본 연구는 한글 맞춤법의 인지 및 오류 실태에 대한 조사를 통해 학생들의 맞춤법 인지와 실제 사용에 있어서의 오류를 분석, 고찰함으로써 효과적인 맞춤법 지도 방안을 모색하는 데 목적이 있다. 맞춤법은 우리말을 표기하기 위한 언어 사회의 규범을 정한 규정으로, 국어의 여러 층위에 대한 정보를 담고 있다. 그리고 원활한 의사 소통을 하기 위해서는 구성원 모두가 지켜야 할 공적인 약속이기 때문에 맞춤법 교육은 중요하다. 그러나 실제 현장에서는 맞춤법 교육이 상대적으로 소홀히 다루어지고 있다. 이에 본 연구에서는 맞춤법 교육의 중요성을 일깨우는 한편으로 효과적인 맞춤법 교육을 위하여 학생들의 인지 정도와 실제 작문을 통한 오류 정도를 파악하고, 이를 바탕으로 맞춤법 지도 방안을 모색해 보았다 먼저 학생들의 맞춤법 인지 실태를 알아보기 위하여 설문지를 작성하여 광주광역시 지역의 초·중·고 학생들을 대상으로 조사하였다. 설문지의 구성은 한글 맞춤법에 나오는 예시어를 인용하여 소리에 관한 것 12문항, 형태에 관한 것 19문항, 그 밖의 것 9문항으로 총 40문항이다. 설문 조사된 자료는 전산 처리하여 항목별 채점을 하고, 집단간 비교는 ...
본 연구는 한글 맞춤법의 인지 및 오류 실태에 대한 조사를 통해 학생들의 맞춤법 인지와 실제 사용에 있어서의 오류를 분석, 고찰함으로써 효과적인 맞춤법 지도 방안을 모색하는 데 목적이 있다. 맞춤법은 우리말을 표기하기 위한 언어 사회의 규범을 정한 규정으로, 국어의 여러 층위에 대한 정보를 담고 있다. 그리고 원활한 의사 소통을 하기 위해서는 구성원 모두가 지켜야 할 공적인 약속이기 때문에 맞춤법 교육은 중요하다. 그러나 실제 현장에서는 맞춤법 교육이 상대적으로 소홀히 다루어지고 있다. 이에 본 연구에서는 맞춤법 교육의 중요성을 일깨우는 한편으로 효과적인 맞춤법 교육을 위하여 학생들의 인지 정도와 실제 작문을 통한 오류 정도를 파악하고, 이를 바탕으로 맞춤법 지도 방안을 모색해 보았다 먼저 학생들의 맞춤법 인지 실태를 알아보기 위하여 설문지를 작성하여 광주광역시 지역의 초·중·고 학생들을 대상으로 조사하였다. 설문지의 구성은 한글 맞춤법에 나오는 예시어를 인용하여 소리에 관한 것 12문항, 형태에 관한 것 19문항, 그 밖의 것 9문항으로 총 40문항이다. 설문 조사된 자료는 전산 처리하여 항목별 채점을 하고, 집단간 비교는 SAS 프로그램을 이용해 통계 처리하였다. 둘 이상의 집단에서는 변량분석(ANOVA)의 방법을 두 개의 집단에서는 t-test를 사용하여 각 집단별 차이를 살펴보고, 맞춤법 인지와 국어 성적과의 상관 관계도 살펴보았다. 맞춤법의 인지 실태는 실생활에 자주 쓰는 단어나, 규정에 의해 강조하는 단어, 발음과 일치하는 단어들에서는 높은 인지도를 보이는 반면, 실생활에 자주 쓰이지 않는 단어나 발음과 표기의 차이가 나타나는 것 등은 낮은 인지도를 보였다. 또 소리대로 표기해야 함에도 불구하고 어법에 맞도록 표기하고자 하는 과문법 의식도 나타나고 있다. 집단간 비교에서는 초·중·고 간의 차이가 통계적으로 유의미하다는 결과가 나와 맞춤법 인지 능력이 학년이 올라갈수록 높아지고 있다는 것을 알 수 있었다. 같은 중학교 집단에서는 통계적으로 유의미한 차이가 나타나지 않지만, 고등학교의 경우에는 특수 목적고와 인문계, 실업계의 각 집단간에 유의미한 차이를 보이는 결과가 나왔다. 특히 특수 목적고와 실업계 간, 인문계와 실업계 간의 차이가 유의미하다. 