국어 어휘상의 특징 중 하나는 색채어가 많이 발달했다는 것이다. 국어 색채어는 단순히 대상의 색상을 표시하는데 그치지 않고, 비유적 표현, 상태의 변화, 정서 표현 등에 널리 쓰인다. 그러므로 학습자들의 표현력과 어휘력에 큰 영향을 미칠 수 있다. 본 연구에서는 먼저 국어의 기본 색채어를 백, 흑, 청, 황, 적 5색으로 정하고 그 근거를 밝혔으며, 색채가 전통 문화 속에 어떤 의미로 존재하는가를 살펴보았다. 또, 색채어를 용법별로 분류하여 색채어가 언어 생활에서 다양하게 쓰임을 밝혔다. Ⅲ장에서는 읽기 교과서에 나타난 색채어를 색 계열별, 수식 대상별, 학년별, 용법별, 문종법 그리고 형태론적으로 분석하여 교과서 편제상의 특징과 문제점을 분석해 보았다. 그 결과 교과서에는 색채어에 대한 분포가 학년, 학기별로 고르게 분포되어 있지 않으며, 색채어 난이도 또한 고려되어 있지 않음이 밝혀졌다. 문종별 분석에서는 색채어의 특성상 문학 작품에 가장 많이 나타나는데 이는 문학 작품에서 색채어의 역할이 크다는 것을 알 수 있다. Ⅳ장에서는 학습자들이 색채어와 수식 대상을 어떻게 인식하고 있는지를 알아보기 위하여 설문을 실시하고 그 결과를 분석하였다. 그 결과 학습자들은 파생 색채어보다 기저형을 많이 선택하였다. 기타색의 경우 대상의 색상과 유사하지 않은 색채어를 선택한 경우가 매우 많아 색채어 지도가 체계적으로 이루어지지 않았음을 알 수 있었다. Ⅴ장에서는 먼저 앞 장의 연구 결과를 토대로 색채어 지도의 내용을 찾고, 구체적인 색채어 지도 방안을 색채어의 이해 지도, 색채어 활용의 지도, 맥락 파악 지도, 문학 작품을 통한 지도로 구체화하였다. 전문적이기보다는 교사 누구도 일반적으로 실행할 수 있는 방안이므로 일선 교사들의 선택에 따라 단위 수업 시간의 일부, 어휘 지도 시간의 일부, 혹은 색채어 지도 시간을 따로 마련하여 지도할 수 있을 것이다. 또, 색채와 관련된 전통 문화에 대한 내용은 본고에서는 깊이 있게 다루지 않았으나 초등 학교에서 국어과 이외에서는 다루기 힘들므로 이 부분도 국어과에서 지도하는 것이 바람직할 것이다. 본 연구는 ...
국어 어휘상의 특징 중 하나는 색채어가 많이 발달했다는 것이다. 국어 색채어는 단순히 대상의 색상을 표시하는데 그치지 않고, 비유적 표현, 상태의 변화, 정서 표현 등에 널리 쓰인다. 그러므로 학습자들의 표현력과 어휘력에 큰 영향을 미칠 수 있다. 본 연구에서는 먼저 국어의 기본 색채어를 백, 흑, 청, 황, 적 5색으로 정하고 그 근거를 밝혔으며, 색채가 전통 문화 속에 어떤 의미로 존재하는가를 살펴보았다. 또, 색채어를 용법별로 분류하여 색채어가 언어 생활에서 다양하게 쓰임을 밝혔다. Ⅲ장에서는 읽기 교과서에 나타난 색채어를 색 계열별, 수식 대상별, 학년별, 용법별, 문종법 그리고 형태론적으로 분석하여 교과서 편제상의 특징과 문제점을 분석해 보았다. 그 결과 교과서에는 색채어에 대한 분포가 학년, 학기별로 고르게 분포되어 있지 않으며, 색채어 난이도 또한 고려되어 있지 않음이 밝혀졌다. 문종별 분석에서는 색채어의 특성상 문학 작품에 가장 많이 나타나는데 이는 문학 작품에서 색채어의 역할이 크다는 것을 알 수 있다. Ⅳ장에서는 학습자들이 색채어와 수식 대상을 어떻게 인식하고 있는지를 알아보기 위하여 설문을 실시하고 그 결과를 분석하였다. 그 결과 학습자들은 파생 색채어보다 기저형을 많이 선택하였다. 