말뚝은 상부구조물의 하중을 하부지반에 안전하게 전달시키기 위하여 각종 구조물 기초에 사용되어 왔으며 강재 콘크리트 또는 목재로 만들어진다. 최근에 국내에서는 부지 확보를 위하여 말뚝기초를 사용하는 경우가 증가하는 실정이지만, 국내 설계시나 시공사례에서 말뚝에 대한 기술적인 이해수준이 낮고, 시공부분에 있어서도 과거에 비합리적이거나 경험적 방법에 실무 기술자들이 의존하고 있는 문제점이 나타나고 있다. 따라서 본 연구에서는 말뚝기초의 지지력을 합리적으로 반영하기 위하여 국내에서 실시한 130개의 재하시험 결과를 분석하였다. 분석방법으로는 말뚝기초의 지지력을 토성에 따라 연직지지력과 수평지지력으로 분류하고, 연직지지력에 있어서는 재하시험 분석 결과와 ...
말뚝은 상부구조물의 하중을 하부지반에 안전하게 전달시키기 위하여 각종 구조물 기초에 사용되어 왔으며 강재 콘크리트 또는 목재로 만들어진다. 최근에 국내에서는 부지 확보를 위하여 말뚝기초를 사용하는 경우가 증가하는 실정이지만, 국내 설계시나 시공사례에서 말뚝에 대한 기술적인 이해수준이 낮고, 시공부분에 있어서도 과거에 비합리적이거나 경험적 방법에 실무 기술자들이 의존하고 있는 문제점이 나타나고 있다. 따라서 본 연구에서는 말뚝기초의 지지력을 합리적으로 반영하기 위하여 국내에서 실시한 130개의 재하시험 결과를 분석하였다. 분석방법으로는 말뚝기초의 지지력을 토성에 따라 연직지지력과 수평지지력으로 분류하고, 연직지지력에 있어서는 재하시험 분석 결과와 파동방정식에 근거를 두고 있는 GRLWEAP 프로그램과 연직지지력에 관한 이론식을 비교하여 재하시험 방법의 적용성을 고찰하였으며, 수평지지력에 있어서는 재하시험 결과와 현재까지 연구되어온 이론을 분석 고찰하였다. 본 연구를 통해서 분석된 내용을 요약하면 다음과 같다. 1. 모든 토성에 있어서 이론적인 지지력과 GRLWEAP 해석에 의한 지지력은 설계하중을 만족하고 있는 것으로 나타났다. 2. 재하시험에 의한 항복하중 분석방법 중 P-S 곡선법에 의한 지지력 산정방법이 모든 토성에서 가장 적합한 방법으로 나타났다. 3. 사질토 지반에서 Davisson 곡선법은 분석방법 중 가장 불확실한 방법으로 판단되었으며, 하중-침하량 곡선이 Davisson Offset Line과 교차되지 않아 해석이 불가능한 경우도 있었다. 4. 수평지지력에 있어서는 허용변위법을 적용한 Matlock & Reese, Davisson&Gill과 Chang의 방법, 극한지지력을 이용한 Broms 방법의 추정치는 화강토와 점성토지반에서 공학적으로 실용성이 있는 것으로 판단되었다. 5. 국내에서 실시한 대부분의 재하시험은 설계하중의 200%만 재하하여 수행되었는데, 설계하중의 300%를 재하한다면 더 정확한 지지력을 추정할 수 있을 것으로 사료된다.
