본 연구는 문화산업의 주요 콘텐츠를 생산해 내는 연예 매니지먼트의 국내외 현황을 분석하여 보고 앞으로 나아갈 발전 방안에 대하여 연구하였다.
연예 매니지먼트는 연예인의 발굴, 스카웃, 상품화 기획 과정, 홍보 마케팅, 이익의 실현 등의 기본적 과정을 거처 이루어지는데 미국, 일본 등 선진국과는 다른 양상을 띠며 발전되어 왔다. 하지만 최근에 들어서 분업화되고 전문화된 시스템이 도입되고 기업화, 대형화되어 가는 추세이다.
다양한 미디어의 출현은 ...
본 연구는 문화산업의 주요 콘텐츠를 생산해 내는 연예 매니지먼트의 국내외 현황을 분석하여 보고 앞으로 나아갈 발전 방안에 대하여 연구하였다.
연예 매니지먼트는 연예인의 발굴, 스카웃, 상품화 기획 과정, 홍보 마케팅, 이익의 실현 등의 기본적 과정을 거처 이루어지는데 미국, 일본 등 선진국과는 다른 양상을 띠며 발전되어 왔다. 하지만 최근에 들어서 분업화되고 전문화된 시스템이 도입되고 기업화, 대형화되어 가는 추세이다.
다양한 미디어의 출현은 연예인에 대한 수요를 증가 시켰고 공급을 맡은 연예 매니지먼트사들은 이러한 요구에 발 맞추어 다양한 연예 상품을 기획 생산하였다. 연예 매니지먼트는 방송, 신문, 잡지, 광고 등 여러 주변 요소들과 유기적인 관계 속에 발전되어 왔는데 최근에는 연예 콘텐츠에 대한 가치의 상승으로 상호 보완적인 관계가 유지되고 서로에게 도움이 되는 방향으로 교류가 이루어지고 있다.
그리하여 본 연구에서는 국내 연예 매니지먼트의 발전 과정과 특성에 대하여 분석해 보고 연예 매니지먼트를 둘러싼 환경 효소들과의 관계 정립이 어떻게 이루어지고 있는가에 대하여 연구하였다.
또한 이러한 분석을 바탕으로 앞으로 연예 매니지먼트가 나아갈 방향을 제시하고자 하였다. 이와 같은 연구 목적을 바탕으로 설정한 연구 문제는 크게 세 가지로 구분된다.
우선, 국내 연예 매니지먼트의 발전과정에 대하여 과거부터 현재까지의 실태를 파악하는 것이고, 두 번째, 국내 연예 매니지먼트가 갖는 일반적인 특성과 연기자 매니지먼트와 가수 매니지먼트가 갖는 특성에 대하여 연구하는 것이다.
세 번째, 연예 매니지먼트와는 불가분의 관계를 가지고 있는 방송, 신문, 잡지 등 인쇄매체, 광고 등 주변 환경 요소들과의 관계를 분석하는 것이다.
이러한 연구문제를 분석하여 본 결과 국내 연예 매니지먼트는 나름대로 시대 상황에 맞추어 자생적인 발전을 거듭해 왔다. 연기자 매니지먼트 분야보다는 가수 매니지먼트 분야가 먼저 발전되어 왔고 1990년대 중반에 들어서면서 미국, 일본등 선진국의 연예 매니지먼트사처럼 전문화되고 체계화, 기업화되어 갔다.
2000년대 들어서 본격적인 금융자본의 유입과 벤처기업, 대기업 등의 자본이 투자되면서 대형화되는 추세이다.
방송, 신문, 잡지, 광고 등 주변 환경과의 관계도 초기의 종속적인 관계를 벗어나 대등적 관계 내지는 상호 협력적 관계로 변화되어 가고 있다.
결론적으로 국내 연예 매니지먼트는 과거 자생적으로 연예 매니지먼트업계에 종사해온 매니지먼트사들과 최근의 금융자본 및 대자본의 지원을 받은 기업화된 매니지먼트사들 간의 공존의 시대를 맞이하면서 연예인의 발굴, 상품화 기획, 홍보 마케팅, 이익실현의 연예 매니지먼트의 기본 과정과 연예 매니지먼트를 둘러싼 여러 환경 요소들과의 관계가 좀더 체계화되고 발전되어 가는 과도기에 처해 있다.
이러한 변화의 시기를 맞이하여 연예 매니지먼트는 투자의 극대화와 이익의 극대화를 위해 일반 기업의 경영 체계와 경영전략을 활용하고 연예매니지먼트사 간의 발전적 통합 및 다양한 엔터테인먼트 사업 분야와의 통합 등 대형화, 통합화의 길로 나아가야 한다.
또한 국내 시장을 넘어서 경쟁력 있는 동남아 시장과 중국 시장에 진출하고 좀 더 나아가 미국, 유럽 등 선진국 시장에도 진출하여야 한다.