기타색의 경우 대상의 색상과 유사하지 않은 색채어를 선택한 경우가 매우 많아 색채어 지도가 체계적으로 이루어지지 않았음을 알 수 있었다. Ⅴ장에서는 먼저 앞 장의 연구 결과를 토대로 색채어 지도의 내용을 찾고, 구체적인 색채어 지도 방안을 색채어의 이해 지도, 색채어 활용의 지도, 맥락 파악 지도, 문학 작품을 통한 지도로 구체화하였다. 전문적이기보다는 교사 누구도 일반적으로 실행할 수 있는 방안이므로 일선 교사들의 선택에 따라 단위 수업 시간의 일부, 어휘 지도 시간의 일부, 혹은 색채어 지도 시간을 따로 마련하여 지도할 수 있을 것이다. 또, 색채와 관련된 전통 문화에 대한 내용은 본고에서는 깊이 있게 다루지 않았으나 초등 학교에서 국어과 이외에서는 다루기 힘들므로 이 부분도 국어과에서 지도하는 것이 바람직할 것이다. 본 연구는 교과서 분석을 통한 색채어 지도 자료의 성격이 있고, 색채어 지도에 관한 선행 연구가 부족한 상황에서 색채어 지도 방법을 구체화했다는 데 의의가 있으나, 각각의 방법에 대한 검증이 이루어지지 못한 점이 있으므로 이에 대한 보완이 이루어져야겠다.
국어 어휘상의 특징 중 하나는 색채어가 많이 발달했다는 것이다. 국어 색채어는 단순히 대상의 색상을 표시하는데 그치지 않고, 비유적 표현, 상태의 변화, 정서 표현 등에 널리 쓰인다. 그러므로 학습자들의 표현력과 어휘력에 큰 영향을 미칠 수 있다. 본 연구에서는 먼저 국어의 기본 색채어를 백, 흑, 청, 황, 적 5색으로 정하고 그 근거를 밝혔으며, 색채가 전통 문화 속에 어떤 의미로 존재하는가를 살펴보았다. 또, 색채어를 용법별로 분류하여 색채어가 언어 생활에서 다양하게 쓰임을 밝혔다. Ⅲ장에서는 읽기 교과서에 나타난 색채어를 색 계열별, 수식 대상별, 학년별, 용법별, 문종법 그리고 형태론적으로 분석하여 교과서 편제상의 특징과 문제점을 분석해 보았다. 그 결과 교과서에는 색채어에 대한 분포가 학년, 학기별로 고르게 분포되어 있지 않으며, 색채어 난이도 또한 고려되어 있지 않음이 밝혀졌다. 문종별 분석에서는 색채어의 특성상 문학 작품에 가장 많이 나타나는데 이는 문학 작품에서 색채어의 역할이 크다는 것을 알 수 있다. Ⅳ장에서는 학습자들이 색채어와 수식 대상을 어떻게 인식하고 있는지를 알아보기 위하여 설문을 실시하고 그 결과를 분석하였다. 그 결과 학습자들은 파생 색채어보다 기저형을 많이 선택하였다. 기타색의 경우 대상의 색상과 유사하지 않은 색채어를 선택한 경우가 매우 많아 색채어 지도가 체계적으로 이루어지지 않았음을 알 수 있었다. Ⅴ장에서는 먼저 앞 장의 연구 결과를 토대로 색채어 지도의 내용을 찾고, 구체적인 색채어 지도 방안을 색채어의 이해 지도, 색채어 활용의 지도, 맥락 파악 지도, 문학 작품을 통한 지도로 구체화하였다. 전문적이기보다는 교사 누구도 일반적으로 실행할 수 있는 방안이므로 일선 교사들의 선택에 따라 단위 수업 시간의 일부, 어휘 지도 시간의 일부, 혹은 색채어 지도 시간을 따로 마련하여 지도할 수 있을 것이다. 또, 색채와 관련된 전통 문화에 대한 내용은 본고에서는 깊이 있게 다루지 않았으나 초등 학교에서 국어과 이외에서는 다루기 힘들므로 이 부분도 국어과에서 지도하는 것이 바람직할 것이다. 본 연구는 교과서 분석을 통한 색채어 지도 자료의 성격이 있고, 색채어 지도에 관한 선행 연구가 부족한 상황에서 색채어 지도 방법을 구체화했다는 데 의의가 있으나, 각각의 방법에 대한 검증이 이루어지지 못한 점이 있으므로 이에 대한 보완이 이루어져야겠다.
