오늘날 소비자들의 심각한 환경문제에 대한 관심과 인식의 증가로 소비자 주도의 환경주의가 등장하였으며, 환경보존을 위한 소비자 개개인의 환경의식과 구매행동에 대한 중요성이 크게 강조되고 있다. 이러한 상황에서 본 연구는 환경친화적 소비자에 대한 문제를 제기하며 현재 국내 패션시장에서의 환경친화적 소비자를 찾아내어 이들의 특성을 실증적으로 분석함으로써, 이를 근거로 향후 그린 패션제품에 관한 구매 활동의 활성화를 도모하고자 하는데 그 목적을 두고 있다. 이러한 연구목적을 수행하기 위하여 1차적인 연구과정에서 환경친화적 소비자를 Antil과 Bennett이 개발한 SRCB 척도 항목들의 상호 관련성을 근거로 하여 환경친화적 소비자와 비환경친화적 소비자로 시장을 세분화하였으며, 2차적인 연구과정에서는 1차 연구과정에서 세분화된 환경친화적 소비자 특성을 분석하기위하여 다음과 같은 4가지 연구가설을 설정하였다. 연구가설 Ⅰ. 환경친화적 소비자와 비환경친화적 소비자는 그린 패션제품에 관한 인지도가 다를 것이다. 연구가설 Ⅱ. 환경친화적 소비자와 비환경친화적 소비자는 인구통계적 특성에 따라 차이가 있을 것이다. 연구가설 Ⅲ. 환경친화적 소비자와 비환경친화적 소비자는 행위적 특성(구매와 광고행동)에 따라 차이가 있을 것이다. 연구가설 Ⅳ. 환경친화적 소비자와 비환경친화적 소비자는 환경의식의 정도(환경 교육 프로그램 관심도, 의복 분리수거여부, 환경프로그램 시청)에 따 라 차이가 있을 것이다. 실증적 연구는 ...
오늘날 소비자들의 심각한 환경문제에 대한 관심과 인식의 증가로 소비자 주도의 환경주의가 등장하였으며, 환경보존을 위한 소비자 개개인의 환경의식과 구매행동에 대한 중요성이 크게 강조되고 있다. 이러한 상황에서 본 연구는 환경친화적 소비자에 대한 문제를 제기하며 현재 국내 패션시장에서의 환경친화적 소비자를 찾아내어 이들의 특성을 실증적으로 분석함으로써, 이를 근거로 향후 그린 패션제품에 관한 구매 활동의 활성화를 도모하고자 하는데 그 목적을 두고 있다. 이러한 연구목적을 수행하기 위하여 1차적인 연구과정에서 환경친화적 소비자를 Antil과 Bennett이 개발한 SRCB 척도 항목들의 상호 관련성을 근거로 하여 환경친화적 소비자와 비환경친화적 소비자로 시장을 세분화하였으며, 2차적인 연구과정에서는 1차 연구과정에서 세분화된 환경친화적 소비자 특성을 분석하기위하여 다음과 같은 4가지 연구가설을 설정하였다. 연구가설 Ⅰ. 환경친화적 소비자와 비환경친화적 소비자는 그린 패션제품에 관한 인지도가 다를 것이다. 연구가설 Ⅱ. 환경친화적 소비자와 비환경친화적 소비자는 인구통계적 특성에 따라 차이가 있을 것이다. 연구가설 Ⅲ. 환경친화적 소비자와 비환경친화적 소비자는 행위적 특성(구매와 광고행동)에 따라 차이가 있을 것이다. 연구가설 Ⅳ. 환경친화적 소비자와 비환경친화적 소비자는 환경의식의 정도(환경 교육 프로그램 관심도, 의복 분리수거여부, 환경프로그램 시청)에 따 라 차이가 있을 것이다. 실증적 연구는 설문지법을 이용하여 서울에 거주하는 20대 이상의 여성을 대상으로 1998년 8월 10일부터 9월 5일까지 27일간 총 550부를 배부, 526부를 회수하였다. 그 중 총 339부의 설문지를 유효표본으로 선정하였고, 수집된 자료들은 SPSS/PC+ Window 7.0 프로그램을 이용하여 통계분석하였으며, 본 연구에서 사용한 통계분석 방법으로는 빈도분석(frequency analysis), 신뢰도분석(reliability analysis), 요인분석(factor analysis), 군집분석(cluster analysis), t-검증(t-test), 교차분석(crosstab analysis) 등을 사용하였다. 