이 연구는 언어 사용 능력과 사고력 신장의 기초가 되는, 중학생의 어휘 지도 방안에 대한 연구이다. 어휘 교육은 의사 소통 능력 향상에 기여하는 언어 사용 기능을 향상시키고 사고의 폭을 넓혀주는 출발점이라는 데 그 중요성이 있다. 지금까지의 어휘 지도 방법은 학교 현장과는 다소 거리감이 있었다. 어휘 지도만 따로 시간을 내어 할 수도 없는 형편이며, 또한 체계적인 어휘 지도 방법이 개발된 것도 아니다. 다행히 7차 교육과정에서는 어휘 항목이 추가되어 그 중요성이 강조되고 있다. II장에서는 어휘 지도의 이론적 배경으로 어휘와 어휘력의 개념, 어휘력과 언어 능력과의 상관성을 바탕으로 어휘 지도의 기초를 살펴본다. 어휘 지도의 목표는 어휘의 양적, 질적 확대와 어휘 학습 방법의 지도를 통하여 일차적으로는 학생들의 어휘력을 향상시키는 것이며, 궁극적으로는 어휘력 신장을 통한 사고력 배양에 있다. 어휘 지도의 내용으로는 '낱말 그 자체의 의미와 용법에 대한 지도', '낱말 학습 방법에 대한 지도', '낱말 학습과 관련되는 바람직한 태도 및 가치의 형성'을 제시한다. 학습 어휘 선정의 원리로 효율성, 유용성, 단계성의 기준이 있고, 어휘 지도의 교수·학습 활동은 흥미성을 고려한 학생 중심 활동을 제시한다. '교육과정 및 실태 분석'에서는 7차 교육과정에 나타난 어휘 교육의 중요성을 살펴본다. 교육과정의 분석 결과 어휘 지도는 6차에 비해 7차에서는 새로이 국어 지식의 탐구 학습 영역에 자리잡고 있으며, 어휘 지도 내용에서도 '어휘 학습에 대한 태도 및 가치 형성'의 문제가 6차에 비해 상대적으로 강조된 것을 볼 수 있다. 학교 현장에서의 어휘 지도 실태를 분석한 결과, 어휘 지도에 대한 관심이 필요하고 또한 적절한 지도 방법 개발의 필요성이 제기되고 있다. III장에서는 어휘 지도의 모형으로 언어 영역 교수·학습 모형의 예와 탐구 학습 중심의 학생 활동이 필요하다는 것을 제시한다. 어휘 지도의 기본 모형으로 학교 현장에서 10분 정도의 시간을 통해 할 수 있는 방식(전체적 접근, 부분적 접근, ...
이 연구는 언어 사용 능력과 사고력 신장의 기초가 되는, 중학생의 어휘 지도 방안에 대한 연구이다. 어휘 교육은 의사 소통 능력 향상에 기여하는 언어 사용 기능을 향상시키고 사고의 폭을 넓혀주는 출발점이라는 데 그 중요성이 있다. 지금까지의 어휘 지도 방법은 학교 현장과는 다소 거리감이 있었다. 어휘 지도만 따로 시간을 내어 할 수도 없는 형편이며, 또한 체계적인 어휘 지도 방법이 개발된 것도 아니다. 다행히 7차 교육과정에서는 어휘 항목이 추가되어 그 중요성이 강조되고 있다. II장에서는 어휘 지도의 이론적 배경으로 어휘와 어휘력의 개념, 어휘력과 언어 능력과의 상관성을 바탕으로 어휘 지도의 기초를 살펴본다. 어휘 지도의 목표는 어휘의 양적, 질적 확대와 어휘 학습 방법의 지도를 통하여 일차적으로는 학생들의 어휘력을 향상시키는 것이며, 궁극적으로는 어휘력 신장을 통한 사고력 배양에 있다. 어휘 지도의 내용으로는 '낱말 그 자체의 의미와 용법에 대한 지도', '낱말 학습 방법에 대한 지도', '낱말 학습과 관련되는 바람직한 태도 및 가치의 형성'을 제시한다. 학습 어휘 선정의 원리로 효율성, 유용성, 단계성의 기준이 있고, 어휘 지도의 교수·학습 활동은 흥미성을 고려한 학생 중심 활동을 제시한다. '교육과정 및 실태 분석'에서는 7차 교육과정에 나타난 어휘 교육의 중요성을 살펴본다. 교육과정의 분석 결과 어휘 지도는 6차에 비해 7차에서는 새로이 국어 지식의 탐구 학습 영역에 자리잡고 있으며, 어휘 지도 내용에서도 '어휘 학습에 대한 태도 및 가치 형성'의 문제가 6차에 비해 상대적으로 강조된 것을 볼 수 있다. 학교 현장에서의 어휘 지도 실태를 분석한 결과, 어휘 지도에 대한 관심이 필요하고 또한 적절한 지도 방법 개발의 필요성이 제기되고 있다. III장에서는 어휘 지도의 모형으로 언어 영역 교수·학습 모형의 예와 탐구 학습 중심의 학생 활동이 필요하다는 것을 제시한다. 어휘 지도의 기본 모형으로 학교 현장에서 10분 정도의 시간을 통해 할 수 있는 방식(전체적 접근, 부분적 접근, 통합적 접근 단계)의 모형을 제시한다. 어휘 지도의 실제로 '교과서를 활용한 지도 방법'과 '어휘 학습 자료를 활용한 지도 방법'으로 나누어 살펴본다. 먼저 '교과서를 활용한 지도 방법'으로 경계 어휘 전략, 내용 의미 지도 그리기, 유의어·반의어 지도, 다의어·동음이의어 지도, 관용어 지도, 십자말 풀이 및 확인 학습, 효과적인 어휘 표현 찾기 지도, 어휘 학습과 관련한 바람직한 태도 및 가치 형성 지도를 제시한다. '어휘 학습 자료를 활용한 지도 방법'으로 학생의 흥미를 고려하여 주제별 어휘 학습법을 제시한다. 주제별 어휘 학습법은 국어학의 의미론에 의한 '낱말밭(의미장) 이론과 어휘론'의 어휘 분류 방법에 따라 내용을 구성하고 문학 방법론인 수필 방식에 의해 기술한 것이다. 이러한 방식의 어휘 학습은 흥미를 불러일으키고 삶에 대한 인식의 폭을 넓히는 것으로 입체적인 어휘 학습 방법이라 할 수 있다.