맞춤법과 국어 성적과의 상관 관계는 중학생의 경우와 실업계 중 다 집단(K농업 고등학교)의 경우에는 높게 나타났으나, 다른 집단의 상관 관계는 낮거나 거의 없는 것으로 나타났다. 즉 맞춤법 지식이 형성되는 수준과 맞춤법 인지 정도가 낮은 집단에서는 맞춤법의 인지가 다른 영역의 국어 성적에 영향을 미치나, 일정한 수준에 도달하게 되면 맞춤법의 인지가 다른 영역의 국어 성적에 영향을 미치는 정도가 낮은 것으로 드러났다. 오류 분석의 경우 학생들이 쓴 작문을 가지고 오류를 추출하여 '소리에 관한 것', '형태에 관한 것', '그 밖의 것'으로 분류하였다. 그 중 소리에 관한 오류가 가장 많았으며, 형태에 관한 것, 그 밖의 것 순이다. 특히 구어(口語)의 영향이나 컴퓨터 통신 언어의 영향으로 'ㅗ/ㅜ'의 혼란과 음운의 탈락 예사소리·된소리·거센소리의 혼란이 심하게 나타났으며, 원형을 지켜야 하는 경우에도 소리대로 쓰는 경우가 많이 나타났다. 이러한 현상은 맞춤법은 꼭 지켜야 하는 사회적 약속이라는 인식이 부족한 데에서 나온 것으로, 맞춤법에 대한 인식의 전환과 지금까지의 어법 위주의 맞춤법 교육이 '소리대로' 쪽에도 비중을 두어야 함을 시사하고 있다. 맞춤법의 지도는 학생들의 언어 발달 단계를 고려하여 '소리대로'에서 '어법에 맞도록' 쪽으로 진행되어야 하며 특히 '소리대로'에 대한 지도가 '어법에 맞도록'에 대한 지도와 병행되어야 한다. 지도 방안으로는 '소리대로'에 초점을 둔 표준 발음에 대한 정확한 인지와 실제 발음해 보기, 낱말 카드를 활용하여 소리와 발음의 관계 알기, 사전에서 표기 형태와 발음 알아보기, 유인물을 활용하는 방법 등이 있고, '어법에 맞도록'에 초점을 맞춘 원형 알기, 음운 규칙 이해하고 단어들에 적용해 보기, 받아쓰기, 단문을 이용한 맞춤법 익히기, 교체를 통한 맞춤법 익히기, 퍼즐 게임을 통한 맞춤법 익히기 등 여러 유형을 이용한 방안을 모색해 보았다. 맞춤법은 원활한 의사 소통을 위하여 기본적으로 인지하고 있어야 할 국어의 규범이므로 학생들의 언어 발달 단계에 맞춘 여러 가지 방법으로 지속적인 지도가 수행되어야 할 것이다.
본 연구는 한글 맞춤법의 인지 및 오류 실태에 대한 조사를 통해 학생들의 맞춤법 인지와 실제 사용에 있어서의 오류를 분석, 고찰함으로써 효과적인 맞춤법 지도 방안을 모색하는 데 목적이 있다. 맞춤법은 우리말을 표기하기 위한 언어 사회의 규범을 정한 규정으로, 국어의 여러 층위에 대한 정보를 담고 있다. 그리고 원활한 의사 소통을 하기 위해서는 구성원 모두가 지켜야 할 공적인 약속이기 때문에 맞춤법 교육은 중요하다. 그러나 실제 현장에서는 맞춤법 교육이 상대적으로 소홀히 다루어지고 있다. 이에 본 연구에서는 맞춤법 교육의 중요성을 일깨우는 한편으로 효과적인 맞춤법 교육을 위하여 학생들의 인지 정도와 실제 작문을 통한 오류 정도를 파악하고, 이를 바탕으로 맞춤법 지도 방안을 모색해 보았다 먼저 학생들의 맞춤법 인지 실태를 알아보기 위하여 설문지를 작성하여 광주광역시 지역의 초·중·고 학생들을 대상으로 조사하였다. 설문지의 구성은 한글 맞춤법에 나오는 예시어를 인용하여 소리에 관한 것 12문항, 형태에 관한 것 19문항, 그 밖의 것 9문항으로 총 40문항이다. 설문 조사된 자료는 전산 처리하여 항목별 채점을 하고, 집단간 비교는 SAS 프로그램을 이용해 통계 처리하였다. 둘 이상의 집단에서는 변량분석(ANOVA)의 방법을 두 개의 집단에서는 t-test를 사용하여 각 집단별 차이를 살펴보고, 맞춤법 인지와 국어 성적과의 상관 관계도 살펴보았다. 