실증분석 결과, 환경친화적 소비자와 비환경친화적 소비자 집단간 그린 패션제품에 관한 인지도, 구매와 광고행동 특성, 그리고 환경의식의 정도에서는 유의적인 차이가 있었으며, 환경친화적 소비자와 비환경친화적 소비자 집단간 개인적 특성 차이에 관한 분석에서는 인구통계적 특성 변수가 의미가 없는 것으로 나타났다. 이러한 분석 결과를 토대로 환경친화적 소비자의 특성에 따른 그린 패션제품의 활성화를 위한 방안에 대해 모색하면 다음과 같다. 첫째, 그린 패션제품의 인지도에 관한 분석 결과를 토대로 소재의 선정, 제품 수명의 연장, 재활용 디자인 등으로 활용방안을 모색할 수 있다. 소재의 선정에 있어서는 환경오염을 덜 일으키는 천연염료를 사용한 의류제품이나 천연모피나 가죽의 대체용으로 인조모피나 인조가죽을 천연모피와 같은 질감을 가진 고급스러운 제품으로 개발하는 것이 환경친화적 소비자들의 관심을 끌 수 있으리라 생각된다. 제품의 수명주기가 짧아 소비가 계속 증가되는 것은 자원과 에너지의 낭비를 초래하므로 수명을 연장시킬 수 있는 제품으로는 패치워크 기법을 이용한 의상이나 파티나 효과를 이용한 의상의 개발이 필요하리라 생각된다. 재활용 디자인으로는 가정에서도 쉽게 아동복을 만들 수 있도록 패턴을 개발하거나 폐품화된 재료를 사용하여 다양한 의류를 선보임으로써 환경친화적 소비자의 구매욕구를 자극할 수 있을 것이다. 특히 버려지는 페트병을 재활용하여 만든 의류에 대한 소비자들의 관심에 부응하기 위해서는 일반 소재의 의류제품보다 탁월한 특성을 지닌 의류 제품을 만들 수 있는 기술의 개발이 요구되어진다. 둘째, 구매와 광고행동 등의 행위적 특성을 분석한 결과를 토대로 그린 패션제품의 활성화 방안을 모색할 수 있다. 구매행동 특성에 있어서 환경친화적 소비자와 비환경친화적 소비자 모두 그린 패션제품 구입에 적은 비용을 지출하였다. 이는 소비자들이 경제적인 여건 때문에 그린 패션제품 구입에 많은 비용을 투자하지 않거나 그린 패션제품의 가격이 너무 비싸기 때문인 것으로 생각된다. 따라서 그린 패션제품의 가격이 낮게 책정되어야 하는데, 그러기 위해서는 그린 패션제품을 저 가격으로 생산할 수 있는 기술의 개발이 요청된다. 또한 광고행동 특성에 있어서 환경친화적 소비자는 비환경친화적 소비자보다 상대적으로 그린 패션제품의 광고에 많은 관심을 가지고 있으므로 패션업체에서는 패션제품에 환경이미지를 부각시켜 자사의 제품이 환경에 해를 덜 끼치고 있음을 환경친화적 소비자에게 광고 등을 통하여 인식시킬 수 있어야 할 것이다. 셋째, 환경의식의 정도에 따른 그린 패션제품의 활성화 방안으로, 패션업체는 환경친화적 소비자 집단에 비해 비환경친화적 소비자 집단에게 환경의 심각성에 대한 교육적 메세지를 제공하고, 그린 패션제품의 구매를 위한 설득 활동뿐 아니라 다양한 교육 프로그램을 통해 객관적인 정보를 제공하도록 노력해야 한다. 또한 비환경친화적 소비자들이 환경친화적 소비행동을 채택할 수 있도록 판매전략을 수립해야 한다. 이렇게 함으로써 환경친화적 소비자들의 규모를 확대할 수 있을 것이다. 이상과 같이 모색되어진 방안들은 환경친화적 소비자들에게만 제한될 것이 아니라, 비환경친화적 소비자들도 환경친화적 소비자로 유도할 수 있는 잠재고객임을 명시하여 비환경친화적 소비자들을 위한 방안으로도 활용되어질 수 있을 것이다.
