19세기 낭만주의 음악은 이전의 정형화된 형식미를 탈피하여 내적인 감정이나 정서의 표현에 관심을 가지게 되었으며, 이는 가장 먼저 문학을 통해 나타나게 되었고, 음악에도 많은 영향을 끼치게 된다. 따라서 작곡자들이 음악에 문학적인 영감을 담기 위해 표제적인 성격을 가진 아이디어를 도입해서 상상의 세계를 묘사적이고 감정적으로 그려내었는데 이것이 캐릭터피스(Character piece)의 시초라 하겠다. 캐릭터피스는 19세기 낭만주의 작곡가들이 즐겨 사용한 장르로 형식이 자유롭고 단순해서 단편적이고 즉흥적인 표현에 매우 적합하다.
슈...
19세기 낭만주의 음악은 이전의 정형화된 형식미를 탈피하여 내적인 감정이나 정서의 표현에 관심을 가지게 되었으며, 이는 가장 먼저 문학을 통해 나타나게 되었고, 음악에도 많은 영향을 끼치게 된다. 따라서 작곡자들이 음악에 문학적인 영감을 담기 위해 표제적인 성격을 가진 아이디어를 도입해서 상상의 세계를 묘사적이고 감정적으로 그려내었는데 이것이 캐릭터피스(Character piece)의 시초라 하겠다. 캐릭터피스는 19세기 낭만주의 작곡가들이 즐겨 사용한 장르로 형식이 자유롭고 단순해서 단편적이고 즉흥적인 표현에 매우 적합하다.
슈만(Robert Schumann: 1810-1856)은 많은 캐릭터피스를 작곡하였는데 각각의 작품에 표제를 붙이고 작품들의 성격을 더욱 개성화시켰을 뿐 아니라, 통일된 하나의 아이디어가 문학세계와 연결되어 설명하는 캐릭터피스를 썼다. 그는 낭만주의를 가장 잘 대표하는 작곡가의 한사람으로 그의 진정한 능력은 예술가곡과 피아노곡에서 그 빛을 발한다.
슈만의 피아노곡 「카니발」(Carnaval, op. 9)은 그의 대표적 캐릭터 피스 중의 하나로 전체 20곡으로 구성되어 있으며 각 표제에 나타나는 인물과 장면묘사를 통해 가면무도회의 분위기를 잘 표현하고 있다. 이 곡은 문자(ASCH)를 음명으로 사용한다는 점에서 문학과의 연계성을 알 수 있고, 이 음들이 곡 전체에 주제음으로 나타나서 하나의 통일감을 주며, 또 실제인물(Chiarina, Estrella)과 상상 속의 인물(Eusebius, Florestan)을 등장시켜 주변 인물과 자신의 이중적인 성격을 암시하고 있다.
「카니발」에 나타난 작곡기법적인 특징은 각 소품들의 성격과 분위기 묘사에 많은 영향을 주고 있는데, 반음계적 화성, 갑작스런 전조, 댄스리듬을 포함한 다양한 리듬의 사용, 헤미올라 기법 등이 그러한 예이다. 또한 불규칙적인 액센트와 당김음의 사용, 원래 박자와는 상관없는 박자의 갑작스런 등장 등을 통해 형식에 얽매이지 않으려는 슈만의 자유로운 형식도 엿볼 수 있다. 선율도 주제적인 발전보다는 음형의 집중적 반복으로 즉흥적이고 단편적인 캐릭터피스의 특징을 보여주다. 「카니발」은 슈만의 피아노 음악의 특징을 잘 보여주는 작품으로, 본 논문을 통하여 각 곡의 표제와 음악적 연관성을 이해하고 아울러 작곡가의 독특하고 창조적인 캐릭터 피스에 대한 이해에 근접할 수 있을 것이다.
19세기 낭만주의 음악은 이전의 정형화된 형식미를 탈피하여 내적인 감정이나 정서의 표현에 관심을 가지게 되었으며, 이는 가장 먼저 문학을 통해 나타나게 되었고, 음악에도 많은 영향을 끼치게 된다. 따라서 작곡자들이 음악에 문학적인 영감을 담기 위해 표제적인 성격을 가진 아이디어를 도입해서 상상의 세계를 묘사적이고 감정적으로 그려내었는데 이것이 캐릭터피스(Character piece)의 시초라 하겠다. 캐릭터피스는 19세기 낭만주의 작곡가들이 즐겨 사용한 장르로 형식이 자유롭고 단순해서 단편적이고 즉흥적인 표현에 매우 적합하다.
슈만(Robert Schumann: 1810-1856)은 많은 캐릭터피스를 작곡하였는데 각각의 작품에 표제를 붙이고 작품들의 성격을 더욱 개성화시켰을 뿐 아니라, 통일된 하나의 아이디어가 문학세계와 연결되어 설명하는 캐릭터피스를 썼다. 그는 낭만주의를 가장 잘 대표하는 작곡가의 한사람으로 그의 진정한 능력은 예술가곡과 피아노곡에서 그 빛을 발한다.