맞춤법의 인지 실태는 실생활에 자주 쓰는 단어나, 규정에 의해 강조하는 단어, 발음과 일치하는 단어들에서는 높은 인지도를 보이는 반면, 실생활에 자주 쓰이지 않는 단어나 발음과 표기의 차이가 나타나는 것 등은 낮은 인지도를 보였다. 또 소리대로 표기해야 함에도 불구하고 어법에 맞도록 표기하고자 하는 과문법 의식도 나타나고 있다. 집단간 비교에서는 초·중·고 간의 차이가 통계적으로 유의미하다는 결과가 나와 맞춤법 인지 능력이 학년이 올라갈수록 높아지고 있다는 것을 알 수 있었다. 같은 중학교 집단에서는 통계적으로 유의미한 차이가 나타나지 않지만, 고등학교의 경우에는 특수 목적고와 인문계, 실업계의 각 집단간에 유의미한 차이를 보이는 결과가 나왔다. 특히 특수 목적고와 실업계 간, 인문계와 실업계 간의 차이가 유의미하다. 맞춤법과 국어 성적과의 상관 관계는 중학생의 경우와 실업계 중 다 집단(K농업 고등학교)의 경우에는 높게 나타났으나, 다른 집단의 상관 관계는 낮거나 거의 없는 것으로 나타났다. 즉 맞춤법 지식이 형성되는 수준과 맞춤법 인지 정도가 낮은 집단에서는 맞춤법의 인지가 다른 영역의 국어 성적에 영향을 미치나, 일정한 수준에 도달하게 되면 맞춤법의 인지가 다른 영역의 국어 성적에 영향을 미치는 정도가 낮은 것으로 드러났다. 오류 분석의 경우 학생들이 쓴 작문을 가지고 오류를 추출하여 '소리에 관한 것', '형태에 관한 것', '그 밖의 것'으로 분류하였다. 그 중 소리에 관한 오류가 가장 많았으며, 형태에 관한 것, 그 밖의 것 순이다. 특히 구어(口語)의 영향이나 컴퓨터 통신 언어의 영향으로 'ㅗ/ㅜ'의 혼란과 음운의 탈락 예사소리·된소리·거센소리의 혼란이 심하게 나타났으며, 원형을 지켜야 하는 경우에도 소리대로 쓰는 경우가 많이 나타났다. 이러한 현상은 맞춤법은 꼭 지켜야 하는 사회적 약속이라는 인식이 부족한 데에서 나온 것으로, 맞춤법에 대한 인식의 전환과 지금까지의 어법 위주의 맞춤법 교육이 '소리대로' 쪽에도 비중을 두어야 함을 시사하고 있다. 맞춤법의 지도는 학생들의 언어 발달 단계를 고려하여 '소리대로'에서 '어법에 맞도록' 쪽으로 진행되어야 하며 특히 '소리대로'에 대한 지도가 '어법에 맞도록'에 대한 지도와 병행되어야 한다. 지도 방안으로는 '소리대로'에 초점을 둔 표준 발음에 대한 정확한 인지와 실제 발음해 보기, 낱말 카드를 활용하여 소리와 발음의 관계 알기, 사전에서 표기 형태와 발음 알아보기, 유인물을 활용하는 방법 등이 있고, '어법에 맞도록'에 초점을 맞춘 원형 알기, 음운 규칙 이해하고 단어들에 적용해 보기, 받아쓰기, 단문을 이용한 맞춤법 익히기, 교체를 통한 맞춤법 익히기, 퍼즐 게임을 통한 맞춤법 익히기 등 여러 유형을 이용한 방안을 모색해 보았다. 맞춤법은 원활한 의사 소통을 위하여 기본적으로 인지하고 있어야 할 국어의 규범이므로 학생들의 언어 발달 단계에 맞춘 여러 가지 방법으로 지속적인 지도가 수행되어야 할 것이다.
Korean orthography is a linguistic rule which is arranged by social members for the purpose of efficient communications. So it is made to write with a regular form. Even though Korean orthography has various information about Hangul, while we have neglected the education of the spelling rule in actu...
