정보기술의 발달과 더불어 극심한 기업환경의 변화 속에서 제조기업들은 자사가 경쟁우위를 보이는 핵심역량에 집중하는 한편 구매자재나 서비스 및 협력업체(이하 공급업체와 같은 개념으로 혼용)의 역할이 기업의 경쟁우위 창출에 매우 중요하게 인식되고 있다. 이러한 추세는 기업간의 경쟁이 개별기업간의 경쟁이 아닌 공급체인상의 공급 기업까지 참여한 시스템간의 경쟁으로 이어지는 추세이다. 기업의 산업활동에 관련된 독립적 기업들(공급기업과 구매기업)간의 적절한 조화 및 통제가 장기적 시장경쟁력에 중요한 역할을 하게 된다. 고객이 주도하는 정보화 시대에서 고객의 다양하고 차별화 된 요구에 신속하게 반응하여 경쟁력을 지속적으로 갖추기 위해 본 논문은 공급업체(협력업체)와 관련된 품질과 서비스를 중요한 요소로서 강조하고 있다. 이를 위하여 공급업체 인증 절차를 제시함과 동시에 공급업체의 선정에 관한 기준과 평가를 위한 규정을 마련하여 기업의 구매전략 방향을 제시하였다. 또한 공급자선정이후에도 원천적으로 불량자재가 공정에 투입되는 것을 막기 위해 공급업체의 지속적인 ...
정보기술의 발달과 더불어 극심한 기업환경의 변화 속에서 제조기업들은 자사가 경쟁우위를 보이는 핵심역량에 집중하는 한편 구매자재나 서비스 및 협력업체(이하 공급업체와 같은 개념으로 혼용)의 역할이 기업의 경쟁우위 창출에 매우 중요하게 인식되고 있다. 이러한 추세는 기업간의 경쟁이 개별기업간의 경쟁이 아닌 공급체인상의 공급 기업까지 참여한 시스템간의 경쟁으로 이어지는 추세이다. 기업의 산업활동에 관련된 독립적 기업들(공급기업과 구매기업)간의 적절한 조화 및 통제가 장기적 시장경쟁력에 중요한 역할을 하게 된다. 고객이 주도하는 정보화 시대에서 고객의 다양하고 차별화 된 요구에 신속하게 반응하여 경쟁력을 지속적으로 갖추기 위해 본 논문은 공급업체(협력업체)와 관련된 품질과 서비스를 중요한 요소로서 강조하고 있다. 이를 위하여 공급업체 인증 절차를 제시함과 동시에 공급업체의 선정에 관한 기준과 평가를 위한 규정을 마련하여 기업의 구매전략 방향을 제시하였다. 또한 공급자선정이후에도 원천적으로 불량자재가 공정에 투입되는 것을 막기 위해 공급업체의 지속적인 품질개선을 강조하였다. 이를 위해 품질향상 및 관리/유지를 위한 절차와 품질문제에 대한 시정조치방법을 본 논문에서는 기술하고 있다. 마지막으로 공급업체의 지속적인 품질개선 능력을 향상시키기 위한 품질 지원활동으로서 총체적 관리기법(TCM), 통계적 공정관리(SPC), 불량 유형사전분석(FMEA), 측정시스템에 관한 분석(Gage R&R)등 품질 불량발생에 대한 예방적인 측면을 강조하였다. 결론적으로 기업들간에 공동목표를 달성하기 위해 장기적인 관계를 맺는 것이 중요하기 때문에 공급자선정과정을 강조하였고 공급업체의 품질관리를 위한 품질시스템을 제시하였지만 이는 상호간의 신뢰를 바탕에 둔 이해와 협조를 통해야만 효과적일 수 있을 것이다.
