미술교과에서는 교수, 학습과정의 특성이 있겠지만, 다양한 방법의 매체활용이 이루어지지 않고 있는 실정이다. 그러나 미술교육은 표현과 감상을 통한 다양한 활동을 통해 폭넓은 경험을 할 수 있도록 해주어야 한다는 측면에서 보다 풍부한 학습자료의 활용을 필요로 한다. 이 연구에서는 색채대비학습을 위한 멀티미디어 프로그램을 개발하여 아동들이 색채영역에 흥미와 관심을 가지고 학습할 수 있게 하고, 교사들에게는 색채교육에 대한 이해와 교육방법에 도움을 줄 수 있도록 하는 것에 목적을 두었다. 색채교육에 대해서 교육과정 변천과정과 현행 제 6 차 교육과정을 조사 분석하고, 교사와 아동을 대상으로 설문 분석해 본 결과 여러 가지 문제점들이 제기되었다. 따라서 이 연구에서는 이와 같은 문제점을 개선하기 위해 색채대비 학습용 CD-ROM 타이틀을 개발하여 적용, 분석하였다. 결과분석에서 개발한 멀티미디어 프로그램으로 학습한 아동의 경우 색채대비 학습에 대한 흥미와 ...
미술교과에서는 교수, 학습과정의 특성이 있겠지만, 다양한 방법의 매체활용이 이루어지지 않고 있는 실정이다. 그러나 미술교육은 표현과 감상을 통한 다양한 활동을 통해 폭넓은 경험을 할 수 있도록 해주어야 한다는 측면에서 보다 풍부한 학습자료의 활용을 필요로 한다. 이 연구에서는 색채대비학습을 위한 멀티미디어 프로그램을 개발하여 아동들이 색채영역에 흥미와 관심을 가지고 학습할 수 있게 하고, 교사들에게는 색채교육에 대한 이해와 교육방법에 도움을 줄 수 있도록 하는 것에 목적을 두었다. 색채교육에 대해서 교육과정 변천과정과 현행 제 6 차 교육과정을 조사 분석하고, 교사와 아동을 대상으로 설문 분석해 본 결과 여러 가지 문제점들이 제기되었다. 따라서 이 연구에서는 이와 같은 문제점을 개선하기 위해 색채대비 학습용 CD-ROM 타이틀을 개발하여 적용, 분석하였다. 결과분석에서 개발한 멀티미디어 프로그램으로 학습한 아동의 경우 색채대비 학습에 대한 흥미와 동기유발이 높았고, 학습 효과도 컸음을 알 수 있었다. 교사의 경우도 체계적인 교수가 가능했고, 다양한 매체의 활용방법을 경험할 수 있었다. 앞으로 색채학습 내용의 체계화, 독자적이고 우리 실정에 맞는 색채 체계 확립, 다양한 멀티미디어 프로그램의 개발과 보급 등이 이루어지길 제언해 본다.
미술교과에서는 교수, 학습과정의 특성이 있겠지만, 다양한 방법의 매체활용이 이루어지지 않고 있는 실정이다. 그러나 미술교육은 표현과 감상을 통한 다양한 활동을 통해 폭넓은 경험을 할 수 있도록 해주어야 한다는 측면에서 보다 풍부한 학습자료의 활용을 필요로 한다. 이 연구에서는 색채대비학습을 위한 멀티미디어 프로그램을 개발하여 아동들이 색채영역에 흥미와 관심을 가지고 학습할 수 있게 하고, 교사들에게는 색채교육에 대한 이해와 교육방법에 도움을 줄 수 있도록 하는 것에 목적을 두었다. 색채교육에 대해서 교육과정 변천과정과 현행 제 6 차 교육과정을 조사 분석하고, 교사와 아동을 대상으로 설문 분석해 본 결과 여러 가지 문제점들이 제기되었다. 따라서 이 연구에서는 이와 같은 문제점을 개선하기 위해 색채대비 학습용 CD-ROM 타이틀을 개발하여 적용, 분석하였다. 결과분석에서 개발한 멀티미디어 프로그램으로 학습한 아동의 경우 색채대비 학습에 대한 흥미와 동기유발이 높았고, 학습 효과도 컸음을 알 수 있었다. 교사의 경우도 체계적인 교수가 가능했고, 다양한 매체의 활용방법을 경험할 수 있었다. 앞으로 색채학습 내용의 체계화, 독자적이고 우리 실정에 맞는 색채 체계 확립, 다양한 멀티미디어 프로그램의 개발과 보급 등이 이루어지길 제언해 본다.
In Art education, there are special characteristics of teaching and learning process but various ways such as media application have not used. Art education must be able to give lots of experiences through various actions with representation and appreciation. Therefore, it needs application of plent...
In Art education, there are special characteristics of teaching and learning process but various ways such as media application have not used. Art education must be able to give lots of experiences through various actions with representation and appreciation. Therefore, it needs application of plentiful learning materials. In this study, I put emphasis on making the children to study the color area with interests after developing Multimedia program for learning contrast of color. And I intended to help the understanding of color learning and teaching method. The result that past education curriculum and present, the sixth education curriculum about coloring education and teachers and students, point of view were researched analyzed showed many problems in this study. As the result, students that studied with developed multimedia programs could have lots of curiosity, cause motives and get better effects of learning. In case of teachers, they could teach systematically and have experiences how to use multimedia. From now on I expect to make the systematic color learning, to establish the color system and to develop and spread the various multimedia programs.
In Art education, there are special characteristics of teaching and learning process but various ways such as media application have not used. Art education must be able to give lots of experiences through various actions with representation and appreciation. Therefore, it needs application of plentiful learning materials. In this study, I put emphasis on making the children to study the color area with interests after developing Multimedia program for learning contrast of color. And I intended to help the understanding of color learning and teaching method. The result that past education curriculum and present, the sixth education curriculum about coloring education and teachers and students, point of view were researched analyzed showed many problems in this study. As the result, students that studied with developed multimedia programs could have lots of curiosity, cause motives and get better effects of learning. In case of teachers, they could teach systematically and have experiences how to use multimedia. From now on I expect to make the systematic color learning, to establish the color system and to develop and spread the various multimedia programs.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.