슈만의 피아노곡 「카니발」(Carnaval, op. 9)은 그의 대표적 캐릭터 피스 중의 하나로 전체 20곡으로 구성되어 있으며 각 표제에 나타나는 인물과 장면묘사를 통해 가면무도회의 분위기를 잘 표현하고 있다. 이 곡은 문자(ASCH)를 음명으로 사용한다는 점에서 문학과의 연계성을 알 수 있고, 이 음들이 곡 전체에 주제음으로 나타나서 하나의 통일감을 주며, 또 실제인물(Chiarina, Estrella)과 상상 속의 인물(Eusebius, Florestan)을 등장시켜 주변 인물과 자신의 이중적인 성격을 암시하고 있다.
「카니발」에 나타난 작곡기법적인 특징은 각 소품들의 성격과 분위기 묘사에 많은 영향을 주고 있는데, 반음계적 화성, 갑작스런 전조, 댄스리듬을 포함한 다양한 리듬의 사용, 헤미올라 기법 등이 그러한 예이다. 또한 불규칙적인 액센트와 당김음의 사용, 원래 박자와는 상관없는 박자의 갑작스런 등장 등을 통해 형식에 얽매이지 않으려는 슈만의 자유로운 형식도 엿볼 수 있다. 선율도 주제적인 발전보다는 음형의 집중적 반복으로 즉흥적이고 단편적인 캐릭터피스의 특징을 보여주다. 「카니발」은 슈만의 피아노 음악의 특징을 잘 보여주는 작품으로, 본 논문을 통하여 각 곡의 표제와 음악적 연관성을 이해하고 아울러 작곡가의 독특하고 창조적인 캐릭터 피스에 대한 이해에 근접할 수 있을 것이다.
Romanticism in the 19th century, transferring its focus from standardized forms to the expressions of inner feeling and sentiment, appeared first in literature and had a lot of influence on music. Accordingly, composers depicted the imaginary world descriptively and sentimentally with representative...
Romanticism in the 19th century, transferring its focus from standardized forms to the expressions of inner feeling and sentiment, appeared first in literature and had a lot of influence on music. Accordingly, composers depicted the imaginary world descriptively and sentimentally with representative ideas in order to reflect literary inspiration in music, which was the beginning of the character piece. The character piece, a favorite genre used by nineteen-century romantic composers, is suitable for fragmentary and improvised expression because of its free mode and simplicity.
Robert schumann (1800-1856) put representative titles on much of his piano music to characterize them and wrote a lot of character pieces which explain a unified idea connected to literature. The real capability of Robert Schumann, one of the composers who incarnate romanticism, is found especially in his artistic songs and piano pieces.
「carnaval」op.9, one of Schumann's representative character pieces, is made up of 20 short pieces, and descriptive characters and scenes in each title help to understand the atmosphere of a masked ball. It seems to be related with literature in that letters(ASCH) are used as the name of notes, which become a theme to give whole pieces unity. It depicts two natures of Schumann and his fellows by contrasting real characters (Chiarina, Estrella) with imaginary ones (Eusebius, Florestan). Each piece's character and mood description are greatly affected by the compositional characteristics of 「Carnaval」such as chromatic harmony, sudden harmonic changes, the use of various rhythms including dance ones, hemiola technique, and so on.
The free expression of Schumann which is not fixed to a certain form in well represented by the use of syncopation, irregular accents, and the sudden appearance of irrelevant beats. The intensive repetition of short rhythms rather than thematic development also shows the improvised and fragmentary characteristics of his character pieces.
「Carnaval」is a work which represents the distinctive
Romanticism in the 19th century, transferring its focus from standardized forms to the expressions of inner feeling and sentiment, appeared first in literature and had a lot of influence on music. Accordingly, composers depicted the imaginary world descriptively and sentimentally with representative ideas in order to reflect literary inspiration in music, which was the beginning of the character piece. The character piece, a favorite genre used by nineteen-century romantic composers, is suitable for fragmentary and improvised expression because of its free mode and simplicity.
Robert schumann (1800-1856) put representative titles on much of his piano music to characterize them and wrote a lot of character pieces which explain a unified idea connected to literature. The real capability of Robert Schumann, one of the composers who incarnate romanticism, is found especially in his artistic songs and piano pieces.
「carnaval」op.9, one of Schumann's representative character pieces, is made up of 20 short pieces, and descriptive characters and scenes in each title help to understand the atmosphere of a masked ball. It seems to be related with literature in that letters(ASCH) are used as the name of notes, which become a theme to give whole pieces unity. It depicts two natures of Schumann and his fellows by contrasting real characters (Chiarina, Estrella) with imaginary ones (Eusebius, Florestan). Each piece's character and mood description are greatly affected by the compositional characteristics of 「Carnaval」such as chromatic harmony, sudden harmonic changes, the use of various rhythms including dance ones, hemiola technique, and so on.
The free expression of Schumann which is not fixed to a certain form in well represented by the use of syncopation, irregular accents, and the sudden appearance of irrelevant beats. The intensive repetition of short rhythms rather than thematic development also shows the improvised and fragmentary characteristics of his character pieces.
「Carnaval」is a work which represents the distinctive
주제어
#슈만
#Schumann
#카니발
#Carnaval
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.