본 연구의 목적은 2000년부터 수준별 교육 과정을 채택해 학생들의 능력과 수준에 맞게 교육의 내용과 방법을 달리 제공하게 됨에 따라, 수준별로 탐구 과정과 지식의 활용을 극대화시킬 수 있도록 국어 지식 영역의 수준별 교수·학습 모형을 구안하는 데 있다. 국어 지식 영역에서는 국어에 대한 체계적인 지식을 습득하게 하고, 이러한 지식의 적절한 활용으로 국어를 보다 정확하고 효과적으로 사용하는 능력과 함께 국어 현상에서 규칙과 원리를 발견하는 탐구 능력을 길러야 한다. 또 국어의 중요성을 깨닫게 하여 국어를 소중히 여기며, 민족의 언어인 국어를 발달시키는 데 이바지하겠다는 태도를 기른다. 국어과 수준별 교육 과정과 국어 지식 영역의 특성을 고려하여 구안한 국어 지식 영역의 수준별 교수·학습 모형은 다음과 같다. 첫째, 수준의 구분은 진단 평가를 통해 미리 이루어지도록 한다. 둘째, 학습 집단의 구성은 수준별 ...
본 연구의 목적은 2000년부터 수준별 교육 과정을 채택해 학생들의 능력과 수준에 맞게 교육의 내용과 방법을 달리 제공하게 됨에 따라, 수준별로 탐구 과정과 지식의 활용을 극대화시킬 수 있도록 국어 지식 영역의 수준별 교수·학습 모형을 구안하는 데 있다. 국어 지식 영역에서는 국어에 대한 체계적인 지식을 습득하게 하고, 이러한 지식의 적절한 활용으로 국어를 보다 정확하고 효과적으로 사용하는 능력과 함께 국어 현상에서 규칙과 원리를 발견하는 탐구 능력을 길러야 한다. 또 국어의 중요성을 깨닫게 하여 국어를 소중히 여기며, 민족의 언어인 국어를 발달시키는 데 이바지하겠다는 태도를 기른다. 국어과 수준별 교육 과정과 국어 지식 영역의 특성을 고려하여 구안한 국어 지식 영역의 수준별 교수·학습 모형은 다음과 같다. 첫째, 수준의 구분은 진단 평가를 통해 미리 이루어지도록 한다. 둘째, 학습 집단의 구성은 수준별 이동식 수업을 지양하고 한 교실 내에서 수준별로 분단을 편성하여 분단별로 협력 학습이 이루어지도록 한다. 셋째, 국어 지식 영역의 특성에 따라 매 수업 시간 단위마다 수준별 수업이 이루어지도록 한다. 넷째, 수업 전 과정은 계획 단계와 진단을 통한 과정 구분 단계로, 본시 교수·학습 과정은 기본 과정 이수 단계, 심화·보충 과정 이수 단계, 종합 정리 단계로, 수업 후 과정은 평가 단계로 교수·학습 모형을 구안한다. 다섯째, 교수·학습의 모형은 직접 교수법의 원리를 기본 과정에서 적용하고 보충·심화 과정은 학생들의 활동을 위주로 한 탐구 학습(발견 학습)이 되도록 한다. 여섯째, 자료의 제시 수준, 적용하는 단계의 수준, 질문하는 방식의 수준을 달리하여 보충 과정과 심화 과정의 학습 자료를 차별화한다. 위에서 구안한 '교수·학습의 모형'을 '모음의 음운 체계'에 실제 적용하여 보았다. 수준별 교육 과정의 성공을 위해서 해결해야 할 많은 과제가 있다. 보충과 심화 활동을 위한 적절한 시간 확보, 교육 내용의 적정화, 수준별로 차별화된 다양한 학습 자료의 개발, 교수·학습 방법의 상세화 등이다. 수준별 교육 과정에 대한 많은 연구가 계속되고, 본 연구에서 구안된 교수·학습 모형이 실제의 수업에 활용될 수 있기를 기대한다.
