20세기 이후 기독교에 대한 여러 종류의 도전에 대하여 기독교를 효과적으로 변증한 신학자 중에서 우리는 '틸리히'를 꼽을 수 있을 것이다. 틸리히는 철학, 신학, 예술, 신화와 상징, 종교학에 정통하였으며, 그래서 그는 소위 경계선상에서 그의 신학을 전개하였다. 그는 제1차 세계 대전에의 참전 후 인간 실존의 문제에 관심을 가지게 되었으며 실존을 분석하고 인간 실존의 소외를 발견한다.
본질인 하나님으로부터의 소외는 곧 극복해야만 하는 '부정성'이라고 그는 말한다. 소외 극복을 위해서 인류 역사상 종교, 금욕 등의 다양한 시도들이 ...
20세기 이후 기독교에 대한 여러 종류의 도전에 대하여 기독교를 효과적으로 변증한 신학자 중에서 우리는 '틸리히'를 꼽을 수 있을 것이다. 틸리히는 철학, 신학, 예술, 신화와 상징, 종교학에 정통하였으며, 그래서 그는 소위 경계선상에서 그의 신학을 전개하였다. 그는 제1차 세계 대전에의 참전 후 인간 실존의 문제에 관심을 가지게 되었으며 실존을 분석하고 인간 실존의 소외를 발견한다.
본질인 하나님으로부터의 소외는 곧 극복해야만 하는 '부정성'이라고 그는 말한다. 소외 극복을 위해서 인류 역사상 종교, 금욕 등의 다양한 시도들이 있었다.
그러나 인간적 자기구원의 방법은 소외된 인간 실존으로부터 연역된 것이므로 필연적으로 실패한다. 그러므로 소외의 상황을 극복하기 위해서는 '새로운 존재'를 요청하게 된다. 그리스도로서의 예수는 자신을 실존적 소외의 가운데에서, 완전히 인간과 같은 조건 속에서 유한한 자유를 가지고, 거기서 오는 유혹으로부터 벗어남으로써 하나님과의 영원한 일체성으로 들어간다. 그리스도로서의 예수에 있어 실존에 대한 그의 복종은 '십자가의 상징'에, 실존에 대한 승리는 '그리스도 부활의 상징'에 표현된다. '새로운 존재'로서 실존의 소외를 극복한 그리스도로서의 예수에 대해 인간은 그의 '새로운 존재'에 참여함으로써 실존의 소외 상태를 벗어날 수 있게 된다. 그리스도로서의 예수가 주는 구원은 새 존재에 참여로서의 구원(중생), 새 존재를 받아들임으로서의 구원(칭의), 새 존재에 의한 변화로서의 구원(성화)으로 나눌 수 있다. 틸리히의 기독론은 그의 '인간 실존'의 분석에서 나오는데, 즉 인간 실존은 '소외'의 상태이고 본질과 실존의 재결합이 구원이라는 것이다. 그런데, 그의 인간 실존의 분석이 너무나 개인적인 문제로 치우친다는 비판도 제기된다. 제3세계 신학, 특히 라틴 신학에서는 가난의 문제, 정치적, 경제적 억압의 문제(사회적 구원)를 주요 신학 대상으로 삼는다.
20세기 이후 기독교에 대한 여러 종류의 도전에 대하여 기독교를 효과적으로 변증한 신학자 중에서 우리는 '틸리히'를 꼽을 수 있을 것이다. 틸리히는 철학, 신학, 예술, 신화와 상징, 종교학에 정통하였으며, 그래서 그는 소위 경계선상에서 그의 신학을 전개하였다. 그는 제1차 세계 대전에의 참전 후 인간 실존의 문제에 관심을 가지게 되었으며 실존을 분석하고 인간 실존의 소외를 발견한다.
본질인 하나님으로부터의 소외는 곧 극복해야만 하는 '부정성'이라고 그는 말한다. 소외 극복을 위해서 인류 역사상 종교, 금욕 등의 다양한 시도들이 있었다.
