최근 지구 온난화에 따른 지구환경의 파괴가 가속화됨에 따라 인간의 생활 및 산업활동의 중추적 역할을 담당해 온 자동차가 점차 환경오염의 주범으로 대두되고 있다. 또한 이러한 경향에 맞추어 유럽연합을 중심으로 한 폐차관련 법규가 시행되고 있으며 향후 국내에도 큰 영향을 미칠 것으로 예상된다. 본 연구에서는 최근 자동차를 중심으로 대두되고 있는 각종 정책 및 자동차 메이커의 최근 동향을 조사하여 국내 자동차 메이커의 대응 전략을 제시해 보았다. 또한, 선진국에 비해 재활용 기반이 취약한 국내에서의 재활용 산업의 활성화 방안을 선진국의...
최근 지구 온난화에 따른 지구환경의 파괴가 가속화됨에 따라 인간의 생활 및 산업활동의 중추적 역할을 담당해 온 자동차가 점차 환경오염의 주범으로 대두되고 있다. 또한 이러한 경향에 맞추어 유럽연합을 중심으로 한 폐차관련 법규가 시행되고 있으며 향후 국내에도 큰 영향을 미칠 것으로 예상된다. 본 연구에서는 최근 자동차를 중심으로 대두되고 있는 각종 정책 및 자동차 메이커의 최근 동향을 조사하여 국내 자동차 메이커의 대응 전략을 제시해 보았다. 또한, 선진국에 비해 재활용 기반이 취약한 국내에서의 재활용 산업의 활성화 방안을 선진국의 경험과 사례를 토대로 연구하였다. 폐자동차 재활용의 기본 방향으로 중장기 재활용정책 방향의 제시, 자발적 참여 유도, 해외 무역규제에 대한 대응, 산업계의 상생 방안 등을 검토하였다. 기존 정부 주도의 환경 정책들은 단기적인 효과에도 불구하고 실제 현장에서 효율성이 떨어지고 여러 문제점을 유발하는 사례가 있기 때문에 향후 폐차 재활용 정책은 정부와 산업계의 경제 구조를 고려한 재활용 실천계획이 필요할 것으로 판단된다. 선진국의 사례를 통하여 국내의 폐차 재활용 활성화를 위해서는 정부와 산업계가 재활용의 중요성을 인식해야 하며, 정부는 정책 입안 및 산업계 활동을 지원하고 산업계는 재활용의 기반 산업인 해체산업과 체계적인 시스템을 구축해야만 지속적이고 실용적인 폐차 재활용이 이루어질 수 있다는 것을 확인하였다.
최근 지구 온난화에 따른 지구환경의 파괴가 가속화됨에 따라 인간의 생활 및 산업활동의 중추적 역할을 담당해 온 자동차가 점차 환경오염의 주범으로 대두되고 있다. 또한 이러한 경향에 맞추어 유럽연합을 중심으로 한 폐차관련 법규가 시행되고 있으며 향후 국내에도 큰 영향을 미칠 것으로 예상된다. 본 연구에서는 최근 자동차를 중심으로 대두되고 있는 각종 정책 및 자동차 메이커의 최근 동향을 조사하여 국내 자동차 메이커의 대응 전략을 제시해 보았다. 또한, 선진국에 비해 재활용 기반이 취약한 국내에서의 재활용 산업의 활성화 방안을 선진국의 경험과 사례를 토대로 연구하였다. 폐자동차 재활용의 기본 방향으로 중장기 재활용정책 방향의 제시, 자발적 참여 유도, 해외 무역규제에 대한 대응, 산업계의 상생 방안 등을 검토하였다. 기존 정부 주도의 환경 정책들은 단기적인 효과에도 불구하고 실제 현장에서 효율성이 떨어지고 여러 문제점을 유발하는 사례가 있기 때문에 향후 폐차 재활용 정책은 정부와 산업계의 경제 구조를 고려한 재활용 실천계획이 필요할 것으로 판단된다. 선진국의 사례를 통하여 국내의 폐차 재활용 활성화를 위해서는 정부와 산업계가 재활용의 중요성을 인식해야 하며, 정부는 정책 입안 및 산업계 활동을 지원하고 산업계는 재활용의 기반 산업인 해체산업과 체계적인 시스템을 구축해야만 지속적이고 실용적인 폐차 재활용이 이루어질 수 있다는 것을 확인하였다.
Recently the environmental problems due to global warming become serious, and the vehicle having played a significant role in human lives and industrial activities becomes a major source of environmental pollution. Accordingly, it is expected that the laws for the treatment of End-of-Life-Vehicle (E...
Recently the environmental problems due to global warming become serious, and the vehicle having played a significant role in human lives and industrial activities becomes a major source of environmental pollution. Accordingly, it is expected that the laws for the treatment of End-of-Life-Vehicle (ELV), which is being practiced in the European Union, will affect the domestic market soon. In this study, the policies related with ELV and the recent tendency of vehicle's manufacturer are reviewed, and the corresponding strategies have been presented. Also, the activation plans for recycling ELV were investigated based on the experiences and case studies of the developed countries. Four types of policies have been established. They are the establishment of long-term recycling programs, the inducement of voluntary participation, the correspondence to foreign trade regulations, and the drawing up of a win-win strategy for car manufacturers and recycling industry. The previous environmental policies by the government have been proved inefficient albeit their short-term effects. Therefore, the future ELV recycling policies must be designed to consider the characteristics of in dustrial circles and economical structure seprately. Finally, it was concluded that the government and the industrial circles should recognize the necessities of ELV recycling to promote the recycling activities in domestic situation. The government must establish ELV recycling policies, and support the activities of the industrial circles. The industrial circles should establish the systematic recycling infrastructure to main tain recycling activities.
Recently the environmental problems due to global warming become serious, and the vehicle having played a significant role in human lives and industrial activities becomes a major source of environmental pollution. Accordingly, it is expected that the laws for the treatment of End-of-Life-Vehicle (ELV), which is being practiced in the European Union, will affect the domestic market soon. In this study, the policies related with ELV and the recent tendency of vehicle's manufacturer are reviewed, and the corresponding strategies have been presented. Also, the activation plans for recycling ELV were investigated based on the experiences and case studies of the developed countries. Four types of policies have been established. They are the establishment of long-term recycling programs, the inducement of voluntary participation, the correspondence to foreign trade regulations, and the drawing up of a win-win strategy for car manufacturers and recycling industry. The previous environmental policies by the government have been proved inefficient albeit their short-term effects. Therefore, the future ELV recycling policies must be designed to consider the characteristics of in dustrial circles and economical structure seprately. Finally, it was concluded that the government and the industrial circles should recognize the necessities of ELV recycling to promote the recycling activities in domestic situation. The government must establish ELV recycling policies, and support the activities of the industrial circles. The industrial circles should establish the systematic recycling infrastructure to main tain recycling activities.
주제어
#폐자동차 재활용 상생 방안 ELV Recycling
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