본 연구의 목적은 2000년부터 수준별 교육 과정을 채택해 학생들의 능력과 수준에 맞게 교육의 내용과 방법을 달리 제공하게 됨에 따라, 수준별로 탐구 과정과 지식의 활용을 극대화시킬 수 있도록 국어 지식 영역의 수준별 교수·학습 모형을 구안하는 데 있다. 국어 지식 영역에서는 국어에 대한 체계적인 지식을 습득하게 하고, 이러한 지식의 적절한 활용으로 국어를 보다 정확하고 효과적으로 사용하는 능력과 함께 국어 현상에서 규칙과 원리를 발견하는 탐구 능력을 길러야 한다. 또 국어의 중요성을 깨닫게 하여 국어를 소중히 여기며, 민족의 언어인 국어를 발달시키는 데 이바지하겠다는 태도를 기른다. 국어과 수준별 교육 과정과 국어 지식 영역의 특성을 고려하여 구안한 국어 지식 영역의 수준별 교수·학습 모형은 다음과 같다. 첫째, 수준의 구분은 진단 평가를 통해 미리 이루어지도록 한다. 둘째, 학습 집단의 구성은 수준별 이동식 수업을 지양하고 한 교실 내에서 수준별로 분단을 편성하여 분단별로 협력 학습이 이루어지도록 한다. 셋째, 국어 지식 영역의 특성에 따라 매 수업 시간 단위마다 수준별 수업이 이루어지도록 한다. 넷째, 수업 전 과정은 계획 단계와 진단을 통한 과정 구분 단계로, 본시 교수·학습 과정은 기본 과정 이수 단계, 심화·보충 과정 이수 단계, 종합 정리 단계로, 수업 후 과정은 평가 단계로 교수·학습 모형을 구안한다. 다섯째, 교수·학습의 모형은 직접 교수법의 원리를 기본 과정에서 적용하고 보충·심화 과정은 학생들의 활동을 위주로 한 탐구 학습(발견 학습)이 되도록 한다. 여섯째, 자료의 제시 수준, 적용하는 단계의 수준, 질문하는 방식의 수준을 달리하여 보충 과정과 심화 과정의 학습 자료를 차별화한다. 위에서 구안한 '교수·학습의 모형'을 '모음의 음운 체계'에 실제 적용하여 보았다. 수준별 교육 과정의 성공을 위해서 해결해야 할 많은 과제가 있다. 보충과 심화 활동을 위한 적절한 시간 확보, 교육 내용의 적정화, 수준별로 차별화된 다양한 학습 자료의 개발, 교수·학습 방법의 상세화 등이다. 수준별 교육 과정에 대한 많은 연구가 계속되고, 본 연구에서 구안된 교수·학습 모형이 실제의 수업에 활용될 수 있기를 기대한다.
The purpose of the this study is to devise instructional model in 'Language and Grammar,' which will be applied to 'ability-based curriculum' from 2000 - designed to supply the various opportunities for education according to the individual differences of students such as ability, aptitude, personal...
The purpose of the this study is to devise instructional model in 'Language and Grammar,' which will be applied to 'ability-based curriculum' from 2000 - designed to supply the various opportunities for education according to the individual differences of students such as ability, aptitude, personality and interests. The epoch-making change of curriculum requires teachers' continuous research and practice. The present study investigated an effective teaching method conformed to 'learner's eye height education.' in order to get the teachers ready for the new change and prevent errors and mistakes in the teaching process, 'School grammar' makes it possible for the learners to acquire systematic knowledge about Korean language. Adequate use of the knowledge provides developed and correct usage of the language and improved discovery-learning of principles and rules of language. And it is possible for the Korean students to get motivated to go far toward their own language development as well as to realize the value of their own language. This study devises the following teaching-learning model by level in the school grammar domain. First, leveling is set by the diagnostic test. Second, as to the organization of learners, minor-group learning, the cooperative learning in group, is encouraged. The mobile class rearranged by level is avoided. Third, in every class, teaching end learning process should be appropriate to the learners' level. Fourth, The teaching-learning models are divided; dividing the whole process of class into the stage of planning and process, teaching-learning process into the stage of completing the basic curriculum, of completing deepening and supplementary process and of general agreement and the process of after class into stage of evaluation. Fifth, the teaching-learning models apply the principle of direct teaching method to the curriculum by level. deepening and supplementary process is performed by students' discovery learning. Sixth, the learning materials are presented differently for deepening or supplement according to task-difficulty, application, questioning. And in the 'application of practice,' the teaching-learning model is applied to the Korean vowel system. Success of the curriculum by level depends on the sufficient time for deepening and supplementary process, proper syllabus, the subdivision of learning materials, and teaching-learning method suitable to each learner. It is expected that the teaching-learning models devised in the present study will be applied to the educational activity successfully and that further researches will be attempted.
The purpose of the this study is to devise instructional model in 'Language and Grammar,' which will be applied to 'ability-based curriculum' from 2000 - designed to supply the various opportunities for education according to the individual differences of students such as ability, aptitude, personality and interests. The epoch-making change of curriculum requires teachers' continuous research and practice. The present study investigated an effective teaching method conformed to 'learner's eye height education.' in order to get the teachers ready for the new change and prevent errors and mistakes in the teaching process, 'School grammar' makes it possible for the learners to acquire systematic knowledge about Korean language. Adequate use of the knowledge provides developed and correct usage of the language and improved discovery-learning of principles and rules of language. And it is possible for the Korean students to get motivated to go far toward their own language development as well as to realize the value of their own language. This study devises the following teaching-learning model by level in the school grammar domain. First, leveling is set by the diagnostic test. Second, as to the organization of learners, minor-group learning, the cooperative learning in group, is encouraged. The mobile class rearranged by level is avoided. Third, in every class, teaching end learning process should be appropriate to the learners' level. Fourth, The teaching-learning models are divided; dividing the whole process of class into the stage of planning and process, teaching-learning process into the stage of completing the basic curriculum, of completing deepening and supplementary process and of general agreement and the process of after class into stage of evaluation. Fifth, the teaching-learning models apply the principle of direct teaching method to the curriculum by level. deepening and supplementary process is performed by students' discovery learning. Sixth, the learning materials are presented differently for deepening or supplement according to task-difficulty, application, questioning. And in the 'application of practice,' the teaching-learning model is applied to the Korean vowel system. Success of the curriculum by level depends on the sufficient time for deepening and supplementary process, proper syllabus, the subdivision of learning materials, and teaching-learning method suitable to each learner. It is expected that the teaching-learning models devised in the present study will be applied to the educational activity successfully and that further researches will be attempted.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.