전력계통의 상태추정은 측정계기에서의 측정치들과 선로의 차단기의 연결상태들로 이루어진 redundant 데이터 군에서 추출한 정보를 가지고 계통의 상태변수를 실제 상태에 가장 가깝도록 계산하기 위하여 실제 상태와의 오차를 최소로 하는 상태변수 값을 추정하는 일을 말한다. 과거의 전력 계통에서의 상태추정은 모선 전압(P)과 모선 주입 유, 무효 전력(, ), 유, 무효 선로 조류(, )의 측정값만을 이용하여 이들의 상관관계를 통해 상태변수를 V, 로 설정하여 상태추정을 수행하였으나 현재에는 P, Q, V, I, 등의 많은 부분들을 측정할 수 있게 되어 더욱 많은 상태변수를 설정하여 추정할 수 있게 되었다. 또한, 과거에는 이들의 상관관계를 고려한 측정함수의 설정이 어려웠으나 본 연구에서는 많은 측정값들을 바탕으로 상태변수 개념을 확장시켜서 추정변수 개념을 도입하고 추정변수와 상태변수와의 상관관계를 등식 제약 조건이라는 제한 조건을 만족하도록 취급함으로써 다양한 종류의 추정변수를 쉽게 처리할 수 있는 ...
전력계통의 상태추정은 측정계기에서의 측정치들과 선로의 차단기의 연결상태들로 이루어진 redundant 데이터 군에서 추출한 정보를 가지고 계통의 상태변수를 실제 상태에 가장 가깝도록 계산하기 위하여 실제 상태와의 오차를 최소로 하는 상태변수 값을 추정하는 일을 말한다. 과거의 전력 계통에서의 상태추정은 모선 전압(P)과 모선 주입 유, 무효 전력(, ), 유, 무효 선로 조류(, )의 측정값만을 이용하여 이들의 상관관계를 통해 상태변수를 V, 로 설정하여 상태추정을 수행하였으나 현재에는 P, Q, V, I, 등의 많은 부분들을 측정할 수 있게 되어 더욱 많은 상태변수를 설정하여 추정할 수 있게 되었다. 또한, 과거에는 이들의 상관관계를 고려한 측정함수의 설정이 어려웠으나 본 연구에서는 많은 측정값들을 바탕으로 상태변수 개념을 확장시켜서 추정변수 개념을 도입하고 추정변수와 상태변수와의 상관관계를 등식 제약 조건이라는 제한 조건을 만족하도록 취급함으로써 다양한 종류의 추정변수를 쉽게 처리할 수 있는 알고리즘을 제안하였다. 본 연구에서는 대구 지하철 노선의 상인 역사 전력 배전 시스템에 제안된 확장 전력 상태추정 알고리즘을 적용시켜 그 결과와 측정치와의 오차가 크게 발생하지 않음을 확인하였다.
전력계통의 상태추정은 측정계기에서의 측정치들과 선로의 차단기의 연결상태들로 이루어진 redundant 데이터 군에서 추출한 정보를 가지고 계통의 상태변수를 실제 상태에 가장 가깝도록 계산하기 위하여 실제 상태와의 오차를 최소로 하는 상태변수 값을 추정하는 일을 말한다. 과거의 전력 계통에서의 상태추정은 모선 전압(P)과 모선 주입 유, 무효 전력(, ), 유, 무효 선로 조류(, )의 측정값만을 이용하여 이들의 상관관계를 통해 상태변수를 V, 로 설정하여 상태추정을 수행하였으나 현재에는 P, Q, V, I, 등의 많은 부분들을 측정할 수 있게 되어 더욱 많은 상태변수를 설정하여 추정할 수 있게 되었다. 또한, 과거에는 이들의 상관관계를 고려한 측정함수의 설정이 어려웠으나 본 연구에서는 많은 측정값들을 바탕으로 상태변수 개념을 확장시켜서 추정변수 개념을 도입하고 추정변수와 상태변수와의 상관관계를 등식 제약 조건이라는 제한 조건을 만족하도록 취급함으로써 다양한 종류의 추정변수를 쉽게 처리할 수 있는 알고리즘을 제안하였다. 본 연구에서는 대구 지하철 노선의 상인 역사 전력 배전 시스템에 제안된 확장 전력 상태추정 알고리즘을 적용시켜 그 결과와 측정치와의 오차가 크게 발생하지 않음을 확인하였다.
State estimation in power system is to estimate state variable value which minimizes the error from the real state with the extracted information from the redundant data made up of measured values by the gauge and connection state of the circuit breaker. In the past, state estimation was established...
State estimation in power system is to estimate state variable value which minimizes the error from the real state with the extracted information from the redundant data made up of measured values by the gauge and connection state of the circuit breaker. In the past, state estimation was established by using only bus voltage, bus injection real, imaginary power, real, imaginary load power and setting state variable to V, using their correlation. But in the present, ability to measure P, Q, V, I, made it possible to choose and estimate more state variables. Also in the past, it was difficult to determine measure function considering the correlation of the measured values. In this dissertation, an algorithm which can easily process various kinds of estimation variable by introducing estimation variable concept through expanding state variable concept based on many measured values and treating correlation between estimation variable and state variable to satisfy some limitation named 'equality limitation conditions' was proposed. By applying proposed expanded power state estimation algorithm to Sang-in station in Tae-gu Subway line, it was confirmed that the difference error between the result and the measured value was small.
State estimation in power system is to estimate state variable value which minimizes the error from the real state with the extracted information from the redundant data made up of measured values by the gauge and connection state of the circuit breaker. In the past, state estimation was established by using only bus voltage, bus injection real, imaginary power, real, imaginary load power and setting state variable to V, using their correlation. But in the present, ability to measure P, Q, V, I, made it possible to choose and estimate more state variables. Also in the past, it was difficult to determine measure function considering the correlation of the measured values. In this dissertation, an algorithm which can easily process various kinds of estimation variable by introducing estimation variable concept through expanding state variable concept based on many measured values and treating correlation between estimation variable and state variable to satisfy some limitation named 'equality limitation conditions' was proposed. By applying proposed expanded power state estimation algorithm to Sang-in station in Tae-gu Subway line, it was confirmed that the difference error between the result and the measured value was small.
주제어
#전력계통 상태추정 상태변수 추정변수 등식제약조건 power system state estimation state variable estimation variable equality limitation condition
학위논문 정보
저자
하연관
학위수여기관
연세대학교 대학원
학위구분
국내석사
학과
전기전자공학과
지도교수
문영현
발행연도
2001
총페이지
iv, 43p.
키워드
전력계통 상태추정 상태변수 추정변수 등식제약조건 power system state estimation state variable estimation variable equality limitation condition
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