One of the characteristics concerning Korean vocabulary is that the color terms have been developed a lot. Korean color terms are widely used for the expression using metaphor. changes of situation and emotional expression, as well as simple representation of any object's color. Therefore, it might ...
One of the characteristics concerning Korean vocabulary is that the color terms have been developed a lot. Korean color terms are widely used for the expression using metaphor. changes of situation and emotional expression, as well as simple representation of any object's color. Therefore, it might have much effect on the abilities of expression and vocabulary of the students. In this study, 5 colors such as white. black, blue, red and yellow are set as the basic Korean color terms, and then the reason is examined. The meaning of color in the traditional culture is investigated too. The Color terms classified by usage suggests that they are used variously in the linguistic life. In chapter Ⅲ, the color terms used in 'reading' textbook are analyzed by the order of color, object to modify. school grade, usage, kind of literature and morphology, in order to grasp the characteristics and problems concerning the textbook. It was found out that the distribution of color terms was not even related with school grades and semesters, and the degree of difficulties of color terms was not considered either. As for the analysis related with the sort of literature, color terms are found most frequently in the literary works. Therefore it shows the importance of color terms in that field. In chapter Ⅳ, questionnaires were carried out and the results were analyzed, in order to know the way the learners recognize color terms and the object to modify. It was found out that more learners used the basic color terms than the secondary color terms. In case of other colors, the color terms which are different from the color of the object were used much more it suggested that the teaching of color terms had not been taught systematically. In chapter Ⅴ, on the basis of the studies of previous chapters, content of color terms to teach was investigated, and a definite teaching method was devised, through the teaching about comprehension of color terms, utility of color terms, grasping context and using literary works. Though it might be superficial in studies. teachers can find the teaching times to teach the color terms using the part of unit, part of vocabulary time or separated time. The traditional culture related to color is not treated deeply in this study but it is desirable for Korean language teachers to treat it in elementary school. This study suggests the teaching of color terms through the textbook analysis. It is meaningful in that a device of teaching color terms is embodied. when there is not sufficient preceding studies. However, each method has not been proved yet, supplements should be needed hereafter.
One of the characteristics concerning Korean vocabulary is that the color terms have been developed a lot. Korean color terms are widely used for the expression using metaphor. changes of situation and emotional expression, as well as simple representation of any object's color. Therefore, it might have much effect on the abilities of expression and vocabulary of the students. In this study, 5 colors such as white. black, blue, red and yellow are set as the basic Korean color terms, and then the reason is examined. The meaning of color in the traditional culture is investigated too. The Color terms classified by usage suggests that they are used variously in the linguistic life. In chapter Ⅲ, the color terms used in 'reading' textbook are analyzed by the order of color, object to modify. school grade, usage, kind of literature and morphology, in order to grasp the characteristics and problems concerning the textbook. It was found out that the distribution of color terms was not even related with school grades and semesters, and the degree of difficulties of color terms was not considered either. As for the analysis related with the sort of literature, color terms are found most frequently in the literary works. Therefore it shows the importance of color terms in that field. In chapter Ⅳ, questionnaires were carried out and the results were analyzed, in order to know the way the learners recognize color terms and the object to modify. It was found out that more learners used the basic color terms than the secondary color terms. In case of other colors, the color terms which are different from the color of the object were used much more it suggested that the teaching of color terms had not been taught systematically. In chapter Ⅴ, on the basis of the studies of previous chapters, content of color terms to teach was investigated, and a definite teaching method was devised, through the teaching about comprehension of color terms, utility of color terms, grasping context and using literary works. Though it might be superficial in studies. teachers can find the teaching times to teach the color terms using the part of unit, part of vocabulary time or separated time. The traditional culture related to color is not treated deeply in this study but it is desirable for Korean language teachers to treat it in elementary school. This study suggests the teaching of color terms through the textbook analysis. It is meaningful in that a device of teaching color terms is embodied. when there is not sufficient preceding studies. However, each method has not been proved yet, supplements should be needed hereafter.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.