오늘날 소비자들의 심각한 환경문제에 대한 관심과 인식의 증가로 소비자 주도의 환경주의가 등장하였으며, 환경보존을 위한 소비자 개개인의 환경의식과 구매행동에 대한 중요성이 크게 강조되고 있다. 이러한 상황에서 본 연구는 환경친화적 소비자에 대한 문제를 제기하며 현재 국내 패션시장에서의 환경친화적 소비자를 찾아내어 이들의 특성을 실증적으로 분석함으로써, 이를 근거로 향후 그린 패션제품에 관한 구매 활동의 활성화를 도모하고자 하는데 그 목적을 두고 있다. 이러한 연구목적을 수행하기 위하여 1차적인 연구과정에서 환경친화적 소비자를 Antil과 Bennett이 개발한 SRCB 척도 항목들의 상호 관련성을 근거로 하여 환경친화적 소비자와 비환경친화적 소비자로 시장을 세분화하였으며, 2차적인 연구과정에서는 1차 연구과정에서 세분화된 환경친화적 소비자 특성을 분석하기위하여 다음과 같은 4가지 연구가설을 설정하였다. 연구가설 Ⅰ. 환경친화적 소비자와 비환경친화적 소비자는 그린 패션제품에 관한 인지도가 다를 것이다. 연구가설 Ⅱ. 환경친화적 소비자와 비환경친화적 소비자는 인구통계적 특성에 따라 차이가 있을 것이다. 연구가설 Ⅲ. 환경친화적 소비자와 비환경친화적 소비자는 행위적 특성(구매와 광고행동)에 따라 차이가 있을 것이다. 연구가설 Ⅳ. 환경친화적 소비자와 비환경친화적 소비자는 환경의식의 정도(환경 교육 프로그램 관심도, 의복 분리수거여부, 환경프로그램 시청)에 따 라 차이가 있을 것이다. 실증적 연구는 설문지법을 이용하여 서울에 거주하는 20대 이상의 여성을 대상으로 1998년 8월 10일부터 9월 5일까지 27일간 총 550부를 배부, 526부를 회수하였다. 그 중 총 339부의 설문지를 유효표본으로 선정하였고, 수집된 자료들은 SPSS/PC+ Window 7.0 프로그램을 이용하여 통계분석하였으며, 본 연구에서 사용한 통계분석 방법으로는 빈도분석(frequency analysis), 신뢰도분석(reliability analysis), 요인분석(factor analysis), 군집분석(cluster analysis), t-검증(t-test), 교차분석(crosstab analysis) 등을 사용하였다. 실증분석 결과, 환경친화적 소비자와 비환경친화적 소비자 집단간 그린 패션제품에 관한 인지도, 구매와 광고행동 특성, 그리고 환경의식의 정도에서는 유의적인 차이가 있었으며, 환경친화적 소비자와 비환경친화적 소비자 집단간 개인적 특성 차이에 관한 분석에서는 인구통계적 특성 변수가 의미가 없는 것으로 나타났다. 이러한 분석 결과를 토대로 환경친화적 소비자의 특성에 따른 그린 패션제품의 활성화를 위한 방안에 대해 모색하면 다음과 같다. 첫째, 그린 패션제품의 인지도에 관한 분석 결과를 토대로 소재의 선정, 제품 수명의 연장, 재활용 디자인 등으로 활용방안을 모색할 수 있다. 소재의 선정에 있어서는 환경오염을 덜 일으키는 천연염료를 사용한 의류제품이나 천연모피나 가죽의 대체용으로 인조모피나 인조가죽을 천연모피와 같은 질감을 가진 고급스러운 제품으로 개발하는 것이 환경친화적 소비자들의 관심을 끌 수 있으리라 생각된다. 