자동차 에어컨용 열교환기에 대한 해석과 컴퓨터 시뮬레이션을 수행하였다. 실험과 시뮬레이션에 사용된 열교환기는 적층형 증발기와 서펜틴형 응축기이다. 시뮬레이션 프로그램은 EES 소프트웨어를 이용하였으며, 검증을 위해 실제 자동차 에어컨 실험 장치를 변경, 구성하여 실험을 수행하였다. 응축기에서 시뮬레이션과 실험과의 평균 오차는, 열전달량에 있어서 1.26%이었고, 출구 공기 온도에 있어서는 -0.23℃이었다. 즉, 출구 공기 온도의 평균 오차가 -0.23℃로써 예측치가 실제 온도보다 대체적으로 낮았다. 하지만 그들의 차이는 ±1℃이내로써 비교적 정확하였다. 증발기에 있어서 시뮬레이션과 실험과의 평균 오차는 전체 열전달량에서 2.4%, ...
자동차 에어컨용 열교환기에 대한 해석과 컴퓨터 시뮬레이션을 수행하였다. 실험과 시뮬레이션에 사용된 열교환기는 적층형 증발기와 서펜틴형 응축기이다. 시뮬레이션 프로그램은 EES 소프트웨어를 이용하였으며, 검증을 위해 실제 자동차 에어컨 실험 장치를 변경, 구성하여 실험을 수행하였다. 응축기에서 시뮬레이션과 실험과의 평균 오차는, 열전달량에 있어서 1.26%이었고, 출구 공기 온도에 있어서는 -0.23℃이었다. 즉, 출구 공기 온도의 평균 오차가 -0.23℃로써 예측치가 실제 온도보다 대체적으로 낮았다. 하지만 그들의 차이는 ±1℃이내로써 비교적 정확하였다. 증발기에 있어서 시뮬레이션과 실험과의 평균 오차는 전체 열전달량에서 2.4%, 잠열 전달량에서 3.4%였다. 루버 핀 형상의 젖은 상태 열전달 계수에 관한 관계식을 발견할 수가 없어서, 마른 상태에 대한 젖은 상태 열전달을 증가계수를 1.6으로 예측했다. 시뮬레이션과 실험 결과를 비교한 결과 젖은 상태 열전달을 증가 계수 1.6은 같은 공기 온도인 경우 낮은 공기 속도, 낮은 상대 습도 조건에서는 더 작아져야 하며, 반대로 높은 공기 속도, 높은 상대 습도 조건에서는 더 커져야 한다는 것을 알았다.
자동차 에어컨용 열교환기에 대한 해석과 컴퓨터 시뮬레이션을 수행하였다. 실험과 시뮬레이션에 사용된 열교환기는 적층형 증발기와 서펜틴형 응축기이다. 시뮬레이션 프로그램은 EES 소프트웨어를 이용하였으며, 검증을 위해 실제 자동차 에어컨 실험 장치를 변경, 구성하여 실험을 수행하였다. 응축기에서 시뮬레이션과 실험과의 평균 오차는, 열전달량에 있어서 1.26%이었고, 출구 공기 온도에 있어서는 -0.23℃이었다. 즉, 출구 공기 온도의 평균 오차가 -0.23℃로써 예측치가 실제 온도보다 대체적으로 낮았다. 하지만 그들의 차이는 ±1℃이내로써 비교적 정확하였다. 증발기에 있어서 시뮬레이션과 실험과의 평균 오차는 전체 열전달량에서 2.4%, 잠열 전달량에서 3.4%였다. 루버 핀 형상의 젖은 상태 열전달 계수에 관한 관계식을 발견할 수가 없어서, 마른 상태에 대한 젖은 상태 열전달을 증가계수를 1.6으로 예측했다. 시뮬레이션과 실험 결과를 비교한 결과 젖은 상태 열전달을 증가 계수 1.6은 같은 공기 온도인 경우 낮은 공기 속도, 낮은 상대 습도 조건에서는 더 작아져야 하며, 반대로 높은 공기 속도, 높은 상대 습도 조건에서는 더 커져야 한다는 것을 알았다.
Analyses and development of computer simulation program have been carried out for heat exchanger of automotive air conditioning. A laminated type evaporator and a serpentine type condenser were used in experiment and simulation program. The heat exchanger simulation program was made using EES(Engine...
Analyses and development of computer simulation program have been carried out for heat exchanger of automotive air conditioning. A laminated type evaporator and a serpentine type condenser were used in experiment and simulation program. The heat exchanger simulation program was made using EES(Engineering Equation solver) software which enables to reduce the development time. The developed simulation program was verified by the experimental data with a developed experimental apparatus. For condenser, the average error in heat transfer rate between simulation and experiment was 1.26%. In condenser exit air temperature, the average error was -0.23℃ which means that the simulation program predicts lower value than experimental result. But the difference was within ±1℃. For evaporator, the average error in total heat transfer rate between simulation and experiment was 2.4%, and in latent heat transfer rate was 3.4%. Since there is no available correlation equation for louver-fin geometry evaporator in wet condition, the heat transfer coefficient on a wet surface was predicted 1.6 times that of dry surface. Investigating the simulation and experimental results, the amplification factor must be lower than 1.6 to predict an actual situation in low wind velocity range.
Analyses and development of computer simulation program have been carried out for heat exchanger of automotive air conditioning. A laminated type evaporator and a serpentine type condenser were used in experiment and simulation program. The heat exchanger simulation program was made using EES(Engineering Equation solver) software which enables to reduce the development time. The developed simulation program was verified by the experimental data with a developed experimental apparatus. For condenser, the average error in heat transfer rate between simulation and experiment was 1.26%. In condenser exit air temperature, the average error was -0.23℃ which means that the simulation program predicts lower value than experimental result. But the difference was within ±1℃. For evaporator, the average error in total heat transfer rate between simulation and experiment was 2.4%, and in latent heat transfer rate was 3.4%. Since there is no available correlation equation for louver-fin geometry evaporator in wet condition, the heat transfer coefficient on a wet surface was predicted 1.6 times that of dry surface. Investigating the simulation and experimental results, the amplification factor must be lower than 1.6 to predict an actual situation in low wind velocity range.
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