본 연구는 물과 에탄올을 섞을 때 여러 가지 상황에 따른 부피 및 온도 변화에 대한 정량적인 연구로서 부피 변화를 최대화 할 수 있는 방안과 부피 변화의 까닭을 자세히 제시하여 일선 교사들의 깊이 있는 이해를 도와서 학생들의 효율적인 학습이 되게 하고자 한다. 본 연구 결과는 다음과 같이 요약할 수 있다. 첫째, 물에 에탄올이 잘 섞이는 것으로 알고 있으나 비중 때문에 잘 섞이지 않는다. 둘째, 에탄올에 물을 넣고 교반봉으로 잘 섞어 주었을 때 부피 변화가 크며, 에탄올과 물의 섞는 비율이 50:50일 때 부피 변화가 가장 크다. 셋째, 에탄올과 물의 섞는 비율이 50:50일 때 ...
본 연구는 물과 에탄올을 섞을 때 여러 가지 상황에 따른 부피 및 온도 변화에 대한 정량적인 연구로서 부피 변화를 최대화 할 수 있는 방안과 부피 변화의 까닭을 자세히 제시하여 일선 교사들의 깊이 있는 이해를 도와서 학생들의 효율적인 학습이 되게 하고자 한다. 본 연구 결과는 다음과 같이 요약할 수 있다. 첫째, 물에 에탄올이 잘 섞이는 것으로 알고 있으나 비중 때문에 잘 섞이지 않는다. 둘째, 에탄올에 물을 넣고 교반봉으로 잘 섞어 주었을 때 부피 변화가 크며, 에탄올과 물의 섞는 비율이 50:50일 때 부피 변화가 가장 크다. 셋째, 에탄올과 물의 섞는 비율이 50:50일 때 수소결합이 활발하여 온도의 변화가 가장 크다. 넷째, 물과 에탄올을 섞을 때 부피가 줄어든 사실로부터 물 분자와 에탄올 분자의 크기를 논의할 수 없다. 따라서 관련된 내용을 지도할 때에는 물과 에탄올을 50:50의 비율로 섞도록 하고 잘 저어야 학습의 효과를 높일 수 있겠다. 그리고 부피의 변화 정도가 크지 않아 세밀한 측정력을 요구하고 있고, 부피가 줄어드는 까닭을 이들을 이루는 분자의 크기와 관련하여 추리하도록 하는 것은 6학년 수준에서는 매우 추상적인 사고를 요구하는 것이기 때문에 중학교 단계에서 다루는 것이 좋겠다.
본 연구는 물과 에탄올을 섞을 때 여러 가지 상황에 따른 부피 및 온도 변화에 대한 정량적인 연구로서 부피 변화를 최대화 할 수 있는 방안과 부피 변화의 까닭을 자세히 제시하여 일선 교사들의 깊이 있는 이해를 도와서 학생들의 효율적인 학습이 되게 하고자 한다. 본 연구 결과는 다음과 같이 요약할 수 있다. 첫째, 물에 에탄올이 잘 섞이는 것으로 알고 있으나 비중 때문에 잘 섞이지 않는다. 둘째, 에탄올에 물을 넣고 교반봉으로 잘 섞어 주었을 때 부피 변화가 크며, 에탄올과 물의 섞는 비율이 50:50일 때 부피 변화가 가장 크다. 셋째, 에탄올과 물의 섞는 비율이 50:50일 때 수소결합이 활발하여 온도의 변화가 가장 크다. 넷째, 물과 에탄올을 섞을 때 부피가 줄어든 사실로부터 물 분자와 에탄올 분자의 크기를 논의할 수 없다. 따라서 관련된 내용을 지도할 때에는 물과 에탄올을 50:50의 비율로 섞도록 하고 잘 저어야 학습의 효과를 높일 수 있겠다. 그리고 부피의 변화 정도가 크지 않아 세밀한 측정력을 요구하고 있고, 부피가 줄어드는 까닭을 이들을 이루는 분자의 크기와 관련하여 추리하도록 하는 것은 6학년 수준에서는 매우 추상적인 사고를 요구하는 것이기 때문에 중학교 단계에서 다루는 것이 좋겠다.
This paper is to study on the change of volume and temperature of the solution which mixed water with ethanol. And its main purpose is to examine closely how the volume changes, and to find the method to maximize the change of the volume. The summary for results of the study are; First. we are known...
This paper is to study on the change of volume and temperature of the solution which mixed water with ethanol. And its main purpose is to examine closely how the volume changes, and to find the method to maximize the change of the volume. The summary for results of the study are; First. we are known that water and ethanol are homogeneous mixed. But not homogeneous mixed with two materials because by specific gravity. Second, the change of volume is large at homogeneous mixed water with ethanol by stirrer, the change of volume is very large when mixed water with ethanol in the ratio of one to one. Third, the change of temperature is very large because hydrogen bond became active when mixed water with ethanol in the ratio of one to one. Forth, This is not discussion to molecule size of water and ethanol in fact that the volume is decreased at mixed water with ethanol. We conclude that the results are best when ratio of water and ethanol is one to one and the solution is well mixed. Therefore it is important to remember this fact for teaching related topic. It is a quite difficult to help sixth grade students to infer why the volume is decreasing in connection with size of a molecule. Also they are required to faculties of precise measurement because the volume change little. Hence It is better to teach this kind of contents to more high steps.
This paper is to study on the change of volume and temperature of the solution which mixed water with ethanol. And its main purpose is to examine closely how the volume changes, and to find the method to maximize the change of the volume. The summary for results of the study are; First. we are known that water and ethanol are homogeneous mixed. But not homogeneous mixed with two materials because by specific gravity. Second, the change of volume is large at homogeneous mixed water with ethanol by stirrer, the change of volume is very large when mixed water with ethanol in the ratio of one to one. Third, the change of temperature is very large because hydrogen bond became active when mixed water with ethanol in the ratio of one to one. Forth, This is not discussion to molecule size of water and ethanol in fact that the volume is decreased at mixed water with ethanol. We conclude that the results are best when ratio of water and ethanol is one to one and the solution is well mixed. Therefore it is important to remember this fact for teaching related topic. It is a quite difficult to help sixth grade students to infer why the volume is decreasing in connection with size of a molecule. Also they are required to faculties of precise measurement because the volume change little. Hence It is better to teach this kind of contents to more high steps.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.