제품의 수명주기가 짧아 소비가 계속 증가되는 것은 자원과 에너지의 낭비를 초래하므로 수명을 연장시킬 수 있는 제품으로는 패치워크 기법을 이용한 의상이나 파티나 효과를 이용한 의상의 개발이 필요하리라 생각된다. 재활용 디자인으로는 가정에서도 쉽게 아동복을 만들 수 있도록 패턴을 개발하거나 폐품화된 재료를 사용하여 다양한 의류를 선보임으로써 환경친화적 소비자의 구매욕구를 자극할 수 있을 것이다. 특히 버려지는 페트병을 재활용하여 만든 의류에 대한 소비자들의 관심에 부응하기 위해서는 일반 소재의 의류제품보다 탁월한 특성을 지닌 의류 제품을 만들 수 있는 기술의 개발이 요구되어진다. 둘째, 구매와 광고행동 등의 행위적 특성을 분석한 결과를 토대로 그린 패션제품의 활성화 방안을 모색할 수 있다. 구매행동 특성에 있어서 환경친화적 소비자와 비환경친화적 소비자 모두 그린 패션제품 구입에 적은 비용을 지출하였다. 이는 소비자들이 경제적인 여건 때문에 그린 패션제품 구입에 많은 비용을 투자하지 않거나 그린 패션제품의 가격이 너무 비싸기 때문인 것으로 생각된다. 따라서 그린 패션제품의 가격이 낮게 책정되어야 하는데, 그러기 위해서는 그린 패션제품을 저 가격으로 생산할 수 있는 기술의 개발이 요청된다. 또한 광고행동 특성에 있어서 환경친화적 소비자는 비환경친화적 소비자보다 상대적으로 그린 패션제품의 광고에 많은 관심을 가지고 있으므로 패션업체에서는 패션제품에 환경이미지를 부각시켜 자사의 제품이 환경에 해를 덜 끼치고 있음을 환경친화적 소비자에게 광고 등을 통하여 인식시킬 수 있어야 할 것이다. 셋째, 환경의식의 정도에 따른 그린 패션제품의 활성화 방안으로, 패션업체는 환경친화적 소비자 집단에 비해 비환경친화적 소비자 집단에게 환경의 심각성에 대한 교육적 메세지를 제공하고, 그린 패션제품의 구매를 위한 설득 활동뿐 아니라 다양한 교육 프로그램을 통해 객관적인 정보를 제공하도록 노력해야 한다. 또한 비환경친화적 소비자들이 환경친화적 소비행동을 채택할 수 있도록 판매전략을 수립해야 한다. 이렇게 함으로써 환경친화적 소비자들의 규모를 확대할 수 있을 것이다. 이상과 같이 모색되어진 방안들은 환경친화적 소비자들에게만 제한될 것이 아니라, 비환경친화적 소비자들도 환경친화적 소비자로 유도할 수 있는 잠재고객임을 명시하여 비환경친화적 소비자들을 위한 방안으로도 활용되어질 수 있을 것이다.
Nowadays, according to an increase in cutomers' concern and understanding at serious environmental problems, environmentalism taking the initiative by customers appeared, and the importance of individual environmental consciousness and purchasing activity of customers for the sake of environmental p...