그러나 인간적 자기구원의 방법은 소외된 인간 실존으로부터 연역된 것이므로 필연적으로 실패한다. 그러므로 소외의 상황을 극복하기 위해서는 '새로운 존재'를 요청하게 된다. 그리스도로서의 예수는 자신을 실존적 소외의 가운데에서, 완전히 인간과 같은 조건 속에서 유한한 자유를 가지고, 거기서 오는 유혹으로부터 벗어남으로써 하나님과의 영원한 일체성으로 들어간다. 그리스도로서의 예수에 있어 실존에 대한 그의 복종은 '십자가의 상징'에, 실존에 대한 승리는 '그리스도 부활의 상징'에 표현된다. '새로운 존재'로서 실존의 소외를 극복한 그리스도로서의 예수에 대해 인간은 그의 '새로운 존재'에 참여함으로써 실존의 소외 상태를 벗어날 수 있게 된다. 그리스도로서의 예수가 주는 구원은 새 존재에 참여로서의 구원(중생), 새 존재를 받아들임으로서의 구원(칭의), 새 존재에 의한 변화로서의 구원(성화)으로 나눌 수 있다. 틸리히의 기독론은 그의 '인간 실존'의 분석에서 나오는데, 즉 인간 실존은 '소외'의 상태이고 본질과 실존의 재결합이 구원이라는 것이다. 그런데, 그의 인간 실존의 분석이 너무나 개인적인 문제로 치우친다는 비판도 제기된다. 제3세계 신학, 특히 라틴 신학에서는 가난의 문제, 정치적, 경제적 억압의 문제(사회적 구원)를 주요 신학 대상으로 삼는다.
Paul Tillich is one of the most important Christian apologists against various Christological challenges in the twentieth century. Being familiar with various disciplines including philosophy, theology, art theory, myth and symbol, psychology, religious studies, etc., he develops his theology from a...
Paul Tillich is one of the most important Christian apologists against various Christological challenges in the twentieth century. Being familiar with various disciplines including philosophy, theology, art theory, myth and symbol, psychology, religious studies, etc., he develops his theology from an interdisciplinary perspective, From his own experience in the World War I, Tillich discovers the problem of human existence as one of the major theological problems. According to him, the alienation from God as Essence is a negativity that needs to be sublated. Various attempts such as religion or asceticism have tried to overcome this phenomenon of alienation without success.
The human attempt of salvation necessarily fails since the attempt itself occurs out of the human existence that has been already alienated, To overcome the situation of alienation, therefore, we are in need of a New Being. Jesus as the Christ enters into the existential alienation, with the condition of the finite freedom that is essentially identical with ours. However, overcoming the existential alienation, he enters into the oneness with God, His obedience to existence is expressed with the symbol of cross, his victory over it with the symbol of resurrection. By participating in the New Being of Jesus Christ, human beings can overcome their own existential alienation. The salvation coming from Jesus as the Christ can be viewed as rebirth (the participation in the New Being), justification(the acceptance of the New Being), and sanctification( the development initiated by the New Being). In short, Tillichs Christology is coming from an analysis of the human existence, which has been already alienated from Essence; to reunite this Existence again with God as Essence is salvation. To a certain extent, however, his existential analysis can be viewed too individualistic for the Third World Theologies to be accepted without reservation. Especially, the Latin American Liberation theology take a critical position against Tillich from their concerns on poverty, political and economic oppression, and social salvation.
Paul Tillich is one of the most important Christian apologists against various Christological challenges in the twentieth century. Being familiar with various disciplines including philosophy, theology, art theory, myth and symbol, psychology, religious studies, etc., he develops his theology from an interdisciplinary perspective, From his own experience in the World War I, Tillich discovers the problem of human existence as one of the major theological problems. According to him, the alienation from God as Essence is a negativity that needs to be sublated. Various attempts such as religion or asceticism have tried to overcome this phenomenon of alienation without success.
The human attempt of salvation necessarily fails since the attempt itself occurs out of the human existence that has been already alienated, To overcome the situation of alienation, therefore, we are in need of a New Being. Jesus as the Christ enters into the existential alienation, with the condition of the finite freedom that is essentially identical with ours. However, overcoming the existential alienation, he enters into the oneness with God, His obedience to existence is expressed with the symbol of cross, his victory over it with the symbol of resurrection. By participating in the New Being of Jesus Christ, human beings can overcome their own existential alienation. The salvation coming from Jesus as the Christ can be viewed as rebirth (the participation in the New Being), justification(the acceptance of the New Being), and sanctification( the development initiated by the New Being). In short, Tillichs Christology is coming from an analysis of the human existence, which has been already alienated from Essence; to reunite this Existence again with God as Essence is salvation. To a certain extent, however, his existential analysis can be viewed too individualistic for the Third World Theologies to be accepted without reservation. Especially, the Latin American Liberation theology take a critical position against Tillich from their concerns on poverty, political and economic oppression, and social salvation.
주제어
#본질
#실존
#소외
#기독론
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.