also significant relationships between endogenous and endogenous variables in their frequency ('strain → burnout', copy → burnout') and in their degree ('strain → burnout', 'copy → burnout'.)
The purpose of this study is to investigate the relationships between psychological and social factors of athletic stress, social support, A/B type behavior, copy and strain, and the occurrence of athletic burnout and causal relationships under the Smith's(1986) model on the athletic stress and burnout. The subjects are 431 athletes in Kwangju city, Chun Nam and Chun book province. The following scales are used in this study. (1) athletic stress scale made by researcher (2) Holm and Rahe's Social Support Scale (3) Jenken's A/B type pattern Behavior Inventory (4) Athletic Coping Inventory (5) Strain Scale made by research (6) Maslach's Burnout Inventory. The first process of this study is develop the inventory. the process of the secondary are as follows: to analysis the relationships between psychological and social factors and athletic burnout. The results are as follows : The first, in processes of development scale; 1. The subfactors are accepted stress related team, competence, personal life, and judge in Athletic Stress Scale. 2. The subfactors are accepted positive reinterpretation, denial situation, emotional/informational social support, detrimental behavior, contamination in Athletic Coping Inventory. 3. The subfactors are accepted depersonalization, emotional burnout, deficiency of achievement in Athletic Burnout Inventory. The process is to analyze the relationships between psychological and social factors and athletic burnout; 1. The athletes who show higher athletic stress are higher frequency and degree of athletic burnout than the athletes who show lower athletic stress. The athletes show B type pattern behavior, low coping scores and high strain scores show higher frequency and degree of athletic burnout than those of the other athletes. 2. According to analysis correlation, 1) there are significant negative relationship between athletic stress and copy; there are significant relationship between stress and A/B type; there are significant relationship between strain and frequency and degree of burnout, 2) There are significant relationships between social support and A/B type; there are significant relationships between A/B type, copy, and strain, and athletic burnout, 3. To analyze multiple-regression, the psychological factors explain the frequency of athletic burnout about 40.19%, and its degree about 41.79%. The factors which significantly influence the athletic burnout are strain, athletic stress, copy, and A/B type. 4. In the analysis of path (using the LISREL technique), there Ere significant relationships between exogenous variables and endogenuos variables in their frequency ('stress → strain', 'stress → copy', 'stress → burnout', 'personality → strain', 'personality → burnout', 'social support → copy') and their degree (''stress → strain', 'stress → copy', 'stress → burnout', 'personality → strain', 'personality → burnout', 'social support → copy', social support → burnout). There are also significant relationships between endogenous and endogenous variables in their frequency ('strain → burnout', copy → burnout') and in their degree ('strain → burnout', 'copy → burnout'.)
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.