이 연구는 언어 사용 능력과 사고력 신장의 기초가 되는, 중학생의 어휘 지도 방안에 대한 연구이다. 어휘 교육은 의사 소통 능력 향상에 기여하는 언어 사용 기능을 향상시키고 사고의 폭을 넓혀주는 출발점이라는 데 그 중요성이 있다. 지금까지의 어휘 지도 방법은 학교 현장과는 다소 거리감이 있었다. 어휘 지도만 따로 시간을 내어 할 수도 없는 형편이며, 또한 체계적인 어휘 지도 방법이 개발된 것도 아니다. 다행히 7차 교육과정에서는 어휘 항목이 추가되어 그 중요성이 강조되고 있다. II장에서는 어휘 지도의 이론적 배경으로 어휘와 어휘력의 개념, 어휘력과 언어 능력과의 상관성을 바탕으로 어휘 지도의 기초를 살펴본다. 어휘 지도의 목표는 어휘의 양적, 질적 확대와 어휘 학습 방법의 지도를 통하여 일차적으로는 학생들의 어휘력을 향상시키는 것이며, 궁극적으로는 어휘력 신장을 통한 사고력 배양에 있다. 어휘 지도의 내용으로는 '낱말 그 자체의 의미와 용법에 대한 지도', '낱말 학습 방법에 대한 지도', '낱말 학습과 관련되는 바람직한 태도 및 가치의 형성'을 제시한다. 학습 어휘 선정의 원리로 효율성, 유용성, 단계성의 기준이 있고, 어휘 지도의 교수·학습 활동은 흥미성을 고려한 학생 중심 활동을 제시한다. '교육과정 및 실태 분석'에서는 7차 교육과정에 나타난 어휘 교육의 중요성을 살펴본다. 교육과정의 분석 결과 어휘 지도는 6차에 비해 7차에서는 새로이 국어 지식의 탐구 학습 영역에 자리잡고 있으며, 어휘 지도 내용에서도 '어휘 학습에 대한 태도 및 가치 형성'의 문제가 6차에 비해 상대적으로 강조된 것을 볼 수 있다. 학교 현장에서의 어휘 지도 실태를 분석한 결과, 어휘 지도에 대한 관심이 필요하고 또한 적절한 지도 방법 개발의 필요성이 제기되고 있다. III장에서는 어휘 지도의 모형으로 언어 영역 교수·학습 모형의 예와 탐구 학습 중심의 학생 활동이 필요하다는 것을 제시한다. 어휘 지도의 기본 모형으로 학교 현장에서 10분 정도의 시간을 통해 할 수 있는 방식(전체적 접근, 부분적 접근, 통합적 접근 단계)의 모형을 제시한다. 어휘 지도의 실제로 '교과서를 활용한 지도 방법'과 '어휘 학습 자료를 활용한 지도 방법'으로 나누어 살펴본다. 먼저 '교과서를 활용한 지도 방법'으로 경계 어휘 전략, 내용 의미 지도 그리기, 유의어·반의어 지도, 다의어·동음이의어 지도, 관용어 지도, 십자말 풀이 및 확인 학습, 효과적인 어휘 표현 찾기 지도, 어휘 학습과 관련한 바람직한 태도 및 가치 형성 지도를 제시한다. '어휘 학습 자료를 활용한 지도 방법'으로 학생의 흥미를 고려하여 주제별 어휘 학습법을 제시한다. 주제별 어휘 학습법은 국어학의 의미론에 의한 '낱말밭(의미장) 이론과 어휘론'의 어휘 분류 방법에 따라 내용을 구성하고 문학 방법론인 수필 방식에 의해 기술한 것이다. 이러한 방식의 어휘 학습은 흥미를 불러일으키고 삶에 대한 인식의 폭을 넓히는 것으로 입체적인 어휘 학습 방법이라 할 수 있다.