본 연구는 문화산업의 주요 콘텐츠를 생산해 내는 연예 매니지먼트의 국내외 현황을 분석하여 보고 앞으로 나아갈 발전 방안에 대하여 연구하였다.
연예 매니지먼트는 연예인의 발굴, 스카웃, 상품화 기획 과정, 홍보 마케팅, 이익의 실현 등의 기본적 과정을 거처 이루어지는데 미국, 일본 등 선진국과는 다른 양상을 띠며 발전되어 왔다. 하지만 최근에 들어서 분업화되고 전문화된 시스템이 도입되고 기업화, 대형화되어 가는 추세이다.
다양한 미디어의 출현은 연예인에 대한 수요를 증가 시켰고 공급을 맡은 연예 매니지먼트사들은 이러한 요구에 발 맞추어 다양한 연예 상품을 기획 생산하였다. 연예 매니지먼트는 방송, 신문, 잡지, 광고 등 여러 주변 요소들과 유기적인 관계 속에 발전되어 왔는데 최근에는 연예 콘텐츠에 대한 가치의 상승으로 상호 보완적인 관계가 유지되고 서로에게 도움이 되는 방향으로 교류가 이루어지고 있다.
그리하여 본 연구에서는 국내 연예 매니지먼트의 발전 과정과 특성에 대하여 분석해 보고 연예 매니지먼트를 둘러싼 환경 효소들과의 관계 정립이 어떻게 이루어지고 있는가에 대하여 연구하였다.
또한 이러한 분석을 바탕으로 앞으로 연예 매니지먼트가 나아갈 방향을 제시하고자 하였다. 이와 같은 연구 목적을 바탕으로 설정한 연구 문제는 크게 세 가지로 구분된다.
우선, 국내 연예 매니지먼트의 발전과정에 대하여 과거부터 현재까지의 실태를 파악하는 것이고, 두 번째, 국내 연예 매니지먼트가 갖는 일반적인 특성과 연기자 매니지먼트와 가수 매니지먼트가 갖는 특성에 대하여 연구하는 것이다.
세 번째, 연예 매니지먼트와는 불가분의 관계를 가지고 있는 방송, 신문, 잡지 등 인쇄매체, 광고 등 주변 환경 요소들과의 관계를 분석하는 것이다.
이러한 연구문제를 분석하여 본 결과 국내 연예 매니지먼트는 나름대로 시대 상황에 맞추어 자생적인 발전을 거듭해 왔다. 연기자 매니지먼트 분야보다는 가수 매니지먼트 분야가 먼저 발전되어 왔고 1990년대 중반에 들어서면서 미국, 일본등 선진국의 연예 매니지먼트사처럼 전문화되고 체계화, 기업화되어 갔다.
2000년대 들어서 본격적인 금융자본의 유입과 벤처기업, 대기업 등의 자본이 투자되면서 대형화되는 추세이다.
방송, 신문, 잡지, 광고 등 주변 환경과의 관계도 초기의 종속적인 관계를 벗어나 대등적 관계 내지는 상호 협력적 관계로 변화되어 가고 있다.
결론적으로 국내 연예 매니지먼트는 과거 자생적으로 연예 매니지먼트업계에 종사해온 매니지먼트사들과 최근의 금융자본 및 대자본의 지원을 받은 기업화된 매니지먼트사들 간의 공존의 시대를 맞이하면서 연예인의 발굴, 상품화 기획, 홍보 마케팅, 이익실현의 연예 매니지먼트의 기본 과정과 연예 매니지먼트를 둘러싼 여러 환경 요소들과의 관계가 좀더 체계화되고 발전되어 가는 과도기에 처해 있다.
이러한 변화의 시기를 맞이하여 연예 매니지먼트는 투자의 극대화와 이익의 극대화를 위해 일반 기업의 경영 체계와 경영전략을 활용하고 연예매니지먼트사 간의 발전적 통합 및 다양한 엔터테인먼트 사업 분야와의 통합 등 대형화, 통합화의 길로 나아가야 한다.
또한 국내 시장을 넘어서 경쟁력 있는 동남아 시장과 중국 시장에 진출하고 좀 더 나아가 미국, 유럽 등 선진국 시장에도 진출하여야 한다.
The purpose of this study is to analyze the conditions besetting the entertainment management- an industry producing important contents of the culture- in domestic and foreign markets and thereby, explore the ways to develop it
The entertainment management consists of recruiting or scouting of poten...
The purpose of this study is to analyze the conditions besetting the entertainment management- an industry producing important contents of the culture- in domestic and foreign markets and thereby, explore the ways to develop it
The entertainment management consists of recruiting or scouting of potential entertainers, planning of entertainment commodities, PR & marketing, and profit-making. In Korea, the entertainment management has develop ed along the ways different from such advanced nations as the United States and Japan. Recently, however, our entertainment management begins to be specialized, while becoming larger and more business-like.