Nowadays, according to an increase in cutomers' concern and understanding at serious environmental problems, environmentalism taking the initiative by customers appeared, and the importance of individual environmental consciousness and purchasing activity of customers for the sake of environmental preservation has largely been emphasized. In this circumstances, this study aims to present the problems regading environment-friendly customers, positively analyze the characteristics of the environment-friendly customers through finding them out in the domestic fashion markets at present, and based on those, plan to activate hereafter purchasing activity of green fashion products. In order to fulfill the object of study, in the first process of research, the markets are divided into environment-friendly customer and non-environment-friendly customer, based on interrelation of SRCB of measuring items developed by Antil and Bennet, and in the second process, the characteristics of environment-friendly customers subdivided in the first process are analyzed. There are two hypotheses established hereupon. Hypothesis Ⅰ. There may be the difference in the degree of recognition of green fashion products between environment-friendly customers and non-environment-friendly customers Hypothesis Ⅱ. There may be the difference between environment-friendly customers and non-environment-friendly customers, according to the demographic characteristics(age, matrimonial status, religion, occupation, academic background, monthly mean of income, housing type, dwelling condition). Hypothesis Ⅲ. There may be the difference between the two, according to the behavioral characteristics(activities of purchasing and advertisement). Hypothesis Ⅳ. There may be the difference between the two, according to the degree of environmental consciousness. The positive research carried out in parallel with preceding research and study of literatures in regard to fashion industry and green fashion products. For the positive research, a questionnaire method was used; taking the female group of more than or equal to age of twenty living in Seoul, as the subject of investigation, during 27 days from Aug. 10, 1998 to Sept. 5, that year, a total of 550 sheets were distributed, and 526 sheets were gathered. Among them, excluding materials which had insincere answers or many no-answer items, a total of 339 sheets of questionnaire were selected as a effective sample, and random sampling was used as a collecting method of material. The collected materials were taken statistics and analyzed by making use of a program of SPSS/PC+ Window 7.0, and the method of statistic analysis used in this study were frequency analysis, reliability analysis, factor analysis, cluster analysis, t-test, crosstab analysis. The result of analysis of the characteristics of the environment-friendly customers involves the following: Firstly, the result of analysis of the degree of recognition between the environment-friendly customer group and non-environment-friendly customer group in relation to green fashion products showed meaningful differences. That is to say, the environment-friendly customers showed relatively higher interest than non-environment-friendly customers, in pieces of old clothes, worn-out blue jeans, clothes recycled from old dress shirts, and clothes made of scrap materials. They also showed highly concern for clothes recycled from polyethylene bottle, the environmental problem when dyeing fabrics, ones concerned production of white cotton, use of substitutes for leather, and natural dyes. Therefore, the items of degree of recognition of green fashion products appeared as a variable by which the two groups could be divided relatively well. Secondly, there were no significant difference in the demographic characteristics between the environment-friendly customer group and non-environment-friendly customer group. Thirdly, when observing the average of the two, according to the behavioral characteristics of their activities of purchasing․advertising in relation to green clothes, it showed that environment-friendly customers saw and heard relatively much more advertisements for green fashion product, had much more good impression of the advertisement of green fashion products, thought that the advertisement for green fashion products had persuasive power, had far more reliance on the advertisement of green fashion products, and remembered much more advertisements for green fashion products. And, boss of the groups spent little many on green fashion products. Forthly, concerning the degree of environmental consciousness between the environment-friendly customer group and non-environment-friendly customer group, it showed that environment-friendly customers had more interest in educational program about environmental problems, had seen and heard more environmental program through current news from TV, newspapers, and magazines, and had more interest in recycling or separated collecting of garbage, and been doing better recycling or separated collecting. These serial processes of research, in the academic side, have the meaning in confirming that segmented market for environment-friendly customers exists in the domestic fashion market, and these will not only set up the basis of research on the market of green fashion product but also be able to contribute to propose future direction of research. And, in the side of fashion industry, these will be able to provide fashion marketer, designer, merchandisers with the basic data for developing green fashion products considering in maximum the characteristics of environment-friendly customers but also to be applied as a basic data for the development of merchandise which has competitive power in trade competition of international environmental regulations, etc.