The purpose of this study is to seek more successful vocabulary guidance for middle school students, as vocabulary is the basis of verbal skill and cognitive development. Vocabulary education is a starting point for the enhancement of verbal function, the enlargement of thinking range, and ultimatel...
The purpose of this study is to seek more successful vocabulary guidance for middle school students, as vocabulary is the basis of verbal skill and cognitive development. Vocabulary education is a starting point for the enhancement of verbal function, the enlargement of thinking range, and ultimately leading to better communicative competence. So far, vocabulary guidance has not been facilitated appropriately in the field of education. Actually, schools do not allow for a separate class for vocabulary education. Fortunately, however, a vocabulary section was included in the 7th curriculum thus stressing its importance. Chapter II describes the theoretical background of vocabulary guidance, including the concept of vocabulary and its correlation to verbal ability. The goal of vocabulary guidance is primarily to improve vocabulary by enlarging its quality and quantity and its instructing how to learn vocabulary, ultimately enhancing thinking ability. The proper way to instruct vocabulary guidance, is to teach the meaning and usage of words, learning methodology of word, and the desirable attitude and values related to word learning. The vocabulary to be learned should be selected based on efficiency, usefulness and sequence. The teaching-learning activity should be student-centered to allow for student interest. Concerning curricula, the importance of vocabulary education in the 7th curriculum is explored Unlike the 6th curriculum, vocabulary guidance is included in the 7th curriculum's inquiry learning area of Korean language. In teaching content, building desirable vocabulary learning attitudes and values is e emphasized more in the 7th curriculum than in the 6th. How vocabulary guidance was actually offered in school is examined. Is found that more attention should be paid to vocabulary guidance and there is a need to develop proper teaching methods. Chapter III provides an example of the verbal teaching-learning model as vocabulary guidance model, and poses a necessity for student activities based on inquiry learning. The basic vocabulary learning model of total, partial and integrated approaches that could be conducted for about 10 minutes is offered, and two kinds of method are proposed: one used textbooks, and the other utilized vocabulary learning materials. The textbook-based teaching method includes borderline vocabulary strategy, semantic mapping, antonym-synonym instruction, instruction of polysemous word and homonym, idiom instruction, cross-word puzzle, teaching how to find effective vocabulary expression, and inspiring desirable vocabulary learning attitude and values. In teaching method by vocabulary learning materials, theme-based vocabulary learning method is presented based on student interest. This learning method was constructed based on the vocabulary classification of word-field theory and vocabulary theory of Korean language semantics, and described according to essay method, one of literary methodology. This type of vocabulary learning could be described as a cubic learning method to draw student interest and enlarge his or her thinking about life.
The purpose of this study is to seek more successful vocabulary guidance for middle school students, as vocabulary is the basis of verbal skill and cognitive development. Vocabulary education is a starting point for the enhancement of verbal function, the enlargement of thinking range, and ultimately leading to better communicative competence. So far, vocabulary guidance has not been facilitated appropriately in the field of education. Actually, schools do not allow for a separate class for vocabulary education. Fortunately, however, a vocabulary section was included in the 7th curriculum thus stressing its importance. Chapter II describes the theoretical background of vocabulary guidance, including the concept of vocabulary and its correlation to verbal ability. The goal of vocabulary guidance is primarily to improve vocabulary by enlarging its quality and quantity and its instructing how to learn vocabulary, ultimately enhancing thinking ability. The proper way to instruct vocabulary guidance, is to teach the meaning and usage of words, learning methodology of word, and the desirable attitude and values related to word learning. The vocabulary to be learned should be selected based on efficiency, usefulness and sequence. The teaching-learning activity should be student-centered to allow for student interest. Concerning curricula, the importance of vocabulary education in the 7th curriculum is explored Unlike the 6th curriculum, vocabulary guidance is included in the 7th curriculum's inquiry learning area of Korean language. In teaching content, building desirable vocabulary learning attitudes and values is e emphasized more in the 7th curriculum than in the 6th. How vocabulary guidance was actually offered in school is examined. Is found that more attention should be paid to vocabulary guidance and there is a need to develop proper teaching methods. Chapter III provides an example of the verbal teaching-learning model as vocabulary guidance model, and poses a necessity for student activities based on inquiry learning. The basic vocabulary learning model of total, partial and integrated approaches that could be conducted for about 10 minutes is offered, and two kinds of method are proposed: one used textbooks, and the other utilized vocabulary learning materials. The textbook-based teaching method includes borderline vocabulary strategy, semantic mapping, antonym-synonym instruction, instruction of polysemous word and homonym, idiom instruction, cross-word puzzle, teaching how to find effective vocabulary expression, and inspiring desirable vocabulary learning attitude and values. In teaching method by vocabulary learning materials, theme-based vocabulary learning method is presented based on student interest. This learning method was constructed based on the vocabulary classification of word-field theory and vocabulary theory of Korean language semantics, and described according to essay method, one of literary methodology. This type of vocabulary learning could be described as a cubic learning method to draw student interest and enlarge his or her thinking about life.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.