증기 압축식 냉동시스템에서 모세관 길이 변화량과 충전 냉매 변화량이 에어컨 냉방 능력에 미치는 영향과 이에 따른 사이클 특성을 성능 실험과 시뮬레이션을 통해 비교 분석하였다. 실험에 사용한 에어컨은 분리형과 창문형을 사용하였으며, 정격냉방 실험조건(ISO)에서 이루어졌다. ...
증기 압축식 냉동시스템에서 모세관 길이 변화량과 충전 냉매 변화량이 에어컨 냉방 능력에 미치는 영향과 이에 따른 사이클 특성을 성능 실험과 시뮬레이션을 통해 비교 분석하였다. 실험에 사용한 에어컨은 분리형과 창문형을 사용하였으며, 정격냉방 실험조건(ISO)에서 이루어졌다. 증발기, 압축기, 응축기는 동일하게 사용하고, 모세관 길이만 변경하여 실험을 실시한 결과 모세관 길이가 길어질수록, 모세관 끝단에서의 유량, 압축기 입구에서의 압력, 응축기 출구에서의 공기 토출 온도는 감소 하였다. 하지만 과냉도, 과열도, 압축기 출구 온도, 증발기 출구에서의 공기 토출 온도는 증가 하였다. 에어컨 냉방 능력과 에너지 효율은 모세관 길이가 길어질수록 증가 하였지만 최적치에 도달한 이후로는 오히려 감소 하였다. 동일 냉동 시스템에서 R-22 충전 냉매량이 증가할수록 압축기를 통과하는 유량의 증가로 소비 전력과, 고압/저압 포화 온도 그리고 모세관 입구에서의 과냉도는 증가 하였지만 증발기 출구에서의 과열도, 증발기와 응축기에서의 토출 공기 온도는 감소하였다. 충전 냉매량이 증가할수록 에어컨 냉방능력과 에너지 효율은 증가 하였지만 최적치를 벗어나면 오히려 감소하는 경향이 있었다. 질소 가스(GAS)를 이용하여 모세관 길이와 내경 변화에 따른 압력강하 측정을 ASHRAE 실험 방법에 준하여 실시하였다. 모세관 내경이 작아질수록, 모세관 길이가 길어질수록 유동저항과 마찰손실을 많이 받게 되므로 모세관 출구에서의 압력강하는 많이 발생하였다.
증기 압축식 냉동시스템에서 모세관 길이 변화량과 충전 냉매 변화량이 에어컨 냉방 능력에 미치는 영향과 이에 따른 사이클 특성을 성능 실험과 시뮬레이션을 통해 비교 분석하였다. 실험에 사용한 에어컨은 분리형과 창문형을 사용하였으며, 정격냉방 실험조건(ISO)에서 이루어졌다. 증발기, 압축기, 응축기는 동일하게 사용하고, 모세관 길이만 변경하여 실험을 실시한 결과 모세관 길이가 길어질수록, 모세관 끝단에서의 유량, 압축기 입구에서의 압력, 응축기 출구에서의 공기 토출 온도는 감소 하였다. 하지만 과냉도, 과열도, 압축기 출구 온도, 증발기 출구에서의 공기 토출 온도는 증가 하였다. 에어컨 냉방 능력과 에너지 효율은 모세관 길이가 길어질수록 증가 하였지만 최적치에 도달한 이후로는 오히려 감소 하였다. 동일 냉동 시스템에서 R-22 충전 냉매량이 증가할수록 압축기를 통과하는 유량의 증가로 소비 전력과, 고압/저압 포화 온도 그리고 모세관 입구에서의 과냉도는 증가 하였지만 증발기 출구에서의 과열도, 증발기와 응축기에서의 토출 공기 온도는 감소하였다. 충전 냉매량이 증가할수록 에어컨 냉방능력과 에너지 효율은 증가 하였지만 최적치를 벗어나면 오히려 감소하는 경향이 있었다. 질소 가스(GAS)를 이용하여 모세관 길이와 내경 변화에 따른 압력강하 측정을 ASHRAE 실험 방법에 준하여 실시하였다. 모세관 내경이 작아질수록, 모세관 길이가 길어질수록 유동저항과 마찰손실을 많이 받게 되므로 모세관 출구에서의 압력강하는 많이 발생하였다.
The changing quantity of a capillary tube length and a charging refrigerent in vapor-compression refrigeration system influenced in A/C cooling capacity, and compared ahd analyzed these cycle property through capacity and simulation test. The A/C which was used in the test was SRAC and WRAC. The tes...
The changing quantity of a capillary tube length and a charging refrigerent in vapor-compression refrigeration system influenced in A/C cooling capacity, and compared ahd analyzed these cycle property through capacity and simulation test. The A/C which was used in the test was SRAC and WRAC. The test was accomplished in the condition of air conditioning unit. A evaporator, compressor and condenser were in the same condition. After experimenting with the capillary tube length changed, the longer a capillary tube length is, the less mass-flow in a capillary tube is, the less air-discharging temperature in an outlet of a condenser is. But the subcool, superheat, the oulet temperature of a compressor and air-disc harging temperature in an entrance of the evaporatin was incresed. A/C cooling capacity and EER was increased instead as a capillary tube length is longer, but decreased after reaching the optimum condition as R-22 charging refrigerant volume in the same refrigeration system was increased. A power input, high and low power saturated temperature and subcool in an entrance of a capillary tube was increased because of mass-flow increase passing through a compressor, but a superheat in an outlet of evaporator and a discharging temperature in an evaporator and condenser was decreased. As a charging refrigerant was increased, an A/C cooling capacity and EER was increased, but was an tendency of decreasing instead after excessing the optimum condition. A capillary tube length using nitrogen and pressure depression test as charging a capillary tube diameter was experimented like ASHRAE test method. The less a capillary tube diameter is, the more a capillary tube length is, a pressure drop is increased in a capillary tube outlet due to flow resistance and friction loss.
The changing quantity of a capillary tube length and a charging refrigerent in vapor-compression refrigeration system influenced in A/C cooling capacity, and compared ahd analyzed these cycle property through capacity and simulation test. The A/C which was used in the test was SRAC and WRAC. The test was accomplished in the condition of air conditioning unit. A evaporator, compressor and condenser were in the same condition. After experimenting with the capillary tube length changed, the longer a capillary tube length is, the less mass-flow in a capillary tube is, the less air-discharging temperature in an outlet of a condenser is. But the subcool, superheat, the oulet temperature of a compressor and air-disc harging temperature in an entrance of the evaporatin was incresed. A/C cooling capacity and EER was increased instead as a capillary tube length is longer, but decreased after reaching the optimum condition as R-22 charging refrigerant volume in the same refrigeration system was increased. A power input, high and low power saturated temperature and subcool in an entrance of a capillary tube was increased because of mass-flow increase passing through a compressor, but a superheat in an outlet of evaporator and a discharging temperature in an evaporator and condenser was decreased. As a charging refrigerant was increased, an A/C cooling capacity and EER was increased, but was an tendency of decreasing instead after excessing the optimum condition. A capillary tube length using nitrogen and pressure depression test as charging a capillary tube diameter was experimented like ASHRAE test method. The less a capillary tube diameter is, the more a capillary tube length is, a pressure drop is increased in a capillary tube outlet due to flow resistance and friction loss.
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