Korean orthography is a linguistic rule which is arranged by social members for the purpose of efficient communications. So it is made to write with a regular form. Even though Korean orthography has various information about Hangul, while we have neglected the education of the spelling rule in actual educational spots. Therefore I studied the recognition and misused errors of Korean orthography, and its teaching methods. First of all, this study investigates learners' recognition about Hangul spelling and error actual conditions on learners' writings used of the rule of Hangul spelling, as it were Korean orthography. So the ultimate purpose of these researches is to find out the direction for the desirable teaching of Korean orthography. For the investigation of recognizing degree, I surveyed a few elementary school students, middle school students and high school students in Kwangju. The questions of survey quoted from 'a draft for unified Korean spelling system' were as follows: the questions about sound were 12; the questions about forms were 19; the questions about the others were 9. These surveyed materials were taken statistically with SAS(Statistical Analysis System) program, especially ANOVA(Analysis of Variance) table was used among the more than two groups, whereas T-test was used between the two groups. Additionally we researched the relationship between the recognition on orthographic system and learners' Korean subjects records. As a result of SAS program, the recognizing degree about Korean orthography is to show that students could recognize regular words, important words, matched words with pronunciation very easily. Also because they had an over-grammatical consciousness, they wrote wrong even syllables which must be written like sound according to the emphasis of grammar. In the comparing with groups, the recognizing degree grew up more and more from the lower school students to the upper school students. Meaningful differences among the school students for special objectives, non-industrial school students and industrial school students in high school were shown to us. In the relationship between the recognition on orthographic system and learners' Korean subjects records, a middle school students and 'K agricultural school' marked high relationships. It means the recognizing period of orthographic level and the low recognition group like a middle school influenced on the other areas of Korean subjects by the time before the recognition on the spelling rule was determined. Error analysis was done by classifying sound errors, form errors and the others in learners' writings. Particularly, spoken language and communication language used by computer effected on the confusion of [o] and [u], the obscure use of a common sound, a fortis and an aspirate, also a phoneme deletion. And even words which is keep the basic form often were written like a phonemic sound. Finally, It is important that the teaching on Hangul spelling system must run parallel to the sound education and the grammar education. These orthographic teaching methods are such like a standard pronunciation and meaning education with word card, a reference to a dictionary and other materials, a word dictation, a filling the word game or a puzzle etc.
Korean orthography is a linguistic rule which is arranged by social members for the purpose of efficient communications. So it is made to write with a regular form. Even though Korean orthography has various information about Hangul, while we have neglected the education of the spelling rule in actual educational spots. Therefore I studied the recognition and misused errors of Korean orthography, and its teaching methods. First of all, this study investigates learners' recognition about Hangul spelling and error actual conditions on learners' writings used of the rule of Hangul spelling, as it were Korean orthography. So the ultimate purpose of these researches is to find out the direction for the desirable teaching of Korean orthography. For the investigation of recognizing degree, I surveyed a few elementary school students, middle school students and high school students in Kwangju. The questions of survey quoted from 'a draft for unified Korean spelling system' were as follows: the questions about sound were 12; the questions about forms were 19; the questions about the others were 9. These surveyed materials were taken statistically with SAS(Statistical Analysis System) program, especially ANOVA(Analysis of Variance) table was used among the more than two groups, whereas T-test was used between the two groups. Additionally we researched the relationship between the recognition on orthographic system and learners' Korean subjects records. As a result of SAS program, the recognizing degree about Korean orthography is to show that students could recognize regular words, important words, matched words with pronunciation very easily. Also because they had an over-grammatical consciousness, they wrote wrong even syllables which must be written like sound according to the emphasis of grammar. In the comparing with groups, the recognizing degree grew up more and more from the lower school students to the upper school students. Meaningful differences among the school students for special objectives, non-industrial school students and industrial school students in high school were shown to us. In the relationship between the recognition on orthographic system and learners' Korean subjects records, a middle school students and 'K agricultural school' marked high relationships. It means the recognizing period of orthographic level and the low recognition group like a middle school influenced on the other areas of Korean subjects by the time before the recognition on the spelling rule was determined. Error analysis was done by classifying sound errors, form errors and the others in learners' writings. Particularly, spoken language and communication language used by computer effected on the confusion of [o] and [u], the obscure use of a common sound, a fortis and an aspirate, also a phoneme deletion. And even words which is keep the basic form often were written like a phonemic sound. Finally, It is important that the teaching on Hangul spelling system must run parallel to the sound education and the grammar education. These orthographic teaching methods are such like a standard pronunciation and meaning education with word card, a reference to a dictionary and other materials, a word dictation, a filling the word game or a puzzle etc.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.