Nowadays, according to an increase in cutomers' concern and understanding at serious environmental problems, environmentalism taking the initiative by customers appeared, and the importance of individual environmental consciousness and purchasing activity of customers for the sake of environmental preservation has largely been emphasized. In this circumstances, this study aims to present the problems regading environment-friendly customers, positively analyze the characteristics of the environment-friendly customers through finding them out in the domestic fashion markets at present, and based on those, plan to activate hereafter purchasing activity of green fashion products. In order to fulfill the object of study, in the first process of research, the markets are divided into environment-friendly customer and non-environment-friendly customer, based on interrelation of SRCB of measuring items developed by Antil and Bennet, and in the second process, the characteristics of environment-friendly customers subdivided in the first process are analyzed. There are two hypotheses established hereupon. Hypothesis Ⅰ. There may be the difference in the degree of recognition of green fashion products between environment-friendly customers and non-environment-friendly customers Hypothesis Ⅱ. There may be the difference between environment-friendly customers and non-environment-friendly customers, according to the demographic characteristics(age, matrimonial status, religion, occupation, academic background, monthly mean of income, housing type, dwelling condition). Hypothesis Ⅲ. There may be the difference between the two, according to the behavioral characteristics(activities of purchasing and advertisement). Hypothesis Ⅳ. There may be the difference between the two, according to the degree of environmental consciousness. The positive research carried out in parallel with preceding research and study of literatures in regard to fashion industry and green fashion products. For the positive research, a questionnaire method was used; taking the female group of more than or equal to age of twenty living in Seoul, as the subject of investigation, during 27 days from Aug. 10, 1998 to Sept. 5, that year, a total of 550 sheets were distributed, and 526 sheets were gathered. Among them, excluding materials which had insincere answers or many no-answer items, a total of 339 sheets of questionnaire were selected as a effective sample, and random sampling was used as a collecting method of material. The collected materials were taken statistics and analyzed by making use of a program of SPSS/PC+ Window 7.0, and the method of statistic analysis used in this study were frequency analysis, reliability analysis, factor analysis, cluster analysis, t-test, crosstab analysis. The result of analysis of the characteristics of the environment-friendly customers involves the following: Firstly, the result of analysis of the degree of recognition between the environment-friendly customer group and non-environment-friendly customer group in relation to green fashion products showed meaningful differences. That is to say, the environment-friendly customers showed relatively higher interest than non-environment-friendly customers, in pieces of old clothes, worn-out blue jeans, clothes recycled from old dress shirts, and clothes made of scrap materials. They also showed highly concern for clothes recycled from polyethylene bottle, the environmental problem when dyeing fabrics, ones concerned production of white cotton, use of substitutes for leather, and natural dyes. Therefore, the items of degree of recognition of green fashion products appeared as a variable by which the two groups could be divided relatively well. Secondly, there were no significant difference in the demographic characteristics between the environment-friendly customer group and non-environment-friendly customer group. Thirdly, when observing the average of the two, according to the behavioral characteristics of their activities of purchasing․advertising in relation to green clothes, it showed that environment-friendly customers saw and heard relatively much more advertisements for green fashion product, had much more good impression of the advertisement of green fashion products, thought that the advertisement for green fashion products had persuasive power, had far more reliance on the advertisement of green fashion products, and remembered much more advertisements for green fashion products. And, boss of the groups spent little many on green fashion products. Forthly, concerning the degree of environmental consciousness between the environment-friendly customer group and non-environment-friendly customer group, it showed that environment-friendly customers had more interest in educational program about environmental problems, had seen and heard more environmental program through current news from TV, newspapers, and magazines, and had more interest in recycling or separated collecting of garbage, and been doing better recycling or separated collecting. These serial processes of research, in the academic side, have the meaning in confirming that segmented market for environment-friendly customers exists in the domestic fashion market, and these will not only set up the basis of research on the market of green fashion product but also be able to contribute to propose future direction of research. And, in the side of fashion industry, these will be able to provide fashion marketer, designer, merchandisers with the basic data for developing green fashion products considering in maximum the characteristics of environment-friendly customers but also to be applied as a basic data for the development of merchandise which has competitive power in trade competition of international environmental regulations, etc.
주제어
#패션제품 환경친화 소비자 CHARACTERISTICS ENVIRONMENTFRIENDLY CUSTOMERS ACTIVATION GREEN FASHION PRODUCTS
학위논문 정보
저자
최나영
학위수여기관
서울여자대학교
학위구분
국내박사
학과
의류학과
발행연도
1999
총페이지
vi,103장
키워드
패션제품 환경친화 소비자 CHARACTERISTICS ENVIRONMENTFRIENDLY CUSTOMERS ACTIVATION GREEN FASHION PRODUCTS
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