지식산업을 기반으로 한 신경제의 등장으로 지식경영은 기업운영 전반에 필수적인 요소로 자리잡아가고 있다. 많은 기업과 학교, 정부기관에서 앞다투어 지식경영을 도입하고 있으며 각종 논문과 관련저서가 쏟아져 나오고 있다. 오늘날 이처럼 지식경영이 각광받을 수 있는 배경에 지식의 생산과 공유를 촉진시킬 수 있는 정보통신기술의 눈부신 발달이 있었다는 것은 누구도 부인키 어려운 사실이며 다양한 방법으로 구축되는 지식관리시스템은 지식경영의 핵심요소 가운데 하나가 되었다.
그러나 지식경영을 위한 ...
지식산업을 기반으로 한 신경제의 등장으로 지식경영은 기업운영 전반에 필수적인 요소로 자리잡아가고 있다. 많은 기업과 학교, 정부기관에서 앞다투어 지식경영을 도입하고 있으며 각종 논문과 관련저서가 쏟아져 나오고 있다. 오늘날 이처럼 지식경영이 각광받을 수 있는 배경에 지식의 생산과 공유를 촉진시킬 수 있는 정보통신기술의 눈부신 발달이 있었다는 것은 누구도 부인키 어려운 사실이며 다양한 방법으로 구축되는 지식관리시스템은 지식경영의 핵심요소 가운데 하나가 되었다.
그러나 지식경영을 위한 정보시스템은 그 중요성에 비해 구체적인 구축방법이나 가시적인 성과, 설득력 있는 사례가 아직 부족하고, 대부분의 기업에서 조직의 특성에 대한 고려 없이 시스템을 구축하는 실정이다. 정부투자기관이나 공기업도 정부의 시책에 따라 경쟁적으로 지식경영 추진을 선언하며 시스템 구축을 시도하고 있으나, 기업의 특성을 충분히 반영하지 못해 본래의 목적을 달성하지 못하는 경우가 많다.
이에 본 연구는 지식경영을 경영학적 시각이 아닌 정보시스템의 관점에서 접근하여 다양한 방법으로 추진되고 있는 지식경영시스템 구축에 있어 공기업 지사단위에는 어떠한 방안이 바람직한가 제시하고자 하였다. 이를 위해 우선 지식경영시스템을 구축하여 운영중인 기업의 사례를 조사하였다. 그 결과 일반적인 시스템은 공기업 지사단위에 적합하지 않음을 알 수 있었고, 그 원인은 크게 업무부하 가중으로 인한 거부감, 본사중심으로 개발된 시스템, 지식경영에 대한 홍보 및 교육의 부족 등인 것으로 나타났다.
결국 바람직한 공기업 지사단위 지식경영시스템은 별도의 업무량 증가없이 자연스럽게 업무관련 지식을 축적하고, 사용자가 원하는 자료를 웹을 통해 쉽게 얻도록 하는 지식경영 포탈(Knowledge Management Portal)이라는 결론을 얻을 수 있었으며 그 구체적 기능은 다음과 같다.
(1) 사용자의 취향과 기능을 고려한 2가지 이상의 초기화면
(2) 지식의 등록 및 조회기능, 실적관리를 위한 마일리지 기능
(3) 업무관련 절차서, 매뉴얼 관리
(4) OYKC (1 Year Knowledge Cumulation)
(5) 전문가 관리 및 통보기능이 있는 Q&A
(6) 검색엔진
(7) 다양한 접근경로 제공을 위한 정보지도(Information Map)
(8) 일관성 있는 통계관리
(9) 부서별/개인별 지식홈페이지
이러한 기능을 중심으로 시스템을 구축할 경우 개발 및 운영비용이 충분치 않은 중소기업이나 지사단위 사업장이라도 NT서버 및 SQL DBMS만으로 지식경영시스템을 구축할 수 있다.
이러한 구축방안이 모든 공기업 지사단위 사업장에 꼭 맞는다고 할 수는 없겠으나, 고가의 H/W와 S/W를 사용한 솔루션이 아니라도 지식경영시스템의 구축이 얼마든지 가능하다는 것은 분명한 사실이며 또한 소규모 기업에서 시스템을 구축하려고 할 경우 좋은 참고자료가 될 수 있을 것이다.