말뚝은 상부구조물의 하중을 하부지반에 안전하게 전달시키기 위하여 각종 구조물 기초에 사용되어 왔으며 강재 콘크리트 또는 목재로 만들어진다. 최근에 국내에서는 부지 확보를 위하여 말뚝기초를 사용하는 경우가 증가하는 실정이지만, 국내 설계시나 시공사례에서 말뚝에 대한 기술적인 이해수준이 낮고, 시공부분에 있어서도 과거에 비합리적이거나 경험적 방법에 실무 기술자들이 의존하고 있는 문제점이 나타나고 있다. 따라서 본 연구에서는 말뚝기초의 지지력을 합리적으로 반영하기 위하여 국내에서 실시한 130개의 재하시험 결과를 분석하였다. 분석방법으로는 말뚝기초의 지지력을 토성에 따라 연직지지력과 수평지지력으로 분류하고, 연직지지력에 있어서는 재하시험 분석 결과와 파동방정식에 근거를 두고 있는 GRLWEAP 프로그램과 연직지지력에 관한 이론식을 비교하여 재하시험 방법의 적용성을 고찰하였으며, 수평지지력에 있어서는 재하시험 결과와 현재까지 연구되어온 이론을 분석 고찰하였다. 본 연구를 통해서 분석된 내용을 요약하면 다음과 같다. 1. 모든 토성에 있어서 이론적인 지지력과 GRLWEAP 해석에 의한 지지력은 설계하중을 만족하고 있는 것으로 나타났다. 2. 재하시험에 의한 항복하중 분석방법 중 P-S 곡선법에 의한 지지력 산정방법이 모든 토성에서 가장 적합한 방법으로 나타났다. 3. 사질토 지반에서 Davisson 곡선법은 분석방법 중 가장 불확실한 방법으로 판단되었으며, 하중-침하량 곡선이 Davisson Offset Line과 교차되지 않아 해석이 불가능한 경우도 있었다. 4. 수평지지력에 있어서는 허용변위법을 적용한 Matlock & Reese, Davisson&Gill과 Chang의 방법, 극한지지력을 이용한 Broms 방법의 추정치는 화강토와 점성토지반에서 공학적으로 실용성이 있는 것으로 판단되었다. 5. 국내에서 실시한 대부분의 재하시험은 설계하중의 200%만 재하하여 수행되었는데, 설계하중의 300%를 재하한다면 더 정확한 지지력을 추정할 수 있을 것으로 사료된다.
Piles are structural member of timber, concrete and steel that are used to transmit surface load to lower levers in the soil mass. Recently, the use of pile foundations are increasing to secure the site in Korea. But in case of design and construction, it seems that many engineers have a low technic...
Piles are structural member of timber, concrete and steel that are used to transmit surface load to lower levers in the soil mass. Recently, the use of pile foundations are increasing to secure the site in Korea. But in case of design and construction, it seems that many engineers have a low technical understanding grade of pile and depend on unreasonable or experienced method. Therefore, in order to reflect the bearing capacity of pile foundation effectively, this study analyzed the 130 results of Pile Load Test had been executed in domestic. In analysis method, The bearing capacity of pile foundation was classified into vertical and horizontal bearing capacity in soil properties. The analysis were conducted for the result of Pile Load Test, GRLWEAP program founded on wave equation and the theory of bearing capacity. The results of this study can be summarized as following. 1. The bearing capacity on theoretic method and GRLWEAP analysis were satisfied with design load in most case. 2. As P-S curve method shows more bearing capacity than design load, it was the most suitable method all soil properties. 3. Davisson's curve method was analyzed the worst in sandy soil, especially it was impossible to interpret the result that load-settlement curve didn't make a cross with Davisson Offset Line. 4. In lateral bearing capacity, Matlock & Reese, Davisson & Gill and Chang's theory by allowable displacement and Broms theory by ultimate bearing capacity resistance were considered useful and valuable in Technologically 5. The Pile Load Test was carried out 200 percent of the design load in domestic, But if it was loaded 300 percent of the design load, the prediction of bearing capacity would be more accurate.
Piles are structural member of timber, concrete and steel that are used to transmit surface load to lower levers in the soil mass. Recently, the use of pile foundations are increasing to secure the site in Korea. But in case of design and construction, it seems that many engineers have a low technical understanding grade of pile and depend on unreasonable or experienced method. Therefore, in order to reflect the bearing capacity of pile foundation effectively, this study analyzed the 130 results of Pile Load Test had been executed in domestic. In analysis method, The bearing capacity of pile foundation was classified into vertical and horizontal bearing capacity in soil properties. The analysis were conducted for the result of Pile Load Test, GRLWEAP program founded on wave equation and the theory of bearing capacity. The results of this study can be summarized as following. 1. The bearing capacity on theoretic method and GRLWEAP analysis were satisfied with design load in most case. 2. As P-S curve method shows more bearing capacity than design load, it was the most suitable method all soil properties. 3. Davisson's curve method was analyzed the worst in sandy soil, especially it was impossible to interpret the result that load-settlement curve didn't make a cross with Davisson Offset Line. 4. In lateral bearing capacity, Matlock & Reese, Davisson & Gill and Chang's theory by allowable displacement and Broms theory by ultimate bearing capacity resistance were considered useful and valuable in Technologically 5. The Pile Load Test was carried out 200 percent of the design load in domestic, But if it was loaded 300 percent of the design load, the prediction of bearing capacity would be more accurate.
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