일반적으로 공조용 핀관 열교환기를 설계하는데 있어서 최적의 사양을 결정하기 위해서는 전열량 및 공겨측 열전달계수를 필수적으로 알아야 한다. 전열량 및 공기측 열전달 계수는 튜브 직경, 핀 형상, 냉매 흐름방향, 열간격 및 단간격. 열수 및 회로수등 증발기를 구성하고 있는 주요 설계변수에 따라 달라진다. 최근 국내에서는 공조기용 핀관 열교환기의 ...
일반적으로 공조용 핀관 열교환기를 설계하는데 있어서 최적의 사양을 결정하기 위해서는 전열량 및 공겨측 열전달계수를 필수적으로 알아야 한다. 전열량 및 공기측 열전달 계수는 튜브 직경, 핀 형상, 냉매 흐름방향, 열간격 및 단간격. 열수 및 회로수등 증발기를 구성하고 있는 주요 설계변수에 따라 달라진다. 최근 국내에서는 공조기용 핀관 열교환기의 열전달 특성에 관한 연구가 활발하게 진행되고 있으나 아직까지 최적의 열교환기를 개발하기 위해 필요한 주요 형상변수들의 기초설계자료가 부 족한 실정이다. 본 연구에서는 공조용 핀 튜브 증발기의 열전달 특성을 실험적으로 고찰하였다. 실험에 사용된 증발기는 튜브직경이 9.52 mm와 7 mm의 2종류이고 각각 핀 형상, 냉매흐름방향, 핀 간격, 회로수 등 설계변수를 변화시킨 총 12종류였다. 실험은 풍속, 공기온도, 습도를 정밀하게 제어할 수 있는 열풍동 실험장치를 이용하였다. R-22를 사용하는 냉매사이클은 압축기 회전수, 응축열량, 팽창밸브의 정밀제어가 가능하다. 실험은 냉매 의 과열도 및 과냉도를 고정시키고 공기의 유량을 변화시켜 수행하였다. 데이터는 National Instument사의 Daq System을 이용하여 수집하였고 Lab View 프로그램을 이용하여 획득, 분석하였다. 공기측 및 냉매측 열량계산은 본 연구에서 개발한 증발기 성능평가 프로그램을 이용하였다. 실험결과 증발기의 열전달 특성은 설계변수에 의해 크게 영향을 받음을 알 수 있었는데 특히 핀 형상과 회로의 구성에 있어서 가장 큰 영향을 받음을 알 수 있었다.
일반적으로 공조용 핀관 열교환기를 설계하는데 있어서 최적의 사양을 결정하기 위해서는 전열량 및 공겨측 열전달계수를 필수적으로 알아야 한다. 전열량 및 공기측 열전달 계수는 튜브 직경, 핀 형상, 냉매 흐름방향, 열간격 및 단간격. 열수 및 회로수등 증발기를 구성하고 있는 주요 설계변수에 따라 달라진다. 최근 국내에서는 공조기용 핀관 열교환기의 열전달 특성에 관한 연구가 활발하게 진행되고 있으나 아직까지 최적의 열교환기를 개발하기 위해 필요한 주요 형상변수들의 기초설계자료가 부 족한 실정이다. 본 연구에서는 공조용 핀 튜브 증발기의 열전달 특성을 실험적으로 고찰하였다. 실험에 사용된 증발기는 튜브직경이 9.52 mm와 7 mm의 2종류이고 각각 핀 형상, 냉매흐름방향, 핀 간격, 회로수 등 설계변수를 변화시킨 총 12종류였다. 실험은 풍속, 공기온도, 습도를 정밀하게 제어할 수 있는 열풍동 실험장치를 이용하였다. R-22를 사용하는 냉매사이클은 압축기 회전수, 응축열량, 팽창밸브의 정밀제어가 가능하다. 실험은 냉매 의 과열도 및 과냉도를 고정시키고 공기의 유량을 변화시켜 수행하였다. 데이터는 National Instument사의 Daq System을 이용하여 수집하였고 Lab View 프로그램을 이용하여 획득, 분석하였다. 공기측 및 냉매측 열량계산은 본 연구에서 개발한 증발기 성능평가 프로그램을 이용하였다. 실험결과 증발기의 열전달 특성은 설계변수에 의해 크게 영향을 받음을 알 수 있었는데 특히 핀 형상과 회로의 구성에 있어서 가장 큰 영향을 받음을 알 수 있었다.
The purpose of this study is to investigate the heat transfer characteristics of HVAC heat exchangers of design parameters such as tube type, tube circuit, circuit number, fin pitch, row number and tube diameter. Heat transfer characteristics of design parameters are to be determined experimentally ...
The purpose of this study is to investigate the heat transfer characteristics of HVAC heat exchangers of design parameters such as tube type, tube circuit, circuit number, fin pitch, row number and tube diameter. Heat transfer characteristics of design parameters are to be determined experimentally for finned tube evaporators. Tested finned tube design parameters are two fin types, three tube circuits, three circuit numbers, two fin pitches and two tube diameters. To control the temperature, velocity and humidity of inlet air flow, a wind tunnel was installed. The heat transfer rate and the air heat transfer coefficient are obtained for various air velocities and a fixed cycle parameter for each evaporator. The experimental data are obtained using a DAQ system. The refrigerant side averaged heat transfer coefficient is calculated using a simulation program. The heat transfer rate and the heat transfer coefficient increase with increasing the inlet air velocity. Test results show that the heat transfer characteristics are considerably affected by the design parameters such as fin type, tube circuit, tube diameter, fin pitch, circuit number and row number. The fin type and the tube circuit geometry more strongly affect the air-side heat transfer coefficient than the fin pitch, the row number and the circuit number.
The purpose of this study is to investigate the heat transfer characteristics of HVAC heat exchangers of design parameters such as tube type, tube circuit, circuit number, fin pitch, row number and tube diameter. Heat transfer characteristics of design parameters are to be determined experimentally for finned tube evaporators. Tested finned tube design parameters are two fin types, three tube circuits, three circuit numbers, two fin pitches and two tube diameters. To control the temperature, velocity and humidity of inlet air flow, a wind tunnel was installed. The heat transfer rate and the air heat transfer coefficient are obtained for various air velocities and a fixed cycle parameter for each evaporator. The experimental data are obtained using a DAQ system. The refrigerant side averaged heat transfer coefficient is calculated using a simulation program. The heat transfer rate and the heat transfer coefficient increase with increasing the inlet air velocity. Test results show that the heat transfer characteristics are considerably affected by the design parameters such as fin type, tube circuit, tube diameter, fin pitch, circuit number and row number. The fin type and the tube circuit geometry more strongly affect the air-side heat transfer coefficient than the fin pitch, the row number and the circuit number.
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