지식산업을 기반으로 한 신경제의 등장으로 지식경영은 기업운영 전반에 필수적인 요소로 자리잡아가고 있다. 많은 기업과 학교, 정부기관에서 앞다투어 지식경영을 도입하고 있으며 각종 논문과 관련저서가 쏟아져 나오고 있다. 오늘날 이처럼 지식경영이 각광받을 수 있는 배경에 지식의 생산과 공유를 촉진시킬 수 있는 정보통신기술의 눈부신 발달이 있었다는 것은 누구도 부인키 어려운 사실이며 다양한 방법으로 구축되는 지식관리시스템은 지식경영의 핵심요소 가운데 하나가 되었다.
그러나 지식경영을 위한 정보시스템은 그 중요성에 비해 구체적인 구축방법이나 가시적인 성과, 설득력 있는 사례가 아직 부족하고, 대부분의 기업에서 조직의 특성에 대한 고려 없이 시스템을 구축하는 실정이다. 정부투자기관이나 공기업도 정부의 시책에 따라 경쟁적으로 지식경영 추진을 선언하며 시스템 구축을 시도하고 있으나, 기업의 특성을 충분히 반영하지 못해 본래의 목적을 달성하지 못하는 경우가 많다.
이에 본 연구는 지식경영을 경영학적 시각이 아닌 정보시스템의 관점에서 접근하여 다양한 방법으로 추진되고 있는 지식경영시스템 구축에 있어 공기업 지사단위에는 어떠한 방안이 바람직한가 제시하고자 하였다. 이를 위해 우선 지식경영시스템을 구축하여 운영중인 기업의 사례를 조사하였다. 그 결과 일반적인 시스템은 공기업 지사단위에 적합하지 않음을 알 수 있었고, 그 원인은 크게 업무부하 가중으로 인한 거부감, 본사중심으로 개발된 시스템, 지식경영에 대한 홍보 및 교육의 부족 등인 것으로 나타났다.
결국 바람직한 공기업 지사단위 지식경영시스템은 별도의 업무량 증가없이 자연스럽게 업무관련 지식을 축적하고, 사용자가 원하는 자료를 웹을 통해 쉽게 얻도록 하는 지식경영 포탈(Knowledge Management Portal)이라는 결론을 얻을 수 있었으며 그 구체적 기능은 다음과 같다.
(1) 사용자의 취향과 기능을 고려한 2가지 이상의 초기화면
(2) 지식의 등록 및 조회기능, 실적관리를 위한 마일리지 기능
(3) 업무관련 절차서, 매뉴얼 관리
(4) OYKC (1 Year Knowledge Cumulation)
(5) 전문가 관리 및 통보기능이 있는 Q&A
(6) 검색엔진
(7) 다양한 접근경로 제공을 위한 정보지도(Information Map)
(8) 일관성 있는 통계관리
(9) 부서별/개인별 지식홈페이지
이러한 기능을 중심으로 시스템을 구축할 경우 개발 및 운영비용이 충분치 않은 중소기업이나 지사단위 사업장이라도 NT서버 및 SQL DBMS만으로 지식경영시스템을 구축할 수 있다.
이러한 구축방안이 모든 공기업 지사단위 사업장에 꼭 맞는다고 할 수는 없겠으나, 고가의 H/W와 S/W를 사용한 솔루션이 아니라도 지식경영시스템의 구축이 얼마든지 가능하다는 것은 분명한 사실이며 또한 소규모 기업에서 시스템을 구축하려고 할 경우 좋은 참고자료가 될 수 있을 것이다.
Knowledge management has reinforced its position as an essential element to the operation of management due to the emergence of new economy based on knowledge industry. Many companies and government organizations strive to be the first in introducing knowledge management, and various thesis and rela...
Knowledge management has reinforced its position as an essential element to the operation of management due to the emergence of new economy based on knowledge industry. Many companies and government organizations strive to be the first in introducing knowledge management, and various thesis and related books have become available in the market. No one cannot deny the fact that there has been striking development in the information and communication technology that can facilitate the production and shares of knowledge, behind the spotlight of the knowledge management. Knowledge management system constructed with various methods becomes one of core elements of knowledge management.