The emergence of a variety of media increases the demands for entertainers. The entertainment management companies who are obliged to meet such increasing demands are planning and producing diverse entertainment commodities. Meanwhile, the entertainment management has evolved in association with such peripheral elements as broadcasting, newspapers, magazines and advertisements. More recently, as the value of the entertainment contents rises, a mutually beneficial relationship between entertainment industry and such media begins to be established, creating a synergy effect.
Therefore, it may well be necessary to analyze the development and characteristics of the domestic entertainment management and thereup on, how the relationship between entertainment management and its environmental elements is being established.
Based on such analysis, the direction of the entertainment management development needs to be determined. Hence, the three-fold study points are set;
First, it is required to review the development of the entertainment management from past until present. Second, it is essential to examine the general characteristics of the entertainment management in Korea and the special aspects of talent and singer managements. Third, the relationship between entertainment management and its environmental elements such as broadcasting, newspapers, printing media including magazines and advertisements needs to be analyzed.
The results of this study can be summarized as follows;
The entertainment management has evolved autonomously over time. Singer management developed earlier than talent management. By the mid-1990's, our entertainment management began to be specialized, systematic and business-like as in such advanced nations as the United States and Japan. And on the threshold of 2000's, financial capitals including venture and large companies' ones began to be induced into the entertainment management industry. On the other hand, the dependency of the entertainment management on broadcasting, newspapers, magazines and advertisements begins to turn into a horizontal partnership or cooperative relationship.
In conclusion, our domestic entertainment management industry faces a transient age of co-existence between the conventional independent entertainment management businesses and the new entertainment management businesses supported by the financial capitals or big companies. Thus, recruiting of entertainers, commodity planning, PR & marketing and profit-making become more systematic, while the entertainment management industry is related with its environment in a more productive way.
At this juncture of time, our entertainment management is obliged to use more efficient management system and strategies to maximize their capital returns or profits, while being merged into bigger entertainment management companies who can provide for the integrated entertainment services. Furthermore, they are also required to advance into such markets as Southeastern and Chinese markets in a shorter term and such advanced nations as the United States and Europe in a longer term.
The purpose of this study is to analyze the conditions besetting the entertainment management- an industry producing important contents of the culture- in domestic and foreign markets and thereby, explore the ways to develop it
The entertainment management consists of recruiting or scouting of potential entertainers, planning of entertainment commodities, PR & marketing, and profit-making. In Korea, the entertainment management has develop ed along the ways different from such advanced nations as the United States and Japan. Recently, however, our entertainment management begins to be specialized, while becoming larger and more business-like.
The emergence of a variety of media increases the demands for entertainers. The entertainment management companies who are obliged to meet such increasing demands are planning and producing diverse entertainment commodities. Meanwhile, the entertainment management has evolved in association with such peripheral elements as broadcasting, newspapers, magazines and advertisements. More recently, as the value of the entertainment contents rises, a mutually beneficial relationship between entertainment industry and such media begins to be established, creating a synergy effect.
Therefore, it may well be necessary to analyze the development and characteristics of the domestic entertainment management and thereup on, how the relationship between entertainment management and its environmental elements is being established.
Based on such analysis, the direction of the entertainment management development needs to be determined. Hence, the three-fold study points are set;
First, it is required to review the development of the entertainment management from past until present. Second, it is essential to examine the general characteristics of the entertainment management in Korea and the special aspects of talent and singer managements. Third, the relationship between entertainment management and its environmental elements such as broadcasting, newspapers, printing media including magazines and advertisements needs to be analyzed.
The results of this study can be summarized as follows;
The entertainment management has evolved autonomously over time. Singer management developed earlier than talent management. By the mid-1990's, our entertainment management began to be specialized, systematic and business-like as in such advanced nations as the United States and Japan. And on the threshold of 2000's, financial capitals including venture and large companies' ones began to be induced into the entertainment management industry. On the other hand, the dependency of the entertainment management on broadcasting, newspapers, magazines and advertisements begins to turn into a horizontal partnership or cooperative relationship.
In conclusion, our domestic entertainment management industry faces a transient age of co-existence between the conventional independent entertainment management businesses and the new entertainment management businesses supported by the financial capitals or big companies. Thus, recruiting of entertainers, commodity planning, PR & marketing and profit-making become more systematic, while the entertainment management industry is related with its environment in a more productive way.
At this juncture of time, our entertainment management is obliged to use more efficient management system and strategies to maximize their capital returns or profits, while being merged into bigger entertainment management companies who can provide for the integrated entertainment services. Furthermore, they are also required to advance into such markets as Southeastern and Chinese markets in a shorter term and such advanced nations as the United States and Europe in a longer term.
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