정보기술의 발달과 더불어 극심한 기업환경의 변화 속에서 제조기업들은 자사가 경쟁우위를 보이는 핵심역량에 집중하는 한편 구매자재나 서비스 및 협력업체(이하 공급업체와 같은 개념으로 혼용)의 역할이 기업의 경쟁우위 창출에 매우 중요하게 인식되고 있다. 이러한 추세는 기업간의 경쟁이 개별기업간의 경쟁이 아닌 공급체인상의 공급 기업까지 참여한 시스템간의 경쟁으로 이어지는 추세이다. 기업의 산업활동에 관련된 독립적 기업들(공급기업과 구매기업)간의 적절한 조화 및 통제가 장기적 시장경쟁력에 중요한 역할을 하게 된다. 고객이 주도하는 정보화 시대에서 고객의 다양하고 차별화 된 요구에 신속하게 반응하여 경쟁력을 지속적으로 갖추기 위해 본 논문은 공급업체(협력업체)와 관련된 품질과 서비스를 중요한 요소로서 강조하고 있다. 이를 위하여 공급업체 인증 절차를 제시함과 동시에 공급업체의 선정에 관한 기준과 평가를 위한 규정을 마련하여 기업의 구매전략 방향을 제시하였다. 또한 공급자선정이후에도 원천적으로 불량자재가 공정에 투입되는 것을 막기 위해 공급업체의 지속적인 품질개선을 강조하였다. 이를 위해 품질향상 및 관리/유지를 위한 절차와 품질문제에 대한 시정조치방법을 본 논문에서는 기술하고 있다. 마지막으로 공급업체의 지속적인 품질개선 능력을 향상시키기 위한 품질 지원활동으로서 총체적 관리기법(TCM), 통계적 공정관리(SPC), 불량 유형사전분석(FMEA), 측정시스템에 관한 분석(Gage R&R)등 품질 불량발생에 대한 예방적인 측면을 강조하였다. 결론적으로 기업들간에 공동목표를 달성하기 위해 장기적인 관계를 맺는 것이 중요하기 때문에 공급자선정과정을 강조하였고 공급업체의 품질관리를 위한 품질시스템을 제시하였지만 이는 상호간의 신뢰를 바탕에 둔 이해와 협조를 통해야만 효과적일 수 있을 것이다.
In the changing corporate circumstances with IT(Information Technology) development, Many manufacturing corporate have focused core competency in its competitive and procuring material, service and supplier's role have been considered very critical opportunities for corporate competitiveness. These ...
In the changing corporate circumstances with IT(Information Technology) development, Many manufacturing corporate have focused core competency in its competitive and procuring material, service and supplier's role have been considered very critical opportunities for corporate competitiveness. These trends show that those contention among corporate is not individual, company to company but systematic, including suppliers. The pertinent harmonization and control between individual corporates (Supplier and procuring company) related to their business play a crucial role to their competitiveness for long term business environment. With customer-driven information era, in order to equip continuous competitiveness swiftly as responding diversified and differentiated request, this study empathizes supplier's quality and service as key factor. For this thing, supplier's certification procedure, criteria and evaluation for supplier selection at the same time are suggested for the corporate procurement strategy. Supplier's continuous quality improvement is also empathized to prevent process input after supplier selection. This paper depicts quality improvement, control procedures and methodology for corrective action against quality problem, issue. Lastly, as key elements for supplier's continuous, Preventive quality control methodology such as TCM(Total Control Methodology), SPC (Statistical Process Control), FMEA(Failure Mode Effectiveness Analysis) and Gage R&R(Repeatability & Reproducibility) are explained. On conclusion, Supplier selection procedure for long term relationship has been emphasized for attaining corporate mutual goal and quality system for controlling supplier quality has been suggested but these would be more effective only through understanding and support based upon mutual reliability.
In the changing corporate circumstances with IT(Information Technology) development, Many manufacturing corporate have focused core competency in its competitive and procuring material, service and supplier's role have been considered very critical opportunities for corporate competitiveness. These trends show that those contention among corporate is not individual, company to company but systematic, including suppliers. The pertinent harmonization and control between individual corporates (Supplier and procuring company) related to their business play a crucial role to their competitiveness for long term business environment. With customer-driven information era, in order to equip continuous competitiveness swiftly as responding diversified and differentiated request, this study empathizes supplier's quality and service as key factor. For this thing, supplier's certification procedure, criteria and evaluation for supplier selection at the same time are suggested for the corporate procurement strategy. Supplier's continuous quality improvement is also empathized to prevent process input after supplier selection. This paper depicts quality improvement, control procedures and methodology for corrective action against quality problem, issue. Lastly, as key elements for supplier's continuous, Preventive quality control methodology such as TCM(Total Control Methodology), SPC (Statistical Process Control), FMEA(Failure Mode Effectiveness Analysis) and Gage R&R(Repeatability & Reproducibility) are explained. On conclusion, Supplier selection procedure for long term relationship has been emphasized for attaining corporate mutual goal and quality system for controlling supplier quality has been suggested but these would be more effective only through understanding and support based upon mutual reliability.
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