Compared with the importance of the information system for knowledge management, concrete methods of construction, visible result or persuasive cases are insufficient, and most companies construct the system without consideration on the features of organization. Government investment institutions and public corporation also strive to be the first in declaring the promotion of knowledge management and in constructing the system in accordance with the policy of government. Since they failed to fully reflect the features of company, most of them failed to accomplish the purpose they originally thought.
In this regard, this study aims to present which method is desirable in the branch of public corporation when constructing the knowledge management system which are promoted under various ways, by approaching from the information system, rather than the management perspective. For this, I examined the cases of companies that have constructed and operated the knowledge management system. As a result, general system was found not to be proper for the branch of public corporation, largely due to the feeling of rejection from the burden of workload, the development of system focusing on main office, and the insufficient knowledge of employee at branch on the information communication.
In conclusion, the desirable knowledge management system of branch of public corporation is a Knowledge Management Portal which enables to employee to naturally accumulate the knowledge on work without increase in the workload and to easily obtain the materials they want through web sites. Detailed functions of Knowledge Management Portal are as follows:
(1) Over 2 kinds of initial screen that considers the tastes and function of users.
(2) Registration and review function of knowledge, and mileage function for management of performance
(3) Work related procedure, manual management
(4) OYKC (1 Year Knowledge Cumulation)
(5) Q & A with the function of notification and management by specialist
(6) Search engine
(7) Information map for approach of various channel
(8) Consistent statistics management
(9) Knowledge home page per division/individual
When constructing the system focusing on these functions, even small and medium sized company or branch, without sufficient expense for operation and development, can construct knowledge management system only with NT server and SQL DBMS.
Even though it cannot be argued that this plan will be suitable for all offices of branch of public corporation, it is true fact that construction of knowledge management system is possible without expensive H/W and S/W. In addition, it can be a good reference for the small companies to construct the system.
Knowledge management has reinforced its position as an essential element to the operation of management due to the emergence of new economy based on knowledge industry. Many companies and government organizations strive to be the first in introducing knowledge management, and various thesis and related books have become available in the market. No one cannot deny the fact that there has been striking development in the information and communication technology that can facilitate the production and shares of knowledge, behind the spotlight of the knowledge management. Knowledge management system constructed with various methods becomes one of core elements of knowledge management.
Compared with the importance of the information system for knowledge management, concrete methods of construction, visible result or persuasive cases are insufficient, and most companies construct the system without consideration on the features of organization. Government investment institutions and public corporation also strive to be the first in declaring the promotion of knowledge management and in constructing the system in accordance with the policy of government. Since they failed to fully reflect the features of company, most of them failed to accomplish the purpose they originally thought.
In this regard, this study aims to present which method is desirable in the branch of public corporation when constructing the knowledge management system which are promoted under various ways, by approaching from the information system, rather than the management perspective. For this, I examined the cases of companies that have constructed and operated the knowledge management system. As a result, general system was found not to be proper for the branch of public corporation, largely due to the feeling of rejection from the burden of workload, the development of system focusing on main office, and the insufficient knowledge of employee at branch on the information communication.
In conclusion, the desirable knowledge management system of branch of public corporation is a Knowledge Management Portal which enables to employee to naturally accumulate the knowledge on work without increase in the workload and to easily obtain the materials they want through web sites. Detailed functions of Knowledge Management Portal are as follows:
(1) Over 2 kinds of initial screen that considers the tastes and function of users.
(2) Registration and review function of knowledge, and mileage function for management of performance
(3) Work related procedure, manual management
(4) OYKC (1 Year Knowledge Cumulation)
(5) Q & A with the function of notification and management by specialist
(6) Search engine
(7) Information map for approach of various channel
(8) Consistent statistics management
(9) Knowledge home page per division/individual
When constructing the system focusing on these functions, even small and medium sized company or branch, without sufficient expense for operation and development, can construct knowledge management system only with NT server and SQL DBMS.
Even though it cannot be argued that this plan will be suitable for all offices of branch of public corporation, it is true fact that construction of knowledge management system is possible without expensive H/W and S/W. In addition, it can be a good reference for the small companies to construct the system.
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